D djac skrev:
motsvarigheten till en galonbyxa.
Som även den är skitful. 😂

• Haha
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I tidigare offerter som jag tagit in för solpaneler så har bara ställning kostat 10000kr, grannens byggfirma fixar det klart billigare än så åt mig. För 10000 så har jag själv köpt och monterat en ställning till jobbet.
Ja ställning är dyrt.

Men det finns ingen väg runt det. Ställningen skall byggas av certifierade ställningsbyggare. Annars går inte fackansluta upp på den.

Vägen runt det är att köpa jobbet från någon i Baltikum.

D daVinci skrev:
Ja ställning är dyrt.

Men det finns ingen väg runt det. Ställningen skall byggas av certifierade ställningsbyggare. Annars går inte fackansluta upp på den.

Vägen runt det är att köpa jobbet från någon i Baltikum.
Grannens byggfirma (ca tio anställda) har uppenbarligen inte detta problem.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Ja pengar alltså.

Pengar som sagt.

Och pengar här med. 😀

Sparade pengar igen. 😂
Helt rätt, helt rätt. Pengar ger frihet, kassaflöde 😁😁😁

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Helt rätt, helt rätt. Pengar ger frihet, kassaflöde 😁😁😁
Frågan är väl mer hur balansräkningen och soliditeten ser ut. 😂😂

Tänk vad häftigt allt hade varit om man bara räknade intäkter/besparingar och glömde allt vad investeringskostnader, kapitalkostnader och ROI heter. 😂😂

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Frågan är väl mer hur balansräkningen ser ut. 😂
Det har jag skrivit flera gånger. Och nu när jag kom på att addera 3.5-5.5k per år ser det mer fantastiskt ut.

40kwh inköp i maj :) laddar elbil flera gånger i veckan ;)

Nissens
Det har jag skrivit flera gånger. Och nu när jag kom på att addera 3.5-5.5k per år ser det mer fantastiskt ut.

40kwh inköp i maj :) laddar elbil flera gånger i veckan ;)
Du har aldrig visat någon komplett kalkyl, och dina siffror är verkligen verklighetsfrämmande. 😊

Jag vet inte vem du försöker lura - dig själv?

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig visat någon komplett kalkyl, och dina siffror är verkligen verklighetsfrämmande. 😊
Inte du heller ;)

Du är duktig, jag gillar dig. Önskar dig lycka.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Du missar att VR balanserar mina faser och kapar topparna. Den låser upp fulla potentialen och ger mig full tillgång till 3x16a. Systemet blir i praktiken 1 fas.

T.ex när jag laddar elbilen. Utan fas balansering slår laddaren över till 1fas eftersom den "throttlar" ner på grund av belastning på enskild fas. Nu kan den fortsätta på 3 fas eftersom det är utjämnat.

Utan detta hade jag varit tvungen att antingen lägga om grupperna eller börja skifta uttag, styra av/på och det gäller bara de prylar det är möjligt för.

Jag har faktiskt inte räknat med detta då det inte ens fanns i min kalkyl ursprungligen men nu när jag ser effekten av det borde jag kanske lägga till det ä.
Vilken hastighet laddar du med då? Jag laddar med 3x16A för att hinna med att ladda två elbilar flera gånger i veckan.

Att byta till enfasladdning har jag helt stängt av. Det ger aldrig mer effekt till batteriet: 3x6A > 1x16A

Jag har väldigt bra balanserat över faserna på natten hemma hos mig. Jag skulle behöva ladda bilarna ännu mer frekvent om jag byter ned från 20A. Har man batteri och solpanelerna producerar så är detta inte relevant, men på vintern när man köper all el så måste du nu räkna på hur mycket det kostar att använda batteriet för att lösa problemet jämfört med att ha ett större abonnemang. Jag lovar att batteriet kostar ungefär lika mycket extra att använda (över ett år) de gånger som elpriset inte motiverar laddning.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Vilken hastighet laddar du med då? Jag laddar med 3x16A för att hinna med att ladda två elbilar flera gånger i veckan.

Att byta till enfasladdning har jag helt stängt av. Det ger aldrig mer effekt till batteriet: 3x6A > 1x16A

Jag har väldigt bra balanserat över faserna på natten hemma hos mig. Jag skulle behöva ladda bilarna ännu mer frekvent om jag byter ned från 20A. Har man batteri och solpanelerna producerar så är detta inte relevant, men på vintern när man köper all el så måste du nu räkna på hur mycket det kostar att använda batteriet för att lösa problemet jämfört med att ha ett större abonnemang. Jag lovar att batteriet kostar ungefär lika mycket extra att använda (över ett år) de gånger som elpriset inte motiverar laddning.
Ja, jag har av bekvämlighet 25A, abonnemangen är underprisade så för mig är detta inget att tveka på, skillnaden är inte så stor.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:

11kw, 3x16. Om kraft saknas slår den över till 1fas.
Detta parat med 13a badtunna och lite annat smått och gott

D djac skrev:
Ja, jag har av bekvämlighet 25A, abonnemangen är underprisade så för mig är detta inget att tveka på, skillnaden är inte så stor.
Va kostar det för dig ?

D
Va kostar det för dig ?
656kr/mån, är väl plus moms

11kw, 3x16. Om kraft saknas slår den över till 1fas.
Detta parat med 13a badtunna och lite annat smått och gott

Va kostar det för dig ?
Jag betalar 900kr extra per år för 20A.

Jag sänker strömmen dynamiskt på alla faserna till bilen när förbrukningen blir för hög.

Min badtunna använder alla tre faser.

P
SMR är sannolikt minst 6–10 år bort innan det får någon större praktisk effekt här.
Längre tid än så, tror jag. Börja med att räkna bort de närmaste fyra åren eftersom ingen politisk vilja till att bygga kärnkraft kommer att finnas då. Därefter är det mer osäkert. Det är svårare att gissa på hur nästnästa val kommer att bli.

Sittställning
P pmd skrev:
Längre tid än så, tror jag. Börja med att räkna bort de närmaste fyra åren eftersom ingen politisk vilja till att bygga kärnkraft kommer att finnas då. Därefter är det mer osäkert. Det är svårare att gissa på hur nästnästa val kommer att bli.
Dåså, min investering säkrad. Och efter det blir elen inte billigare, kanske jämnare dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.