P
Sittställning Sittställning skrev:
Förstår inte vad ni menar, månads rörligt är ju det man väger mot? Det är ju det enda alternativet för dom flesta?
Varför är inte kvartspris ett alternativ även för den som inte har solpaneler och/eller batteri?

P
Att styra batteriet via API känns som ett extra lager i kedjan.
Ett API innebär direktstyrning av apparaten vars API man använder. Det är en lokal anslutning direkt till apparaten.
APIet kan användas via nån sorts sladdanslutning eller via ett nät (som transporterar IP-paket).
Att styra via externa servrar ("molnet") är inte vad man normalt menar med att använda ett API.
Själv styr jag växelriktaren direkt från Home Assistant och är inte beroende av leverantörens app överhuvudtaget.
Då ansluter väl Home Assistant via ett API?

P
E Eje_19 skrev:
Att byta pannor under panelerna är rysligt besvärligt. Går nån panna sönder får man förlita sig på att takboarden under pannorna håller tätt! ;-)
Risken att en takpanna som sitter under en solpanel skulle gå sönder ser jag som tämligen liten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Märklig kommentar med tanke på de incitament som byggs för precis detta.

Du får gärna utveckla.
Ju fler solpaneler som sätts på villataken desto större andel av sin elproduktion behöver de icke-säsongsbundna elkraftslagen (kärnkraft, vindkraft och i viss mån vattenkraft) sälja under den solfattiga delen av året. De behöver alltså ta in större del av sina intäkter under den perioden. Det innebär högre priser.

Dessutom är elektricitet en energiform som passar sällsynt bra för storskalig produktion och överföring över långa avstånd.

(Jag har solpaneler på mitt tak, och ett batteri; privatekonomiskt bra står inte alltid i samklang med samhällsekonomiskt bra).

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
Fast då är det kanske själva utformningen av stöden och marknaden man tycker är fel, snarare än att privatpersoner agerar rationellt utifrån de incitament som finns.
Ja, så är det. Privatpersoner agerar rationellt utifrån sina egna utgångspunkter (dvs privatekonomin) medan politiker agerar rationellt utifrån sina utgångspunkter (dvs opinionssiffrorna inför nästa val). Det vore förstås bättre om politikerna agerade rationellt utifrån samhällsekonomiska förutsättningar. Tyvärr förstår inte politiker hur ekonomi fungerar så det kommer nog inte att bli någon stor ändring av det här de närmaste hundra åren eller två.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
Sen är nätet redan byggt kring decentraliserad konsumtion. Att delar av lasten också får lokal produktion och lagring nära förbrukningen är inte automatiskt ineffektivt bara för att produktionen är mindre skalenheter.

Och redundans handlar inte bara om offgrid. Ett system med fler distribuerade energikällor och lagringspunkter blir generellt mindre känsligt för enskilda störningar än ett där all produktion och flexibilitet är centraliserad.
Det blir nog inga större problem så länga det mesta av den lokala produktionen konsumeras lokalt (eller lagras lokalt). Det är försäljning från många små lokala producenter som kan bli besvärlig. Då byter man effektriktning i elnäten, vilket de inte är byggda för.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Googla SMR, där har du framtiden som kommer att döda alla hobbyelproducenters ekonomiska incitament att finnas om ett tag. (Som i och för sig inte finns idag heller)
Om modulerna blir så små att man kan ha en i sitt garage så tror jag att jag hellre har en sådan hemma än solpaneler.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
"i framtiden kommer saker förändras"... Tror vi alla är överens?
"Plus ça change, plus c'est la même chose" – Alphonse Karr

P
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske: Får jag lägga en kabel?
Men, men! Inte här! Vet du vad?!?!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
OT: Vad skulle fördelen vara framför några stora reaktorer av en typ som redan finns i drift?
Enligt reklamen är det billigare att massproducera små reaktorer än att specialbygga stora.
F fribygg skrev:
Hur skulle solceller och batterier skulle hjälpa mot för låg frekvens?
Genom att släppa ut elektricitet på elnätet.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Varför är inte kvartspris ett alternativ även för den som inte har solpaneler och/eller batteri?
För att det kan bli dyrare.

P pmd skrev:
Ett API innebär direktstyrning av apparaten vars API man använder. Det är en lokal anslutning direkt till apparaten.
APIet kan användas via nån sorts sladdanslutning eller via ett nät (som transporterar IP-paket).
Att styra via externa servrar ("molnet") är inte vad man normalt menar med att använda ett API.

Då ansluter väl Home Assistant via ett API?
Molnbaserat, tredjepart osv. Du förstod säkert. I branchen jag kommer ifrån är alla api tredjepart och lägga som lager ovan på allt. Apier skapas för att kunna kommunicera, ibland ett onödigt lager. Modbus är ett kommunikations protokoll som i sin tur styra av apier så jag tror min modell håller här. Api är ett programmeringsgränssnitt som ofta är molnbaserat. När det gäller VR och batteri är det nog väldigt sant.

Det är nog fel att automatiskt kalla det samhällsekonomiskt dåligt. Politiken kring solceller och batterier syftar ju inte primärt till att göra enskilda hushåll rikare, utan till större systemmål som ökad elproduktion, redundans, elektrifiering, flexibilitet och minskat fossilberoende.

Sedan kan vissa stöd eller marknadsmodeller vara bättre eller sämre utformade, men det är inte samma sak som att tekniken i sig är samhällsekonomiskt dålig.

Sol vind och vatten och planerbar kärnkraft tillsammans med batterilager. Detta ser jag som en robust lösning.

Redigerat:
P pmd skrev:
För att det blir dyrare.
Det är inte sant, jag har kvartspris och det är väsentligt billigare än rörligt pris. Jag postade tidigare i tråden exempel på hur mycket billigare, 20-30% eller vad det blir. För mig blir det därför missvisande att räkna på rörligt pris när jag tittar på kostnaden för en solcellsinstallation, det blir en glädjekalkyl.

Sant är istället att kvartspris är ett seriöst alternativ för många, däremot kan man inte säga att det är en vinst för alla. Om du förbrukar mer el än rörligt-pris-kollektivet på dyrare tider förlorar du på kvartspris. Om du förbrukar mer el på billigare tider än kollektivet blir det billigare, även om du inte har nån som helst styrning.

Självklart skall man i första hand testa kvartspris så man får korrekta siffror att utgå ifrån. Framför allt om det är en elbil som är största förbrukaren och man ändå inte har bilen hemma på dagen när solen skiner.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Sittställning
1 130m2 skrev:
Det är inte sant, jag har kvartspris och det är väsentligt billigare än rörligt pris. Jag postade tidigare i tråden exempel på hur mycket billigare, 20-30% eller vad det blir. För mig blir det därför missvisande att räkna på rörligt pris när jag tittar på kostnaden för en solcellsinstallation, det blir en glädjekalkyl.

Sant är istället att kvartspris är ett seriöst alternativ för många, däremot kan man inte säga att det är en vinst för alla. Om du förbrukar mer el än rörligt-pris-kollektivet på dyrare tider förlorar du på kvartspris. Om du förbrukar mer el på billigare tider än kollektivet blir det billigare, även om du inte har nån som helst styrning.

Självklart skall man i första hand testa kvartspris så man får korrekta siffror att utgå ifrån. Framför allt om det är en elbil som är största förbrukaren och man ändå inte har bilen hemma på dagen när solen skiner.
Tack, bra förklarat.

Dom olika debiterings modeller har olika fördelar kan vi nog vara överens om. Jag tror dock som flesta hade fått dyrare elräkning med kvartspris. Jag hade möjligen hamnat under eftersom jag laddar elbil. Men inte så pass meningsfullt att det är värt att kasta om livet för det. Med batteri/solceller så händer allt det automatiskt utan att jag behöver göra en insats. Kan tvätta, duscha, laga mat utan en tanke på när jag förbrukar. Förutom elbilen den matchar jag till solen och billiga timmar.

Det är så många om och men med kvartspris att rörligt pris är alternativet för dom flesta.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Enligt reklamen är det billigare att massproducera små reaktorer än att specialbygga stora.
Möjligt att det kan bli så i framtiden. Nu vore ju några serietillverkade stora reaktorer av beprövad model ett bättre val både för oss svenskar och för våra grannar som har otillräckligt med baskraft.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.