Mikael_L Mikael_L skrev:
"Haverera" var nog ett lite för kraftigt ord.
Nej jag tycker det var ett lämpligt ord. Möjligen lite för komplicerat...

• Gilla
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom solpaneler ger energi när hushållet drar som minst energi, på sommarhalvåret på dagtid. Ofta är elbilen inte hemma och folk är på jobb/skolor/semester. Värmesystemet är avstängt i stor utsträckning.
Det var ett generellt antagande, det stämmer säkert för många och då lönar sig solceller sig inte. Men alla behöver räkna på sina egna förutsättningar. Mina solceller har tagit 50-65% av min förbrukning under maj-augusti. Besparingen blir rätt stor även under sommarhalvåret så länge man inte skickar ut allt solcellerna producerar på nätet.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Det var ett generellt antagande, det stämmer säkert för många och då lönar sig solceller sig inte. Men alla behöver räkna på sina egna förutsättningar. Mina solceller har tagit 50-65% av min förbrukning under maj-augusti. Besparingen blir rätt stor även under sommarhalvåret så länge man inte skickar ut allt solcellerna producerar på nätet.
Ja, så är det säkert. Det har jag inte sagt något om. Det jag säger är att solpanelerna ger ström när elen är som billigast att köpa och när elbehovet är som lägst, då minskar ju även intjäningen.

Ja, det är generaliserat, men elpriserna är så för alla, förbrukningen varierar såklart tex om man har en stor pool som skall värmas etc. Men de flesta har ju inte det…

Redigerat:
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Haverera" var nog ett lite för kraftigt ord.
Men det kommer i alla fall aldrig framåt, utan står och stampar på samma plats hur länge som helst.
Alltså, jag sade att jag tog fram ”draft” beräkningar och sade att det är välkommet med justeringar.

Självklart behöver de då underbyggas med något, ingenting sådant har synts till. Isrället kommer åsikter och tyckanden och samma frågor återkommer som får samma svar.

Så, vad har du bidragit med för att föra diskussionen framåt tycker du?
Personangrepp är verkligen ett unket lågnivåmärke från din sida.

@Sittställning har fortsatt de overifierade påståendena om att han tjänar hemult mycket pengar på sina paneler, och även batterier. Det hade varit roligt att någon gång få se några belägg för det. Inga seriösa kalkyler eller objektiva personer som faktiskt har egna solpaneler styrker det…

De enda som visa på att solpaneler är bra investeringar är de som säljer dom, och så då vissa som köpt dom…

Redigerat:
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Du har rätt. Jag kommer ignorera honom.
Ja, det är jobbigt när fakta kommer fram som motsäger det du påstår förstås. 😊

Nissens
Tycker tystnaden talar sitt klara språk.
Ja, att jag har ett aktivt liv utanför detta forum.
Ser fram emot dina undervbyggda justeringar.

Att de uteblir talar definitivt sitt klara språk. Trist att du inte vill lägga korten på bordet…

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att de uteblir talar definitivt sitt klara språk.
Det beror säkert på att han inte ser vad du skriver. 😉
Du har rätt. Jag kommer ignorera honom.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror säkert på att han inte ser vad du skriver. 😉
Kanske det, men de har varit uteblivna långt innan dess. 😊
Sedan alltid faktiskt. 😊

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag räknade lite på vad priserna för energi kommer att bli redan 2030 utifrån nya etableringar av grönt stål, datacenter mm. Det kommer att löna sig med batterier då, kanske bra att beställa innan dess. Men samtidigt så kommer naturligtvis fler kommersiella spelare att etablera sig, så frågan är hur stora skillnaderna i priser kommer att bli.

Priserna jag fick fram indikerar att slagighet på 2-3 kr under ett dygn kommer att bli normen framöver. Kanske även i norr (pga grönt stål och datacenter).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Intressant.

I grund och botten är det ju tillgång och efterfrågan. Som det ser ut kommer efterfrågan öka.

Så länge det är stor spread som det varit så tycker jag man får ihop det med batteri på ett vettigt sätt. Men som sagt man kan optimera också men jag orkar ärligt inte så insatserna för det är större än att också köpa sig bekvämligheter med batteri.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, så är det säkert. Det har jag inte sagt något om. Det jag säger är att solpanelerna ger ström när elen är som billigast att köpa och när elbehovet är som lägst, då minskar ju även intjäningen.

Ja, det är generaliserat, men elpriserna är så för alla, förbrukningen varierar såklart tex om man har en stor pool som skall värmas etc. Men de flesta har ju inte det…
Med kvartspris är det ju så men med rörligt eller fast pris så blir varje kWh man slipper köpa värd mer även under en soligt juni dag. Sen kan man ju anta merparten som har solceller kör kvartspris på köpt el, men inte alla. Sälj har ju alla kvartspris så därför man ej ska skicka ut på elnätet i onödan.

Exakt, därför man måste se till sitt eget förbrukningsmönster om solceller och batteri passar en själv och lönar sig. Ser jag till mig själv vill jag ha vardagslyx så försöker använda solelen så mycket det går, till värma pool, ac i hela huset samt garage och ladda bilen så mycket det går under dagtid (det finns helger om man jobbar under dagtid i veckan)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Med kvartspris är det ju så men med rörligt eller fast pris så blir varje kWh man slipper köpa värd mer även under en soligt juni dag. Sen kan man ju anta merparten som har solceller kör kvartspris på köpt el, men inte alla. Sälj har ju alla kvartspris så därför man ej ska skicka ut på elnätet i onödan.

Exakt, därför man måste se till sitt eget förbrukningsmönster om solceller och batteri passar en själv och lönar sig. Ser jag till mig själv vill jag ha vardagslyx så försöker använda solelen så mycket det går, till värma pool, ac i hela huset samt garage och ladda bilen så mycket det går under dagtid (det finns helger om man jobbar under dagtid i veckan)
Jo, just poolvärmning kan ju göra skillnad. Men det är inte många procent av alla hus som har pool, så när man generaliserar tänker man inte på dom i första hand. Själv har jag ingen större förbrukare som går på sommaren, värmesystemet är avstängt.

Det som drar mest ström då är laddhybriden som laddas på nätterna eftersom den används på dagtid, och så är det ju tappvarmvatten som används mest på morgon och kväll när någon är hemma. VP producerar varmvattnet. Det ger elräkning på några hundralappar i Juli tex.

Då finns det inte så mycket att spara på.

Skulle tro att den konfigurationen jag har är rätt vanlig, många har dock varken laddhybrid eller elbil och drar då ännu mindre än vad jag gör…

Nissens
Intressant.

I grund och botten är det ju tillgång och efterfrågan. Som det ser ut kommer efterfrågan öka.

Så länge det är stor spread som det varit så tycker jag man får ihop det med batteri på ett vettigt sätt. Men som sagt man kan optimera också men jag orkar ärligt inte så insatserna för det är större än att också köpa sig bekvämligheter med batteri.
Hade du inte redan väldigt god avkastning på ditt batteri? Det har du påstått iallafall. 😊

Hur det går till vet vi inte. 😊

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade lite på vad priserna för energi kommer att bli redan 2030 utifrån nya etableringar av grönt stål, datacenter mm. Det kommer att löna sig med batterier då, kanske bra att beställa innan dess. Men samtidigt så kommer naturligtvis fler kommersiella spelare att etablera sig, så frågan är hur stora skillnaderna i priser kommer att bli.

Priserna jag fick fram indikerar att slagighet på 2-3 kr under ett dygn kommer att bli normen framöver. Kanske även i norr (pga grönt stål och datacenter).
Man kan ju också se att batterilösningarna blir stadigt bättre, så om man inte vill ha nu så är det bara att vänta in det som kommer

Nissens
D djac skrev:
Man kan ju också se att batterilösningarna blir stadigt bättre, så om man inte vill ha nu så är det bara att vänta in det som kommer
Intressant, vad är det som skiljer mot de som finns idag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.