43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det är inte ett problem. Har förespråkat att alla måste titta på sina förutsättningar hela tiden.J JohanLun skrev:Problemet är väl att för de som överväger solceller nu hjälper inte att du betalt din anläggning för att, som jag tycker mig hört, det var väldigt mycket mer lönsamma regler och priser för att sälja el för några år sedan.
Det måste bära sig framåt också.
För dig ser ju kalkylen annorlunda ut nu efter fem år.
Har man problem att förstå det borde man inte ge sig in i att investera över huvudtaget. Kalkylen för mig, med solceller i 5 år och nu batteri i 6 månader ser väldigt väldigt bra ut. Jämfört med om man installerar idag. Men var och en får räkna på sitt förbrukningsmönster.
Jag ser inte det som ett problem utan som en del i uträkningen på om man vill, rent ekonomiskt installera.
Det gör att man jämför äpplen och päron.Sittställning skrev:
Det är inte ett problem. Har förespråkat att alla måste titta på sina förutsättningar hela tiden.
Har man problem att förstå det borde man inte ge sig in i att investera över huvudtaget. Kalkylen för mig, med solceller i 5 år och nu batteri i 6 månader ser väldigt väldigt bra ut. Jämfört med om man installerar idag. Men var och en får räkna på sitt förbrukningsmönster.
Jag ser inte det som ett problem utan som en del i uträkningen på om man vill, rent ekonomiskt installera.
Många här förstår inte hur du kan säga du har så hög intjäning men det är ju för att dåtidens kalkyl var helt annorlunda och du nu har betalda celler.
Det finns ju en anledning att många sol företag går omkull. Förut var det vad jag förstår mycket bättre kalkyler. Nu inte så varför de även verkar gömma kalkylen och hoppas folk ska lyssna på grannen eller kollegan som köpte för 5 år sen.
Du har ju då verkligen lyckats vinna i bidragslotteriet.Sittställning skrev:
Det är inte ett problem. Har förespråkat att alla måste titta på sina förutsättningar hela tiden.
Tycker att många inte vill förstå. Alternativkostnad är fortfarande ganska hög tycker jag. Men visst återbetalning blir väl runt 10 år. Långt enligt många men det känns riktigt najs att vara mindre beroende av nätel.J JohanLun skrev:Det gör att man jämför äpplen och päron.
Många här förstår inte hur du kan säga du har så hög intjäning men det är ju för att dåtidens kalkyl var helt annorlunda och du nu har betalda celler.
Det finns ju en anledning att många sol företag går omkull. Förut var det vad jag förstår mycket bättre kalkyler. Nu inte så varför de även verkar gömma kalkylen och hoppas folk ska lyssna på grannen eller kollegan som köpte för 5 år sen.
Så kan man säga, även om det va öppet för många att delta.pacman42 skrev:
En annan aspekt var att det året vi fick el stöd så hade jag så mycket tillgodo pengar att jag slösade med elen trots det höga priset och fick tillbaka rätt mycket i stöd 💰☀️
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvisso inte sverige. Men att ligga över 30% av total elproduktion är ju inte så lite.
Och det där bara ökar och ökar. Och lär öka mer med billigare batterier som flyttar effekt från mitt på dagen till peaken på kvällen.
J JohanLun skrev:
Tja, företagens kalkyler är kanske lika mycket glädjekalkyler då som nu ...J JohanLun skrev:
Men vad har ändrats då?
- Jo, skattesubventionen på 60 öre/kWh för såld el försvann vid årsskiftet i år (nackdel)
- elpriserna är högre än innan 2021 (fördel)
- energiskatten och överföringsavgifterna är högre (fördel) (och det synes ingen ände på denna kostnadsökning, så det är det säkraste kalkylinslaget för framtiden)
- elpriserna är lägre än 2021-2022 (nackdel)
- priset på solpaneler har stadigt minskat, är 1/3 av vad de kostade för typ 8-10 år sedan (fördel)
- verkningsgraden på solpaneler har ökat med cs 25-35% de senaste 8 åren (fördel)
- Bidraget för själva installationen har minskat från 50% till 30% (nackdel)
Hur ska man summera detta då?
Ja allt blir ju till sist individuellt, det är inte gott att säga något generellt, men jag kan nog tänka mig att försöka påstå att det är ungefär lika lätt att få ihop en tillräckligt bra kalkyl idag som för 5 år sedan.
Det är dock viktigt att man ser upp för guldgrävarna, lycksökarna och charlatanerna i branschen, jag trodde det skulle bli en tillnyktring efter raden med bolagskonkurser, men jag ser och hör fortfarande om vansinnigt kryddade offerter.
Ärligt talat, en villaanläggning smäller dom upp på max 25 - 40 arbetstimmar, så det ska såklart inte ligga några 100.000 kr i installationskostnad, utan mer 15-25.000.
Alla saltade och sockrade offerter ska i papperskorgen.
20 st paneler, max 20'
montagesystem, max 7'
Inverter, max 8'
Installation 20'
totalt 55', sen grönt avdrag på det.
Kalkylen blir aldrig bra ifall man blir lurad att betala för mycket i början.
Noterar ytterligare prisfall för LFP batterier.
(Notera att det är för celler. Sedan skall de byggas in i ett kabinett och så skall det med styrelektronik).
Men priser inkl moms under 1000 kr/kWh bör vi se om något år.
Det är inte för privatpersoner. Men de där priserna kommer leta sig ut mot hushållskunder med tiden.
(Notera att det är för celler. Sedan skall de byggas in i ett kabinett och så skall det med styrelektronik).
Men priser inkl moms under 1000 kr/kWh bör vi se om något år.
Redigerat:
Jag nämnde inte batterier.
Dels är de en såpass nyare företeelse att det inte blir så lätt att jämföra historiskt, och utvecklingen har dessutom gått enormt snabbt här, vilket också försvårar jämförelsen.
Sen tycker jag att det verkar spreta rätt mycket i priser i batteri-marknaden här, och jag har inte tagit reda på om det beror på egenskaper för produkterna eller bara snikenhet.
Oavsett så kostar batterierna betydligt mer än vad de "ska göra".
Produktionskostnaden är idag en bit under 100$/kWh (för celler), men de säljs för ca 4-5 ggr så mycket, så mycket är inte inpackningen i en modul värd, utan det beror nog helt enkelt på att de får sälja ändå, och priserna kommer inte sjunka innan produktion och efterfrågan kommer i balans.
Det finns folk som bygger ihop sina egna batterilager med lösa celler köpta mer eller mindre direkt från Kina och kommer undan med halva kostnaden, ja t.o.m nedåt 1/3 och 1/4.
Men den dagen då priserna sjunkit ordentligt, så är förmodligen grön teknik-bidraget avskaffat, så det blir kanske ungefär samma pris ändå.
Dels är de en såpass nyare företeelse att det inte blir så lätt att jämföra historiskt, och utvecklingen har dessutom gått enormt snabbt här, vilket också försvårar jämförelsen.
Sen tycker jag att det verkar spreta rätt mycket i priser i batteri-marknaden här, och jag har inte tagit reda på om det beror på egenskaper för produkterna eller bara snikenhet.
Oavsett så kostar batterierna betydligt mer än vad de "ska göra".
Produktionskostnaden är idag en bit under 100$/kWh (för celler), men de säljs för ca 4-5 ggr så mycket, så mycket är inte inpackningen i en modul värd, utan det beror nog helt enkelt på att de får sälja ändå, och priserna kommer inte sjunka innan produktion och efterfrågan kommer i balans.
Det finns folk som bygger ihop sina egna batterilager med lösa celler köpta mer eller mindre direkt från Kina och kommer undan med halva kostnaden, ja t.o.m nedåt 1/3 och 1/4.
Men den dagen då priserna sjunkit ordentligt, så är förmodligen grön teknik-bidraget avskaffat, så det blir kanske ungefär samma pris ändå.
Jag tycker inte det resonemanget håller i privatekonomiska sammanhang, är man ett större företag så har man för det mesta en finansavdelning som lånar ut pengar, ofta både externa och internt, då talar man om internränta som man kan jämföra investeringar mot, detta är en ränta man får genom att låna ut pengar.Mikael_L skrev:
Man räknar på vad samma kapital hade kunnat inbringat om det använts på annat sätt, räntekonto, obligationer, aktier, trisslotter ...
Det man förlorade på att inte använda kapitalet på något annat än det man valde, kallas alternativkostnad (eller förlorad alternativintäkt) och kan sägas vara en kostnad som uppstod genom att använda t.ex. eget kapital till något.
Sen har man ofta (åtminstone ibland) en intäkt av det valet som gjordes, och då får man jämföra dessa två om man vill avgöra vad som faktiskt var det vettigaste (ehhh, förlåt, det som jobbade ihop bäst med kapital, det är ju inte likställt med "det vettigaste").
Om man inte bedriver privat låneverksamhet, är sk lånehaj, så blir ju motparten banken och ska man då se på en ränta över solcellernas livstid så hamnar man förmodligen under 1%, dvs så lågt att man kan bortse från den effekten.
Så fort man börjar jämföra med aktiva placeringar så blir man svarslös, jag har investerat i börsen i flera årtionden och vet att utfallet typiskt, även om man pratar större mångd aktier, ligger mellan -70% till +50%. Dvs det är meningslöst, man kan bara välja en siffra för att visa precis vad man vill.
Jag tror inte att detta är huvudorsaken, det fanns en blind rusning tidigare men idag är nog kunderna mer mogna. Jag hävdar hela tiden att även om solceller/batteri är lätt att räkna hem för en del, så gäller motsatsen för några andra, man måste ta in helheten, privatekonomi, förutsättningar, syfte, elkonsumtion är väl de viktigaste faktorerna.J JohanLun skrev:
Kikar man på Vattenfalls nuvarande solcellskalkyl tror jag det tar 13 år innan panelerna ens betalt sej själva.Sittställning skrev:
Grattis om du köpte solceller i rätt tid, får din anläggning lönsam ( även om jag tvekar på detta om du bara fick in en tia på såld el igår)
Jag sålde för en ynka 10a, men hade egenförbrukning för betydligt mer, bilen svalde en massa kWh.F fribygg skrev:
Tror det är lättare för dig att lägga några minuter att skumma igenom än att inhämta svar från alla en gång till. Imorgon kommer det en ny fribygg som ska ha nya svar igen. Kanske dags att lägga ner tråden för det kommer inte längre ändå.F fribygg skrev:
Ja väldigt typiskt för mig och min anläggning är att dagar när jag tjänar lite så har jag istället använt väldigt mycket själv, den där värdefulla egenkonsumtionen.Sittställning skrev:
Så siffran i kolumnen "earnings" blir ofta missvisande, tjänar jag mycket på försäljning så har jag dragit mindre nytta av gratis el själv, och tvärtom.
Men riktigt mulna dagar är undantaget, då blir det dåligt med precis allt ...