Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det är rätt meningslöst numera, år 2022 gjorde jag det framgångsrikt. Före och efter det året finns det inte mycket att spara på det.

Det handlar inte om billigare pris, det handlar om att få tillbaka investeringen.

Problemet är som sagt att solpaneler ger som mest när elen behövs som minst och är som billigast… men jag har sett här på forumet att solen numera inte behöver vara uppe, panelerna fungerar ändå tydligen. Det är helt fantastiskt! 😊😊
Finns inga problem, man får nyttja det som det är utlagt. Med paneler och batteri sparar jag betydliga summor ☀️💰☀️💰☀️

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Finns inga problem, man får nyttja det som det är utlagt. Med paneler och batteri sparar jag betydliga summor ☀️💰☀️💰☀️
Japp, men det är dyr el du har eftersom du aldrig får tillbaka investeringen. 😊

Helt galet att betala hundratusentals kronor för att få lägre elräkningar… 😂😂

Nissens Nissens skrev:

Måste alla investeringar betala tillbaka sig enligt dig? Eller gäller det bara solceller och batterier?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:

Glad jag inte betalat hundra tusentals kronor 💰. Men jag vet att du lägger den summan på din elräkning. Jag minns mina 3kwh mot dina 40kwh 😆

Min elräkning kommer vara obefintlig denna månad, din då ;)

☀️💰☀️💰

1 130m2 skrev:
Kan även vara värt att tänka på att hemmabatterier är rätt slöa. 0,5C (att det tar två timmar att ladda batteriet fullt eller ladda ur det helt från fullt) anses bra men innebär i praktiken att du bara kan utnyttja halva batteriets kapacitet för i och urladdning. Så du behöver skaffa dubbelt så stort batteripack som din toppbelastning vilket fördyrar installationen om du vill kunna driva hela hushållet igenom en dyr topp vintertid och även försämrar arbitragemöjligheterna.

Det blir ett väldigt läsande av datablad för att kunna jämföra offerter. Fast tycker man om att grotta ner sig i det tekniska är det rätt kul...
Det jag är lite spänd på är de nya natriumbatterierna som ska börja dyka upp på marknaden redan i år, om jag förstått rätt. Man räknar med att när allt är igång så kommer det bli betydligt billigare batterier än dagens. Enligt artikeln verkar det lovande, men allt är i sin linda, så vi får se vart det leder.

Du kan läsa mer på följande länk:
https://www.elinstallatoren.se/full-effekt-i-minus-20-natriumbatteri-lanseras-i-sverige/

P
B Bruzze skrev:
Jag tittade lite på hur det ser ut nere i Tyskland, vad gäller solenergi. Sverige ligger efter kan man säga.

Solenergi står idag för ungefär 16–18 % av Tysklands elproduktion, beroende på hur man räknar och vilket år man tittar på.
Sverige ligger mer norrut än Tyskland. Solceller producerar cirka 2-3 % av Sveriges el sist jag kollade. Jag tror inte att det är möjligt att komma ikapp Tyskland.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige ligger mer norrut än Tyskland. Solceller producerar cirka 2-3 % av Sveriges el sist jag kollade. Jag tror inte att det är möjligt att komma ikapp Tyskland.
Nej det tror inte jag heller. Det intressanta var att de producerar så mycket.

A Akerfeldt skrev:
Måste alla investeringar betala tillbaka sig enligt dig? Eller gäller det bara solceller och batterier?
Nu frågar du inte mig men jag anser att en investering som enbart görs i syfte att vara lönsam måste det. Annars bör investeringen inte göras.

Investeringar som görs av andra skäl, exempelvis för att glädja, måste givetvis inte vara lönsamma.

Skulle jag investera i solceller och/eller batterier skulle motivet till det enbart vara ekonomiskt då jag inte kan se några andra fördelar. Och naturligtvis vill jag då att investeringen ska "betala tillbaka sig".

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Alltså, ett antal personer envisas med att påstå att det är en riktigt bra affär att sätta upp solpaneler på taket, de återbetalar sig på kort tid och sedan är det fina vinster. 😊

Jag har ett antal gånger sagt att det är bättre att de säger att de har panelerna av andra skäl än att förvilla folk med falska uppgifter.

I min värld skulle jag endast sätta upp solpaneler om det vore ekonomiskt lönsamt, vilket det inte är - så jag har inte satt upp några. Man måste nämligen inte ha solpaneler…

Däremot måste man tex ha ett värmesystem, och då ser man till att ha ett så effektivt värmesystem som möjligt för att hålla nere driftskostnaderna och kanske få högre marknadsvärde på fastigheten. Att se till att byggnaderna är välisolerade är en annan bra åtgärd med liknande effekt.

Så, nej självklart går inte allt med vinst, men uppdaterar du inte värmesystem o annat med åren så sjunker marknadsvärdet på fastigheten istället.

Solpaneler behöver inte heller gå med vinst, men man skall då inte påstå att de gör det heller. Bättre att säga att man gillar tekniken och det är ok att det inte lönar sig ekonomiskt. 😊

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Nu frågar du inte mig men jag anser att en investering som enbart görs i syfte att vara lönsam måste det. Annars bör investeringen inte göras.

Investeringar som görs av andra skäl, exempelvis för att glädja, måste givetvis inte vara lönsamma.

Skulle jag investera i solceller och/eller batterier skulle motivet till det enbart vara ekonomiskt då jag inte kan se några andra fördelar. Och naturligtvis vill jag då att investeringen ska "betala tillbaka sig".
Men den gör mer än att vara lönsam? Har du läst tråden ?
Nissens Nissens skrev:
Alltså, ett antal personer envisas med att påstå att det är en riktigt bra affär att sätta upp solpaneler på taket, de återbetalar sig på kort tid och sedan är det fina vinster. 😊

Jag har ett antal gånger sagt att det är bättre att de säger att de har panelerna av andra skäl än att förvilla folk med falska uppgifter.

I min värld skulle jag endast sätta upp solpaneler om det vore ekonomiskt lönsamt, vilket det inte är - så jag har inte satt upp några. Man måste nämligen inte ha solpaneler…

Däremot måste man tex ha ett värmesystem, och då ser man till att ha ett så effektivt värmesystem som möjligt för att hålla nere driftskostnaderna och kanske få högre marknadsvärde på fastigheten. Att se till att byggnaderna är välisolerade är en annan bra åtgärd med liknande effekt.

Så, nej självklart går inte allt med vinst, men uppdaterar du inte värmesystem o annat med åren så sjunker marknadsvärdet på fastigheten istället.

Solpaneler behöver inte heller gå med vinst, men man skall då inte påstå att de gör det heller. Bättre att säga att man gillar tekniken och det är ok att det inte lönar sig ekonomiskt. 😊
Du tjatar så mycket.

Jag går med vinst och jag är nöjd som bara den! 5 år återbetalning hade jag. Under tiden har du betalat till mig i princip 💰☀️

Jag har läst tråden men förstår inte vad du menar att den gör mer. Förfular huset?

Skämt åsido, förklara gärna vilken nytta du ser mer än den ekonomiska.

Ser nu även att du skriver "Men den gör mer än att vara lönsam?" som en fråga, och då förstår jag nog inte riktigt vad du menar.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Va? Nä, vad gör den då? Utveckla gärna det!
(Den är ju inte ens lönsam)
Du tjatar så mycket.
Nja, gillar inte när man drar fiskehistorier i all oändlighet…
Jag går med vinst och jag är nöjd som bara den! 5 år återbetalning hade jag. Under tiden har du betalat till mig i princip 💰☀️
Där kom en fiskehistoria igen.
Eftersom du fortfarande inte förstått vad ekonomi är så måste det vara på grund av bristande kunskaper du tror att du gör nettovinst.

Det är inte sunt att betala hundratusentals kronor, glömma det nästa dag och sedan tro att lägre elräkningar är ren vinst…

Ett råd till dig i all välmening: starta aldrig företag… åtminstone inte innan du utbildat dig ordentligt.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Va? Nä, vad gör den då? Utveckla gärna det!
(Den är ju inte ens lönsam)

Nja, gillar inte när man drar fiskehistorier i all oändlighet…

Där kom en fiskehistoria igen.
Eftersom du fortfarande inte förstått vad ekonomi är så måste det vara på grund av bristande kunskaper du tror att du gör nettovinst.
☀️💰
Nissens Nissens skrev:
Det är inte sunt att betala hundratusentals kronor, glömma det nästa dag och sedan tro att lägre elräkningar är ren vinst…
Har inte betalt hundratusentals kronor, jag tjänar skattefria cash på detta 💰☀️
Nissens Nissens skrev:
Ett råd till dig i all välmening: starta aldrig företag… åtminstone inte innan du utbildat dig ordentligt.
Ajj ajj ajj, du skulle bli förvånad ☀️💰
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har läst tråden men förstår inte vad du menar att den gör mer. Förfular huset?

Skämt åsido, förklara gärna vilken nytta du ser mer än den ekonomiska.

Ser nu även att du skriver "Men den gör mer än att vara lönsam?" som en fråga, och då förstår jag nog inte riktigt vad du menar.
Har skrivit kring detta längre upp.

Saken är såhär... Jag köpte inte inte båtförsäkring och hoppades på att någon skulle stjäla båten för "annars är pengarna i sjön.

Hittils har det varit väldigt förmånligt, jag har köpt mig en försäkring och ovan på det har jag fått tillbaka mina pengar för den investeringen. Solcellerna har ensamt varit det mest ekonomiska jag gjort.

Ett problem har varit att man vänjer sig snabbt sommarhalvåret med att inte ha elräkning så det kommer som en chock när första räkningen dimper ner i november/december beroende på hur mycket innestående man har.

T.ex de halv molniga dagar agerar batteriet som ett gummiband och jag nyttjar min solel maximalt. Tidigare blev det inte fullt så effektivt.

En av dom sakerna jag gillar mest är hur den batteriet väger upp mina säkringarna så att jag nu kan tvätta, diska, ladda bil, starta kaffemaskin, värma badtunnan utan att en säkring går - detta är en plus effekt jag inte räknande med.

Ovanpå detta har jag i år gjort en besparing på 6300 + såld el som jag inte fått in än (bytt elavtal, väntar på slutreglering)

☀️💰☀️💰💰☀️☀️💰💰☀️

Nissens Nissens skrev:
att betala hundratusentals kronor
Rekommenderar dig att läsa tråden, så ser du vad anläggningen har kostat.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Jag köpte inte inte båtförsäkring och hoppades på att någon skulle stjäla båten för "annars är pengarna i sjön.
Nej men du köper rimligen försäkringen av strikt ekonomiska skäl. Jag har svårt att tro att du har den för att du njuter av att betrakta försäkringsbrevet.

Nej jag förstår fortfarande inte vilka andra skäl än ekonomiska som kan finnas för att skaffa solceller och/eller batteri.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.