P
J JohanLun skrev:
Man kan inte undgå att beakta miljöpåverkan med uranbrytning
Lokal påverkan som går att mildra rätt mycket.
J JohanLun skrev:
långtidsförvaring
Lokal påverkarn som går att mildra rejält mycket.
J JohanLun skrev:
risker med drift
Riskerna är mindre än för alla andra typer av elgenerering.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer i alla fall inte undan uppsäkring på vintern, det är samma timmar som batteriet skall laddas som badtunnan skall värmas och bilen skall laddas.
Njä, värma badtunnan och ladda bilen kan du göra närsomhelst om du har ett batteri.

Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer i alla fall inte undan uppsäkring på vintern, det är samma timmar som batteriet skall laddas som badtunnan skall värmas och bilen skall laddas. Det gör dessutom att det kostar mer att ladda upp batteriet.
Det är ju exakt det jag gör, genom att "trickle" mata, små mata kan jag dra extra samtidigt som jag köper. Tidsrutsn för när batteriet laddar är kortare än att jag behöver göra allt samtidigt.

Jag köper mig en längre "billigaste- prisruta" med hjälp av batteri.

Nissens
P pmd skrev:
Njä, värma badtunnan och ladda bilen kan du göra närsomhelst om du har ett batteri.
Hur stora batterier har du egentligen? 😂😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu tror jag han var ironisk iofs...

Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tror jag han var ironisk iofs...
Nja, man vet inte… snart kommer det nya fiskehistorier om hur många badtunnor och hönshus man kan värma upp med en batteriladdning. 😉

Redigerat:
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jag har av bekvämlighet 25A, abonnemangen är underprisade så för mig är detta inget att tveka på, skillnaden är inte så stor.
För våran 13,8kW-solanläggning kräver elnätsägaren 25A huvudsäkring, med argumentet "20A blir för nätt".
Vi hade, innan panelerna 16A, (Vilket kostade oss nån porslinspropp då och då).
Fasta avgiften 16A = 3875:-/år
Fasta avgiften 20A = 4804:-/år
Fasta avgiften 25A = 5977:-/år
För oss kostar steget 16A --> 25A = 2102:-/år

Sittställning
E Eje_19 skrev:
För våran 13,8kW-solanläggning kräver elnätsägaren 25A huvudsäkring, med argumentet "20A blir för nätt".

Sjukt att dom kan ta så olika pris för detta. I vissa fall får man inte säkra upp heller.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Walle85
E Eje_19 skrev:
Ja tänk om man ändå hade kommit undan så billigt för en 25A säkring. Med EON betalar vi det dubbla...

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag har ett för litet batteri. Efter sommaren ska jag utvärdera och antagligen komplettera med fler batterimoduler.
Så stort som batteriet som nämns i artikeln i inlägg #915 tror jag dock inte att det blir.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Dåså, min investering säkrad.
(. Rösta på miljöpartiet för lönsammare innehav av hembatteri. .)

P
Nissens Nissens skrev:
Nja, man vet inte… snart kommer det nya fiskehistorier om hur många badtunnor och hönshus man kan värma upp med en batteriladdning. 😉
Uppvärmning av hönshus kräver en listigare lösning …

Alfredo Alfredo skrev:
Men dessa saker kan ju ge nytta och glädje då de används. Den enda nytta/glädje en ful solpanel på taket kan ge är väl glädjen av att den ger/sparar pengar?
Jag har en solpanel som laddar batteriet till båtmotorn, panelens främsta nytta är inte ekonomisk.
Jag tycker helt enkelt att det är bekvämt att inte behöva släpa batteri till och från båten och elmotorn ger mej ju en tyst färd på sjön även om det åtminstånde initialt är dyrare än den gamla bensinmotorn och sannolikt dyrare än att ladda båt batteriet med vanlig landström.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har en solpanel som laddar batteriet till båtmotorn, panelens främsta nytta är inte ekonomiskt.
Jag tycker helt enkelt att det är bekvämt att inte behöva släpa batteri till och från båten och elmotorn ger mej ju en tyst färd på sjön även om det åtminstånde initialt är dyrare än den gamla bensinmotorn och sannolikt dyrare än att ladda båt batteriet med vanlig landström.
Har du en rejäl panel som båttak kan du vara ute och åka hela dar när solen skiner! ;-)

P
E Eje_19 skrev:
Hur "stor" växelriktare har ni? Den borde väl vara den begränsande faktorn?
Våra solpaneler är på 13.7 kWp, men växelriktaren är på 10 kW. Panelerna ger sällan mer än 10 kW, och då ganska marginellt mer eftersom de är riktade mot söder (knappt 2/3) och mot väster (resten).

Så det går bra med huvudsäkring på 20 A här.
E Eje_19 skrev:
6 468,00 kr/år för 20 A.
Vad övriga alternativ på aäkring kostar vet jag inte. Prislistan på elnätsbolagets webbplats stämmer inte med min faktura.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.