P
Nissens Nissens skrev:
Jodå, eftersom elpriserna och förbrukningen är värst på vintern så har du inte mer ”skydd” än någon annan.
På vintern kan man med ett batteri utnyttja variationen hos elpriset.

P pmd skrev:
Fast det är också en rent ekonomiskt nytta. Den framförda redundansen ansågs vara en annan sorts nytta som enligt mig är rätt låg vintertid.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Men då tycker man antagligen att exempelvis komforten ökar eller utseendet blir bättre.
För att få bättre utseende kan det nog räcka med att tvätta fönstren.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan jag till viss del köpa. Men ärligt talat, hur mycket redundans har du mot ett längre strömavbrott under de perioder på året du behöver el som mest?
Det beror mycket på om han har egen jordning eller inte.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är också en rent ekonomiskt nytta. Den framförda redundansen ansågs vara en annan sorts nytta som enligt mig är rätt låg vintertid.
Bra där! Då har du fattat huvud poängen med batteri och celler. Det är en ekonomisk nytta till största del.

Samtidigt sover du inte bättre med vetskapen om att du har en husförsäkring?

Solel 💰☀️🩷☀️💰

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Bra där! Då har du fattat huvud poängen med batteri och celler. Det är en ekonomisk nytta till största del.
Fattat? Jag har väl aldrig sagt något annat?

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Det ska bli intressant att se vilket resultat de nya natriumbatterierna kan åstadkomma.

Så här skriver de om batteriet:

Högre urladdningshastighet
– Ett batteri i dag kan vanligtvis laddas ur på ungefär en timme, det man kallar 1C. De här natriumbaserade batterierna kan däremot laddas ur med 5C, alltså fem gånger högre effekt.
Det har förmodligen begränsad påverkan på hemmabatterier.

16A trefas ger 11kW effekt, du kan alltså inte ladda mer än 11kW per timme med en sådan huvudsäkring. Ett batteri på 11kWh som laddar 1C är fullt tillräckligt. Du kan ju installera ett batteri på 55kWh som laddar 5C men det tar fortfarande fem timmar att ladda, dvs i praktiken 1C.

5C är nog mer för bilar.

1 130m2 skrev:
Det har förmodligen begränsad påverkan på hemmabatterier.

16A trefas ger 11kW effekt, du kan alltså inte ladda mer än 11kW per timme med en sådan huvudsäkring. Ett batteri på 11kWh som laddar 1C är fullt tillräckligt. Du kan ju installera ett batteri på 55kWh som laddar 5C men det tar fortfarande fem timmar att ladda, dvs i praktiken 1C.

5C är nog mer för bilar.
Det stora problemet med att ladda en bil från batteri är att batteriet är för litet för att fylla bilen. I praktiken behöver man ladda varje natt i så fall. Men samtidigt så räcker inte batteriet till värmen på vintern då. Så då hamnar man i att man måste ha ett stort batteri på vintern, ett batteri som är alldeles för stort på sommaren.

Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet med att ladda en bil från batteri är att batteriet är för litet för att fylla bilen. I praktiken behöver man ladda varje natt i så fall. Men samtidigt så räcker inte batteriet till värmen på vintern då. Så då hamnar man i att man måste ha ett stort batteri på vintern, ett batteri som är alldeles för stort på sommaren.
Man måste hitta sin sweetspot. Sen tycker jag det är onödigt att fylla bilen. Mellan 30-80%. Jag brukar hålla bilen i en nivå så kan jag använda fylla upp när jag har överproduktion och inte vill sälja av olika skäl så som minus pris.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, målet med en investering är att få avkastning på det inverterade kapitalet. Investeringar kan förstås misslyckas och då får man dålig, eller ingen, avkastning.
Om man lägger ut pengar på något man vet (eller åtminstone räknar med) inte ska ge någon avkastning så är det inte en investering.
Jag tänker att en investering kan ha andra ändamål än att få avkastning, allt behöver inte alltid handla om pengar.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, ett antal personer envisas med att påstå att det är en riktigt bra affär att sätta upp solpaneler på taket, de återbetalar sig på kort tid och sedan är det fina vinster. 😊

Jag har ett antal gånger sagt att det är bättre att de säger att de har panelerna av andra skäl än att förvilla folk med falska uppgifter.

I min värld skulle jag endast sätta upp solpaneler om det vore ekonomiskt lönsamt, vilket det inte är - så jag har inte satt upp några. Man måste nämligen inte ha solpaneler…

Däremot måste man tex ha ett värmesystem, och då ser man till att ha ett så effektivt värmesystem som möjligt för att hålla nere driftskostnaderna och kanske få högre marknadsvärde på fastigheten. Att se till att byggnaderna är välisolerade är en annan bra åtgärd med liknande effekt.

Så, nej självklart går inte allt med vinst, men uppdaterar du inte värmesystem o annat med åren så sjunker marknadsvärdet på fastigheten istället.

Solpaneler behöver inte heller gå med vinst, men man skall då inte påstå att de gör det heller. Bättre att säga att man gillar tekniken och det är ok att det inte lönar sig ekonomiskt. 😊
Vad är rimlig återbetalningstid enligt dig? För förr eller senare är anläggningen betald och då är det rena vinster 😅

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
För förr eller senare är anläggningen betald och då är det rena vinster
Nej det finns absolut inga garantier att man når break-even innan anläggningen är uttjänt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Fast nyttan kommer inte förrän hela anläggningen betalat sig. Du tror fortfarande att du har billig el innan du fått tillbaka investeringen… hur kan du inte begripa det???
Samtidigt sover du inte bättre med vetskapen om att du har en husförsäkring?

Solel 💰☀️🩷☀️💰
Försäkring har ingenting med solpaneler o batterier att göra.
Det är väl mest risker med solpaneler. Riskerar takläckor och brandkåren tvekar att ta sig igenom panelerna vid brand eftersom de är spänningssatta…
Motsatsen till en försäkring alltså…

Och igen: solpaneler ger mest el när man inte behöver den. När skall du begripa det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Ja, självklart, men som det redan ältats i tråden några ggr är det småpengar det handlar om. Batterierna har för liten kapacitet i förhållande till priset och livslängden…

När SMR kommit igång kommer differenserna sannolikt att minimeras dessutom…

Fiskehistorierna brukar dyka upp i det sammanhanget…

Nissens
A Akerfeldt skrev:
Jag tänker att en investering kan ha andra ändamål än att få avkastning, allt behöver inte alltid handla om pengar.
Precis, så varför kommer då dessa ständiga fiskehistorier om vilken fantastisk sffär det är ekonomiskt?
För det är ju inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.