Nissens
kashieda kashieda skrev:
Klart man kan - elen blev då extremt dyr den månaden, men å andra sidan så blir det verkligen en ren förtjänst sedan, eftersom avskrivningen och förlusten redan är bokförda.
Elen blir inte billig förrän anläggningen är avskriven… men det är ett antal i tråden som inte begriper det. Det är som en sekt. 😂😂

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Fattar inte logiken heller.
Det är tydligt.
Den summa jag behöver ha på kontot för att få "gratis el" är så mycket större än den insats jag gjort för att få gratis el halva året.
Där ser man. Du tar ju upp 0kr i kvarvarande investerinskostnad. Den logiken är lika obegriplig.
Det märkliga är att vissa verkar inte förstå att man kan göra båda.
Båda? Du gör ju bara det ena. Fokuserar på elräkningarna på sommaren. Du säljer billig el på somnaren, och köper dyr el på vintern när du inte har någon el att sälja.
Eller så vill man inte förstå
Nej, du verkar ju tro på riktigt att du har gratis el…

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Jag vet mycket väl vad man kan och inte kan. Men det jag gjorde är inte mer fel än vad det du gör. Du har en stor investeringskostnad som inte är avskriven än på många år. Den kostnaden är en del av vad du betalar för din el.

Vad som står på elräkningen är liksom inte hela din kostnad för elen.

Om man betalar x hundratusen kr för att få redan låga elräkningar ännu lägre på sommarhhalvåret så har man i te billig el…
Tills du klarar av att hålla dig till ämnet och använda de siffror som faktiskt angetts är dina slutsatser värdelösa.

Du hittar på en investeringskostnad, bortser från uppgifter som redan lämnats och drar sedan slutsatser om lönsamheten utifrån dina egna påhittade siffror.

Det är inte en kalkyl. Det är bara nonsens
(Vi saknar din kalkyl, som du utlovat)

Jag bjuder på ytterligare en månad som har 0k 💰💰💰💰 besparingen finns, existerar och ger mig gratis el hur mycket du än försöker övertyga dig själv om annat 💰💰💰

Känns det tufft att du missade tåget?

• Elräkning med belopp 0 kr, förfallodatum 2026-07-28, fakturastatus betald.
Nissens Nissens skrev:
Elen blir inte billig förrän anläggningen är avskriven… . 😂😂
8 år för oss (utan batterier).
Hur lång tid tog det för din Pelle?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Båda? Du gör ju bara det ena. Fokuserar på elräkningarna på sommaren. Du säljer billig el på somnaren, och köper dyr el på vintern när du inte har någon el att sälja.
Läs, ladda billigt använda dyrt.

Hela vintern.

D
Nissens Nissens skrev:
Du har fortfarande inte någon kunskap om Globala indexfonder. Och resten är hittepå. 😂😂
Ja nej, den kommer du aldrig fatta, visst, visst, man köper såklart fonder, vad är fonder menar du, vad är det man köper när man köper "fond"?

Nissens Nissens skrev:
Jo, det är välkänt, det är delvis därför elpriset är lågt på dagtid och blir sista spiken i kistan vad gäller ROI.
Men det finns ett ännu mer fantastiskt fenomen; de ger bra med kräm även på vintern när solen inte ens är över horisonten. 😂😂
(Åtminstone om man skall tro vissa sektmedlemmar.) 😊
Jag trodde inte på copilot och chatgpt när de påstod att jag skulle få ström även molniga dagar för jag förstod inte hur pass mycket panelerna kunde kräma ur indirekt solljus. Trodde inte på scripten jag tog fram heller. Borde lyssnat mer på fysiklektionerna i skolan. Men de verkar stämma ganska bra med verkligheten så det visar väl bara på min egen begränsade tankekraft. Framtiden får utvisa om nyss nämnda brist på beräkningskraft även uppvisar liknande brister när det kommer till beslut om större inköp...

Nissens Nissens skrev:
Nja, du har köpt el i förskott för många år framöver, de pengarna ligger i solpandelerna och det fina batteriet. Så just nu och inom överskådlig framtid har du väldigt dyr el, även om det inte syns på elräkningen…
Stämmer helt, jag har förskottsbetalat ett visst antal kWh. Jag skrev inte att jag hade gratis el, jag skrev att jag inte behövde köpa nån el. Notera skillnaden ;-)

Sedan jag skrev det där fick jag faktiskt köpa el då jag behövde ladda bilen och passade på när spotpriset var 5 öre eller vad det var. Så 50kWh har jag köpt. Det funkar inte att ladda bilen när det är molnigt om man inte har flera veckor på sig. Men att det går att driva runt huset var som sagt oväntat, jag hade räknat med att få stödladda batteriet under molniga perioder. Men det verkar jag ännu inte behöva göra.

• Gilla
dkajo och 1 till
  • Laddar…
S Sven Svensson3 skrev:
Hur många kvm solpaneler har du då ?
Och hur stor är din dagliga förbrukning i genomsnitt ?
11,28kWp, huset gör av med mellan 12 och 20 kWh per dag påstås det när jag kollar bakåt. Panelerna producerar en regnig dag i september kanske 10 kwh, en dag med lite blandat väder 25 kanske. Så nån kväll har batteriet haft lägre procent på kvällen än på morgonen för det fått ladda ur mer än det laddats i, nästa dag får det tillbaka lite. Skulle gissa att vi för tillfället (alltså i september) nog klarar oss tre, kanske fyra dagar innan batteriet måste stödladdas om vi går in i en regnig period med 100%.
En viktig del i det hela är att jag valt en växelriktare som faktiskt pallar trycket, hade vi gått på det som man normalt sett får hade vi titt som tätt behövt stödköpa från nätet pga att växelriktaren helt enkelt inte kunnat leverera tillräckligt många kW växelström.

Huruvida det är ekonomiskt eller inte är en annan sak. Men lärorikt och roligt är det helt klart.

Nissens Nissens skrev:
Elen blir inte billig förrän anläggningen är avskriven… men det är ett antal i tråden som inte begriper det. Det är som en sekt. 😂😂
Men det är ju bara att skriva av den på en månad, då, så blir elen jättebillig sen!

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men det är ju bara att skriva av den på en månad, då, så blir elen jättebillig sen!
Kan ingen här basal ekonomi? Den ska givetvis kostnadsföras omedelbart så får man ytterligare ca 30 dagar med jättebilligt el! 😂😂😂

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Några insikter som jag kanske borde ha förstått förut:

1: Molniga dagar spelar väderstrecket och lutningen på panelerna ganska liten roll eftersom strömmen genereras från indirekt ljus och det är ju lika ljust oavsett var man står. Molniga dagar är elpriset högre än soliga dagar. Panelerna producerar förvisso mindre, men värdet av det de ändå producerar är å andra sidan högre (om man har kvartspris). Måhända bör man dimensionera efter produktionen molniga dagar istället för soliga för att på så vis öka egenanvändningen när elen är dyr? Man bör oavsett vilket simulera en molnig dag istället för en solig för att få en mer rättvisande bild om man står i begrepp att skaffa solceller och funderar på antalet paneler.

2: Solen sjunker väldigt fort. Jag har nog överdesignat vår anläggning så tillvida att jag delat upp två rader åt ena hållet i varsin slinga (övre raden för sig och undre för sig) för att hantera skuggning från grannens hus vid lågt stående sol. Men solen sjunker så pass fort att det bara märks skillnad under väldigt kort tid. Under den tiden är produktionen dessutom ändå väldigt låg (eftersom den till allt större del består av diffust ljus). Det är möjligt att det kommer göra mer skillnad vintertid, men iom att solen isf ändå kommer stå lågt blir det nog ingen direkt ström av det ändå. Så det är nog med största sannolikhet inte värt pengarna som det säkerligen nånstans fördyrade offerten med.

3: Elproduktionen svänger snabbt. Från 0,8kW till 8kW kan gå på sekunder. Om man inte har batteri som konstant växlar mellan i- och urladdning har jag svårt att se annat än att man trots solcellerna kommer köpa el lite då och då även under den ljusa delen på dygnet. Ladda bilen så snabbt som möjligt med enbart solel är i praktiken omöjligt eftersom kommandona till bilen eller laddboxen har några sekunders fördröjning, plus att apierna har en begränsning på antalet förfrågningar som genast skulle överskridas. Enda sättet för mig att ladda enbart med solel är att skruva ner laddeffekten till lite under medeleffekten, låta hemmabatteriet stötta upp när panelerna dippar och sedan ladda hemmabatteriet när panelerna överskrider medel. Vilket ger som resultat att bilen laddas väldigt långsamt. Nu har jag inte dimensionerat anläggningen efter bilen utan huset, så det är i mitt fall inte så konstigt. Men vill man ladda med enbart solel utan att hela tiden slita på hemmabatteriet kan det vara bra att veta att man bör överdimensionera panelerna och man ska definitivt inte lägga dyra pengar på nån form av lastbalansering för det kommer ändå sluta med att den lägger sig på medeleffekten. Och det kan du ställa in själv helt gratis.

Redigerat:
  • Gilla
Jalokoski och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag kommer faktiskt utöka anläggning till högre topp effekt än min huvudsäkring just på grund av att dom flesta dagar inte når toppeffekt. Det är alltså värt att klippa några timmar på timmarna om året än att stirra sig blind på top effekten.

Jag laddar bilen i princip så som du skriver, men jag kör ändå full effekt på 11kw.

Jag har 2 st VR, en för solcell och en för batteriet.

Så solcellerna matar konstant och fluktuerar medans batteriet matar det den behöver.

Övervakar då p1 mätaren och den visar att inte något nämnvärt läckage mot nätet. Vilket innebär att systemet reagerar tillräckligt snabbt.

Spännande värre 💰

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Beror på. Du lånar till en anläggning och tjänar mer på samtliga kostnader för elen minus årsabonnemanget, än du betalar på amortering och ränta. Då går man med vinst. Är samma med en värmepump. Om inte så går man med förlust tills anläggningen är betald.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Walle85
1 130m2 skrev:
Enda sättet för mig att ladda enbart med solel är att skruva ner laddeffekten till lite under medeleffekten
Innan du väljer att göra detta, läs på lite om förluster vid låg effekt samt temperaturer utanför det optimala fönstret.
Laddar du med låg effekt kan du få väldigt höga förluster, i %, då mycket av energin går åt till att hålla batteriet på en bra temperatur.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Walle85 Walle85 skrev:
Innan du väljer att göra detta, läs på lite om förluster vid låg effekt samt temperaturer utanför det optimala fönstret.
Laddar du med låg effekt kan du få väldigt höga förluster, i %, då mycket av energin går åt till att hålla batteriet på en bra temperatur.
Det spelar ju mindre roll när man laddar med solel

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.