Mikael_L
D djac skrev:
Idag är det många som för det mesta inte åker hemifrån!
Då blir det ännu sämre lönsamhet med solcellerna (förutsatt att man har elbil).

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur räknar du kapitalkostnad om man inte lånar, det blir inte mycket antar jag?
Jag skulle räkna med en tolftedel var månad av vad jag fick i avkastning på pengarna året innan jag gjorde investeringen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Men det är lite intressant hur människan är funtad, hur man resonerar, det syns ju snabbt i sådana här trådar.

Jag vet inte hur många bilar jag har motiverat att köpa i mitt liv, genom att motivera dem rent ekonomiskt.
Jag har gnetat på med uträkningar över bränslekostnader, eller mindre reparationer, eller att inte behöva låna/hyra större bil osv osv.

Och vid varje tillfälle har jag naturligtvis tjänat en massa pengar, alternativet hade varit dyrare osv osv.
Självklart har jag ju hela tiden lurat mig självt, jag har ju helt klart aldrig tjänat något på mitt bilägande.

Allt har ju alltid bara varit ett alibi för att skaffa det jag för stunden vill, ville jag tjänat pengar, sparat pengar, skulle jag såklart inte haft någon bil alls.
Men det är väl inget fel med att gå efter sin drömmar, sina önskningar, livet skulle ju ha varit vansinnigt torftigt ifall endast ekonomi skulle styrt till 100%, den som har mest pengar när han dör vinner.

Jag kan inte på något sätt påstå att mina solpaneler tillkom efter noggranna ekonomiska analyser och kalkyler, plötsligt uppenbarade sig ett tillfälle med lite bättre pris, och magkänslan sa bara "slå till nu", fastän jag bara ett år tidigare varit väldigt tveksam till att sätta upp egna.

Lite så är ju livet bara, man får väl trösta sig med att mycket av det man tar sig till åtminstone inte blev totalt fiasko (jodå, sånt finns ju iofs också), men en hel del blev ju också lite småbra också, även fast jag i brist på spåkula har lyckats missa de allra flesta lysande möjligheter som jag fattade först efteråt.

• Älska
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Vet du inte hur mycket du betalar i ränta och amortering på pengarna du lånat till solcellerna om du nu lånat till dem?

Eller är det så att du tagit av egna medel och inte räknat på hur mycket du skulle fått i avkastning om du haft kvar pengarna där du hade dem förut?
Har ej lånat.

Men det är här nu börs vs solceller gör bort er lite. Skulle jag minskat mina kostnader med lika mycket som jag gjort från dag 1 med solceller skulle mitt värde vara urholkat på börsen. Dom pengar ger inget kassaflöde. Det har även räknats på längre bak i tråden.

Räkna t.ex 80 lax för 5 år sen är 130 lax idag.

Men om jag investerat 80 lax för 5 år sen och lägger besparingarna på börsen. Efter min återbetalning, amortering går jag så går bara plus. Medans börsen är beroende av stillastående kapital, men min investering ger mig trygghet mot dyra elräkningar.

Jag köpte alltså panelerna för strax över 5 år sen och batteri för ett halvår sedan.
D Dilato skrev:
Dina abnormala arbetstider där man är hemma från jobbet (eller i vart fall slutat) 16:30 är ju inte representativt för normalbefolkningen så där får du kraftigt minuspoäng.

Merparten av arbetade personer i normala jobb är väl sällan hemma före kl 18, många senare än så.
Men huru vida du slutat jobba eller ej har ju inget med lönsamheten på panelerna att göra, väl?
Elbilen kommer hem och kan ladda min gratis el. Ibland står den hemma under dagtid också för jag har lyxen att kunna planera så.

Så det påverkar absolut min egen förbrukning och därmed återbetalning.
D Dilato skrev:
Men har det relevans huruvida solceller är lönsamma..
det var kopplingen till att solcellerna producerade efter arbetstid som jag reagerade på..arbetar man inte alls så vad ändras då.. eller man arbetar jättelänge..jag har svårt att se vad arbetstiden har med solcellsproduktionen att göra ?
Kopplingen är att vissa (läs nissens) inte förstår att solcellerna producerar även utanför botten priset. Jag är väl inte helt tydlig med vem jag riktar mina inlägg till alla gånger.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte om man har lyxen att kunna byta mellan 2 bilar. Vi har 2 brukare i denna familjen. Inom en framtid fler 🥰

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Har ej lånat.

Men det är här nu börs vs solceller gör bort er lite. Skulle jag minskat mina kostnader med lika mycket som jag gjort från dag 1 med solceller skulle mitt värde vara urholkat på börsen. Dom pengar ger inget kassaflöde. Det har även räknats på längre bak i tråden.
Du har uppenbarligen inte förstått att avkastningen på börsen är större än dina besparingar.
Och du verkar inte veta vad kapitalkostnad är, det är något du har oavsett om du lånar eller ej.
Räkna t.ex 80 lax för 5 år sen är 130 lax idag.

Men om jag investerat 80 lax för 5 år sen och lägger besparingarna på börsen. Efter min återbetalning, amortering går jag så går bara plus. Medans börsen är beroende av stillastående kapital, men min investering ger mig trygghet mot dyra elräkningar.
Jösses, kapitalet du plöjt ner i solpanelerna är verkligen ”stillasittande”, eller bundet som de flesta säger. Om du snvänder avkastningen på börsen till stt betala elräkningar så får du helt gratis el länge om du vill.
Jag köpte alltså panelerna för strax över 5 år sen och batteri för ett halvår sedan.2022 prickade du in då, det är väl det enda bra året dom varit.
Elbilen kommer hem och kan ladda min gratis el. Ibland står den hemma under dagtid också för jag har lyxen att kunna planera så.
Du har ingen gratis el…
Så det påverkar absolut min egen förbrukning och därmed återbetalning.
Kopplingen är att vissa (läs nissens) inte förstår att solcellerna producerar även utanför botten priset. Jag är väl inte helt tydlig med vem jag riktar mina inlägg till alla gånger.
Det är du som inte begriper hur ekonomi fungerar. Kan du redogöra för vad kapitalkostnad är? Livscykelkostnad?
Inte om man har lyxen att kunna byta mellan 2 bilar. Vi har 2 brukare i denna familjen. Inom en framtid fler 🥰
Och dom gör du väl vinst på också. 😂😂

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte om man har lyxen att kunna byta mellan 2 bilar. Vi har 2 brukare i denna familjen. Inom en framtid fler
Ja det var ju ett svar på djac's "Att många inte ens åker hemifrån."
Vilket alltså gör att två st bilar inte blir bättre, på något sätt.

Som du redan skrivit, och de flesta har hajat, att bästa affären är att själv använda så mycket som möjligt av elen man producerat, och därför är en elbil en bra grej, men inte om man slutar använda den, utan bara arbetar hemifrån hela tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var ju ett svar på djac's "Att många inte ens åker hemifrån."
Vilket alltså gör att två st bilar inte blir bättre, på något sätt.

Som du redan skrivit, och de flesta har hajat, att bästa affären är att själv använda så mycket som möjligt av elen man producerat, och därför är en elbil en bra grej, men inte om man slutar använda den, utan bara arbetar hemifrån hela tiden.
Förstår poängen. Kan egentligen bara redogöra min situation som är att vi skiftar bilar för att ladda.

Att jobba hemifrån innebär heller inte alla gånger att aldrig ut och köra. Man kör på möten, hämtar lämnar barn men är ändå hemma dom flesta soliga timmar och kan toppa upp igen. Jag kör ofta i tjänst, men är ändå hemma större delen av dagen och kan ladda, däremellan är batteriet gummiband.

Men när vi väger vad solceller och batteri kan göra så är allt helt plötsligt binärt upplever jag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Du har uppenbarligen inte förstått att avkastningen på börsen är större än dina besparingar.
Och du verkar inte veta vad kapitalkostnad är, det är något du har oavsett om du lånar eller ej.

Jösses, kapitalet du plöjt ner i solpanelerna är verkligen ”stillasittande”, eller bundet som de flesta säger. Om du snvänder avkastningen på börsen till stt betala elräkningar så får du helt gratis el länge om du vill.

Du har ingen gratis el…

Det är du som inte begriper hur ekonomi fungerar. Kan du redogöra för vad kapitalkostnad är? Livscykelkostnad?

Och dom gör du väl vinst på också. 😂😂
Hade gärna tagit en öl med dig någon dag. Släng iväg ett DM om du vill :)

Nissens
D djac skrev:
Hur räknar du kapitalkostnad om man inte lånar, det blir inte mycket antar jag?
Man brukar räkna 4% som kapitalkostnad per år, motsvarar säkrare pappers avkastning, som obligationer.
Det skall alltså räknas bort från de redan dåliga intäktsiffrorna från solpaneler/batterier om man räknar seriöst.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Man brukar räkna 4% som kapitalkostnad per år, motsvarar säkrare pappers avkastning, som obligationer.
Det skall alltså räknas bort från de redan dåliga intäktsiffrorna från solpaneler/batterier om man räknar seriöst.
Ekonomi är lite mer komplext än att bara jämföra ränta på kapital mot intäkter.

Kassaflöde, risk, exponering och minskat beroende har också ett värde. Annars hade ingen investerat i redundans, lager eller egen produktion överhuvudtaget.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Jag tänker att man kan räkna på vad det kostar att ta ett lån för att bekosta sin solcellsanläggning.

De finns de som lånar till att spekulera på börsen, men de flesta gör det nog med sparpengar.

Att låna till sin bostad, eller renovering / komplettering av den är det många som gör.

Att ha kvar lån på bostaden, dvs inte amortera av alla lån, samtidigt som man handlar aktier och fonder gör nog många.

Vad jag vill säga - många kan nog utöka lånen för att köpa värmepump eller solceller men inte för att köpa fonder. Det är nog mest en känslogrej.

Dvs kalkylräntan på solcellerna bör inte vara 0, för det är ju som att köpa dem för pengar man hade i madrassen utan ränta... Det skulle kunna vara inlåningsräntan, om man hade pengar på banken.

Att räkna nåt slags indexfondsutveckling som kalkylränta tycker inte jag är sjysst.

4% som kalkylränta kan jag tycka är helt ok.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
J JohanLun skrev:
4% som kalkylränta kan jag tycka är helt ok.
Håller med.

Men om man då tar sin besparing från solel, som för övrigt är skattefri. Återinvesterar det på t.ex börsen eller något annat motsvarande så blir det trevligare kalkyl också.

Lite som att äta kakan men också behålla den.

Ska det bli nån besparing måste man ju först räkna bort vad kapitalet kostar, att du inte köper el nu på sommarhalvåret och lyckas sälja för nån tia om dagen så här i maj är ju en sak, men nog kostar väl de i solceller bundna pengarna nått i förlorad intäkt för dig?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Ska det bli nån besparing måste man ju först räkna bort vad kapitalet kostar, att du inte köper el nu på sommarhalvåret och lyckas sälja för nån tia om dagen så här i maj är ju en sak, men nog kostar väl de i solceller bundna pengarna nått i förlorad intäkt för dig?
Läs igenom tråden. Har sålt el för ganska många tusenlappar genom åren.

J
Läs igenom tråden. Har sålt el för ganska många tusenlappar genom åren.
Problemet är väl att för de som överväger solceller nu hjälper inte att du betalt din anläggning för att, som jag tycker mig hört, det var väldigt mycket mer lönsamma regler och priser för att sälja el för några år sedan.

Det måste bära sig framåt också.

För dig ser ju kalkylen annorlunda ut nu efter fem år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.