Sittställning
Nissens Nissens skrev:
På sommaren är energiåtgången som lägst för alla hushåll…
Den existerar, det räcker. Industrin kräver en hel del oavsett årstid
Nissens Nissens skrev:
Jaså, det är ju på vintertid. Hur går det till när solen knappt är över horisonten?
Genom solel kan vi spara t.ex vatten, vi kanske också kan spara på kärnbränsle ä.
Nissens Nissens skrev:
På dagtid på sommaren används absolut minst el…
Du ljuger.

Dagtid 10-16: hög och ganska stabil belastning från industri, kontor, handel, ventilation, kylsystem osv.
Nissens Nissens skrev:
Du får nog uppge lite källor som styrker dina påståenden… det är på vintern belastningen är störst…
Du blandar äpple och päron och tror du låter smart. Det finns förbrukning året om.

Du behöver inte älska solceller, du behöver heller inte ljuga.

B Bruzze skrev:
Jag har tittat lite på hur solceller ökat i Sverige de senaste åren.

Solceller har gått från att vara en marginell energikälla till att bli ett snabbt växande komplement i svensk elproduktion — även om de fortfarande står för en relativt liten del jämfört med vattenkraft och kärnkraft.

Hur mycket el producerar då solceller i Sverige?
År 2025 står solkraft för ungefär 3–4 % av Sveriges totala elproduktion, beroende på väder och årstid. Utbyggnaden har dock varit mycket snabb:
  • För tio år sedan var andelen nästan obefintlig.
  • Installerad solcellseffekt har ökat kraftigt sedan 2018.
  • Sverige har nu hundratusentals nätanslutna solcellsanläggningar, främst på villatak och industrifastigheter.
De största produktionsmånaderna är mars–oktober, när solen är stark och dagarna långa.

Vad har då solceller bidragit med sommartid när produktionen är som högst ?
Jo, Lägre belastning under sommaren

Detta eftersom solceller producerar mest när mycket energi behövs.
  • Användningen för kylning och ventilation ökar,
  • vattenmagasin kan sparas,
  • elpriser skulle ibland annars blivit väldigt höga dagtid.
Mer lokal elproduktion
Många solcellsanläggningar sitter nära där elen används:
  • villor,
  • lantbruk,
  • företag,
  • kommunala byggnader.
Det minskar belastningen på elnäten lokalt och kan minska behovet av överföring från andra delar av landet. Därav nätnyttan som betalas ut.

Därmed önskar jag er en trevlig pingsthelg !
Super bra inlägg. Instämmer med allt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Sittställning Sittställning skrev:
Dagtid 10-16: hög och ganska stabil belastning från industri, kontor, handel, ventilation, kylsystem osv.
Eller den mesta elintensiva industrin i söder är nedlagd, kontoren är i många fall halvfulla för att folk jobbar hemifrån (eller har semester), handel sker på nätet, moderna ventilationsfläktar drar inte särskilt mycket och kylning att tala om i Sverige behövs bara vid riktiga värmeböljor (typ mindre än en tiondel av tiden sommarhalvåret).

Det är redan ganska nära i SE4 att solelen kan stå för 100% av förbrukningen mitt på dagen en vacker sommardag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eller den mesta elintensiva industrin i söder är nedlagd, kontoren är i många fall halvfulla för att folk jobbar hemifrån (eller har semester), handel sker på nätet, moderna ventilationsfläktar drar inte särskilt mycket och kylning att tala om i Sverige behövs bara vid riktiga värmeböljor (typ mindre än en tiondel av tiden sommarhalvåret).

Det är redan ganska nära i SE4 att solelen kan stå för 100% av förbrukningen mitt på dagen en vacker sommardag.
Ja, det är märkligt att dessa solpanelsfantaster fortfarande inte begriper att deras fina dyra anläggningar ger mest el när den behövs som minst och elen är som billigast…

• Gilla
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt att dessa solpanelsfantaster fortfarande inte begriper att deras fina dyra anläggningar ger mest el när den behövs som minst och elen är som billigast…
Men hade ekonomin gått ihop för mig så hade jag ändå haft paneler jag också. 73 öre/kWh energiskatt och överföring hade man ju gärna sluppit. Men när effekttarifferna kommer tillbaka så hamnar det på 20 öreblägre och då blir det ännu svårare att få ihop det.

Negativa priser imorgon. Runt nollan idag.

P
B Bruzze skrev:
Detta eftersom solceller producerar mest när mycket energi behövs.
Knappast i Sverige.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:

Hahahha halvfulla... Nog mer halvtomma om man frågar dig.

Nissens Nissens skrev:
Sen finns det massa avgifter som jag undviker, batteriet ser till att min billiga solel använda dyra timmar. Mmmmmm så gott. Källa?

Märkligt hur jag kan tjäna så mycket pengar på denna men ändå förstår ni inte att det faktiskt går runt för mig. Det är som att ni inte vill förstå. Sen kan ingen backa upp något med siffror. Blir verkligen inte trovärdigt alla från er sida.

Sittställning
P pmd skrev:
Knappast i Sverige.
Källa?

Nissens Nissens skrev:
Tänk på att anledningen till att elen är som billigast när solen skiner är pga solceller. Det är inte ett tecken på att elen behövs som minst då, det är ett tecken på att utbud och efterfrågan möts (och i vissa fall överskrids).

Ju fler som installerar solceller, ju billigare kommer det bli eftersom solen skiner samtidigt hos alla (med avdrag för lokal molnighet).

Vindkraften har samma problem, massiv överproduktion när det blåser som mest. Billigaste dagarna i SE4 hittar du när det blåser och är soligt.

Det är en väntad utveckling i omställningen till förnybar energi att vi kommer få rejäla variationer. Lösningen på det är att kunna lagra överproduktionen och använda den senare. Detta är ännu inte lönsamt för privatpersoner, men priserna på energilagring faller snabbt.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

[länk]
Tycker jag ser en förbrukning, så va yrar vissa om!?

Det ser ju fruktansvärt mycket ut som vi kan bygga ut solkraft och spara på vattnet tills då vi verkligen behöver det.

Sen behöver du titta dagtid på sommarhalvåret för att få en rättvis bild. Inte över året. Alla vet att vintern drar mer. Använd som på sommaren och annat på vintern. Simple as that.

Sittställning
Jag har verkligen försökt förstå vad ni som är negativa till solceller faktiskt har för grundposition.

I ena diskussionen säger man att lösningen är att styra sin förbrukning till billiga timmar. Om tillräckligt många gör det plattas belastningskurvan ut och systemet stabiliseras. Samtidigt vill alla åt billig el.

Men i nästa andetag kritiseras solceller, trots att de uppenbart pressar ner elpriset när de producerar. Man jagar alltså billig el och erkänner indirekt att solel skapar billig el, men menar ändå att solceller är en dålig investering.

Vi har dessutom haft flera år med väldigt stark ekonomi för solceller som helhet. Många verkar också vilja ha mer kärnkraft för billig och stabil el, trots att investeringarna där är enorma och återbetalningstiden lång.

Så vad är egentligen det sakliga problemet med solceller?

De ger billig energi stora delar av året. Man kan värma hus och vatten, kyla huset på sommaren, ladda batterier och minska sina effekttoppar till låg kostnad.

Sen blir argumentationen ofta motsägelsefull. Ena stunden är elbilsladdning dagtid “inga problem alls” för folk som jobbar hemma. Nästa stund är det helt omöjligt att nyttja solel dagtid eftersom “ingen är hemma”.

Och vissa pratar fortfarande som att solen bara producerar mellan 08 och 17, trots att produktionen i praktiken är bredare än så under stora delar av året.

Ni som har elbil men inga solceller får gärna skriva vad ni hittills köpt från nätet i maj.

Jag ligger på ungefär 40 kWh nätimport hittills, med fem år gamla solpaneler och ett nytt 38 kWh-batteri. Det är en väldigt konkret besparing i vardagen.

Det blir också märkligt när folk pratar om solceller som om batterier inte existerar. Kombinationen sol + batteri förändrar hela nyttoprofilen.

Man flyttar billig energi från dag till kväll, minskar effekttoppar och kapar dyr import. Det är inte längre bara “produktion mitt på dagen”.

Det känns ibland som att kritiken egentligen inte handlar om solcellerna i sig, utan om att elsystemet och tariffmodellerna inte riktigt hängt med utvecklingen ännu.

För solel gör exakt det många efterfrågar:
den producerar stora mängder billig el när efterfrågan och kylbehov är höga, minskar importbehov och pressar priser. Vilket vissa uppenbarligen gillar efter som det är så lätt att styra lasten.

Problemet verkar snarare vara att dagens nät och prismodeller är byggda för ett gammalt, mer centraliserat system.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Vid låga eller negativa elpriser är batteriet den stora vinnaren, som kan flytta förbrukningen eller försäljningen till dyraste tiden.
Själva har vi ännu inget batteri, men kommer att skaffa om ca 2 - 3 år, då vi når break-even på solcellerna.

Man ska heller inte stirra sej blind enbart på elpriset. Ofta är det energiskatten, tillsammans med överföringsavgiften som är den dyraste posten. Den slipper vi ifrån på det vi förbrukar själva av elen som kommer från solpanelerna. T.ex tvätta, tumla, diska, ladda bilen, laga mat etc.
Dessa avgifter kan vi istället lägga på avkastningskontot 👍

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Du får nog uppge lite källor som styrker dina påståenden…
…säger mannen som själv sällan avslöjar sina källor… 😂

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade lite på hur det ser ut nere i Tyskland, vad gäller solenergi. Sverige ligger efter kan man säga.

Solenergi står idag för ungefär 16–18 % av Tysklands elproduktion, beroende på hur man räknar och vilket år man tittar på.
  • För hela 2025 uppskattades solkraftens andel till cirka 16 % av elen som matades in på nätet enligt tyska statistikmyndigheter.
  • Branschorganisationer och Fraunhofer ISE anger samtidigt att solenergi täckte omkring 18 % av Tysklands elanvändning under 2025.
Under sommarmånaderna kan andelen vara betydligt högre — exempelvis låg solkraften på över 24 % under tredje kvartalet 2025.

Tyskland är därmed ett av världens största solenergiländer och har över 5,5 miljoner solcellsanläggningar installerade.

Nissens
B Bruzze skrev:
Jag tittade lite på hur det ser ut nere i Tyskland, vad gäller solenergi. Sverige ligger efter kan man säga.

Solenergi står idag för ungefär 16–18 % av Tysklands elproduktion, beroende på hur man räknar och vilket år man tittar på.
  • För hela 2025 uppskattades solkraftens andel till cirka 16 % av elen som matades in på nätet enligt tyska statistikmyndigheter.
  • Branschorganisationer och Fraunhofer ISE anger samtidigt att solenergi täckte omkring 18 % av Tysklands elanvändning under 2025.
Under sommarmånaderna kan andelen vara betydligt högre — exempelvis låg solkraften på över 24 % under tredje kvartalet 2025.

Tyskland är därmed ett av världens största solenergiländer och har över 5,5 miljoner solcellsanläggningar installerade.
Du glömmer att nämna att de bränner kol i Tyskland eftersom de gjorde ett stort misstag med att lägga ned kärnkraften. Kolkraftverken står för 25% av deras elförsörjning. Där ligger Sverige verkligen efter. 😂😂😂

Solenergi har helt andra förutsättningar i Sverige. Har du även glömt att solen knappt kommer över horisonten här uppe i norr på vintern? Uppe i norra Sverige kommer den inte upp alls när elen behövs som mest.

Hur skall du lösa det?

Sverige ligger definitivt inte efter, möjligen med kärnkraftutbyggnaden, men den är på G. 😊

Att andelen elkraft vi använder i Sverige är så låg beror på att Sverige är ett kallt land och har därför en stor andel av elförbrukningen på vintern för uppvärming av byggnader. Tyvärr har vi ingen glädje av solpanelerna då…

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.