Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag inte koll på vad du har för avgifter, men för mig är det för tillfället bara ca 50 öre/kWh i skatt och överföringsavgifter. Om vi antar att batteriet kostar 50 öre/kWh så är det på själva elpriset du skall tjäna pengar. Men detta gäller ju bara för den egna el du kan producera och senare använda.

Problemet i denna ekvationen är att det är svårt att få lönsamhet i panelerna. Batteriet bättrar på den kalkylen en aning, men det är svårt att räkna hem panelerna om man inte har en pool att dumpa värmen i.
Spotpris: 0 öre
Pris att betala: ~76 öre/kWh
Spotpris: 20 öre
Pris att betala: ~1,01 kr/kWh
Spotpris: 50 öre
Pris att betala: ~1,38 kr/kWh
Spotpris: 80 öre
Pris att betala: ~1,76 kr/kWh
Spotpris: 1,50 kr
Pris att betala: ~2,63 kr/kWh

Det är här jag väljer att väga det mot rörligt månadspris eftersom skulle jag väga det mot spotpris, när jag använder elen skulle mina återbetalning av batteriet bli väldigt kort.

50öre inkl allt per kWh är billigt är elpriset är enligt ovan. Nu lyser solen även efter jobbet och all den energin brukar gå in i bilen + att batteriet stöttar med 1-3kw samtidigt. Det ger 10-20 kW en solig eftermiddag.

Glöm inte, min besparing är skattefri.

Pool / elbil / bastu / kyla / varmvatten .. spelar egentligen inte någon roll men det ska vara förbrukning som spelar roll inte bara för förbruknings skulle. T.ex elbil är något som faktiskt blir billigare att köra när man tankar solel och man måste köra bil. Men värdet av att värma upp badrumsgolvet till 28c är behagligt men inte nödvändigt.

J
Sittställning Sittställning skrev:
Det är här jag väljer att väga det mot rörligt månadspris eftersom skulle jag väga det mot spotpris, när jag använder elen skulle mina återbetalning av batteriet bli väldigt kort.

Jag tycker det är klart intressant, men som jag skrev tidigare i denna tråden. Jag skulle bara kunna sätta ett minimun av paneler på min "friggebod" och ett batteri i densamma. Så frågan är, 6 paneler i halvdåligt läge och 10kwh batteri. Finns det NÅGON som kan räkna hem den anläggningen (som tex sveasolar nu gör reklam för) - jag har klickat in på några olika erbjudanden och inget har haft en vettig kalkyl för lönsamheten med.

Jag tror det är för liten anläggning och för sen på bollen. Hade man skaffat för ett par år sen så hade man haft en snabbare payback och kunde sen segla på det...

J JohanLun skrev:
Jag har inte solpaneler heller. Jag har inte fått ihop kalkylen.

Jag har inte undersökt eller räknat på detta. Att räkna livscykelanalys på tex solceller och batterier är rätt komplext och innehåller många antaganden. Utan djupare analys har jag förutsatt att det är positivt för miljön, men jag har inget som visar att så verkligen är fallet. Därav att jag nu följer denna tråd och argument i den.

Elbil har jag sett ett antal uträkningar som indikerar att det i många fall (men absolut inte alla, beroende på tex var elen man laddar med kommer från och hur långt man kör per år) är positivt för miljön och lönsamt ekonomiskt.

Det bästa blir det godas fiende. Jag tror på en mix av energislag, då vi inte har tillräckigt med kärnkraft och sol och vind idag (om ens nånsin) inte är rimligt att ersätta kärnkraften. Sålänge lagom mängd solceller är bättre än fossilt så anser jag att det är bra nog för att motivera att satsa på. OM det är det, är jag inte påläst eller insatt nog att svara på.

Det borde finnas gott om rapporter som utvärderar detta? När man tog fram alla dessa bidrag borde väl NÅGON studerat detta och om det vore skadligt för miljön skulle jag hoppats man inte gav bidrag till det. Men det kan ju vara ett felaktigt antagande. Jag har själv inte satt mig in i det, speciellt inte eftersom jag inte står i begrepp att skaffa solceller. Jag har tänkt tanken nu när man promotar "små anläggningar". Innan detta så tog jag in en offert för kanske 5 år sen och då var det varken tekniskt, estetiskt eller ekonomiskt lämpligt för mig att skaffa det. Sen dess har jag inte funderat på det.
Just när det gäller elbil så är ju just detta en nobrainer då det faktiskt ersätter fossila bränslen till skillnad från solpaneler som hamnar på svenska tak.

• Wow
Nissens
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Just när det gäller elbil så är ju just detta en nobrainer då det faktiskt ersätter fossila bränslen till skillnad från solpaneler som hamnar på svenska tak.
...fast det beror väl på vad du "tankar" för el?

Jag vill nog vidhålla att det ÄR svårt att räkna på detta.

Jag har kört ca 7000 mil med min Zoe på el (och kanske 1500 med min Passat GTE jag hade innan). Om vi antar att jag laddat med fossilfri el så är det ju nånstans 5000 liter bränsle jag sparat. Det är ju rätt bra trots allt. Men, en oljeeldad villa kunde väl ha en tank på ett par tusen liter olja. Så allt är relativt.

Jag tror inte det finns EN lösning på energiproblematiken. Jag tror det beror på många små bidrag. Vilka som är bra att satsa på får vi fortsätta diskutera. Förhoppningsvis klarnar det.

Någon gång bör batterier och solceller bli lönsamt. Solen ger "gratis" energi, så det måste bara vara bra att ta tillvara den.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...fast det beror väl på vad du "tankar" för el?

Jag vill nog vidhålla att det ÄR svårt att räkna på detta.

Jag har kört ca 7000 mil med min Zoe på el (och kanske 1500 med min Passat GTE jag hade innan). Om vi antar att jag laddat med fossilfri el så är det ju nånstans 5000 liter bränsle jag sparat. Det är ju rätt bra trots allt. Men, en oljeeldad villa kunde väl ha en tank på ett par tusen liter olja. Så allt är relativt.

Jag tror inte det finns EN lösning på energiproblematiken. Jag tror det beror på många små bidrag. Vilka som är bra att satsa på får vi fortsätta diskutera. Förhoppningsvis klarnar det.

Någon gång bör batterier och solceller bli lönsamt. Solen ger "gratis" energi, så det måste bara vara bra att ta tillvara den.
Vill du ta vara på den effektivt så gör du värme av den direkt. Någon gång i framtiden blir det paneler som tillverkar varmvatten direkt från DC. I mitt hus är det den effektivaste lösningen. Inga dyra installatörer, batterier och krångligheter. Bara VV, lite värme till huset på våren och värme till badtunnan. Det kostar förvånansvärt lite när man förenklar tekniken.

Jag har tittat på luftsolfångare också. Men det har jag redan i praktiken via min inglasning. Jag tar tillvara den värmen till huset. Skall bara få den att värma bottenvåningen också, så en extra centralfläkt skall installeras för det syftet, den skall ta luft från ovanvåningen och blåsa ned på bottenvåningen så utbytet av luft blir bättre. Det har jag nytta av på vintern också.

Poängen är den att man kan göra många saker för att ta vara på energin, saker som inte kostar så mycket.

För min del så är nästa projekt att få färdigt tankarna i garaget, tankar som kommer att bli bättre isolerade än badtunnan. Den värme som smiter ut därifrån värmer garaget och mitt kontor som ligger vägg i vägg.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Spotpris: 0 öre
Pris att betala: ~76 öre/kWh
Spotpris: 20 öre
Pris att betala: ~1,01 kr/kWh
Spotpris: 50 öre
Pris att betala: ~1,38 kr/kWh
Spotpris: 80 öre
Pris att betala: ~1,76 kr/kWh
Spotpris: 1,50 kr
Pris att betala: ~2,63 kr/kWh

50öre inkl allt per kWh är billigt är elpriset är enligt ovan. Nu lyser solen även efter jobbet och all den energin brukar gå in i bilen + att batteriet stöttar med 1-3kw samtidigt. Det ger 10-20 kW en solig eftermiddag.

Pool / elbil / bastu / kyla / varmvatten .. spelar egentligen inte någon roll men det ska vara förbrukning som spelar roll inte bara för förbruknings skulle. T.ex elbil är något som faktiskt blir billigare att köra när man tankar solel och man måste köra bil. Men värdet av att värma upp badrumsgolvet till 28c är behagligt men inte nödvändigt.
Du förstod nog inte det du kommenterade.

Du behöver ha den intjäningen VARJE DAG i över 16 år bara för att få tillbaka investeringen.
Då är det ändå en för positiv siffra eftersom kapitalkostnad och annat inte var med i kalkylen. Sannolikt är det över 20 år innan det är möjligt att gå med vinst. Tyvärr är väl batteriet uttjänt vid det laget…
Dels har du inte samma prisvariationer varje dag, dels har du ingen aning om hur variationerna kommer att se ut i framtiden.
Påstår du något annat så är du inne på fiskehistorier igen..

Mycket talar för att priserna kommer att jämnas ut framöver. (SMR).

Redigerat:
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Du förstod nog inte det du kommenterade.

Du behöver ha den intjäningen VARJE DAG i över 16 år bara för att få tillbaka investeringen.
Då är det ändå en för positiv siffra eftersom kapitalkostnad och annat inte var med i kalkylen. Sannolikt är det över 20 år innan det är möjligt att gå med vinst. Tyvärr är väl batteriet uttjänt vid det laget…
Dels har du inte samma prisvariationer varje dag, dels har du ingen aning om hur variationerna kommer att se ut i framtiden.
Påstår du något annat så är du inne på fiskehistorier igen..

Mycket talar för att priserna kommer att jämnas ut framöver. (SMR).
Nej då, 5år räcker för återbetalning ☀️💰

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Magnus E K
Nej då, 5år räcker för återbetalning ☀️💰
Med en massa onödig egenförbrukning och lite kreativ bokföring är allt möjligt.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med en massa onödig egenförbrukning och lite kreativ bokföring är allt möjligt.
Var och en får definiera onödig. Jag tycker det är super viktigt för mig att värma poolen för att jag får väldig kvalitetstid med mina barn. Det är inte nödvändigt per definition dock.

Att ladda elbil är heller inte nödvändigt men jag gör det gratis med solel ändå.

Att kyla huset är heller inte nödvändigt men jag får bättre livskvalitet och sover bättre om natten.

Duscha varmt är heller inte nödvändigt men det gör jag gratis med solel.

Det går att vinkla detta precis som man tycker och känner.

Vilken del anser du är kreativ?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hur många av oss byter inte fönster trots att återbetalning är väldigt lång energimässigt, men det kanske ger något annat än just återbetalning.
Fönsterbyte är ett bra exempel, ofta installeras ju nya fönster trots att husets utseende förlorar på bytet och att nya fönster sällan går att räkna hem ekonomiskt (det är ju rätt likt solceller,batterier brukar ju iaf inte jag se utanpå en kåk om ägaren har)

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Elbolagens intäkter minskar. 😎
Innebär inte det en risk för höjda skatter om elbolaget är kommunalt eller statligt?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Nu frågar du inte mig men jag anser att en investering som enbart görs i syfte att vara lönsam måste det. Annars bör investeringen inte göras.

Investeringar som görs av andra skäl, exempelvis för att glädja, måste givetvis inte vara lönsamma.

Skulle jag investera i solceller och/eller batterier skulle motivet till det enbart vara ekonomiskt då jag inte kan se några andra fördelar. Och naturligtvis vill jag då att investeringen ska "betala tillbaka sig".
Det är nog få som ser det så ensidigt, både gällande solceller men också andra inköp, det är ett företagstänk som jag inte ser folk använda i privatlivet i någon större utsträckning.

J
Jag försökte hitta nån bra kalkyl för att räkna på detta, men kan konstatera att de flesta kalkylsidor är nån slags säljgrej med kickback till en handfull olika försäljare och det går inte göra en kalkyl om man inte stoppar in epost och andra uppgifter först. Min tro är att om jag gör det så kommer min telefon ringa oavbrutet i ett par veckor från försäljare.

När jag räknar med ChatGPT så får jag en kalkyl med längre återbetalning än jag tycker är rimligt.

Om detta nu är lönsamt, borde det inte finnas en lätt modell som man presenterar öppet på säljföretagen?

J
F fribygg skrev:
Fönsterbyte är ett bra exempel, ofta installeras ju nya fönster trots att husets utseende förlorar på bytet och att nya fönster sällan går att räkna hem ekonomiskt (det är ju rätt likt solceller,batterier brukar ju iaf inte jag se utanpå en kåk om ägaren har)
Ja, jag brukar försöka slå hål på de kalkyler som lyftst fram, framförallt för jag hatar när vackra hus blir av med originalfönster för att husägare gått på felaktiga kalkyler från fönstersäljare.

Men, givetvis finns det tillfällen när fönstren ÄR slut och man behöver nya...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är nog få som ser det så ensidigt, både gällande solceller men också andra inköp, det är ett företagstänk som jag inte ser folk använda i privatlivet i någon större utsträckning.
Jag räknar ju givetvis på ett fönsterbyte eller solcellsinstlation på samma sätt som jag räknar på om en tilläggsisolering lönar sej.

Om det både blir fulare och dyrare avstår jag.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.