D
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Vad har "verksamhet" med frågan att göra? Naturligtvis har du, eller har haft, en kapitalkostnad för den investering du gjort i solcellsanläggning. Det handlar väl inte om att tycka, det är snarare ett axiom...
Inte direkt, detta är ett begrepp som några här har importerat från företagsvärlden, för en privatperson finns inte så stora möjligheter att få kapitalavkastning, annat än i aktier och där vet man aldrig resultateten, så då blir det bankkonto som tenderar att vara mager avkastning.

Man kan ju kolla med grannen om de vill låna pengarna och betala exempelvis 5% ränta i 30 år men då har man ju samtidigt en oerhörd risk att de slutar betala.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Om man inte laddar bilen på natten så har jag svårt att se att det finns särskilt mycket pengar att tjäna på att ha ett batteri denna tiden på året...
[bild]
Nejnej, det är just denna tiden på året som man tjänar bra på att ha ett batteri, och man tjänar dessutom bra på ett relativt litet ett.

Mitt batteri är på 16kWh, det laddas under dagen med solel och är ofta på 100% eller nära där vid den där tiden när dina kurvor på elpris stiger kraftigt.
Här har solcellerna börjat tappa i effekt, det räcker inte till både att ladda batteriet och egenförbrukning, och mycket snart så börjar huset använda sig av el som är fri från elskatt, överföringsavgift och moms, från batteriet och dessutom ersätter denna el inköpt el som skulle haft ett högre spotpris,
Så jag vinner inte bara de nästan 80 öre som jag får i egenskap av skattesmitare, utan även vad köpt el skulle kostat, denna våren mellan typ 60 och 190 öre (en mycket bra vår/försommar för solceller måste jag säga, i fjol var det inte alls lika stor förtjänst).

Och dessa 16 kWh räcker hela natten tills solcellerna börjar producera först hela husets behov (batteriet får vänta ett tag) sen om 1-2 timmar så börjar produktionen att räcka till att även ladda batteriet inför nästa natt.
Men en regnig dag så kan det ibland hända att jag inte ens har 50% laddning när panelerna slutar att ge något, så någon dag då och då skiter sig ju.

Nu denna årstid så räcker 16kWh gott och väl, huset förbrukar nog bara typ 6-9 kWh per "natt".
Men i slutet av april, början av maj så behövdes alla 16kWh om det skulle räcka (på gnällen då, och förutsatt att dagens produktion lyckades fylla batteriet, så för att få mer 100% täckning av elbehovet under året skulle jag helt enkelt behöva både mer paneler och större batteri, som det nu är kan jag (i princip* ) leva på egentillverkad el under 6 månader.

* Samma här, under tidig vår och sen höst blir det lite då och då, jag kanske skulle våga säga ofta (småofta?) dagar med såpass dålig produktion att batteriet inte klarar av huset hela natten. 4 månader är dock ganska produktionssäkra.

Mitt i vintern är batterierna i princip värdelösa, om man är lagd åt det hållet skulle man kunna köpa billig el under natten för att förbruka under dagen, men jag tror att det är bättre att batteriet får vila sig lite mer under vintern, ifall det skulle vara extremt volatilt elpris, så skillnaden börjar vara bortåt 2 kronor eller mer, så kan det väl vara lönsamt även inräknat batterislitage och laddningsförluster.

• Gilla
Akerfeldt och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Vad kostar en kWh om du tar med alla kostnader ?

Jäkligt lätt att argumentera när man inte tar med alla kostnader.
Om du bara avser elen är den billig, nu några ören och oftast under kronan, bygger man ny kärnkraft kanske man kan komma upp till 2 kr/ kWh men det är ju fortfarande billigare än att gå offgrid och producera sin egen solel på sommarhalvåret och använda bensin eller dieseldriven generator då solen inte räcker till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Om du bara avser elen är den billig, nu några ören och oftast under kronan, bygger man ny kärnkraft kanske man kan komma upp till 2 kr/ kWh men det är ju fortfarande billigare än att gå offgrid och producera sin egen solel på sommarhalvåret och använda bensin eller dieseldriven generator då solen inte räcker till.
Tror du missuppfattat lite.

År 2032 (spotpris):

Sommar utan ny kärnkraft: 0-20 öre/kWh tack vare (överinvestering i) solceller och batterier
Sommar med ny kärnkraft: som ovan (kärnkraften kommer stå still på sommaren)
Vinter utan ny kärnkraft: 0-10 kr/kWh (ner mot noll endast vid kraftig vind)
Vinter med ny kärnkraft: 0-3 kr/kWh

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vinter med ny kärnkraft: 0-3 kr/kWh
Vad är det för fel med min estimering 2kr/kWh för ny kärnkrafts el?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejnej, det är just denna tiden på året som man tjänar bra på att ha ett batteri, och man tjänar dessutom bra på ett relativt litet ett.

Mitt batteri är på 16kWh, det laddas under dagen med solel och är ofta på 100% eller nära där vid den där tiden när dina kurvor på elpris stiger kraftigt.
Här har solcellerna börjat tappa i effekt, det räcker inte till både att ladda batteriet och egenförbrukning, och mycket snart så börjar huset använda sig av el som är fri från elskatt, överföringsavgift och moms, från batteriet och dessutom ersätter denna el inköpt el som skulle haft ett högre spotpris,
Så jag vinner inte bara de nästan 80 öre som jag får i egenskap av skattesmitare, utan även vad köpt el skulle kostat, denna våren mellan typ 60 och 190 öre (en mycket bra vår/försommar för solceller måste jag säga, i fjol var det inte alls lika stor förtjänst).

Och dessa 16 kWh räcker hela natten tills solcellerna börjar producera först hela husets behov (batteriet får vänta ett tag) sen om 1-2 timmar så börjar produktionen att räcka till att även ladda batteriet inför nästa natt.
Men en regnig dag så kan det ibland hända att jag inte ens har 50% laddning när panelerna slutar att ge något, så någon dag då och då skiter sig ju.

Nu denna årstid så räcker 16kWh gott och väl, huset förbrukar nog bara typ 6-9 kWh per "natt".
Men i slutet av april, början av maj så behövdes alla 16kWh om det skulle räcka (på gnällen då, och förutsatt att dagens produktion lyckades fylla batteriet, så för att få mer 100% täckning av elbehovet under året skulle jag helt enkelt behöva både mer paneler och större batteri, som det nu är kan jag (i princip* ) leva på egentillverkad el under 6 månader.

* Samma här, under tidig vår och sen höst blir det lite då och då, jag kanske skulle våga säga ofta (småofta?) dagar med såpass dålig produktion att batteriet inte klarar av huset hela natten. 4 månader är dock ganska produktionssäkra.

Mitt i vintern är batterierna i princip värdelösa, om man är lagd åt det hållet skulle man kunna köpa billig el under natten för att förbruka under dagen, men jag tror att det är bättre att batteriet får vila sig lite mer under vintern, ifall det skulle vara extremt volatilt elpris, så skillnaden börjar vara bortåt 2 kronor eller mer, så kan det väl vara lönsamt även inräknat batterislitage och laddningsförluster.
På vintern värdelös? Jag låg långt under medelpriset, och under månads rörligt med ca 1k rabatt. Men jag har dock större batteri så jag kan effektivt kapa topparna rakt av.

April va nog min bästa batteri månad då det fortfarande va ganska kallt ute och man har en lagom hög förbrukning.
F fribygg skrev:
Tyvärr betalar man inte bara 3öre. Därför blir det rättvist att jämföra 3 öre mot solel på 0 öre + genomströmningskostnad.

Det blir 3 öre plus avgifter vilket blir 50-70öre beroende på region.

Magnus E K
F fribygg skrev:
Vad är det för fel med min estimering 2kr/kWh för ny kärnkrafts el?
Du skrev "kan komma upp till", men ny kärnkraft kommer sänka priset (eller som sämst lämna det oförändrat).

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Det blir 3 öre plus avgifter vilket blir 50-70öre beroende på region.
Låt oss anta 75 öre för sakens skull.
Hur mycket kostar då din egenproducerade och egen lagrade el per kilowatt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du skrev "kan komma upp till", men ny kärnkraft kommer sänka priset (eller som sämst lämna det oförändrat).
Din estimering 0-3 kr/kWh är isåfall sämre...

Magnus E K
F fribygg skrev:
Din estimering 0-3 kr/kWh är isåfall sämre...
Inte jämfört med 0-10 kr utan ny kärnkraft. Jag förutsätter en viss ökning av förbrukningen så utan ny kärnkraft kommer det bli dyrare än det varit de senaste vintrarna, vid samma väder.

Vad kostar en kWh om du tar med alla kostnader ?

Jäkligt lätt att argumentera när man inte tar med alla kostnader.
i mitt hushåll under 56 öre. 43 öre skatt, 7 öre överföring, 3,75 öre för elen och knappt 2 öre för elleverantören (har förhandlat bra med elleverantören). Med de siffrorna är det svårt att motivera både solpaneler och batterier. Det är inte mycket pengar man sparar in.

Det är den elförbrukning du har på natten som driver kostnaderna på sommaren. Resten är extremt billigt. Det är här mina kalkyler på både solpaneler och batterier havererar. Under de flesta dagar i runt tre månader på sommaren kostar elen inte över 60 öre (inkl allt). Det är svårt att få ihop till avbetalningarna på utrustningen då.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Men för mig kostar skatt och överföring inte mer än ca 50 öre. Och om man nu har 2-3 månader med sådana här elpriser på dagarna, då är det bara den el du gör av med på de andra timmarna som kostar. Jag gör inte av med mycket el alls under de timmarna, så det blir inte mycket pengar att spara på ett batteri.

Sittställning
F fribygg skrev:
Låt oss anta 75 öre för sakens skull.
Hur mycket kostar då din egenproducerade och egen lagrade el per kilowatt?
Det vet jag faktiskt inte exakt ännu. Först när batteriet är ordentligt degraderat vet jag verklig kostnad per faktisk genomströmmad kWh.

Men i kalkylen idag ligger batteriet ungefär på 30–40 öre per genomströmmad kWh baserat på:

6000 cykler × 90 % av användbar batterikapacitet = total teoretisk genomströmning

Investering / total genomströmning = ungefärlig genomströmningskostnad.

Jag jagar effektivitet och använder batteriet ganska aggressivt eftersom jag vill ha bekvämligheten och det lägre beroendet av köpt el. Jag är inte särskilt rädd för slitaget, jag vill faktiskt använda det jag köpt.
pacman42 pacman42 skrev:
i mitt hushåll under 56 öre. 43 öre skatt, 7 öre överföring, 3,75 öre för elen och knappt 2 öre för elleverantören (har förhandlat bra med elleverantören). Med de siffrorna är det svårt att motivera både solpaneler och batterier. Det är inte mycket pengar man sparar in.

Det är den elförbrukning du har på natten som driver kostnaderna på sommaren. Resten är extremt billigt. Det är här mina kalkyler på både solpaneler och batterier havererar. Under de flesta dagar i runt tre månader på sommaren kostar elen inte över 60 öre (inkl allt). Det är svårt att få ihop till avbetalningarna på utrustningen då.
Jag skulle vilja veta hur du förhandlat elnätet, det har jag aldrig lyckats med. eller jag har aldrig försökt om jag ska vara ärlig.

Helt klart är elen billig. Nu har jag 5år+ att jämföra med så det ska bli spännande att se hur mycket kostnader jag faktiskt underviker. Tidigare hade jag några månader där tillgodo gav mig "gratis" månader. Nu kommer det blir dubbelt så gratis 😂

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det vet jag faktiskt inte exakt ännu. Först när batteriet är ordentligt degraderat vet jag verklig kostnad per faktisk genomströmmad kWh.

Men i kalkylen idag ligger batteriet ungefär på 30–40 öre per genomströmmad kWh baserat på:

6000 cykler × 90 % av användbar batterikapacitet = total teoretisk genomströmning

Investering / total genomströmning = ungefärlig genomströmningskostnad.

Jag jagar effektivitet och använder batteriet ganska aggressivt eftersom jag vill ha bekvämligheten och det lägre beroendet av köpt el. Jag är inte särskilt rädd för slitaget, jag vill faktiskt använda det jag köpt.

Jag skulle vilja veta hur du förhandlat elnätet, det har jag aldrig lyckats med. eller jag har aldrig försökt om jag ska vara ärlig.

Helt klart är elen billig. Nu har jag 5år+ att jämföra med så det ska bli spännande att se hur mycket kostnader jag faktiskt underviker. Tidigare hade jag några månader där tillgodo gav mig "gratis" månader. Nu kommer det blir dubbelt så gratis 😂
Om vi då antar att batteriet stannar på 30öre/ kWh hur mycket kostar den egna solcellselen?

Jag byter elbolag varje år och tar de erbjudanden som har bäst "fringis". Exempelvis Eon är duktiga på att dela ut presentkort på butiker (bla Jula) och liknande. En del år har det varit noll öre påslag. I höst byter jag igen, har inte hittat det optimala erbjudandet ännu, jag tecknade mig på ett påslag om 5 öre, men jag kan fortfarande byta ut det erbjudandet om jag hittar något bättre.

Men samtidigt vill jag vara ärlig och säga att det blir svårare och svårare för varje år att få bra erbjudanden. Vi är nog för många som gör så här numera.

Men i princip alla bolag erbjuder sig direkt att ta bort den fasta avgiften och att sänka påslagen, bara man ringer till dem. Man behöver inte ens byta.

På bredbandet får jag ringa Bahnhof varje år för att bli av med ett påslag på 40 kr/mån.

Trogna kunder är de bästa för bolagen, de betalar utan att ifrågasätta...

• Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.