43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Tänk på att batteriets värde styrs av skillnaden mellan topp och dal. I år (2026), har skillnaden varit enorm (dag är spotpriset tex -20 öre som billigast och 1,30 kr som dyrast) i SE4. Förra året och året innan det var prisskillnaden väldigt liten under den selen av året då solceller uppenbarligen påverkar elpriset. Den enda skillnaden som jag kan se är gaspriset som tydligen verkar påverka elpriset något enormt i SE4.B Bruzze skrev:
Frågan är om detta är bestående eller inte, en del säger att det kommer vara oreda under många år efter krigsslutet. Andra tänker sig att man relativt snabbt får ordning på leveranserna.
Om man har en befintlig anläggning måste man också räkna med i kalkylen att man eventuellt behöver kasta en fullt fungerande växelriktare bara för att nya installatören inte vill befatta sig med den, för att den inte är en hybridväxelriktare eller för att den batterianläggning som var kompatibel med den inte längre säljs. Man kan dock välja ett batteri som laddas via växelström istället för likström för att komma runt det problemet, till priset av lite högre förluster.
Kan även vara värt att tänka på att hemmabatterier är rätt slöa. 0,5C (att det tar två timmar att ladda batteriet fullt eller ladda ur det helt från fullt) anses bra men innebär i praktiken att du bara kan utnyttja halva batteriets kapacitet för i och urladdning. Så du behöver skaffa dubbelt så stort batteripack som din toppbelastning vilket fördyrar installationen om du vill kunna driva hela hushållet igenom en dyr topp vintertid och även försämrar arbitragemöjligheterna.
Det blir ett väldigt läsande av datablad för att kunna jämföra offerter. Fast tycker man om att grotta ner sig i det tekniska är det rätt kul...
Det blir ett väldigt läsande av datablad för att kunna jämföra offerter. Fast tycker man om att grotta ner sig i det tekniska är det rätt kul...
Är det bara jag som ser en exakt kopia av den saligen insomnade @Staffans2000 ?Alfredo skrev:
Saligen insomnad är rätt snällt skrivet för han blev ju bannad.
Du har ingen glädje av solpanelerna, men det har jag 😝Nissens skrev:
Du glömmer att nämna att de bränner kol i Tyskland eftersom de gjorde ett stort misstag med att lägga ned kärnkraften. Kolkraftverken står för 25% av deras elförsörjning. Där ligger Sverige verkligen efter. 😂😂😂
Solenergi har helt andra förutsättningar i Sverige. Har du även glömt att solen knappt kommer över horisonten här uppe i norr på vintern? Uppe i norra Sverige kommer den inte upp alls när elen behövs som mest.
Hur skall du lösa det?
Sverige ligger definitivt inte efter, möjligen med kärnkraftutbyggnaden, men den är på G. 😊
Att andelen elkraft vi använder i Sverige är så låg beror på att Sverige är ett kallt land och har därför en stor andel av elförbrukningen på vintern för uppvärming av byggnader. Tyvärr har vi ingen glädje av solpanelerna då…
Översätt detta til real world, när är det ett problem respektive stort problem1 130m2 skrev:Kan även vara värt att tänka på att hemmabatterier är rätt slöa. 0,5C (att det tar två timmar att ladda batteriet fullt eller ladda ur det helt från fullt) anses bra men innebär i praktiken att du bara kan utnyttja halva batteriets kapacitet för i och urladdning. Så du behöver skaffa dubbelt så stort batteripack som din toppbelastning vilket fördyrar installationen om du vill kunna driva hela hushållet igenom en dyr topp vintertid och även försämrar arbitragemöjligheterna.
Jo, det är ju kul för dig. Om jag inte sparar pengar på solpaneler så ger de mig ingenting. Och då menar jag inte bara att elräkningarna blir mindre, man skall få tillbaka investeringen och gå med vinst inom rimlig tid och med rimliga risker.B Bruzze skrev:
Idag är det långt ifrån det läget…
DET är sakliga argument. 😊
Biter de åå dig?
För mej kommer det ta någonstans mellan 7 och 8 år få tillbaka investeringen. Då har jag inget batteri, bara solpaneler.Nissens skrev:
Jo, det är ju kul för dig. Om jag inte sparar pengar på solpaneler så ger de mig ingenting. Och då menar jag inte bara att elräkningarna blir mindre, man skall få tillbaka investeringen och gå med vinst inom rimlig tid och med rimliga risker.
Idag är det långt ifrån det läget…
DET är sakliga argument. 😊
Biter de åå dig?
Vet du vad som kommer efter det?
Faktum är att man med effekttariffer i praktiken får väldigt mycket mindre värde från solpanelerna än för några år sedan. 60-öringen är borta. 20-30 öre/kWh på överföringsavgifterna försvann med effekttarifferna (ja, de kommer tillbaka där de tagits bort). 10 öre försvann iom den sänkta skatten. Och dessutom ankkurvan med dåligt betalt på det.
Inte konstigt att man jagar lösningar för att få solpanelerna lönsamma (läs batterier).
Hur skall nästa regering (jag gissar att den leds av Magdalena) få panelerna lönsamma igen? Höja energiskatten? De lär knappast återinföra 60-öringen i alla fall. Den som lever får se...
Inte konstigt att man jagar lösningar för att få solpanelerna lönsamma (läs batterier).
Hur skall nästa regering (jag gissar att den leds av Magdalena) få panelerna lönsamma igen? Höja energiskatten? De lär knappast återinföra 60-öringen i alla fall. Den som lever får se...
Enligt de som håller sig borta från fiskehistorierna så får du dubbla den tiden -minst. Och det är inte garanterat, det finns en rad risker.B Bruzze skrev:
Gissar att du inte har med kapitalkostnader, underhållskostnader samt demontering/skrotning i dina kalkyler, utöver det brukar överskattade besparingar ingå.
Det var en snubbe i denna tråden som delade med sif av faktiskt utfall från sina paneler. Hens inlägg såg helt realistiska ut. Självklart hade du invändningar. 😊
Nä, batteriet förlänger ju tiden för ROI, vilket ett antal personer i tråden kommit fram till. Man får helt enkelt inte tillbaka investeringen.B Bruzze skrev:
Antar att du har invändningar mot det också. 😊
Nu du där igen, hänvisar till det som passar din agenda.
Vi har förstått att du är bitter över att inte få ihop kalkylen. Men kan du inte va glad för oss som får ihop det?
Idag så laddar jag bilen ännu mer gratis än vanligt.
☀️☀️☀️☀️☀️💰💰💰💰💰
Vi har förstått att du är bitter över att inte få ihop kalkylen. Men kan du inte va glad för oss som får ihop det?
Idag så laddar jag bilen ännu mer gratis än vanligt.
☀️☀️☀️☀️☀️💰💰💰💰💰
Jag blir mer och mer övertygad om att du är väldigt avundsjuk på alla som har solpaneler. Annars skulle du inte hålla på som du gör.Nissens skrev:
Enligt de som håller sig borta från fiskehistorierna så får du dubbla den tiden -minst. Och det är inte garanterat, det finns en rad risker.
Gissar att du inte har med kapitalkostnader, underhållskostnader samt demontering/skrotning i dina kalkyler, utöver det brukar överskattade besparingar ingå.
Det var en snubbe i denna tråden som delade med sif av faktiskt utfall från sina paneler. Hens inlägg såg helt realistiska ut. Självklart hade du invändningar. 😊
Nä, batteriet förlänger ju tiden för ROI, vilket ett antal personer i tråden kommit fram till. Man får helt enkelt inte tillbaka investeringen.
Antar att du har invändningar mot det också. 😊
Det är rätt meningslöst numera, år 2022 gjorde jag det framgångsrikt. Före och efter det året finns det inte mycket att spara på det.Sittställning skrev:
Det handlar inte om billigare pris, det handlar om att få tillbaka investeringen.Sittställning skrev:
Det är där fiskehistorierna rörande solpanelerna dyker upp, du är väl den som dragit de största fiskarna. 😊😊
Problemet är som sagt att solpaneler ger som mest när elen behövs som minst och är som billigast… men jag har sett här på forumet att solen numera inte behöver vara uppe, panelerna fungerar ändå tydligen. Det är helt fantastiskt! 😊😊Sittställning skrev: