D
Sittställning Sittställning skrev:
Härliga elpriser imorgon och idag parat med härligt väder.

Någon mer som råkar ut för oförutsedda vinster på sina paneler och batteri?

Hör och häpna, jag har också pengar på börsen.
Ja med sedvanlig logik så tjänar man ju 1,5% på solceller som ligger i totalt mörker idag ;)

Sittställning
D djac skrev:
Ja med sedvanlig logik så tjänar man ju 1,5% på solceller som ligger i totalt mörker idag ;)
Har du glömt räkna kapital kostnad med avancerad Algebra?

D
Har du glömt räkna kapital kostnad med avancerad Algebra?
En enkel reflektion av att börsen ju går ner idag.. ;)

Jag glömde att många driver smslånebolag vid sidan av

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
D djac skrev:
En enkel reflektion av att börsen ju går ner idag.. ;)

Jag glömde att många driver smslånebolag vid sidan av
Såg du att varma dagar och ingen vind driver upp priserna på dagtid då många kör ac? Värma dagar i t.ex Tyskland driver upp våra priser. Man kan ju då bara gissa om det kommer bli varmare åren att komma.

Ac är också något som blir vanligare i Sverige, det kommer påverka beroendet av el på dagtid och direkt vår vinst på solceller. Speciellt i se4.

Fin sommar, gratis AC är najs.

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Funderat länge på att skaffa batteri för lagring av de producerade elen från solcells panelerna..
Räknade igenom de igår å kom fram till att batterierna är för dyra att köpa.. Räknade me att all köpt el från 1 mars till sista oktober, dvs 8 månader skulle undvikas att köpa å de hamnade på runt 1.600 kWh å besparingen skulle hamna på 3.648 kr.. Visst kan jag tänka mig köpa batterier, men då får dom kosta som mest 1.000 kr kw..
För 15 kWh batteri skulle då kosta 15.000 kr å återbetalningstiden hamnar på strax över 4 år..
Lär nog dröja innan de blir batterier..

Sittställning
JPTS JPTS skrev:
Funderat länge på att skaffa batteri för lagring av de producerade elen från solcells panelerna..
Räknade igenom de igår å kom fram till att batterierna är för dyra att köpa.. Räknade me att all köpt el från 1 mars till sista oktober, dvs 8 månader skulle undvikas att köpa å de hamnade på runt 1.600 kWh å besparingen skulle hamna på 3.648 kr.. Visst kan jag tänka mig köpa batterier, men då får dom kosta som mest 1.000 kr kw..
För 15 kWh batteri skulle då kosta 15.000 kr å återbetalningstiden hamnar på strax över 4 år..
Lär nog dröja innan de blir batterier..
1600kwh är alltså det du köper in när solen inte lyser på 8 månader?

1600kwh är alltså det du köper in när solen inte lyser på 8 månader?
Stämmer... På sommar månaderna använder vi dubbelt så mycke av de producerade elen än vi köper in.. På årsbasis så använder vi över 45% producerade el från panelerna av totala elförbrukningen..

Sittställning
JPTS JPTS skrev:
Stämmer... På sommar månaderna använder vi dubbelt så mycke av de producerade elen än vi köper in.. På årsbasis så använder vi över 45% producerade el från panelerna av totala elförbrukningen..
Låter som du gör ett bra jobb. Har du elbil?

Bara AC drar en del nu dessa dagarna. Håller 19-20 inne i hela huset. Med barn som springer ut och in så är det svårt att hålla dörrar stängda för att hålla inne kylan inne. Då är det skönt att slippa vara en arga pappan som skäller om att stänga dörrar. Gratis el hela dagen och kvällen.

Elbilen har laddat gratis 2 månader.

• Gilla
Bruzze och 1 till
  • Laddar…
Låter som du gör ett bra jobb. Har du elbil?

Bara AC drar en del nu dessa dagarna. Håller 19-20 inne i hela huset. Med barn som springer ut och in så är det svårt att hålla dörrar stängda för att hålla inne kylan inne. Då är det skönt att slippa vara en arga pappan som skäller om att stänga dörrar. Gratis el hela dagen och kvällen.

Elbilen har laddat gratis 2 månader.
Ingen elbil, skulle gärna ha de men för mycke kapital bundet i så fall som tappar värde snabbt.

Har en portabel ac men inte haft behov att använda den ännu..

Sittställning
Finns många olika elbilar, men gissar på att du inte har något billån alls idag.
Nissens Nissens skrev:
jag skall ta fram en kalkyl
Jag är faktiskt spänd på detta, skulle du kunna avslöja om det är på gång?

Undertiden kan jag bjuda på att det varit fantastiska dagar med både egenförsörjning och försäljning till grymma priser. Imorgon säljer vi lite på 5kr 💰☀️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.