43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det är nog smartare att ta ett huslån innan pensionen så man kan få det om man behöver det.F fribygg skrev:
Men jag har haft turen att kunna vara skuldfri i 9 år nu och ha pension + utdelning nog att leva ett gott liv ändå, och inga räntekostnader alls.
Utveckla gärna. Menar du försäkring mot strömavbrott? Får du verkligen egenproducerad el de årstider du verkligen behöver det? Jag har svårt att se att försäkringsmomentet skulle vara värt speciellt mycket men jag kanske missar något.D djac skrev:
Men visst, skulle det bli ett längre strömavbrott sommartid är det naturligtvis gott att producera sin egen el men vintertid när man verkligen behöver el är man väl rätt rökt även med egen solel?
Jag refererar till min återbetalning som jag berättat om flera gånger. De delar nissens yrar om läser jag knappt.D Dilato skrev:
Resan är mer bekväm, kan verkligen inte berätta det mer tydligt. Man får något där pengarna idag. Medans på börsen är det vänta som gäller för att få avlastning. Hur mycket pengar behöver man inte i en utdelning aktie för att få den avkastning som solceller gör och SAMTIDIGT gör så man lever bekvämt.Alfredo skrev:
Destination är målet och det ska vara najs.
Jag har behov hela året. Speciellt efter som resan är destinationen. Då vill jag slösa hela året om.Alfredo skrev:
Utveckla gärna. Menar du försäkring mot strömavbrott? Får du verkligen egenproducerad el de årstider du verkligen behöver det? Jag har svårt att se att försäkringsmomentet skulle vara värt speciellt mycket men jag kanske missar något.
Men visst, skulle det bli ett längre strömavbrott sommartid är det naturligtvis gott att producera sin egen el men vintertid när man verkligen behöver el är man väl rätt rökt även med egen solel?
Vad nu det har med elproduktion att göra…D djac skrev:
Men du får ju betala dyra pengar för det. I förskott. Bara för att du betalat för elen 15 år i förskott så är ju inte kostnaden borta…D djac skrev:
Om det vire så ja, men det är osannolikt, åtminstone inom rimlig tid och risk.D djac skrev:
Det hade varit positivt om det vore så ja.D djac skrev:
Varför citerar du mig och pratar om börsen? Jag hoppas du inte blandar ihop mig med @Nissens. 😱Sittställning skrev:
Det jag påstår är att med normal leveranssäkerhet av el, som de flesta i Sverige har, är nyttan med egenproducerad el i princip enbart ekonomiskt. Du lever ett precis lika bekvämt liv om du betalar för elen och agerar som du gör idag. Polen blir lika varm med köpeel. Bilen går lika fort. Tvätten blir lika ren.
Det enda som skiljer är prislappen!
För övrigt har mina olika resor i First till Thailand alla varit precis lika bekväma, alldeles oavsett om de köpts med poäng eller cash... 😉
Nej, det är väl jobbigt för dig att göra en riktig kalkyl. Det blir ju inte det resultatet du vill ha.Sittställning skrev:
Du har verkligen inte visat att det lönar sig. Du bara säger att du vet något som ingen annan vet… alla som säger något annat dissar du. Det gör dig ännu mindre trovärdig.
Utdelningsaktier??? Varför då??? Aha, du tror att man tjänar mer på dom?? Ett gott råd: ge dig inte in på börsen…Sittställning skrev:
Resan är mer bekväm, kan verkligen inte berätta det mer tydligt. Man får något där pengarna idag. Medans på börsen är det vänta som gäller för att få avlastning. Hur mycket pengar behöver man inte i en utdelning aktie för att få den avkastning som solceller gör och SAMTIDIGT gör så man lever bekvämt.
Ja, du har ju betalat dyra pengar för det redan. 😊Sittställning skrev:
Jag kan ju inte säga något i det fallet men sen finns det ju så kallad hypotekspension, finns fler benämningar, där man lånar på huset mot väsentligt högre ränta, personligen gillar jag inte det upplägget, det är i mina ögon en gråzon.F fribygg skrev:
Nej, nej, jag har inte ödrift, ekonomisk försäkring, det har hittills fallit sig så att vid högre priser så jämnas dessa ut av anläggningen och gör att det går på ett ut, dvs skydd mot ekonomiska överraskningar.Alfredo skrev:
Utveckla gärna. Menar du försäkring mot strömavbrott? Får du verkligen egenproducerad el de årstider du verkligen behöver det? Jag har svårt att se att försäkringsmomentet skulle vara värt speciellt mycket men jag kanske missar något.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag tänkte närmast på att du nämnde någonstans att du räknade med att du skulle köpa elen för månadsrörligtpris om du inte hade solceller/batteri. Men med elbil och någorlunda normala vanor i övrigt (driver ej restaurangrörelse på morgon och kväll) så är det korkat att inte ha avtal med spotpris.Sittställning skrev:
Kassaflöde, tror den gick över huvudet på dig. Läs gärna på om det. Det är mycket viktigt.Nissens skrev:
Nej, det är väl jobbigt för dig att göra en riktig kalkyl. Det blir ju inte det resultatet du vill ha.
Du har verkligen inte visat att det lönar sig. Du bara säger att du vet något som ingen annan vet… alla som säger något annat dissar du. Det gör dig ännu mindre trovärdig.
Utdelningsaktier??? Varför då??? Aha, du tror att man tjänar mer på dom?? Ett gott råd: ge dig inte in på börsen…
Ja, du har ju betalat dyra pengar för det redan. 😊
Du har rätt. Men du har också fel. Man får en frihet också, jag personligen sätter inget värde på den i kalkylen för det behövs ej. Får återbetalning ändå. Sen har jag balans funktionen och extra kraft vid behov som jag värderar, inte i kalkylen men som en bonus.Alfredo skrev:
Har räknat lite på det där och jag hade visserligen hunnit ladda bilen till låga elpriser sommartid. Men jag är osäker på hur det ser ut vintertid. Dock får jag balans funktionen för huset som är trevlig.Magnus E K skrev:
Ganska jämn förbrukning annars. För min profil har jag gjort analysen att rörligt pris är det som jag måste jämföra mot - annars är insatsen för stor för att jämföra mot kvartspris.
Jag räknar dock inte värdet av egenförsörjning från batteri på kvartspris - då hade jag haft mycket kortare återbetalningstid som läget är idag.
Rörligt är rimligt, men ge mig gärna bra argument till varför inte.
Fast min poäng är att du får exakt samma frihet med köpeel men du får betala mer för friheten. Men jag börjar känna mig som en papegoja. Jag tror du förstår mig och gör du inte kommer jag aldrig att nå fram...Sittställning skrev: