44 510 läst ·
1 716 svar
45k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Vattenfalls reklam verkar hävda att solceller klarar att betala sig på 13 år nu, i vart fall brukar ju indexfonder dubbla värdet på kortare tid även om det inte finns några garantier att så kommer att ske låt säga de närmaste 10 årenNissens skrev:
Alla offerter jag tar in antar helt orimlig elförbrukning spridd över dygnet och över året, samt orimliga medelelpriser.F fribygg skrev:
När man stoppar in mina siffror i dessa så ser de verkligen inte bra ut.
Men som jag sagt många gånger, jag förbrukar redan huvuddelen av min el på de billigaste timmarna.
Batterierna de föreslår räcker inte till för att ladda bilarna annat än om jag småladdar dem varje natt (i praktiken så får nästan bara frugan ladda då - om vi inte skall komma överens om vem som får ladda varje natt, eftersom hon har företräde till laddning om hon anluter sin bil). Detta gäller på sommaren.
På vintern så skall batteriet hjälpa till med att tjäna pengar på elpriserna mellan billiga timmar på natten (då jag varannan natt redan utnyttjar husets effekt till nära max under de billigaste timmarna. Detta leder till småduttning rörande laddning varje natt även på vintern, för att batterierna skall få laddning för att kunna (vissa dygn) kunna använda elen när den är dyrare på dagen.
I praktiken leder detta till att jag inte alls vinner så mycket som de vill göra gällande. Jag ökar nämligen på elpriserna för billaddningen om jag försenar den för att husets batteri skall laddas, eller så laddas husets batteri med dyrare el. Det går inte ihop. Marginalerna som man marknadsför blir mycket sämre.
Och nu har jag inte ens plockat in badtunnan i ekvationen, eller det faktum att jag också styr uppvärmningen av VV. Jag styr uppvärmningen av huset bort från de dyraste kvartarna/timmarna också.
De som försöker sälja till mig följer ett manus och när jag försöker förklara varför de har fel så fattar de ingenting...
Trevligt att läsa att du blivit aningen mer nyanserad än du brukar. 😂Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
En ganska kaotisk (typiskt Afrikansk 🙂) flygplats med incheckning utomhus. Det senare kan förstås ha ändrats sen jag var där för nästan 20 år sen ...D Dilato skrev:
Världens kortaste (kommersiella) flygrutt går mellan öarna Westray och Papa Westray i Orkneyöarna. Flygtiden är ungefär en minut.
Man gör en uppskattning av hur mycket man skulle ha tjänat på att investera pengarna nånstans (t.ex globala indexfonder. 😉).D djac skrev:
Det brukar kallas för alternativkostnad.
Jämför antalet soltimmar i Sverige med Kalifornien och Nevada. Det handlar om 3-4 gånger färre för Sverige.D daVinci skrev:
Dessutom är instrålningsvinkeln sämre (hur mycket lämnas som en räkneövning för läsaren 😉).
Ibland önskar jag att jag bodde i USA, men inte just nu och ett okänt antal år framåt. 😕
Känns som det är att förvänta om dom anger fel förbrukning. Hela premissen är nog fel.pacman42 skrev:
Men om deras antagande träffar någon med högre, matchande, förbrukningså blir det kanske affär.
Men du var väl ganska duktig med att flytta last, man ska nog vara latare än så för att tjäna in.
OK.pacman42 skrev:
Jag ska dock erkänna att jag har faktiskt aldrig blivit kontaktad på något vis av någon som vill sälja på mig solpaneler .. Däremot ofta av larmsäljare, där jag direkt typ ber dem dra åt ... för att spara båda parters tid ...
Jag var dum nog att svara på en tredjepartsannons för några år sedan. Sedan dess ringer de upp från olika företag som uppenbarligen betalar för att få mitt namn och telefonnummer.Mikael_L skrev:
At jag sedan ber om offerter är för att jag är lite intresserad...
Fråga till TS.Z Zoofus skrev:Hej, jag köpte mitt första hus ifjol och vi flyttade in i Augusti.
Jag har alltid tänkt att jag vill ha solpaneler på mitt hus, och vi har ett stort garagetak i söderläge som jag tror lämpat sig extremt bra. Däremot är installationskostnaden lite väl hög för att det ska vara aktuellt just nu.
Men jag tänkte att man kanske kunde börja med ett batteri, så kan man i alla fall ladda billigt på natten (eller när priserna nu är låga), och köra all förbrukning via batteriet och således minska elräkningen.
Det jag funderar på är hur jag ska tänka med storlek på batteri, samt om det alls är värt det.
Vi har bott en vinter i huset nu, så nu har jag fått lite uppfattning om vår förbrukning.
I februari, den kallaste månaden och således antagligen den som förbrukar mest, drogs nästan exakt 1000 kWh.
Låt oss säga 35 kWh per dag, högsta effektoppen var ca 5.2 kW.
Hur ska man då tänka när det kommer till batteri? Om tanken är att ladda på natten och förbruka på dagen, är det då ett 35 kWh batteri jag behöver? Skulle detta minska mina effekttoppar? Hur mycket kan man egentligen vinna på att förskjuta "elköpet" till de billigare timmarna, är det i överhuvudtaget värt?
Om man installerar ett batteri, kan man gå ned i huvudsäkring och vinna lite pengar där? Vi har idag 20A.
Har du fått svar på dina frågor?
Duktig och duktig...Sittställning skrev:
...jag har elbilsladdning och uppvärmning av badtunna på de billigaste timmarna. Det var ju no-brainers. Att jag sedan kan flytta VV och värme en aning, det ger lite socker på kakan också, men det är ju inte den stora delen.
Ja, jo, det är mellan -70% till +30% ungefär, pick your number, man kan alltså tjäna ihopa till solceller redan första året med det antagandet.P pmd skrev: