Alfredo Alfredo skrev:
Är det då matarflyg med pax som ska vidare? Eller finns det andra skäl? Jag tänker att om det finns någorlunda vettiga vägar borde det inte vara mödan värt att flyga om resan bara sker mellan dessa platser.
Det är både och, men det finns inga vägar, Zanzibar är en en ö typ Gotland.

Många flygbolag som flyger till Dar från typ Europa eller andra världsdelar landar på både Kilimanjaro Airport och Zanzibar eftersom merparten av ren turism ska dit.

Men Air tanzania och Kenya Airways korta flyg från grannländer typ Uganda (entebbe) eller Nairobi mellanlandar ofta på Zanzibar eftersom det är högt turisttryck dit och grannländernas flygplatser är knutpunkter och det finns kunder.

Merparten av flygbolag med destination Dar es Salaam mellanlandar antingen på Kilimanjaro eller Zanzibar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Något märkligt har inträffat. Jag har nu producerat närmre 20 kWh efter arbetstid. Dessutom är elpriset 120 öre just nu och jag producerar än 🤔

Super märkligt, är det någon annan här som råkar ut för vinster med sina paneler? Jag har nämligen fått lära mig att detta inte är möjligt.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och konsekvenserna när det gäller elpriser är enbart rent ekonomiska. Det är liksom min poäng, att nyttan med solceller i princip enbart är, eller kan vara, ekonomisk.
OT: Jag skulle vilja använda solceller som ett enkelt uthus tak, då finge jag en nytta till av solcellerna..

Sittställning Sittställning skrev:
Något märkligt har inträffat. Jag har nu producerat närmre 20 kWh efter arbetstid. Dessutom är elpriset 120 öre just nu och jag producerar än 🤔

Super märkligt, är det någon annan här som råkar ut för vinster med sina paneler? Jag har nämligen fått lära mig att detta inte är möjligt.
Nä det låter intressant, hur stort blir det ekonomiska överskottet just i dag om du räknar på vad din anläggning kostar i ränta och amortering per dag?

Sittställning
F fribygg skrev:
Nä det låter intressant, hur stort blir det ekonomiska överskottet just i dag om du räknar på vad din anläggning kostar i ränta och amortering per dag?
Hur menar du räknar ränta och amortering?

Idag har jag sålt ca 10kwh till ca 1kr+ kWh

60kwh egen förbrukning/ lagring.

2025 maj - 1007kwh förbrukning, ca 50/50 egen förbrukning.

2026 maj ca 1000kwh hittils men 88/12 egen förbrukning.

Hur menar du räknar ränta och amortering?
Du har en kostnad för kapitalet oavsett om du tagit av egna medel eller lånat pengarna. Ta du årskostnaden delat med 365 och tala om för mig vad din anläggning kostar per dag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Du har en kostnad för kapitalet oavsett om du tagit av egna medel eller lånat pengarna. Ta du årskostnaden delat med 365 och tala om för mig vad din anläggning kostar per dag.
Omöjligt att svara på just nu eftersom jag haft anläggningen i 6 månader. Det jag ser är att alternativ kostanden gör att jag taktar på 5-6 år återbetalning. Men det kan endast tiden utvisa.

Omöjligt att svara på just nu eftersom jag haft anläggningen i 6 månader. Det jag ser är att alternativ kostanden gör att jag taktar på 5-6 år återbetalning. Men det kan endast tiden utvisa.
Vet du inte hur mycket du betalar i ränta och amortering på pengarna du lånat till solcellerna om du nu lånat till dem?

Eller är det så att du tagit av egna medel och inte räknat på hur mycket du skulle fått i avkastning om du haft kvar pengarna där du hade dem förut?

Jag vill bara meddela att jag slutat arbeta för idag och solen lyser fortfarande. ☀️💰

Dina abnormala arbetstider där man är hemma från jobbet (eller i vart fall slutat) 16:30 är ju inte representativt för normalbefolkningen så där får du kraftigt minuspoäng.

Merparten av arbetade personer i normala jobb är väl sällan hemma före kl 18, många senare än så.
Men huru vida du slutat jobba eller ej har ju inget med lönsamheten på panelerna att göra, väl?

Magnus E K
Det räcker nog om alla pensionärer, hemjobbare, arbetslösa och föräldralediga skaffar solceller.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
representativt för normalbefolkningen så där får du kraftigt minuspoäng.
Eller pluspoäng för att prioritera lite vettigare än medelsvensson? 🤔🤓👍

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Hur räknar du kapitalkostnad om man inte lånar, det blir inte mycket antar jag?

D
D Dilato skrev:
Dina abnormala arbetstider där man är hemma från jobbet (eller i vart fall slutat) 16:30 är ju inte representativt för normalbefolkningen så där får du kraftigt minuspoäng.

Merparten av arbetade personer i normala jobb är väl sällan hemma före kl 18, många senare än så.
Men huru vida du slutat jobba eller ej har ju inget med lönsamheten på panelerna att göra, väl?
Idag är det många som för det mesta inte åker hemifrån!

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Idag är det många som för det mesta inte åker hemifrån!
Men har det relevans huruvida solceller är lönsamma..
det var kopplingen till att solcellerna producerade efter arbetstid som jag reagerade på..arbetar man inte alls så vad ändras då.. eller man arbetar jättelänge..jag har svårt att se vad arbetstiden har med solcellsproduktionen att göra ?

Mikael_L
D djac skrev:
Hur räknar du kapitalkostnad om man inte lånar, det blir inte mycket antar jag?
Man räknar på vad samma kapital hade kunnat inbringat om det använts på annat sätt, räntekonto, obligationer, aktier, trisslotter ...
Det man förlorade på att inte använda kapitalet på något annat än det man valde, kallas alternativkostnad (eller förlorad alternativintäkt) och kan sägas vara en kostnad som uppstod genom att använda t.ex. eget kapital till något.

Sen har man ofta (åtminstone ibland) en intäkt av det valet som gjordes, och då får man jämföra dessa två om man vill avgöra vad som faktiskt var det vettigaste (ehhh, förlåt, det som jobbade ihop bäst med kapital, det är ju inte likställt med "det vettigaste").

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.