F fribygg skrev:
Visst kan man få lån som pensionär, men det är kanske inte är så vanligt att inkomsterna är så stora så att någon vill låna ut pengar till pensionärerna.
Det är nog smartare att ta ett huslån innan pensionen så man kan få det om man behöver det.

Men jag har haft turen att kunna vara skuldfri i 9 år nu och ha pension + utdelning nog att leva ett gott liv ändå, och inga räntekostnader alls.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
för mig ligger försäkringsmomentet högt upp, det bör ju alla kunna förstå
Utveckla gärna. Menar du försäkring mot strömavbrott? Får du verkligen egenproducerad el de årstider du verkligen behöver det? Jag har svårt att se att försäkringsmomentet skulle vara värt speciellt mycket men jag kanske missar något.

Men visst, skulle det bli ett längre strömavbrott sommartid är det naturligtvis gott att producera sin egen el men vintertid när man verkligen behöver el är man väl rätt rökt även med egen solel?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
D Dilato skrev:
78000 kan väl inte räcka till att betala anläggningen OCH generera ett dubbelt överskott, då skulle anläggningen ha kostat 39000 för fem år sedan??
Jag refererar till min återbetalning som jag berättat om flera gånger. De delar nissens yrar om läser jag knappt.
Alfredo Alfredo skrev:
Elen blir inte mer bekväm för att man producerar dem själv. Den kan bli billigare, men bortser man från strikt ekonomiska argument är köpeel precis lika bekväm! Eller rättare sagt mer bekväm då man slipper extra installationer i form av solpaneler och/eller batterier.
Resan är mer bekväm, kan verkligen inte berätta det mer tydligt. Man får något där pengarna idag. Medans på börsen är det vänta som gäller för att få avlastning. Hur mycket pengar behöver man inte i en utdelning aktie för att få den avkastning som solceller gör och SAMTIDIGT gör så man lever bekvämt.

Destination är målet och det ska vara najs.
Alfredo Alfredo skrev:
Utveckla gärna. Menar du försäkring mot strömavbrott? Får du verkligen egenproducerad el de årstider du verkligen behöver det? Jag har svårt att se att försäkringsmomentet skulle vara värt speciellt mycket men jag kanske missar något.

Men visst, skulle det bli ett längre strömavbrott sommartid är det naturligtvis gott att producera sin egen el men vintertid när man verkligen behöver el är man väl rätt rökt även med egen solel?
Jag har behov hela året. Speciellt efter som resan är destinationen. Då vill jag slösa hela året om.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Ja men det är en bra fråga, som nog får besvaras individuellt, för mig ligger försäkringsmomentet högt upp, det bör ju alla kunna förstå, vi har ganska många försäkringar som bara är kostnader för de flesta men uppenbarligen ser vi ett värde i dessa, eftersom de tecknas.
Vad nu det har med elproduktion att göra…
D djac skrev:
Sen gillar jag friheten, dvs kunna slösa med elen, friheten som ett batteri ger att slippa bry sig om elpriset för stunden, kyla hur mycket jag vill på sommaren, osv.
Men du får ju betala dyra pengar för det. I förskott. Bara för att du betalat för elen 15 år i förskott så är ju inte kostnaden borta…
D djac skrev:
Detta är argument som ligger i samma härad som för det mesta man köper, det speciella med el solcellslösning är att man får igen pengarna, med råge,
Om det vire så ja, men det är osannolikt, åtminstone inom rimlig tid och risk.
D djac skrev:
annars är ju såna egenskaper bara något som kostar men här får man efter ett tag betalt för att ta emot fördelarna. Det får man ju säga är speciellt, speciellt positivt.
Det hade varit positivt om det vore så ja.

Sittställning Sittställning skrev:
Medans på börsen är det vänta som gäller för att få avlastning. Hur mycket pengar behöver man inte i en utdelning aktie för att få den avkastning
Varför citerar du mig och pratar om börsen? Jag hoppas du inte blandar ihop mig med @Nissens. 😱

Det jag påstår är att med normal leveranssäkerhet av el, som de flesta i Sverige har, är nyttan med egenproducerad el i princip enbart ekonomiskt. Du lever ett precis lika bekvämt liv om du betalar för elen och agerar som du gör idag. Polen blir lika varm med köpeel. Bilen går lika fort. Tvätten blir lika ren.

Det enda som skiljer är prislappen!

För övrigt har mina olika resor i First till Thailand alla varit precis lika bekväma, alldeles oavsett om de köpts med poäng eller cash... 😉

• Gilla
  • Älska
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jag refererar till min återbetalning som jag berättat om flera gånger. De delar nissens yrar om läser jag knappt.
Nej, det är väl jobbigt för dig att göra en riktig kalkyl. Det blir ju inte det resultatet du vill ha.
Du har verkligen inte visat att det lönar sig. Du bara säger att du vet något som ingen annan vet… alla som säger något annat dissar du. Det gör dig ännu mindre trovärdig.
Resan är mer bekväm, kan verkligen inte berätta det mer tydligt. Man får något där pengarna idag. Medans på börsen är det vänta som gäller för att få avlastning. Hur mycket pengar behöver man inte i en utdelning aktie för att få den avkastning som solceller gör och SAMTIDIGT gör så man lever bekvämt.
Utdelningsaktier??? Varför då??? Aha, du tror att man tjänar mer på dom?? Ett gott råd: ge dig inte in på börsen…
Destination är målet och det ska vara najs.

Jag har behov hela året. Speciellt efter som resan är destinationen. Då vill jag slösa hela året om.
Ja, du har ju betalat dyra pengar för det redan. 😊

D
F fribygg skrev:
Vi har ju formmedlemmen @Hybro som skriver att han planerar att låna för konsumtion ( eller vad man ska kalla husbils köp?)nu som pensionär, det verkar inte vara några problem i det fallet eftersom att inkomsterna är tillräckliga och bostaden är väldigt lågt belånad
Jag kan ju inte säga något i det fallet men sen finns det ju så kallad hypotekspension, finns fler benämningar, där man lånar på huset mot väsentligt högre ränta, personligen gillar jag inte det upplägget, det är i mina ögon en gråzon.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:

Nej, nej, jag har inte ödrift, ekonomisk försäkring, det har hittills fallit sig så att vid högre priser så jämnas dessa ut av anläggningen och gör att det går på ett ut, dvs skydd mot ekonomiska överraskningar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Men du får ju betala dyra pengar för det. I förskott. Bara för att du betalat för elen 15 år i förskott så är ju inte kostnaden borta…
Hur löser du dina försäkringar, betalar i efterskott när något hänt, alla andra är vana vid det andra upplägget.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
ekonomisk försäkring, det har hittills fallit sig så att vid högre priser så jämnas dessa ut av anläggningen och gör att det går på ett ut, dvs skydd mot ekonomiska överraskningar.
Men det är ju en rent ekonomisk nytta.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Men det är ju en rent ekonomisk nytta.
Som en försäkring, man skyddas inte mot händelser av försäkringar, de mildrar bara konsekvenserna

D djac skrev:
de mildrar bara konsekvenserna
Och konsekvenserna när det gäller elpriser är enbart rent ekonomiska. Det är liksom min poäng, att nyttan med solceller i princip enbart är, eller kan vara, ekonomisk.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus E K
Vilken del anser du är kreativ?
Jag tänkte närmast på att du nämnde någonstans att du räknade med att du skulle köpa elen för månadsrörligtpris om du inte hade solceller/batteri. Men med elbil och någorlunda normala vanor i övrigt (driver ej restaurangrörelse på morgon och kväll) så är det korkat att inte ha avtal med spotpris.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är väl jobbigt för dig att göra en riktig kalkyl. Det blir ju inte det resultatet du vill ha.
Du har verkligen inte visat att det lönar sig. Du bara säger att du vet något som ingen annan vet… alla som säger något annat dissar du. Det gör dig ännu mindre trovärdig.

Utdelningsaktier??? Varför då??? Aha, du tror att man tjänar mer på dom?? Ett gott råd: ge dig inte in på börsen…

Ja, du har ju betalat dyra pengar för det redan. 😊
Kassaflöde, tror den gick över huvudet på dig. Läs gärna på om det. Det är mycket viktigt.
Alfredo Alfredo skrev:
Och konsekvenserna när det gäller elpriser är enbart rent ekonomiska. Det är liksom min poäng, att nyttan med solceller i princip enbart är, eller kan vara, ekonomisk.
Du har rätt. Men du har också fel. Man får en frihet också, jag personligen sätter inget värde på den i kalkylen för det behövs ej. Får återbetalning ändå. Sen har jag balans funktionen och extra kraft vid behov som jag värderar, inte i kalkylen men som en bonus.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tänkte närmast på att du nämnde någonstans att du räknade med att du skulle köpa elen för månadsrörligtpris om du inte hade solceller/batteri. Men med elbil och någorlunda normala vanor i övrigt (driver ej restaurangrörelse på morgon och kväll) så är det korkat att inte ha avtal med spotpris.
Har räknat lite på det där och jag hade visserligen hunnit ladda bilen till låga elpriser sommartid. Men jag är osäker på hur det ser ut vintertid. Dock får jag balans funktionen för huset som är trevlig.

Ganska jämn förbrukning annars. För min profil har jag gjort analysen att rörligt pris är det som jag måste jämföra mot - annars är insatsen för stor för att jämföra mot kvartspris.

Jag räknar dock inte värdet av egenförsörjning från batteri på kvartspris - då hade jag haft mycket kortare återbetalningstid som läget är idag.

Rörligt är rimligt, men ge mig gärna bra argument till varför inte.

Man får en frihet också, jag personligen sätter inget värde på den i kalkylen för det behövs ej.
Fast min poäng är att du får exakt samma frihet med köpeel men du får betala mer för friheten. Men jag börjar känna mig som en papegoja. Jag tror du förstår mig och gör du inte kommer jag aldrig att nå fram...

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.