43 071 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Jag inser på ditt svar att jag var otydlig. Jag menade att batterier som laddar med 5C nog primärt är tänkta att sitta i fordon eftersom dessa kan snabbladdas.pacman42 skrev:
Det stora problemet med att ladda en bil från batteri är att batteriet är för litet för att fylla bilen. I praktiken behöver man ladda varje natt i så fall. Men samtidigt så räcker inte batteriet till värmen på vintern då. Så då hamnar man i att man måste ha ett stort batteri på vintern, ett batteri som är alldeles för stort på sommaren.
Så är det. De är ju mycket dyrare också. Men oavsett detta så är ett batteri hemma för att kunna ladda bilen alltid överdimensionerat för husets behov i övrigt.1 130m2 skrev:
Jösses, hur stor batteribank har du egentligen???Sittställning skrev:
För det kan väl inte vara en ny fiskehistoria? 😉
Är det den där komforten och flexibiliteten du pratade om? Fint att betala mer för elen än oss andra och sitta med bara klädkammaren uppvärmd på vintrarna för att amortera några tior per dygn på den dyra investeringen. 😂😂Sittställning skrev:
De snaste 20 åren har vi haft strömavbrott typ max 3-4 timmar i sträck någon enstaka gång. Sedan nätbolagen började gräva ner det som tidigare var luftledningar är det nästan aldrig strömavbrott. Den utvecklingen har pågått länge i hela landet.Sittställning skrev:
Skilj på den som står i begrepp att installera solceller idag jämfört med den som gjorde det för fem-tio år sedan.Nissens skrev:
För den som ska installera idag är det ett risktagande, om än lägre än börsen, eftersom det blir ytterligare en solcellsanläggning i tillägg till alla befintliga som redan idag driver ner priserna till nära noll eller negativt. Dessutom lockas det med skattesänkning på el i valrörelsen. Det är ändå lite absurt att en av de första sakerna jag kollar upp när jag jämför offerter är hur man stänger av exporten (för att förhindra export vid minuspriser som överstiger nätnytta plus eventuellt påslag).
Men för den som redan köpt och som kanske har 1-2 år kvar av sin återbetalningstid - då är det verklighet att investeringen betalade sig eller snart kommer göra det.
Kan även tillägga att när jag räknar på köp för egen del verkar det som att solceller faktiskt betalar sig, med 5-6% eller nåt sånt. Jag tycker det är ok till lägre risk än börsen, där samma klumpsumma skulle kunna investeras vid totalt fel tidpunkt. Batteriet däremot verkar i bästa fall gå plus minus noll, personligen tror jag mer på minus än plus.
Man kan ha ett så pass stort bilbatteri och/eller snål bil att man klarar sig med att ladda på helgen, då kan man köra 100% på solel. Jag skulle nog inte ha något problem med att göra så.Nissens skrev:
Du kan inte vara frisk. Vi pratar om ström avbrott. Inte i vanlig drift. Kan även elda huset varmt men nu va det på tal om batteriet.Nissens skrev:
Jösses, hur stor batteribank har du egentligen???
För det kan väl inte vara en ny fiskehistoria? 😉
Är det den där komforten och flexibiliteten du pratade om? Fint att betala mer för elen än oss andra och sitta med bara klädkammaren uppvärmd på vintrarna för att amortera några tior per dygn på den dyra investeringen. 😂😂
Har också skrivit det. Skulle gått till Specsavers?Nissens skrev:
Jag har redan gått plus på mina solceller ☀️💰☀️💰
Helt klart. Det är ekonomiskt vansinne att köpa ett svindyrt stort batteri för att ladda ett annat stort batteri vid annan tidpunkt.pacman42 skrev:
Däremot om du har ett batteri dimensionerat för vintern som mestadels står fulladdat sommartid, då kan man ju tänka sig att dumpa över lite ström i bilen om det finns plats där istället för att köpa från nätet.
Nu får du hjälpa mej räkna 😊1 130m2 skrev:Kan även vara värt att tänka på att hemmabatterier är rätt slöa. 0,5C (att det tar två timmar att ladda batteriet fullt eller ladda ur det helt från fullt) anses bra men innebär i praktiken att du bara kan utnyttja halva batteriets kapacitet för i och urladdning. Så du behöver skaffa dubbelt så stort batteripack som din toppbelastning vilket fördyrar installationen om du vill kunna driva hela hushållet igenom en dyr topp vintertid och även försämrar arbitragemöjligheterna.
Det blir ett väldigt läsande av datablad för att kunna jämföra offerter. Fast tycker man om att grotta ner sig i det tekniska är det rätt kul...
Dagens batterier är 0,5C skriver du.
Hur blir samma beräkning med natriumbatterierna, där laddning är upp till 3C och urladdning upp till 5C?
1C är tillräckligt skrev du nånstans, så problemet borde vara löst med de nya batterierna? Hur ser du på det?
Om man köper ett stort billigt batteri? Eller vad är dyrt?1 130m2 skrev:Helt klart. Det är ekonomiskt vansinne att köpa ett svindyrt stort batteri för att ladda ett annat stort batteri vid annan tidpunkt.
Däremot om du har ett batteri dimensionerat för vintern som mestadels står fulladdat sommartid, då kan man ju tänka sig att dumpa över lite ström i bilen om det finns plats där istället för att köpa från nätet.
Jag försöker själv inte ladda från batteriet i huset till bilen eftersom jag tycker det känns onödigt. Men i grund och botten är el i bilen eller el i huset samma sak och påverkar återbetalning. Kan du cykla batteriet oftare - till en vinst så blir tiden kortare för återbetalning.
Så i slutändan, en enkelt kalkyl visar om det är värt
2022 var väl det året det kunde gå bra.1 130m2 skrev:
Nej, det är definitivt mycket högre risk än börsen. Längre tid för ROI dessutom.1 130m2 skrev:
Valfläsk ja, det är ju detsamma som fakta…1 130m2 skrev:
Ja, men de är få och har gamla anläggningar nu.1 130m2 skrev:
Dela gärna med dig av den kalkylen, det låter extremt bra.1 130m2 skrev:
Vilken underhållskostnad har du räknat med? Kapitalkostnad? Nedmontering/skrotning?
Nej, globala indexfonder dubblar kapitalet över 7-10 år med 7% ränta. Bättre avkastning och mindre risk än solpaneler. Är man orolig för fel tidpunkt kan man pytsa ut summan under ett par/tre år.1 130m2 skrev:
Japp.1 130m2 skrev:
Man får hyra bil eller åka taxi på helgerna då. Det verkar ju praktiskt. Har du med de kostnaderna i din kalkyl?1 130m2 skrev:
Kostar batteriet 50 öre/kWh så kostar det 50 öre/kWh. Dessa pengar måste du tjäna in varje gång, annars kastar du pengar i sjön.Sittställning skrev:
Om man köper ett stort billigt batteri? Eller vad är dyrt?
Jag försöker själv inte ladda från batteriet i huset till bilen eftersom jag tycker det känns onödigt. Men i grund och botten är el i bilen eller el i huset samma sak och påverkar återbetalning. Kan du cykla batteriet oftare - till en vinst så blir tiden kortare för återbetalning.
Så i slutändan, en enkelt kalkyl visar om det är värt
Kostar batteriet 70 öre/kWh, så är det svårare att tjäna in kostnaderna.
Lyckas du ladda/ladda ur batteriet en gång per dygn och batteriet har en livslängd (garanterad) på 6000 cykler, då tar det runt 16,5 år innan batteriet tagit slut. Jag betvivlar att du lyckas ladda/ladda ur batteriet en gång per dygn med dessa lönsamhetskrav.
Som redan nämnts ett antal gånger i tråden så är det knappast en god affär som gör att man skaffar solpaneler och batterier idag.
Laddar jag från solel som annars hade exporterats billigt blir kalkylen helt annorlunda.pacman42 skrev:
Kostar batteriet 50 öre/kWh så kostar det 50 öre/kWh. Dessa pengar måste du tjäna in varje gång, annars kastar du pengar i sjön.
Kostar batteriet 70 öre/kWh, så är det svårare att tjäna in kostnaderna.
Lyckas du ladda/ladda ur batteriet en gång per dygn och batteriet har en livslängd (garanterad) på 6000 cykler, då tar det runt 16,5 år innan batteriet tagit slut. Jag betvivlar att du lyckas ladda/ladda ur batteriet en gång per dygn med dessa lönsamhetskrav.
Som redan nämnts ett antal gånger i tråden så är det knappast en god affär som gör att man skaffar solpaneler och batterier idag.
Om batterislitaget ligger runt 44 öre/kWh men alternativet är att köpa tillbaka el för 1,5–2 kr/kWh inklusive avgifter senare på kvällen så sparar jag pengar varje gång batteriet flyttar egen solel till senare konsumtion eller billaddning.
Då är det inte bara arbitrage mellan natt och dag längre, utan ökad egenanvändning av producerad el.
Elen har inte blivit billigare med året så vitt jag kan se. Jag tror säkert det kan vara en ide att låta installera paneler och batteri. Alla får räkna på det
Jag betvivlar inte alls att solceller är en sämre affär än pengarna på börsen.
Men jag tycker riskjämförelsen är lite skev ändå. Givet att cellerna och batteriet håller så är det ju en besparing, inte en avkastning.
Om jag tex köper en elbil som kostar 100.000 mer än en fossilbil och sen sparar ca 10kr/milen så kommer denna extra utgift då motiveras av besparingen framöver. Om skatt eller bensin / elpris ändras kraftigt så ändras kalkylen. Med det sätt Nisse resonerar borde väldigt få köpa elbil. Det är bättre att sätta 100.000 på börsen. Få kör in dessa 100.000 tidigare än motsvarande avkastning på börsen. Men trots detta kan elbil vara samhällsekonomiskt lönsamt, och faktiskt ett bättre val än fossilbil (sett till horisont).
Man skulle heller inte byta kyl och frys. Inte renovera köket. Inte köpa ny kavaj. Inte amortera på lånen. Allt skulle in på börsen. Strikt ekonomiskt kan det nog vara korrekt. Men så lever många av oss inte våra liv.
Batterier är känsligare än solceller, då de bygger mer på elpris, stödtjänster, skattesatser och effektavgifter. Så risken blir högre, det är svårare att räkna på.
Hade jag ett bättre lämpat ställe att sätta upp solceller hade jag förmodligen gjort det. Inte för att jag tror att avkastningen är bättre än börsen, utan för att jag tänker att elbil, solceller och värmepump alla är bra för vårt klimat och är intressant och bra teknik. Sen finns säkert delade meningar om hur stort miljöavtryck celler och batterier gör när de tillverkas.
Men jag tycker riskjämförelsen är lite skev ändå. Givet att cellerna och batteriet håller så är det ju en besparing, inte en avkastning.
Om jag tex köper en elbil som kostar 100.000 mer än en fossilbil och sen sparar ca 10kr/milen så kommer denna extra utgift då motiveras av besparingen framöver. Om skatt eller bensin / elpris ändras kraftigt så ändras kalkylen. Med det sätt Nisse resonerar borde väldigt få köpa elbil. Det är bättre att sätta 100.000 på börsen. Få kör in dessa 100.000 tidigare än motsvarande avkastning på börsen. Men trots detta kan elbil vara samhällsekonomiskt lönsamt, och faktiskt ett bättre val än fossilbil (sett till horisont).
Man skulle heller inte byta kyl och frys. Inte renovera köket. Inte köpa ny kavaj. Inte amortera på lånen. Allt skulle in på börsen. Strikt ekonomiskt kan det nog vara korrekt. Men så lever många av oss inte våra liv.
Batterier är känsligare än solceller, då de bygger mer på elpris, stödtjänster, skattesatser och effektavgifter. Så risken blir högre, det är svårare att räkna på.
Hade jag ett bättre lämpat ställe att sätta upp solceller hade jag förmodligen gjort det. Inte för att jag tror att avkastningen är bättre än börsen, utan för att jag tänker att elbil, solceller och värmepump alla är bra för vårt klimat och är intressant och bra teknik. Sen finns säkert delade meningar om hur stort miljöavtryck celler och batterier gör när de tillverkas.
Nu har jag inte koll på vad du har för avgifter, men för mig är det för tillfället bara ca 50 öre/kWh i skatt och överföringsavgifter. Om vi antar att batteriet kostar 50 öre/kWh så är det på själva elpriset du skall tjäna pengar. Men detta gäller ju bara för den egna el du kan producera och senare använda.Sittställning skrev:
Laddar jag från solel som annars hade exporterats billigt blir kalkylen helt annorlunda.
Om batterislitaget ligger runt 44 öre/kWh men alternativet är att köpa tillbaka el för 1,5–2 kr/kWh inklusive avgifter senare på kvällen så sparar jag pengar varje gång batteriet flyttar egen solel till senare konsumtion eller billaddning.
Då är det inte bara arbitrage mellan natt och dag längre, utan ökad egenanvändning av producerad el.
Elen har inte blivit billigare med året så vitt jag kan se. Jag tror säkert det kan vara en ide att låta installera paneler och batteri. Alla får räkna på det
Problemet i denna ekvationen är att det är svårt att få lönsamhet i panelerna. Batteriet bättrar på den kalkylen en aning, men det är svårt att räkna hem panelerna om man inte har en pool att dumpa värmen i.
Jag hade gärna haft solpaneler om jag fått ihop kalkylen. Men jag säger aldrig att det är för att det är bra för miljön.J JohanLun skrev:Jag betvivlar inte alls att solceller är en sämre affär än pengarna på börsen.
Du kan inte heller påstå att solpaneler är bra för miljön när du bor i Sverige, hur får du ihop den kalkylen då?
Utifrån miljöhänsyn så bör ju rimligen kärnkraft vara det klart bästa. Visserligen miljöfarlig verksamhet vid brytning och slutförvar, men det driver i alla fall inte användning av fossila bränslen då det inte är sol på vintern. Nu får man välja mellan pest och kolera här, men fossila bränslen är verkligen inte något vi skall gynna.
Och tillverkning av solpaneler är dessutom också något som inte är helt snällt mot miljön heller. Att gynna Kina är dessutom också något som inte gynnar miljön.
Så, när du säger att solenergi är bra för miljön, hur har du räknat då?
Jag har inte solpaneler heller. Jag har inte fått ihop kalkylen.pacman42 skrev:
Jag har inte undersökt eller räknat på detta. Att räkna livscykelanalys på tex solceller och batterier är rätt komplext och innehåller många antaganden. Utan djupare analys har jag förutsatt att det är positivt för miljön, men jag har inget som visar att så verkligen är fallet. Därav att jag nu följer denna tråd och argument i den.pacman42 skrev:
Elbil har jag sett ett antal uträkningar som indikerar att det i många fall (men absolut inte alla, beroende på tex var elen man laddar med kommer från och hur långt man kör per år) är positivt för miljön och lönsamt ekonomiskt.
Det bästa blir det godas fiende. Jag tror på en mix av energislag, då vi inte har tillräckigt med kärnkraft och sol och vind idag (om ens nånsin) inte är rimligt att ersätta kärnkraften. Sålänge lagom mängd solceller är bättre än fossilt så anser jag att det är bra nog för att motivera att satsa på. OM det är det, är jag inte påläst eller insatt nog att svara på.pacman42 skrev:
Utifrån miljöhänsyn så bör ju rimligen kärnkraft vara det klart bästa. Visserligen miljöfarlig verksamhet vid brytning och slutförvar, men det driver i alla fall inte användning av fossila bränslen då det inte är sol på vintern. Nu får man välja mellan pest och kolera här, men fossila bränslen är verkligen inte något vi skall gynna.
Det borde finnas gott om rapporter som utvärderar detta? När man tog fram alla dessa bidrag borde väl NÅGON studerat detta och om det vore skadligt för miljön skulle jag hoppats man inte gav bidrag till det. Men det kan ju vara ett felaktigt antagande. Jag har själv inte satt mig in i det, speciellt inte eftersom jag inte står i begrepp att skaffa solceller. Jag har tänkt tanken nu när man promotar "små anläggningar". Innan detta så tog jag in en offert för kanske 5 år sen och då var det varken tekniskt, estetiskt eller ekonomiskt lämpligt för mig att skaffa det. Sen dess har jag inte funderat på det.pacman42 skrev: