43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
15 år är alldeles för lång tid, som dessutom är den högst osäker.A Akerfeldt skrev:
Jämför tex med att lägga in pengarna i en global indexfond. På 7-10 år fördubblas kapitalet. Man har alltså kvar insatsen plus att man har lika mycket till. Då räknar man konservativt med en årlig ränta på 7%.
Detta är ljusår ifrån dessa solpaneler.
Kan ju vara en referens.
Investerade, inte inverterade, förstås.P pmd skrev:
Du undvek frågan, om 15 år är för lång tid vad är rimligt?Nissens skrev:
15 år är alldeles för lång tid, som dessutom är den högst osäker.
Jämför tex med att lägga in pengarna i en global indexfond. På 7-10 år fördubblas kapitalet. Man har alltså kvar insatsen plus att man har lika mycket till. Då räknar man konservativt med en årlig ränta på 7%.
Kan ju vara en referens.
Garantitiden på växelriktare brukar vara tio år, så det är väl rimligt att en solelanläggning ska ha betalat sig på tio år. Om den inte har gjort det vid det laget behöver man göra en ny kalkyl i vilken man räknar med risken att behöva betala för en reparation, men kanske sannolikare att behöva ersätta växelriktaren med en ny.A Akerfeldt skrev:
Men man kan ju ha tur istället.
Åker du kollektivtrafik på dagarna då när du måste ladda bilen? Eller tar du semester från jobbet? Eller jobbar du på nätterna? Kanske kan du jobba hemifrån på sommarhalvåret? 😂😂Sittställning skrev:
Är det installationsfirman som ger garantin så är den värdelös. Finns väl nästan ingen solpanelsinstallationsfirma som klarar sig så länge från konkurs.P pmd skrev:
Näpp, det är helt orimligt.P pmd skrev:
Det är inte bara växelriktaren som ger sig, har tex läst om att även kontaktdonen som kopplar ihop hela härligheten på taket ofta är av undermålig kvalitet.P pmd skrev:
Man brukar kalla det risker…P pmd skrev:
Har skrivit 35 ggr att jag har 2 bilar. Sen kan jag jobba hemifrån. Lär dig läsa ☀️💰☀️💰💰Nissens skrev:
Förutom detta har jag solceller och batteri som jag gör vinst på
Jag går plus nu. ☀️💰Nissens skrev:
Detta bestämmer inte du....Nissens skrev:
Lögn igen, för det där stämmer inte för min förbrukningsprofil.Nissens skrev:
Dags att sluta ljuga och överdriva.
5 år tog det för min solcellsanläggning.Nissens skrev:
15 år är alldeles för lång tid, som dessutom är den högst osäker.
Kan ju vara en referens.
För den lilla insats jag gjorde är det mer än dina fonder ☀️💰
1 dygn, 2 max. Man får ju drar ner och använda det mest essentiella. Räknar man bort värme och bara värmer lokalt så längre.P pmd skrev:
Väl där och då får man göra en bedömning om det är värt att köra på full kraft eller stänga ner delar av huset. Dom brukar komma ut med estimat.
Vet inte när det är vanligast med strömavbrott men det borde vara säsongen för grävning? Dvs sommarhalvåret. Men anledningarna kan vara många så klart.