D djac skrev:
Ja, jo, det är mellan -70% till +30% ungefär, pick your number, man kan alltså tjäna ihopa till solceller redan första året med det antagandet.
Nä, börserna/ börsen förväntas väl gå upp ca 7% årligen så en indexfond borde avkasta som underliggande index.

D
F fribygg skrev:
Nä, börserna/ börsen förväntas väl gå upp ca 7% årligen så en indexfond borde avkasta som underliggande index.
Nej, det finns inga förväntningar gällande aktier men det finns gott om historik, så man kan bara välja något man gillar och köra med det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jo, det är mellan -70% till +30% ungefär, pick your number, man kan alltså tjäna ihopa till solceller redan första året med det antagandet.
Vilken global indexfond tänker du har en sån volatilitet?

Sittställning
F fribygg skrev:
Är det viktigt med volatilitet? För jag kan meddela att jag sänkt det markant med solceller och batteri :)

Tänk att vi landa här till slut 😂😀☀️💰

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Alla aktiefonder ligger här, det finns inget skydd mot rörelser, såklart är det teoretiska spannet -100% till oändligt men jag skulle säga att det jag nämnde kan absolut hända under en livstid.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Är det viktigt med volatilitet? För jag kan meddela att jag sänkt det markant med solceller och batteri :)

Tänk att
Om du ska kunna tjäna pengar på en investering i batteri tror jag det är viktigt att elpriset rör sej.

D djac skrev:
Nej, det finns inga förväntningar gällande aktier
Jo, det finns lika många förväntningar som det finns individer som funderar på frågan, så det finns en otrolig massa olika förväntningar. I princip varje dag ser du uttryck för dessa i exempelvis mer eller mindre varje dagstidning!

Se bara på @Nissens alla inlägg där han övertydligt torgför sin förväntning.

Att det sedan inte finns någon allmänt accepterad korrekt förväntning, om det nu är så du menar, har du naturligtvis rätt i.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jo, det finns lika många förväntningar som det finns individer som funderar på frågan, så det finns en otrolig massa olika förväntningar. I princip varje dag ser du uttryck för dessa i exempelvis mer eller mindre varje dagstidning!

Se bara på @Nissens alla inlägg där han övertydligt torgför sin förväntning.

Att det sedan inte finns någon allmänt accepterad korrekt förväntning, om det nu är så du menar, har du naturligtvis rätt i.
Det finns ett överflöd av analyser av den globala ekonomin på kort, mellan och långt sikt, de stämmer sällan, skulle ett ännu ofött orakel får rätt på detta så är det sen inte ens säkert att börserna reagerar "korrekt" på ekonomiernas signaler, ovanpå detta har du valutariskerna.

Den som säger sig veta hur en enskild aktie ska utvecklas ljuger, påstår hen sen att denna inte bara vet detta utan hur hela börsen och sen alla börser ska gå, så förstår vi vilka bedragare man har att göra med.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Om du ska kunna tjäna pengar på en investering i batteri tror jag det är viktigt att elpriset rör sej.
Det är inte en fråga om “om”. Jag har redan tjänat och tjänar på kombinationen solceller och batteri. Samtidigt har jag sänkt min exponering mot elprisets volatilitet.

Volatilitet va viktigt på börsen men inte mot elpriset? Förstår inte vilket ben du står på.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Den som säger sig veta hur en enskild aktie ska utvecklas ljuger, påstår hen sen att denna inte bara vet detta utan hur hela börsen och sen alla börser ska gå, så förstår vi vilka bedragare man har att göra med.
Fast det är milsvid skillnad mellan att framföra något som en sanning och att ha en förväntan. Jag förväntar mig att brevbäraren ska komma idag. Det betyder givetvis inte att jag vet att han kommer att göra det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Volatilitet va viktigt på börsen men inte mot elpriset?
Nu förstår jag inte riktigt.. undrar du om det är viktigt att elpriset varierar för att du ska kunna tjäna pengar på ditt husbatteri?

D
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är milsvid skillnad mellan att framföra något som en sanning och att ha en förväntan. Jag förväntar mig att brevbäraren ska komma idag. Det betyder givetvis inte att jag vet att han kommer att göra det.
Jag gissar att du kan betta på detta också, kolla Polymarket.

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag gissar att du kan betta på detta också, kolla Polymarket.
På brevbäraren??? Får undersöka detta en dag jag är riktigt, riktigt uttråkad. Än så länge duger hästar och bollar... 😂

• Älska
djac
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Nu förstår jag inte riktigt.. undrar du om det är viktigt att elpriset varierar för att du ska kunna tjäna pengar på ditt husbatteri?
Det är väldigt enkelt att säga vad som krävs för att solcellerna ska bli ekonomiskt värdelösa, elen ska alltid kosta noll, elskatten ska avskaffas och elnäten bli kostnadsfria, sen får ju var och en bedömma hur sannolikt det är att det blir så men detta är egentligen allt som krävs, bara tre saker som ska ändras.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väldigt enkelt att säga vad som krävs för att solcellerna ska bli ekonomiskt värdelösa, elen ska alltid kosta noll, elskatten ska avskaffas och elnäten bli kostnadsfria, sen får ju var och en bedömma hur sannolikt det är att det blir så men detta är egentligen allt som krävs, bara tre saker som ska ändras.
Det är ju faktiskt mycket sannolikare att globalfonderna går ner 70% i år.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.