B Bruzze skrev:
Vad gäller vikten var jag tvungen att Googla

10 kWh natriumjon: ~110 kg
10 kWh LFP: ~100 kg

Jag googlade också och fick den andra siffran. Men jag jämförde nog inte mot LFP.

Jag dubbelkollade, det var mot NMC jag jämförde.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Walle85
Ok blybattetier är ca 3-5 gånger så tunga som natriumjon per kWh. 😄

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag googlade också och fick den andra siffran. Men jag jämförde nog inte mot LFP.

Jag dubbelkollade, det var mot NMC jag jämförde.
Men här påstås det att NMC faktiskt är lättare, inte tyngre ...
https://elmotor-bat.se/guide/lifepo4-vs-li-ionen

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men här påstås det att NMC faktiskt är lättare, inte tyngre ...
[länk]
Skall vi tror att det beror på tillverkaren?

Mikael_L
Ja så kan det vara.
Jag har ingen kunskap här ...

Står lite i valet och kvalet om jag ska lägga endast batteri eller lika gärna smälla dit solpanelerna också..
Ett "stort" problem har vi dock, och det är att taket lutar mot nordväst, dock endast 8 graders lutning så det räddar ekvationen lite.

Tabell över solcellsdata med taklutning 8 grader, årlig produktion 5916,86 kWh, och elpris 0,120 kr/kWh. Total förlust 24,56%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är siffrorna, köra eller inte?

Sittställning
L Li0n skrev:
Står lite i valet och kvalet om jag ska lägga endast batteri eller lika gärna smälla dit solpanelerna också..
Ett "stort" problem har vi dock, och det är att taket lutar mot nordväst, dock endast 8 graders lutning så det räddar ekvationen lite.

[bild]

Vad är kostanden samt hur många paneler ?

Endast batteri känns spontant inte lönsamt. Tänkte du bara ladda batteriet från nätet?

Se4 gissningsvis?

L Li0n skrev:

[bild]

Vem har sagt att panelerna måste luta med taket?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Vem har sagt att panelerna måste luta med taket?
Dock är det svårt att sätta upp mer än en rad då. När taket lutar, iofs svagt men ändå, åt fel håll.
Men är alltså sträckan tillräckligt lång för att en rad med lutande paneler blir tillräckligt många så är det helt klart en möjlighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.