43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Lokal påverkan som går att mildra rätt mycket.J JohanLun skrev:
Lokal påverkarn som går att mildra rejält mycket.J JohanLun skrev:
Riskerna är mindre än för alla andra typer av elgenerering.J JohanLun skrev:
Det är ju exakt det jag gör, genom att "trickle" mata, små mata kan jag dra extra samtidigt som jag köper. Tidsrutsn för när batteriet laddar är kortare än att jag behöver göra allt samtidigt.pacman42 skrev:
Jag köper mig en längre "billigaste- prisruta" med hjälp av batteri.
För våran 13,8kW-solanläggning kräver elnätsägaren 25A huvudsäkring, med argumentet "20A blir för nätt".D djac skrev:
Vi hade, innan panelerna 16A, (Vilket kostade oss nån porslinspropp då och då).
Fasta avgiften 16A = 3875:-/år
Fasta avgiften 20A = 4804:-/år
Fasta avgiften 25A = 5977:-/år
För oss kostar steget 16A --> 25A = 2102:-/år
E Eje_19 skrev:För våran 13,8kW-solanläggning kräver elnätsägaren 25A huvudsäkring, med argumentet "20A blir för nätt".
Sjukt att dom kan ta så olika pris för detta. I vissa fall får man inte säkra upp heller.
Ja tänk om man ändå hade kommit undan så billigt för en 25A säkring. Med EON betalar vi det dubbla...E Eje_19 skrev:För våran 13,8kW-solanläggning kräver elnätsägaren 25A huvudsäkring, med argumentet "20A blir för nätt".
Jag har en solpanel som laddar batteriet till båtmotorn, panelens främsta nytta är inte ekonomisk.Alfredo skrev:
Jag tycker helt enkelt att det är bekvämt att inte behöva släpa batteri till och från båten och elmotorn ger mej ju en tyst färd på sjön även om det åtminstånde initialt är dyrare än den gamla bensinmotorn och sannolikt dyrare än att ladda båt batteriet med vanlig landström.
Redigerat:
Har du en rejäl panel som båttak kan du vara ute och åka hela dar när solen skiner! ;-)F fribygg skrev:Jag har en solpanel som laddar batteriet till båtmotorn, panelens främsta nytta är inte ekonomiskt.
Jag tycker helt enkelt att det är bekvämt att inte behöva släpa batteri till och från båten och elmotorn ger mej ju en tyst färd på sjön även om det åtminstånde initialt är dyrare än den gamla bensinmotorn och sannolikt dyrare än att ladda båt batteriet med vanlig landström.
Hur "stor" växelriktare har ni? Den borde väl vara den begränsande faktorn?E Eje_19 skrev:
Våra solpaneler är på 13.7 kWp, men växelriktaren är på 10 kW. Panelerna ger sällan mer än 10 kW, och då ganska marginellt mer eftersom de är riktade mot söder (knappt 2/3) och mot väster (resten).
Så det går bra med huvudsäkring på 20 A här.
6 468,00 kr/år för 20 A.E Eje_19 skrev:
Vad övriga alternativ på aäkring kostar vet jag inte. Prislistan på elnätsbolagets webbplats stämmer inte med min faktura.
Redigerat: