F fribygg skrev:
Schysst tipps, nu är ju tråden på 80 sidor så du får nog stå ut med att få vissa kompletterande frågor då den är för lång att tröska igenom i sin helhet.
Ja, det är mycket som har behövt avhandlas för att komma fram till om det är lönsamt med enbart batteri utan solceller 😜😜😜

Mikael_L
B Bruzze skrev:
Ja, det är mycket som har behövt avhandlas för att komma fram till om det är lönsamt med enbart batteri utan solceller 😜😜😜
Ja har vi haft någon enda med i denna tråden som har endast batterier?

Själv vet jag inte om någon heller i min bekanstskaps och kundkrets.
Jag vet en som har typ bara 6-8 st solpaneler och faktiskt 2 st batterier.
Som slog sig på att framförallt tjäna på att sälja stödtjänster, undrar hur det går där nuförtiden?

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då blir det ännu sämre lönsamhet med solcellerna (förutsatt att man har elbil).
Inte nödvändigtvis, som vanligt individuellt, att ha bilen hemma på dagen ger ju bra laddning, sen kan man ju mycket väl ha ett aktivt liv på kvällar och helger där man kör minst lika mycket som en jobbpendlare men till ingen kostnad.

Mikael_L
För de flesta används nog privatbilen mest till dagspendling till jobbet, dvs flest mil på detta.
Och vill man ha hög egenförbrukning av egen tillverkad el som vi väl överens om är en bättre affär, så är det ju bra att ha elbil, samt köra mycket med den, särskilt under sommartid.

Så bäst kan ju vara jobbpendling + "ett aktivt liv på kvällar och helger där man kör minst lika mycket som en jobbpendlare".

Men du behöver inte haka upp dig på att jag skrev om majoriteten, jag är införstådd med att det även finns minoriteter.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
För de flesta används nog privatbilen mest till dagspendling till jobbet, dvs flest mil på detta.
Och vill man ha hög egenförbrukning av egen tillverkad el som vi väl överens om är en bättre affär, så är det ju bra att ha elbil, samt köra mycket med den, särskilt under sommartid.

Så bäst kan ju vara jobbpendling + "ett aktivt liv på kvällar och helger där man kör minst lika mycket som en jobbpendlare".

Men du behöver inte haka upp dig på att jag skrev om majoriteten, jag är införstådd med att det även finns minoriteter.
Jag svarade eftersom det alltid påstås att när solcellerna levererar så är bilen aldrig hemma, enligt SCB så arbetar 46% hemifrån åtminstone ibland, så ganska många kan fånga sin producerade el i bilen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja väldigt typiskt för mig och min anläggning är att dagar när jag tjänar lite så har jag istället använt väldigt mycket själv, den där värdefulla egenkonsumtionen.
Så siffran i kolumnen "earnings" blir ofta missvisande, tjänar jag mycket på försäljning så har jag dragit mindre nytta av gratis el själv, och tvärtom.

Men riktigt mulna dagar är undantaget, då blir det dåligt med precis allt ...
Sommartid verkar jag klara mig bra även molniga dagar. Men förra månaden va det tråkigt.

D djac skrev:
Jag svarade eftersom det alltid påstås att när solcellerna levererar så är bilen aldrig hemma, enligt SCB så arbetar 46% hemifrån åtminstone ibland, så ganska många kan fånga sin producerade el i bilen.
Finns egentligen ingen anledning att förklara detta. I slutändan är det hur mycket egenförbrukning man har och om man kan sälja till vinst som spelar roll. Jag laborerar minimalt det mesta sker automatiskt och jag har hittils denna månaden ca 88% egenförbrukning.

Det jag reagerar på att att vissa verkar t.ex värma upp ojämt men jag har fått lära mig att jämn temp är det som är mest ekonomiskt. Undantaget skulle väl vara om man har solel där en såld kWh inte är värd något, då kan jag lika gärna värma upp toagolvet 5 extra grader inför kvällen. Men då är det en falsk egenförbrukning eftersom värdet inte riktigt ligger där. Kanske sparar någon kWh på sin höjd när inte jag behöver värma det på några timmar senare.

Eftersom jag kan automatisera och följa upp effekterna så är det ganska lätt för mig att räkna på men dom flesta orkar inte gräva så djupt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Om man inte laddar bilen på natten så har jag svårt att se att det finns särskilt mycket pengar att tjäna på att ha ett batteri denna tiden på året...
1779800048113.png

D djac skrev:
Inte nödvändigtvis, som vanligt individuellt, att ha bilen hemma på dagen ger ju bra laddning, sen kan man ju mycket väl ha ett aktivt liv på kvällar och helger där man kör minst lika mycket som en jobbpendlare men till ingen kostnad.
Jag tänker att en bil laddad med egen el kan ge lägre mil kostnad än om man laddat eller tankat på mack, men en kostnad finns där ändå.
Har man elbilen hemma och kan ladda den när det är ljust tänker jag att det är än svårare att få ekonomi i eget husbatteri då man kan stoppa överskottet från dagens produktion i bilen kontinuerligt.

D
F fribygg skrev:
Jag tänker att en bil laddad med egen el kan ge lägre mil kostnad än om man laddat eller tankat på mack, men en kostnad finns där ändå.
Har man elbilen hemma och kan ladda den när det är ljust tänker jag att det är än svårare att få ekonomi i eget husbatteri då man kan stoppa överskottet från dagens produktion i bilen kontinuerligt.
Det är inte vad jag ville uppnå, jag har 15kW växelriktare så det blir tillräckligt både till bil och batteri.

För min del balanseras det ganska bra ekonomiskt, jag använder solel, laddar bil och hembatteri och slipper iom detta betala någon elräkning, dvs totalt sett ingen kostnad för el.

D djac skrev:
dvs totalt sett ingen kostnad för el.
Men du lär ju ha en kapital kostnad för din egen elproduktion och lagring.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
För min del balanseras det ganska bra ekonomiskt, jag använder solel, laddar bil och hembatteri och slipper iom detta betala någon elräkning, dvs totalt sett ingen kostnad för el.
Ser att elen kostar ca 3 öre kilowatten just nu, hur mycket kostar din egen elproduktion och lagring?

D
F fribygg skrev:
Men du lär ju ha en kapital kostnad för din egen elproduktion och lagring.
Nej, jag tycker inte det, iaf inte nämnvärd, jag vet att vissa räknar så men jag har ingen verksamhet som motiverar ett sånt hänsyn. I det sammanhanget skulle solanläggningen dessutom varit försumbar i förhållande till fastighetens värde.

Sittställning
F fribygg skrev:
Ser att elen kostar ca 3 öre kilowatten just nu, hur mycket kostar din egen elproduktion och lagring?
Vad kostar en kWh om du tar med alla kostnader ?

Jäkligt lätt att argumentera när man inte tar med alla kostnader.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Den största kostnaden för mig är elnät/skatter, jag har haft anläggningen så länge nu att jag slappnat av och funderar inte på enskilda dagar, det är totalen som är relevant för mig. År med höga elpriser blir värdet större än år med låga men jag vet aldrig i förväg om det ska bli det ena eller det andra.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, jag tycker inte det, iaf inte nämnvärd, jag vet att vissa räknar så men jag har ingen verksamhet som motiverar ett sånt hänsyn.
Vad menar du? Vad har "verksamhet" med frågan att göra? Naturligtvis har du, eller har haft, en kapitalkostnad för den investering du gjort i solcellsanläggning. Det handlar väl inte om att tycka, det är snarare ett axiom...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.