43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Då är det läge att skaffa solpaneler nu!Sittställning skrev:
https://marcusoscarsson.se/uppmaning-kop-solceller-nu-kan-chockhojas/
Hur får du fram 75 öre? När jag räkna hamna jag betydligt lägre.pacman42 skrev:
Jag vill bara betona att ett batteri kostar runt 75 öre/kWh idag. Det innebär att man måste ha större prisskillnad än så för att tjäna pengar på att ladda batteriet på vintern.
När solpanelerna producerar mer än du använder så kostar batterier lika mycket som skatter och överföring. Så då handlar det om att kunna använda sin egenproducerade el på andra timmar på dygnet.
På batteriet eller på överföring och skatt?Sittställning skrev:
På batteri så är det där de två senaste offerterna jag fått ligger efter grönt avdrag. Det senaste bolaget tvingade jag att räkna ut siffran åt mig. Och de höll med om den själva också.
Överföring och skatt kommer från mitt elbolag.
Jag tolkar det som att du menar kostnad för genomströmning?pacman42 skrev:
Batteri kostnad / antal kWh man får ut på 6000 cykler. Minsta spread innan urladdning får ske xx öre.
OK, det är en följd av hur länge man vill använda batteriet, alltså, och inte en begränsning av antalet cykler per dygn i sig?E Eje_19 skrev:Batteriet klarar ett visst antal cykler innan degraderingen sjunkit till 80% (en del använder t o m 70% som mått.)
Går säkert att ta fler cykler/dygn, på bekostnad av batteriets livslängd i tid.
På vintern vardagar, behövs en nattladdning till morronrusningen (dyrel kl ~7-9)
Sen kan det behövas en påfyllning mitt på dan, inför kvällsrusningen (dyrel kl ~17-20)
Min uppfattning är att detta gäller med mindre batterier i ett hus som förbrukar ganska mycket el på vintern.
(Februari 2026 hade vi en medelförbrukning på ca 64kWh/dygn ...)
Ett större batteri som behöver laddas 1gång/dygn lär säkert hålla betydligt längre...
Och det senaste batteriet kostad 75 öre/kWh på detta sätt. Batterigarantin var dock bara 80% (vilket med linjär degradering ger 90% i snitt) efter 8000 cykler som lovades och dessutom bör man egentligen bara räkna med 90% verkningsgrad.Sittställning skrev:
Så om man inte räknar med ytterligare livslängd efter garantin så blir priset istället 75/(0.9*0,9) = 92,6 öre/kWh. Så säljaren var ändå optimist med 75 öre/kWh.
Jag har räknat på min verkningsgrad och det ut att landa på ca 95%.pacman42 skrev:
Och det senaste batteriet kostad 75 öre/kWh på detta sätt. Batterigarantin var dock bara 80% (vilket med linjär degradering ger 90% i snitt) efter 8000 cykler som lovades och dessutom bör man egentligen bara räkna med 90% verkningsgrad.
Så om man inte räknar med ytterligare livslängd efter garantin så blir priset istället 75/(0.9*0,9) = 92,6 öre/kWh. Så säljaren var ändå optimist med 75 öre/kWh.
Känns som jag missar något men du menar alltså 6000kr per installad kWh kapacitet i batteriet?
Räknar jag på min kostnad landar jag runt 40öre på min batterikostad, på 6000 cykler. Efter det lär det finnas kapacitet kvar, 80%.
Jag har inte fått sådana erbjudanden på batterier i alla fall.Sittställning skrev:
Det senaste batteriet jag erbjudits (från Svea Solar) kostade 90000kr efter grönt bidrag och skulle ha en kapacitet på 15 kWh. 8000 laddcykler ingick i garantin. Räkna själv.
Sittställning skrev:
Galet dyrt. Ca 2-2.5k per installad kWh är bra pris tycker jag. Det är vad jag betala inkl växelriktare.pacman42 skrev:
Men att räkna på 6000-8000 cykler och 90% verkningsgrad i kalkyler låter rimligt. Men av naturliga skäl bör inköpet vara så lågt som möjligt eftersom det direkt korrelerar med genomströmningskostnad.
Jag tycker också man ska ta i lite mer och köpa ett större batteri än man tror man behöver, jag skulle redan vilja installera lite till 😁
Min senaste offert var på 66k för 27 kWh, så du kanske ska be någon annan installatör om en batterioffert.pacman42 skrev:
Eftersom jag inte har solpaneler så måste jag ta en offert som inkluderar dessa också. Jag kan ju gissa att de saltar priset på batteriet och sockrar priset på panelerna för att maximera bidragen...Walle85 skrev:
...ännu ett exempel på varför man inte skall ha bidrag på detta!
Priset för allt installerat och klart är 122 kkr med 16 paneler.