43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Komfort, flexibilitet och redundans har också ett värde.Alfredo skrev:
I grund och botten är det fortfarande en ekonomisk investering, och de senaste fem åren har den dessutom uppenbart presterat väldigt bra för många.
Men precis som med en försäkring handlar det inte bara om maximal avkastning på varje krona. Man sover bättre om natten med vetskapen att man inte blir lika hårt drabbad av extrema priser, effekttoppar eller volatilitet som om man varit helt exponerad mot nätet.
Den logiken känns inte särskilt svår att förstå egentligen.
Hur många av oss byter inte fönster trots att återbetalning är väldigt lång energimässigt, men det kanske ger något annat än just återbetalning.
Redundans på sommaren är väl vad du får med panelerna… resten går bort.Sittställning skrev:
Men man får som sagt inte tillbaka investeringen inom rimlig tid och med rimliga risker. När skall det sjunka in…Sittställning skrev:
Jodå, eftersom elpriserna och förbrukningen är värst på vintern så har du inte mer ”skydd” än någon annan.Sittställning skrev:
Ser du däremot till att minimera elförbrukningen med ett effektivt värmesystem så har du stor glädje av det på vintern.
Jaså?Sittställning skrev:
Prova du att plocka ut fönstren på huset så får du se att de fyller en viktig funktion som inte har med återbetalning att göra.Sittställning skrev:
Prova också att plocka ner solpanelerna. Där ser du skillnaden. Huset fungerar lika bra utan solpaneler.
Den logiken känns inte svår att förstå egentligen…
Exempel 1:Sittställning skrev:
Låt säga att du har ett 10 kWh stort batteri, en blåsig vinterdag utan sol blir spotpriset nära noll en timme. Resten av dagen svindyrt.
Om batteriet bara kan ladda 0,5C betyder det att du bara kan ladda 5kWh den billiga timmen.
Hade batteriet kunnat ladda med 1C hade du kunnat tanka upp hela batteriet den billiga timmen (om du haft 10kW över efter att hushållet dragits bort). Det omvända gäller vid försäljning, om du har 16A huvudsäkring som klarar 11kW behöver du ett 22kWh stort batteri för att kunna sälja maximalt.
Exempel 2:
Anta att du vill kunna kapa effekttoppar, du vill få bort 6kW men ditt 10kWh batteri klarar bara att ladda ur sig med 5kW. Då behöver du köpa ett till batteri för att få ut den sista kilowatten.
Underskatta inte värdet i god underhållning ;-)Nissens skrev:
Skämt åsido, på vilket sätt är det en fiskehistoria att hemmabatterier pga sin långsamma urladdning kräver fler batteripack (dvs dyrare, längre återbetalningstid)?
Hade det varit en fiskehistoria hade jag väl påstått motsatsen, kort återbetalningstid trots långsam i- och urladdning?
På vilket sätt ökar den med solceller?Sittställning skrev:
Det kan jag till viss del köpa. Men ärligt talat, hur mycket redundans har du mot ett längre strömavbrott under de perioder på året du behöver el som mest?Sittställning skrev:
Men detta handlar ju också enbart om pengar. Du sover bättre med minskad risk för oväntade höga utgifter.Sittställning skrev:
Men då tycker man antagligen att exempelvis komforten ökar eller utseendet blir bättre. Har svårt att se att solceller och eller batterier kan ge någon liknande nytta.Sittställning skrev:
Nej, du missförstår mig. Du kommer ju med fakta. Sådant gillar inte de med fiskehistorierna. Att behöva fördubbla kapaciteten på de redan snordyra batterierna tarvar än mer kreativa fiskehistorier. 😂😂1 130m2 skrev:Underskatta inte värdet i god underhållning ;-)
Skämt åsido, på vilket sätt är det en fiskehistoria att hemmabatterier pga sin långsamma urladdning kräver fler batteripack (dvs dyrare, längre återbetalningstid)?
Hade det varit en fiskehistoria hade jag väl påstått motsatsen, kort återbetalningstid trots långsam i- och urladdning?
Jodå, solen lyser som flesta månader faktiskt, inte bara sommaren 😆 kryp ut från under stenen nu.Nissens skrev:
Redundans på sommaren är väl vad du får med panelerna… resten går bort.
Men man får som sagt inte tillbaka investeringen inom rimlig tid och med rimliga risker. När skall det sjunka in…
Jodå, eftersom elpriserna och förbrukningen är värst på vintern så har du inte mer ”skydd” än någon annan.
Ser du däremot till att minimera elförbrukningen med ett effektivt värmesystem så har du stor glädje av det på vintern.
Jaså?
Prova du att plocka ut fönstren på huset så får du se att de fyller en viktig funktion som inte har med återbetalning att göra.
Prova också att plocka ner solpanelerna. Där ser du skillnaden. Huset fungerar lika bra utan solpaneler.
Den logiken känns inte svår att förstå egentligen…
Prova du plocka bort strömmen från huset och se hur trevligt det är...... Du kan jämföra investering men bara om du själv får lov att jämföra? Som sagt kryp fram.
Du kan koka ner allt till pengar, gav dig precis anledningar. Du får väl komma på besök och sitta i gratis komforten och testa ? 😆Alfredo skrev:
På vilket sätt ökar den med solceller?
Det kan jag till viss del köpa. Men ärligt talat, hur mycket redundans har du mot ett längre strömavbrott under de perioder på året du behöver el som mest?
Men detta handlar ju också enbart om pengar. Du sover bättre med minskad risk för oväntade höga utgifter.
Men då tycker man antagligen att exempelvis komforten ökar eller utseendet blir bättre. Har svårt att se att solceller och eller batterier kan ge någon liknande nytta.
Men alla utom möjligen viss redundans handlar ju enbart om pengar. Du skriver komfort och flexibilitet. På vilket sätt ökar dessa med solel jämfört med köpeel? Du har väl exakt samma komfort och flexibilitet om du betalar elbolaget för elen som om du producerar den själv? Jag förstår verkligen inte.Sittställning skrev:
Det ska bli intressant att se vilket resultat de nya natriumbatterierna kan åstadkomma.1 130m2 skrev:Exempel 1:
Låt säga att du har ett 10 kWh stort batteri, en blåsig vinterdag utan sol blir spotpriset nära noll en timme. Resten av dagen svindyrt.
Om batteriet bara kan ladda 0,5C betyder det att du bara kan ladda 5kWh den billiga timmen.
Hade batteriet kunnat ladda med 1C hade du kunnat tanka upp hela batteriet den billiga timmen (om du haft 10kW över efter att hushållet dragits bort). Det omvända gäller vid försäljning, om du har 16A huvudsäkring som klarar 11kW behöver du ett 22kWh stort batteri för att kunna sälja maximalt.
Exempel 2:
Anta att du vill kunna kapa effekttoppar, du vill få bort 6kW men ditt 10kWh batteri klarar bara att ladda ur sig med 5kW. Då behöver du köpa ett till batteri för att få ut den sista kilowatten.
Så här skriver de om batteriet:
Högre urladdningshastighet
– Ett batteri i dag kan vanligtvis laddas ur på ungefär en timme, det man kallar 1C. De här natriumbaserade batterierna kan däremot laddas ur med 5C, alltså fem gånger högre effekt.
Många betalar rätt mycket pengar för,Alfredo skrev:
Men alla utom möjligen viss redundans handlar ju enbart om pengar. Du skriver komfort och flexibilitet. På vilket sätt ökar dessa med solel jämfört med köpeel? Du har väl exakt samma komfort och flexibilitet om du betalar elbolaget för elen som om du producerar den själv? Jag förstår verkligen inte.
mindre stress
mer kontroll
färre beslut i vardagen
lägre känslighet mot problem
Det är exakt därför folk uppskattar,
automatlåda
robotgräsklippare
diskmaskin
större buffertkonto
försäkringar
“Ease of mind” är absolut en form av komfort. Speciellt när elmarknaden varit så volatil som senaste åren.
Simple as that.
Fiske historia eller ej. Denna tid på året används i princip all el som går åt (förutom matlagning) under de billigaste timmarna. Badtunna och elbilsladdning är totalt dominerande hos mig. Jag laddar bilen på helgen och kanske en dutt på veckan. Badtunnan värms dygnets billigaste timmar varje dag. Varmvatten tillverkas de billigaste timmarna och räcker hela dygnet.Sittställning skrev:
Det är på vintern det är svårare att få lika bra effekt på att flytta lasten, för värmen behöver man alla dygnets timmar. Men jag sänker temperaturen när elen är dyr och höjer när den är billig.
Är negativa elpriser ett problem for solceller sägare? Hur många kr blir det? Inte många! Har man batterier laddar man då, så troligtvis blir då en förtjänst.P pmd skrev:Negativa elpriser är riktigt illa för en solcellsägare. Den som har solceller bör se till att all elförsäljning pausas under sådana perioder.
Det kommer att dröja decennier innan det finns nya fungerande kärnkraftverk i Sverige. Kanske ännu längre, beroende på hur riksdagsmajoriteterna kommer att se ut resten av detta århundrade. Kanske aldrig.
Jag tror dig. Beroende på villig man är att leva efter priset blir det olika bekvämt.pacman42 skrev:
Fiske historia eller ej. Denna tid på året används i princip all el som går åt (förutom matlagning) under de billigaste timmarna. Badtunna och elbilsladdning är totalt dominerande hos mig. Jag laddar bilen på helgen och kanske en dutt på veckan. Badtunnan värms dygnets billigaste timmar varje dag. Varmvatten tillverkas de billigaste timmarna och räcker hela dygnet.
Det är på vintern det är svårare att få lika bra effekt på att flytta lasten, för värmen behöver man alla dygnets timmar. Men jag sänker temperaturen när elen är dyr och höjer när den är billig.
Gällande att höja och sänka temp får man räkna efter på det eftersom det ibland kan innebära att pumpar jobbar utanför det mest effektiva läget.
Exakt, batteri är svaret på frågan . Undviker ändå alla skatter och skit.S sommarlyckan skrev:
Ja, målet med en investering är att få avkastning på det inverterade kapitalet. Investeringar kan förstås misslyckas och då får man dålig, eller ingen, avkastning.A Akerfeldt skrev:
Om man lägger ut pengar på något man vet (eller åtminstone räknar med) inte ska ge någon avkastning så är det inte en investering.