Nissens
A Akerfeldt skrev:
Vad är rimlig återbetalningstid enligt dig? För förr eller senare är anläggningen betald och då är det rena vinster 😅
15 år är alldeles för lång tid, som dessutom är den högst osäker.

Jämför tex med att lägga in pengarna i en global indexfond. På 7-10 år fördubblas kapitalet. Man har alltså kvar insatsen plus att man har lika mycket till. Då räknar man konservativt med en årlig ränta på 7%.

Detta är ljusår ifrån dessa solpaneler.

Kan ju vara en referens.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Ja, målet med en investering är att få avkastning på det inverterade kapitalet. Investeringar kan förstås misslyckas och då får man dålig, eller ingen, avkastning.
Om man lägger ut pengar på något man vet (eller åtminstone räknar med) inte ska ge någon avkastning så är det inte en investering.
Investerade, inte inverterade, förstås.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Sittställning Sittställning skrev:
Samtidigt sover du inte bättre med vetskapen om att du har en husförsäkring?
Hur länge kan du elförsörja ditt hus vintertid vid strömavbrott i elnätet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
A Akerfeldt skrev:
Jag tänker att en investering kan ha andra ändamål än att få avkastning, allt behöver inte alltid handla om pengar.
Då är det inte en investering, utan något annat.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
brandkåren tvekar att ta sig igenom panelerna vid brand eftersom de är spänningssatta…
Hos oss sitter det tydliga skyltar på väl valda platser som talar om att det finns en solelanläggning och hur man stänger av den.

P
Nissens Nissens skrev:
När SMR kommit igång kommer differenserna sannolikt att minimeras dessutom…
Om. Inte när.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det finns absolut inga garantier att man når break-even innan anläggningen är uttjänt.
Så är det ju, men så känns det som att man ej använt anläggningen på rätt sätt eller att den inte är anpassad efter husets behov

Nissens Nissens skrev:

Jämför tex med att lägga in pengarna i en global indexfond. På 7-10 år fördubblas kapitalet. Man har alltså kvar insatsen plus att man har lika mycket till. Då räknar man konservativt med en årlig ränta på 7%.

Kan ju vara en referens.
Du undvek frågan, om 15 år är för lång tid vad är rimligt?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
A Akerfeldt skrev:
Du undvek frågan, om 15 år är för lång tid vad är rimligt?
Garantitiden på växelriktare brukar vara tio år, så det är väl rimligt att en solelanläggning ska ha betalat sig på tio år. Om den inte har gjort det vid det laget behöver man göra en ny kalkyl i vilken man räknar med risken att behöva betala för en reparation, men kanske sannolikare att behöva ersätta växelriktaren med en ny.

Men man kan ju ha tur istället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Man måste hitta sin sweetspot. Sen tycker jag det är onödigt att fylla bilen. Mellan 30-80%. Jag brukar hålla bilen i en nivå så kan jag använda fylla upp när jag har överproduktion och inte vill sälja av olika skäl så som minus pris.
Åker du kollektivtrafik på dagarna då när du måste ladda bilen? Eller tar du semester från jobbet? Eller jobbar du på nätterna? Kanske kan du jobba hemifrån på sommarhalvåret? 😂😂

Nissens
P pmd skrev:
Garantitiden på växelriktare brukar vara tio år,
Är det installationsfirman som ger garantin så är den värdelös. Finns väl nästan ingen solpanelsinstallationsfirma som klarar sig så länge från konkurs.
P pmd skrev:
så det är väl rimligt att en solelanläggning ska ha betalat sig på tio år.
Näpp, det är helt orimligt.
P pmd skrev:
Om den inte har gjort det vid det laget behöver man göra en ny kalkyl i vilken man räknar med risken att behöva betala för en reparation, men kanske sannolikare att behöva ersätta växelriktaren med en ny.
Det är inte bara växelriktaren som ger sig, har tex läst om att även kontaktdonen som kopplar ihop hela härligheten på taket ofta är av undermålig kvalitet.
P pmd skrev:
Men man kan ju ha tur istället.
Man brukar kalla det risker…

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Åker du kollektivtrafik på dagarna då när du måste ladda bilen? Eller tar du semester från jobbet? Eller jobbar du på nätterna? Kanske kan du jobba hemifrån på sommarhalvåret? 😂😂
Har skrivit 35 ggr att jag har 2 bilar. Sen kan jag jobba hemifrån. Lär dig läsa ☀️💰☀️💰💰

Förutom detta har jag solceller och batteri som jag gör vinst på

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Fast nyttan kommer inte förrän hela anläggningen betalat sig. Du tror fortfarande att du har billig el innan du fått tillbaka investeringen… hur kan du inte begripa det???
Jag går plus nu. ☀️💰
Nissens Nissens skrev:
Försäkring har ingenting med solpaneler o batterier att göra.
Det är väl mest risker med solpaneler. Riskerar takläckor och brandkåren tvekar att ta sig igenom panelerna vid brand eftersom de är spänningssatta…
Motsatsen till en försäkring allts
Detta bestämmer inte du....
Nissens Nissens skrev:
Och igen: solpaneler ger mest el när man inte behöver den. När skall du begripa det?
Lögn igen, för det där stämmer inte för min förbrukningsprofil.

Dags att sluta ljuga och överdriva.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:

Kan ju vara en referens.
5 år tog det för min solcellsanläggning.

För den lilla insats jag gjorde är det mer än dina fonder ☀️💰

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Hur länge kan du elförsörja ditt hus vintertid vid strömavbrott i elnätet?
1 dygn, 2 max. Man får ju drar ner och använda det mest essentiella. Räknar man bort värme och bara värmer lokalt så längre.

Väl där och då får man göra en bedömning om det är värt att köra på full kraft eller stänga ner delar av huset. Dom brukar komma ut med estimat.

Vet inte när det är vanligast med strömavbrott men det borde vara säsongen för grävning? Dvs sommarhalvåret. Men anledningarna kan vara många så klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.