43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ja men det är en bra fråga, som nog får besvaras individuellt, för mig ligger försäkringsmomentet högt upp, det bör ju alla kunna förstå, vi har ganska många försäkringar som bara är kostnader för de flesta men uppenbarligen ser vi ett värde i dessa, eftersom de tecknas.Alfredo skrev:
Sen gillar jag friheten, dvs kunna slösa med elen, friheten som ett batteri ger att slippa bry sig om elpriset för stunden, kyla hur mycket jag vill på sommaren, osv.
Detta är argument som ligger i samma härad som för det mesta man köper, det speciella med el solcellslösning är att man får igen pengarna, med råge, annars är ju såna egenskaper bara något som kostar men här får man efter ett tag betalt för att ta emot fördelarna. Det får man ju säga är speciellt, speciellt positivt.
Har man bolån måste man ha fullvärdesförsäkring så det är inget man kan välja bort.D djac skrev:
Den fiskehistorien är det ingen som tror på. Den är ju grövre än marknadsföringen solpanelskrängarna använder.Sittställning skrev:
Andra i tråden som har berättat om sina erfarenheter är betydligt mer trovärdiga.
Vilken kapitalkostnad har du räknat med i din fina kalkyl?
Livscykelkostnader?
Underhåll?
Hur mycket elkostnader sparar du i månaden? 6000? 😂😂
Tänkte väl det…
Om du bara har den försäkringen så är du ovanlig, jag gissar att det läggs rätt mycket pengar på försäkringar mot händelser långt ovanligare än anländandet av elräkningen, eller svängningar i elpriset. En del har försäkringar i form av fast elpris eller bolåneränta.D Dilato skrev:
En omtvistad åtgärd som man ska tänka sig för innan man begår, efter pension får man inga lån och att leva skuldfri i dyrt hus med mager pension passar inte alla, en fälla många har satt sig i.F fribygg skrev:
Tack för din input. 1300kr i snitt per månad med solceller som senaste 5 åren.Nissens skrev:
Den fiskehistorien är det ingen som tror på. Den är ju grövre än marknadsföringen solpanelskrängarna använder.
Andra i tråden som har berättat om sina erfarenheter är betydligt mer trovärdiga.
Vilken kapitalkostnad har du räknat med i din fina kalkyl?
Livscykelkostnader?
Underhåll?
Hur mycket elkostnader sparar du i månaden? 6000? 😂😂
Tänkte väl det…
Underhåll har varit exakt 0kr och nu går jag plus på solceller, tack som frågar 🩷☀️💰
Tyckte både jag och @djac beskrev det ganska tydligt? Man kan leva normalt till ett billigare pris, alltså resan blir mer bekväm. Har du åkt förstaklass någon gång? Man kommer båda gånger till Thailand men i ena fallet mår man bättre.Alfredo skrev:
Men glöm inte! Solceller och batteri innebär en verklig besparing! 🌷☀️. Smr är många år borta!
Tydligen i praktiken omöjligt i svenska banker vad jag har förstått, många klagomål på detta och regelverket kan nog komma att ses över men idag kan man nog glömma lån efter pension.F fribygg skrev:
Det gäller innan också, om man saknar inkomst i form av lön, vårt regelverk är väldigt enögt baserat på just detta.
Elen blir inte mer bekväm för att man producerar dem själv. Den kan bli billigare, men bortser man från strikt ekonomiska argument är köpeel precis lika bekväm! Eller rättare sagt mer bekväm då man slipper extra installationer i form av solpaneler och/eller batterier.Sittställning skrev:
Vi har ju formmedlemmen @Hybro som skriver att han planerar att låna för konsumtion ( eller vad man ska kalla husbils köp?)nu som pensionär, det verkar inte vara några problem i det fallet eftersom att inkomsterna är tillräckliga och bostaden är väldigt lågt belånadD djac skrev: