J JohanLun skrev:
Om staten subventionerar energi produktion förstår jag inte varför vi som kunder inte ska kunna få billig energi, systemet känns riggat.
Vi hade billig el tills exportkablarna mot Tyskland, Polen osv kom, särskilt i kombination med Tysklands vägran att dela upp sig i flera elområden. Om det bara är billig el som efterfrågas finns det en väldigt enkel lösning på problemet: klipp exportkablarna. Då skulle elpriset rasa eftersom all överskottsel Sverige producerar inte längre hade nån köpare. Hade Sverige varit Frankrike hade det säkert per omgående mobiliserats massor av traktorer som helt sonika grävt bort anslutningspunkten i Skåne för att bryta förbindelsen.

Priset vi skulle få betala för att inte längre subventionera kontinenten är några enstaka kvartar/timmar primärt vintertid med rullande strömavbrott för att elen inte räcker till.

Men enligt EU-reglerna får man inte göra så tyvärr, däremot verkar det ok att inte ge tillstånd till nya kablar.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
@Nissens finns det en chans att du faktiskt kan svara?
Jadu, det är inte lite tjatigt med de där batterierna. De är så dyra att de gör elen ännu dyrare än vad solpanelerna gör den.

Det har liksom inget värde att få ner elräkningarna om man får betala flera hundratusen kronor för det. Då har man gått bort sig helt.

När skall du förstå det?

Man behöver el som minst under sommarhalvåret eftersom värmesystemet mestadels är avstängt då.

Man behöver el som allra minst på dagtid på sommaren när man inte har elbilen hemma och värmesystemet är av, är man ute o reser går det inte ens åt något varmvatten.

Motsatsen gäller under vintermånaderna.

Har du verkligen ingen koll på detta?

Det bästa man kan göra är att få ner elförbrukningen. Effektiva värmesystem och välisolerade byggnader. Det ökar värdet på fastigheten samtidigt som man får ner elförbrukningen utan att ha en massa dyrt junk på taket.

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Jadu, det är inte lite tjatigt med de där batterierna. De är så dyra att de gör elen ännu dyrare än vad solpanelerna gör den.

Det har liksom inget värde att få ner elräkningarna om man får betala flera hundratusen kronor för det. Då har man gått bort sig helt.

När skall du förstå det?

Man behöver el som minst under sommarhalvåret eftersom värmesystemet mestadels är avstängt då.

Man behöver el som allra minst på dagtid på sommaren när man inte har elbilen hemma och värmesystemet är av, är man ute o reser går det inte ens åt något varmvatten.

Motsatsen gäller under vintermånaderna.

Har du verkligen ingen koll på detta?

Det bästa man kan göra är att få ner elförbrukningen. Effektiva värmesystem och välisolerade byggnader. Det ökar värdet på fastigheten samtidigt som man får ner elförbrukningen utan att ha en massa dyrt junk på taket.
Hur billig är kärnkraft? Avskrivningstiden för batteri är kortare än kärnkraft. Har du koll på det ?

Du zoomar in väldigt hårt på ett enskilt hushålls momentana behov istället för hur energisystem fungerar som helhet över tid. Du zoomar ut/in när det passar din agenda vilket gör att diskussionen blir väldigt märklig.

Solel handlar inte bara om att exakt matcha just ditt varmvatten en tisdag i juli. Det handlar också om att producera enorma mängder energi lokalt mitt på dagen när nätet ofta är hårt belastat av industri, handel, AC, laddning och kommersiell verksamhet. Det är därför solel faktiskt pressar spotpriser mitt på dagen i stora delar av Europa.

Sen missar du också att moderna energisystem bygger allt mer på flexibilitet. Batterier handlar inte bara om att “lagra sommar till vinter”, utan om att kapa effekttoppar, flytta last några timmar, stötta frekvensen och agera extremt snabbt när nätet svänger. Där är inverterbaserade system överlägsna i respons jämfört med stora termiska kraftverk.

Effektivisering och isolering är självklart bra. Men det utesluter inte lokal produktion och lagring. Det är inte antingen eller???

Redigerat:
1 130m2 skrev:
Vi hade billig el tills exportkablarna mot Tyskland, Polen osv kom, särskilt i kombination med Tysklands vägran att dela upp sig i flera elområden.
Det är nog i en fantasivärld du odlar.
I verkligheten är kablarna mot Tyskland och Polen de klenaste och inte mycket av effekten går den vägen.

1 130m2 skrev:
Om det bara är billig el som efterfrågas finns det en väldigt enkel lösning på problemet: klipp exportkablarna. Då skulle elpriset rasa eftersom all överskottsel Sverige producerar inte längre hade nån köpare.
Och då är det ingen ide för producenterna att fortsätta och så lägger dom ned. Och priset blir högre.

Eller tänkte du att du hade någon slags laglig rätt att råna producenterna?

Går inte din extrema snikenhet lite väl långt här?

Nissens Nissens skrev:
Eller många SMR. 😊
OT: Vad skulle fördelen vara framför några stora reaktorer av en typ som redan finns i drift?
Sittställning Sittställning skrev:
"Solceller tillsammans med batterier fungerar mer som ett gummiband i nätet eftersom de kan reagera nästan direkt på frekvensändringar,
Hur skulle solceller och batterier skulle hjälpa mot för låg frekvens?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
[/QUOTE]
F fribygg skrev:
OT: Vad skulle fördelen vara framför några stora reaktorer av en typ som redan finns i drift?

Hur skulle solceller och batterier skulle hjälpa mot för låg frekvens?
Frekvensen är i direkt korrelation mellan produktion och förbrukning i nätet.

Blir lasten högre än produktionen sjunker frekvensen. Blir produktionen högre än lasten stiger den. Det är därför batterilager används för FCR och andra stödtjänster eftersom de kan reagera på millisekunder när frekvensen börjar avvika.

Balanshållning är bokstavligen en av kärnfunktionerna i moderna batterisystem idag.

energiforetagen.se här står lite mer om du vill läsa.

Efter att ha läst på är jag osäker på att kärnkraft är svaret, jag tror mer och mer på batteri. När förbrukning är högst lyser solen, vi behöver bara överleva natten. Sen har vi några vinter månader som är tuffa men det går attt planera laddning från kärnkraft för att skapa balans möjligen.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Det stämmer ju om det finns nått överskott att ladda batterierna med, vintertid är det väl knappast solceller och batterier som är lösningen då frekvensen sjunker?

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Det stämmer ju om det finns nått överskott att ladda batterierna med, vintertid är det väl knappast solceller och batterier som är lösningen då frekvensen sjunker?
Tror du missade hela inlägget lite.

Jag tror inte batterier och solceller är svaret på allt. Har aldrig påstått det heller. Den här diskussionen landar ofta i ett “antingen eller”-resonemang, men verkliga energisystem fungerar inte så.

Sol, vind, vatten och batterilager tillsammans borde kunna bära väldigt mycket av nätet. Om det räcker hela vägen vet jag inte heller, det kräver betydligt mer avancerade modeller än forumgissningar. Det känns ju inte helt orimligt att vi kan dimensioneras och använda respektive på ett smartare sätt.

Men det är samtidigt svårt att bortse från att solparker tillsammans med batterilager idag är betydligt billigare och snabbare att bygga än ny kärnkraft. Dessutom är inverterbaserade system extremt responsiva. De kan reglera effekt och stötta nätet på millisekunder, vilket stora termiska kraftverk inte kan göra på samma sätt.

Jag kommer troligen uttöka både batteri storlek & paneler inom en snar framtid. Tillsammans med ny värmepump bör jag blir självförsörjande 8 månader om året. Bara detta är en vinst då min ekonomi blir planerbar. 6300kr exklusive såld el i besparing sedan årsskiftet 💪

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är nog i en fantasivärld du odlar.
I verkligheten är kablarna mot Tyskland och Polen de klenaste och inte mycket av effekten går den vägen.

Och då är det ingen ide för producenterna att fortsätta och så lägger dom ned. Och priset blir högre.

Eller tänkte du att du hade någon slags laglig rätt att råna producenterna?

Går inte din extrema snikenhet lite väl långt här?
Det går givetvis inte klippa kablarna om det är det du menar med råna producenter. Vi får leva med dem tills de tjänat ut.

Men 2022, då när det var så väldigt dyr el, stängdes faktiskt kablar mot Polen och Danmark (men inte Tyskland) av för underhåll och det fick som resultat att priserna gick ner https://www.svt.se/nyheter/inrikes/avbrott-i-utlandskablar-har-gett-rekordlaga-elpriser . Det omvända hände i SE1 i vintras, en ny exportkabel öppnades till Finland och vips gick priset upp rejält https://www.norran.se/nyheter/vaste...ift-dyrare-el-for-vasterbottningarna/r908pxxr . Så att kablarna gör elen dyrare är det ingen tvekan om.

Sen finns det perioder då det även är tvärtom, 2024 och 2025 var elen tex väldigt billig när solen sken pga alla solceller nere på kontinenten. Och det är ju trevligt att inte ha rullande strömavbrott som tex i Texas där man av nån anledning valt att ha ett helt fristående elnät och därmed inte kan importera el vid bristsituationer https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Interconnection
https://en.wikipedia.org/wiki/2021_Texas_power_crisis . Så allt är inte dåligt med kablarna, men att de gör billigare elområden dyrare (på politikerspråk: "jämnar ut priserna") är svårt att förneka eftersom det är en stor del av syftet med dem.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
E Eje_19 skrev:
Visst vore automatisk ödrift fränt att ha, men en mycket tveksam investering för våran del.
Om vi installerar utrustning för ödrift så blir det inklusive ett fossildrivet elverk. Det blir inte för att spara/tjäna pengar utan för att klara av en situation där elnätet är borta långvarigt. En krigsliknande situation, alltså.
VI är beroende av el för vår vattenförsörjning.
E Eje_19 skrev:
Dessutom tyckte jag det var lite kul att tanka och starta upp det gamla kinesiska 1-fas elverket, dra nåra skarvsladdar till kyl, frysar och några lampor.
Det är lite småstruligt att dra skarvsladdar genom dörröppningar i smällkalla vintern, men ett fristående elverk som bara kopplas in till vattenpumpen är förstås ett (billigare) alternativ.

P
E Eje_19 skrev:
Jag tror det bästa för panelerna är att låta snön ligga ...
Det har varit min strategi hittills också.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Min mor hade detta problemet på sin inglasning. Ett par extra tvärgående reglar och det problemet var löst...
Jag har funderat på det, men har inte varit motiverad för att sätta dit sådana än. Det brukar inte bli mer än en handfull gånger som jag behöver skotta.
Dessutom är paviljongramen av metall vilket gör arbetet lite pilligare än att skruva dit träreglar.

P
D djac skrev:
Känns lite som när Postnord lägger något i brevlådan och ber en ranka upplevelsen, som aldrig uppstod, känner ingenting inför det, noll.
Jag tror att de vill veta vad du fick för erfarenhet av händelsen. Såna där "kundundersökningar" har sitt ursprung i ett stort engelskspråkigt land. "Experience" kan betyda både "upplevelse" och "erfarenhet" (plus några flera verb och substantiv).

P
pacman42 pacman42 skrev:
Så kalkylen bygger på att jag i praktiken skall få det att bära sig på en laddning och en urladdning per dag och att solpanelernas el till stor del måste säljas och jag skall köpa el när bilen laddas på kvällen/natten. Tillåt mig tvivla på att jag får ihop den kalkylen.
Vårt batteri är lite smartare än så. Det tankar hem nästa dygns kvartspriser samt väderleksprognos och baserer laddning på pris och förväntat solsken. Egenanvändning prioriteras sen före försäljning.

Under april både köpte och sålde vi el, så batteriet är underdimensionerat.

P
E Eje_19 skrev:
Raymonds batteri garanteras hålla minst 6000 laddcykler och skulle bra klara 2 cykler/dygn vintertid,
Vad beror begränsningen av antal cykler per dygn vintertid på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.