35 495 läst ·
1 473 svar
35k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jo, det finns lika många förväntningar som det finns individer som funderar på frågan, så det finns en otrolig massa olika förväntningar. I princip varje dag ser du uttryck för dessa i exempelvis mer eller mindre varje dagstidning!D djac skrev:
Se bara på @Nissens alla inlägg där han övertydligt torgför sin förväntning.
Att det sedan inte finns någon allmänt accepterad korrekt förväntning, om det nu är så du menar, har du naturligtvis rätt i.
Det finns ett överflöd av analyser av den globala ekonomin på kort, mellan och långt sikt, de stämmer sällan, skulle ett ännu ofött orakel får rätt på detta så är det sen inte ens säkert att börserna reagerar "korrekt" på ekonomiernas signaler, ovanpå detta har du valutariskerna.Alfredo skrev:
Jo, det finns lika många förväntningar som det finns individer som funderar på frågan, så det finns en otrolig massa olika förväntningar. I princip varje dag ser du uttryck för dessa i exempelvis mer eller mindre varje dagstidning!
Se bara på @Nissens alla inlägg där han övertydligt torgför sin förväntning.
Att det sedan inte finns någon allmänt accepterad korrekt förväntning, om det nu är så du menar, har du naturligtvis rätt i.
Den som säger sig veta hur en enskild aktie ska utvecklas ljuger, påstår hen sen att denna inte bara vet detta utan hur hela börsen och sen alla börser ska gå, så förstår vi vilka bedragare man har att göra med.
Det är inte en fråga om “om”. Jag har redan tjänat och tjänar på kombinationen solceller och batteri. Samtidigt har jag sänkt min exponering mot elprisets volatilitet.F fribygg skrev:
Volatilitet va viktigt på börsen men inte mot elpriset? Förstår inte vilket ben du står på.
Fast det är milsvid skillnad mellan att framföra något som en sanning och att ha en förväntan. Jag förväntar mig att brevbäraren ska komma idag. Det betyder givetvis inte att jag vet att han kommer att göra det.D djac skrev:
Det är väldigt enkelt att säga vad som krävs för att solcellerna ska bli ekonomiskt värdelösa, elen ska alltid kosta noll, elskatten ska avskaffas och elnäten bli kostnadsfria, sen får ju var och en bedömma hur sannolikt det är att det blir så men detta är egentligen allt som krävs, bara tre saker som ska ändras.F fribygg skrev:
Det är ju faktiskt mycket sannolikare att globalfonderna går ner 70% i år.D djac skrev:Det är väldigt enkelt att säga vad som krävs för att solcellerna ska bli ekonomiskt värdelösa, elen ska alltid kosta noll, elskatten ska avskaffas och elnäten bli kostnadsfria, sen får ju var och en bedömma hur sannolikt det är att det blir så men detta är egentligen allt som krävs, bara tre saker som ska ändras.