D djac skrev:
Det är väldigt enkelt att säga vad som krävs för att solcellerna ska bli ekonomiskt värdelösa
Hur påverkas solcellerna om åskan slår ner eller om kåken brinner ner av nån anledning?

D
F fribygg skrev:
Hur påverkas solcellerna om åskan slår ner eller om kåken brinner ner av nån anledning?
Antar att de dör på kuppen och att det blir en försäkringsfråga, så egentligen en mer övergripande risk management-fråga.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förhoppningsvis ersätter försäkringen deras ekonomiska värde.

Edit: Tvåa på den...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förhoppningsvis ersätter försäkringen deras ekonomiska värde.
En form förhoppning, jag tänker att installationen är den dyrbara biten och tänker att det kunde vara intressant att höra om nån här kollat upp försäkringsbiten på solceller/ batteri?

D
F fribygg skrev:
En form förhoppning, jag tänker att installationen är den dyrbara biten och tänker att det kunde vara intressant att höra om nån här kollat upp försäkringsbiten på solceller/ batteri?
Jag gjorde när jag köpte, eftersom det är fast monterat så är det del av huset och täcks som allt annat.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Nu förstår jag inte riktigt.. undrar du om det är viktigt att elpriset varierar för att du ska kunna tjäna pengar på ditt husbatteri?
En del pris, en del överföringsavgifter.

F fribygg skrev:
Vilken global indexfond tänker du har en sån volatilitet?
Varför ställer du annars frågan om volatilitet? Jag tolkar det som att du tycker risk och exponering är viktigt att tänka på.

Nu råkar elmarknaden, speciellt i SE4, vara ganska volatil och långt ifrån riskfri.

Genom solceller och batteri har jag minskat den risken markant för mig och min familj. Stora delar av året ligger jag nära 0 kr i faktisk elkostnad och betydligt mindre exponerad mot både pristoppar och överföringsavgifter.

Det är egentligen exakt samma princip som på börsen. Man accepterar volatiliteten för att skapa värde men försöker samtidigt minska sin egen exponering mot den.

Min anläggning kommer ticka uppåt oavsett. Börsen kan backa ganska mycket på kort till medellång sikt.

Samtidigt vill jag poängtera att jag älskar börsen. Har den största delen av mina besparing där. Jag är alltså inte emot börsen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Nej, det finns inga förväntningar gällande aktier men det finns gott om historik, så man kan bara välja något man gillar och köra med det.
Du verkar inte ha någon som helst kunskap om Globala indexfonder.

Det är inte klädsamt av dig att uttrycka dig så tvärsäkert om något som du uppenbarligen inte vet något om.

Ett tips: skaffa dig lite forskningsbaserad kunskap från förslagsvis ”rikatillsammans” som finns på diverse sociala medier, det är helt gratis.

Detta eftersom du inte verkar ha förmågan att tillgodogöra dig information då får i tråden. (Bortsett från fiskehistorierna)

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Alla aktiefonder ligger här, det finns inget skydd mot rörelser, såklart är det teoretiska spannet -100% till oändligt men jag skulle säga att det jag nämnde kan absolut hända under en livstid.
Som sagt, du vet helt tydligt absolut ingenting om vad globala indexfonder är för något.
Pinsamt av dig att uttala dig så då.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är inte klädsamt av dig att uttrycka dig så tvärsäkert om något som du uppenbarligen inte vet något om.
Komma från rätt käft... 😂

• Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Komma från rätt käft... 😂
Dito. Jag utgår ifrån fakta, det kanske känns onaturligt för dig.

Den här tråden är verkligen helt verklighetsfrånvänd.

J
Rikatillsammans är ju en åsikt och drivs vad jag förstår av en enskild individ.
Givetvis kan indexfonder gå ned kraftigt. Tittar man historiskt så har det alltid kommit tillbaka, men ibland har det tagit flera år. Så som "kortsiktigt sparande" tycker jag det är dumt att tro att man ska få 7% garanterad avkastning per år. Det stämmer nog rätt bra -över tid- och då säg 5-10 år.

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du vet helt tydligt absolut ingenting om vad globala indexfonder är för något.
Pinsamt av dig att uttala dig så då.
Det finns ett riskmoment i indexfonder. Att strutsa det är bara dumt. Det visar bara att du själv inte förstår detta fullt ut.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:

Du har många gånger tidigare visat att det du tror är fakta är dina egna, ofta felaktiga, uppfattningar. Du måste justera din kompass, lyssna in lite vad andra skriver här. Jag fattar inte att du kan ha sådana enorma skygglappar, eller stoppa huvudet så djupt i sanden.

Det betyder inte att jag själv tror att indexfonder är bättre än solceller, för jag är övertygad att det för mig är det. Jag har indexfonder men inte solceller. Men jag inser också att det finns en risk att exponera sig mot fonder och aktier.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

"Fakta"? Du? 😂😅

Att bestämma framtiden genom att se på dåtiden, är inte fakta. Det är en tro.
@djac har naturligtvis helt rätt och Nissens....🙃

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Du har många gånger tidigare visat att det du tror är fakta är dina egna, ofta felaktiga, uppfattningar. Du måste justera din kompass, lyssna in lite vad andra skriver här. Jag fattar inte att du kan ha sådana enorma skygglappar, eller stoppa huvudet så djupt i sanden.

Det betyder inte att jag själv tror att indexfonder är bättre än solceller, för jag är övertygad att det för mig är det. Jag har indexfonder men inte solceller. Men jag inser också att det finns en risk att exponera sig mot fonder och aktier.
Man kan ha bägge, det har jag, och andra investeringar med både lägre och högre risk. Positioneringen av indexfonder/aktier som görs här är farligt felaktig.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Du har många gånger tidigare visat att det du tror är fakta är dina egna, ofta felaktiga, uppfattningar.
Bara för att någon har en annan uppfattning än du behöver den inte vara fel.
J JohanLun skrev:
Du måste justera din kompass, lyssna in lite vad andra skriver här. Jag fattar inte att du kan ha sådana enorma skygglappar, eller stoppa huvudet så djupt i sanden.
Omöjligt att veta vad du syftar på. I denna tråden har ibland personer dykt upp med egna solpaneler som delar med sig av sina erfarenheter som verkar helt realistiska. Men eftersom de inte matchar fiskehistorierna så dissas de.
Det är hur märkligt som helst, nästan som att det är något religiöst i görningen…
J JohanLun skrev:
Det är alltid risk med börsen, men om just globala indexfonder skall slå fel över tiden så måste det hända rätt dramatiska saker i världsekonomin. Självklart kan det hända, men riskerna är sannolikt bertydligt större med solpaneler eftersom det är så många okända faktorer och tveksamma kalkyler som används.

Så, jag går på fakta, och de här fiskehistorierna är verkligen inte faktabaserade, tvärtom.

Och det är verkligen inte mitt problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.