D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har läst tråden men förstår inte vad du menar att den gör mer. Förfular huset?

Skämt åsido, förklara gärna vilken nytta du ser mer än den ekonomiska.

Ser nu även att du skriver "Men den gör mer än att vara lönsam?" som en fråga, och då förstår jag nog inte riktigt vad du menar.
Ja men det är en bra fråga, som nog får besvaras individuellt, för mig ligger försäkringsmomentet högt upp, det bör ju alla kunna förstå, vi har ganska många försäkringar som bara är kostnader för de flesta men uppenbarligen ser vi ett värde i dessa, eftersom de tecknas.

Sen gillar jag friheten, dvs kunna slösa med elen, friheten som ett batteri ger att slippa bry sig om elpriset för stunden, kyla hur mycket jag vill på sommaren, osv.

Detta är argument som ligger i samma härad som för det mesta man köper, det speciella med el solcellslösning är att man får igen pengarna, med råge, annars är ju såna egenskaper bara något som kostar men här får man efter ett tag betalt för att ta emot fördelarna. Det får man ju säga är speciellt, speciellt positivt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
5 år tog det för min solcellsanläggning
..att dubbla kapitalet?

Du påstår att du både finansierat anläggningen OCH tjänat ihop samma belopp en gång till, på 5 år?

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
för mig ligger försäkringsmomentet högt upp, det bör ju alla kunna förstå, vi har ganska många försäkringar som bara är kostnader för de flesta men uppenbarligen ser vi ett värde i dessa, eftersom de tecknas.
Har man bolån måste man ha fullvärdesförsäkring så det är inget man kan välja bort.

Nissens
5 år tog det för min solcellsanläggning.

För den lilla insats jag gjorde är det mer än dina fonder ☀️💰
Den fiskehistorien är det ingen som tror på. Den är ju grövre än marknadsföringen solpanelskrängarna använder.

Andra i tråden som har berättat om sina erfarenheter är betydligt mer trovärdiga.
Vilken kapitalkostnad har du räknat med i din fina kalkyl?
Livscykelkostnader?
Underhåll?

Hur mycket elkostnader sparar du i månaden? 6000? 😂😂

Tänkte väl det…

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är nog få som ser det så ensidigt,
Vad skulle syftet då kunna vara med ”en investering som enbart görs i syfte att vara lönsam”?

D
D Dilato skrev:
Har man bolån måste man ha fullvärdesförsäkring så det är inget man kan välja bort.
Om du bara har den försäkringen så är du ovanlig, jag gissar att det läggs rätt mycket pengar på försäkringar mot händelser långt ovanligare än anländandet av elräkningen, eller svängningar i elpriset. En del har försäkringar i form av fast elpris eller bolåneränta.

D Dilato skrev:
Jag tror dej, ytterligare ett skäl att försöka lösa sina lån och sälla sej till den dryga hälften av villaägarna som inte har några skulder alls på sina bostäder..

D
F fribygg skrev:
Jag tror dej, ytterligare ett skäl att försöka lösa sina lån och sälla sej till den dryga hälften av villaägarna som inte har några skulder alls på sina bostäder..
En omtvistad åtgärd som man ska tänka sig för innan man begår, efter pension får man inga lån och att leva skuldfri i dyrt hus med mager pension passar inte alla, en fälla många har satt sig i.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Den fiskehistorien är det ingen som tror på. Den är ju grövre än marknadsföringen solpanelskrängarna använder.

Andra i tråden som har berättat om sina erfarenheter är betydligt mer trovärdiga.
Vilken kapitalkostnad har du räknat med i din fina kalkyl?
Livscykelkostnader?
Underhåll?

Hur mycket elkostnader sparar du i månaden? 6000? 😂😂

Tänkte väl det…
Tack för din input. 1300kr i snitt per månad med solceller som senaste 5 åren.

Underhåll har varit exakt 0kr och nu går jag plus på solceller, tack som frågar 🩷☀️💰
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skulle syftet då kunna vara med ”en investering som enbart görs i syfte att vara lönsam”?
Tyckte både jag och @djac beskrev det ganska tydligt? Man kan leva normalt till ett billigare pris, alltså resan blir mer bekväm. Har du åkt förstaklass någon gång? Man kommer båda gånger till Thailand men i ena fallet mår man bättre.

Men glöm inte! Solceller och batteri innebär en verklig besparing! 🌷☀️. Smr är många år borta!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
efter pension får man inga lån
Visst kan man få lån som pensionär, men det är kanske inte är så vanligt att inkomsterna är så stora så att någon vill låna ut pengar till pensionärerna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tack för din input. 1300kr i snitt per månad med solceller som senaste 5 åren.
78000 kan väl inte räcka till att betala anläggningen OCH generera ett dubbelt överskott, då skulle anläggningen ha kostat 39000 för fem år sedan??

D djac skrev:
Sen gillar jag friheten, dvs kunna slösa med elen, friheten som ett batteri ger att slippa bry sig om elpriset för stunden, kyla hur mycket jag vill på sommaren
Men det är ju ett rent ekonomiskt argument.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Visst kan man få lån som pensionär, men det är kanske inte är så vanligt att inkomsterna är så stora så att någon vill låna ut pengar till pensionärerna.
Tydligen i praktiken omöjligt i svenska banker vad jag har förstått, många klagomål på detta och regelverket kan nog komma att ses över men idag kan man nog glömma lån efter pension.

Det gäller innan också, om man saknar inkomst i form av lön, vårt regelverk är väldigt enögt baserat på just detta.

Tyckte både jag och @djac beskrev det ganska tydligt? Man kan leva normalt till ett billigare pris, alltså resan blir mer bekväm.
Elen blir inte mer bekväm för att man producerar dem själv. Den kan bli billigare, men bortser man från strikt ekonomiska argument är köpeel precis lika bekväm! Eller rättare sagt mer bekväm då man slipper extra installationer i form av solpaneler och/eller batterier.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Tydligen i praktiken omöjligt i svenska banker vad jag har förstått, många klagomål på detta och regelverket kan nog komma att ses över men idag kan man nog glömma lån efter pension.

Det gäller innan också, om man saknar inkomst i form av lön, vårt regelverk är väldigt enögt baserat på just detta.
Vi har ju formmedlemmen @Hybro som skriver att han planerar att låna för konsumtion ( eller vad man ska kalla husbils köp?)nu som pensionär, det verkar inte vara några problem i det fallet eftersom att inkomsterna är tillräckliga och bostaden är väldigt lågt belånad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.