43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ska du drifta smr? Du kommer på pröjsa för det.Nissens skrev:
Hur ser din kalkyl ut där??Nissens skrev:
Jag är ärligt nyfiken för alla kalkyler bara visar på massiva förluster.
Konstant effekt gör att prisvariationerna ökar.Nissens skrev:
Iom att man då med pris skall tvinga konsumenterna till mer konstant efterfrågan.
Du resonerar lite som om det redan fanns stora batterilager som kan ta upp skillnaden mellan konstant produktion och variable förbrukning.
I nästa andetag pratar som som om att de batterierna du förutsätter inte skulle behövas.
Nej, det beror helt på. Tittar du på solpanelernas varierande effekt så ökar de prisvariationerna. Samma med vindens varierande effekt. Så om konstant effekt ersätter denna typ av produktionskällor så minskar prisvariationen.D daVinci skrev:
Om varierande effekt skall minska prisvariationen så är det för att den effekten är styrbar i tid, exempelvis vattenkraft eller gaskraftverk.
Bara för att vara tydlig.
De närmaste fyra åren efter höstans riksdagsval kommer det inte att byggas någon kärnkraft i Sverige. Sossarna kommer inte att ställa ultimatum om att bygga kärnkraft till MP. Hela mandatperioden kommer att ägnas åt tjafsande om hur stöd till nya kraftverk (teknikneutralt, minsann!) ska utformas. Miljöpartiet kommer att kräva att kärnkraft utesluts från sådant stöd.Nissens skrev:
Många av våra energikällor idag är äldre och avskrivna. Tror man verkligen att priset per kWh inkl avgifter blir lägre med ny satsning av smr. Dessutom tror jag första generationen kommer vara dyr.
Jag lär slippa en heldel av de där avgifterna även om kurvan jämnas ut.
Det som kan hända är att arbitrage inte blir lika lönsamt.
Men det är många år bort. Smr är väl inte uppskalat någonstans ?
Jag lär slippa en heldel av de där avgifterna även om kurvan jämnas ut.
Det som kan hända är att arbitrage inte blir lika lönsamt.
Men det är många år bort. Smr är väl inte uppskalat någonstans ?
Elen kommer att bli dyrare oavsett energislag som byggs. Fördelen med kärnkraft är att det är stabilare produktion. Dvs, priserna kommer att svänga mindre.
Men priserna sticker iväg redan om tre år när stålverken i Norrbotten startar, då har inte SE1 överskott på el längre. Och vi i SE3 (främst) kommer att få en försmak redan nästa år då SSAB i Oxelösund startar drar igång den nya ugnen.
Men på sommaren kommer troligen elpriserna fortsatt vara rätt låga, åtminstone i söder. Detta pga importerade solenergipriser från kontinenten.
Men priserna sticker iväg redan om tre år när stålverken i Norrbotten startar, då har inte SE1 överskott på el längre. Och vi i SE3 (främst) kommer att få en försmak redan nästa år då SSAB i Oxelösund startar drar igång den nya ugnen.
Men på sommaren kommer troligen elpriserna fortsatt vara rätt låga, åtminstone i söder. Detta pga importerade solenergipriser från kontinenten.
Jag gillar Innovation, så jag skulle mycket väl kunna tänka mej att om 100 år är det populärt med ett eget litet kärnkraftverk i något utrymme som ger el till villan.
Sen om det står i tidningen då och då att ”familj fick utrymma villan pga. Härdsmälta”, det är en annan sak
Fram tills dess tror jag mer på solceller, dä är grejer det!
Sen om det står i tidningen då och då att ”familj fick utrymma villan pga. Härdsmälta”, det är en annan sak
Fram tills dess tror jag mer på solceller, dä är grejer det!