43 113 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ja ställning är dyrt.pacman42 skrev:
Men det finns ingen väg runt det. Ställningen skall byggas av certifierade ställningsbyggare. Annars går inte fackansluta upp på den.
Vägen runt det är att köpa jobbet från någon i Baltikum.
Grannens byggfirma (ca tio anställda) har uppenbarligen inte detta problem.D daVinci skrev:
Du har aldrig visat någon komplett kalkyl, och dina siffror är verkligen verklighetsfrämmande. 😊Sittställning skrev:
Jag vet inte vem du försöker lura - dig själv?
Vilken hastighet laddar du med då? Jag laddar med 3x16A för att hinna med att ladda två elbilar flera gånger i veckan.Sittställning skrev:
Du missar att VR balanserar mina faser och kapar topparna. Den låser upp fulla potentialen och ger mig full tillgång till 3x16a. Systemet blir i praktiken 1 fas.
T.ex när jag laddar elbilen. Utan fas balansering slår laddaren över till 1fas eftersom den "throttlar" ner på grund av belastning på enskild fas. Nu kan den fortsätta på 3 fas eftersom det är utjämnat.
Utan detta hade jag varit tvungen att antingen lägga om grupperna eller börja skifta uttag, styra av/på och det gäller bara de prylar det är möjligt för.
Jag har faktiskt inte räknat med detta då det inte ens fanns i min kalkyl ursprungligen men nu när jag ser effekten av det borde jag kanske lägga till det ä.
Att byta till enfasladdning har jag helt stängt av. Det ger aldrig mer effekt till batteriet: 3x6A > 1x16A
Jag har väldigt bra balanserat över faserna på natten hemma hos mig. Jag skulle behöva ladda bilarna ännu mer frekvent om jag byter ned från 20A. Har man batteri och solpanelerna producerar så är detta inte relevant, men på vintern när man köper all el så måste du nu räkna på hur mycket det kostar att använda batteriet för att lösa problemet jämfört med att ha ett större abonnemang. Jag lovar att batteriet kostar ungefär lika mycket extra att använda (över ett år) de gånger som elpriset inte motiverar laddning.
Ja, jag har av bekvämlighet 25A, abonnemangen är underprisade så för mig är detta inget att tveka på, skillnaden är inte så stor.pacman42 skrev:
Vilken hastighet laddar du med då? Jag laddar med 3x16A för att hinna med att ladda två elbilar flera gånger i veckan.
Att byta till enfasladdning har jag helt stängt av. Det ger aldrig mer effekt till batteriet: 3x6A > 1x16A
Jag har väldigt bra balanserat över faserna på natten hemma hos mig. Jag skulle behöva ladda bilarna ännu mer frekvent om jag byter ned från 20A. Har man batteri och solpanelerna producerar så är detta inte relevant, men på vintern när man köper all el så måste du nu räkna på hur mycket det kostar att använda batteriet för att lösa problemet jämfört med att ha ett större abonnemang. Jag lovar att batteriet kostar ungefär lika mycket extra att använda (över ett år) de gånger som elpriset inte motiverar laddning.
11kw, 3x16. Om kraft saknas slår den över till 1fas.pacman42 skrev:
Vilken hastighet laddar du med då? Jag laddar med 3x16A för att hinna med att ladda två elbilar flera gånger i veckan.
Detta parat med 13a badtunna och lite annat smått och gott
Va kostar det för dig ?D djac skrev:
Jag betalar 900kr extra per år för 20A.Sittställning skrev:
Jag sänker strömmen dynamiskt på alla faserna till bilen när förbrukningen blir för hög.
Min badtunna använder alla tre faser.
Längre tid än så, tror jag. Börja med att räkna bort de närmaste fyra åren eftersom ingen politisk vilja till att bygga kärnkraft kommer att finnas då. Därefter är det mer osäkert. Det är svårare att gissa på hur nästnästa val kommer att bli.Sittställning skrev:
Dåså, min investering säkrad. Och efter det blir elen inte billigare, kanske jämnare dyrt.P pmd skrev: