Mikael_L
Det som retar mig lite är de som har solceller och bor i SE4 ... förb*** vad mycket ni tjänar dagar som dessa ... 🙄🤩

Förra veckan, dagar med över 2,5 kr, t.o.m under helgen var det 1,60-180 under delar av dagarna.
Hittills denna vecka 2,20-2,70 under perioder varenda dag, och det har dessutom varit skyhöga priser mitt på dagarna (inte lör-sön, då var det bara 5-10 öre mitt på dagen).

Jag har tyckt att jag tjänar in min investeringskostnad på nolltid, men i SE4 går det dubbelt så fort.

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men nåja, ska väl inte klaga ...

Nu ska jag stoppa laddningen av bilen, jag har bara toppat upp lite med el till lite drygt 2 mil, för säkerhets skull, har nog klarat morgondagen bra ändå, men nu kommer det nog att vara 15% kvar när jag kommer hem imorgon.
Jag vill ha ganska tomt framåt helgen för att få lite bättre avsättning för solelen (och håller mig antagligen hemma under fre), det är ändå omöjligt att göra av med all el från min lilla anläggning.

OBS, jag laddar inte gratis, alternativt kan jag inte räkna laddningen såsom 100% avbetalning.

Det klassiska misstaget nästan alla med både solceller och elbil gör.
Först, i ena andetaget, så räknar fram en avbetalningstid alternativt ROI, genom att räkna på värde av såld el och värde på egenförbrukad el.

Sen i nästa andetag börjar man säga att man laddar elbilen gratis.

Då räknar samma el dubbelt, först som ROI och sen anser att den är gratis el när den går in i elbilen.

Men, jag laddar utan att behöva betala till staten och nätägaren - det är skillnaden, enda skillnaden.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nåja, ska väl inte klaga ...

Nu ska jag stoppa laddningen av bilen, jag har bara toppat upp lite med el till lite drygt 2 mil, för säkerhets skull, har nog klarat morgondagen bra ändå, men nu kommer det nog att vara 15% kvar när jag kommer hem imorgon.
Jag vill ha ganska tomt framåt helgen för att få lite bättre avsättning för solelen (och håller mig antagligen hemma under fre), det är ändå omöjligt att göra av med all el från min lilla anläggning.

OBS, jag laddar inte gratis, alternativt kan jag inte räkna laddningen såsom 100% avbetalning.

Det klassiska misstaget nästan alla med både solceller och elbil gör.
Först, i ena andetaget, så räknar fram en avbetalningstid alternativt ROI, genom att räkna på värde av såld el och värde på egenförbrukad el.

Sen i nästa andetag börjar man säga att man laddar elbilen gratis.

Då räknar samma el dubbelt, först som ROI och sen anser att den är gratis el när den går in i elbilen.

Men, jag laddar utan att behöva betala till staten och nätägaren - det är skillnaden, enda skillnaden.
Hej
Nu har bland annat effektavgiften pausats

Vi ska nog framöver inte räkna alltför mycket på försäljning av elenergi producerad vid våra villor eftersom det fungerar allt sämre ju fler som vill producera

Det vi skall inrikta oss på är att hålla nere årsenergibehovet för villan och att hålla ett jämt effektflöde utan större toppar

Har vi solceller och batterier som är anpassade till husets egna elenergibehov så är det en bra anpassning åren framöver

• Gilla
mBard och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Tror ingen tänker att det är gratis på ritkigt men prova du räkna ut värdet av elen när du tankar från solceller. Ska man ställa det mot bensin, aktuell elkostnad eller båda?
Dock är mina paneler avbetalda så det är gratis och faktiskt plus.

I slutet av månaden räknar jag min förbrukning och inte vart den hamnat.

Jag kommer fortsätta säga att jag tankar gratis från solen, min Roi är lite separerad från detta på ett sätt. Men jag förstår absolut hur du menar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som retar mig lite är de som har solceller och bor i SE4 ... förb*** vad mycket ni tjänar dagar som dessa ... 🙄🤩

Förra veckan, dagar med över 2,5 kr, t.o.m under helgen var det 1,60-180 under delar av dagarna.
Hittills denna vecka 2,20-2,70 under perioder varenda dag, och det har dessutom varit skyhöga priser mitt på dagarna (inte lör-sön, då var det bara 5-10 öre mitt på dagen).

Jag har tyckt att jag tjänar in min investeringskostnad på nolltid, men i SE4 går det dubbelt så fort.
Hej Mikael_L
De som tidigt vågade satsa på solceller fick tex både investeringsstöd och 60 öre i skatterabatt samtidigt som elpriset delvis var högt

Idag finns många villaägare som redan har solceller och de som satsar nu, får inte samma förutsättningar då distributionsnätet till villor på sikt inte kan inte klara av att det närmar sig att alla villor försöker mata in eleffekt från solceller

Energimarknadsinspektionen har därför gått ut med rekommendationer att anpassa elproduktionen till huset behov och undvika inmatning av effekt från villa

Man har även beskrivit att effektavgifter även gäller för inmatning av effekt från villa

Detta styrs till stor del av hur det redan uppbyggda elnätet är konstruerat

Rimligen så kommer några nytillkomna ägare till solcellsanläggningar att anse det orättvist att förutsättningarna försämras

Redigerat:
P
Nissens Nissens skrev:
Näpp, det är helt orimligt.
Varför det?

P
Sittställning Sittställning skrev:
1 dygn, 2 max.
Då har du frånskiljare och eget jordtag, antar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.