Sittställning Sittställning skrev:
Tack, bra förklarat.

Dom olika debiterings modeller har olika fördelar kan vi nog vara överens om. Jag tror dock som flesta hade fått dyrare elräkning med kvartspris. Jag hade möjligen hamnat under eftersom jag laddar elbil. Men inte så pass meningsfullt att det är värt att kasta om livet för det. Med batteri/solceller så händer allt det automatiskt utan att jag behöver göra en insats. Kan tvätta, duscha, laga mat utan en tanke på när jag förbrukar. Förutom elbilen den matchar jag till solen och billiga timmar.

Det är så många om och men med kvartspris att rörligt pris är alternativet för dom flesta.
Jag håller helt med när det var timpris. Det var för mycket om och men om man inte hade automation, folk orkar inte hålla på så även om det hade blivit billigare. När vi sen gick över till kvartspris tänkte jag byta till rörligt för jag trodde det skulle bli omöjligt att hålla på med, men det visade sig vara tvärtom. En kvart hit eller dit spelar nämligen ingen större roll - om du aktivt vill sänka förbrukningen är en kvart ingenting att vänta. Ugnen håller värmen, värmepumpen som slår av märks inte. Och orkar du inte hinner du inte göra av med speciellt mycket el på en kvart ändå (förutom om du laddar bilen, men den kan du ställa på timer). Så jag vågar sticka ut hakan och uppmana folk att prova kvartspris, under förutsättning att de kollat först att de kan byta tillbaka.

Men inget slår förstås enkelheten av fastpris - vilket solceller med batteri som täcker hela dygnsförbrukningen kan sägas vara. Skulle säga att det är en underskattad komponent i kalkylen, värdet av att inte behöva bry sig. Det kan vara värt en slant.

• Wow
  • Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
1 130m2 skrev:
Skulle säga att det är en underskattad komponent i kalkylen, värdet av att inte behöva bry sig. Det kan vara värt en slant.
Exakt! Lägasta möjliga pris är garanterat till lägasta möjliga insats. Sen överdriver jag med home Assistant och egen styrning något jag är fullt medveten om.

Magnus E K
P pmd skrev:
Risken att en takpanna som sitter under en solpanel skulle gå sönder ser jag som tämligen liten.
Den vanligaste anledningen till att takpannor går sönder är frostsprängning. Varför skulle det inte kunna ske under en solpanel? Kan mossa (som håller kvar fukten och ökar risken för frostprängning) inte växa under panelerna? Jag vet inte svaren, är nyfiken. Men på ett normalt tak kan man åtminstone ofta se skador med blotta ögat från marken.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Den vanligaste anledningen till att takpannor går sönder är frostsprängning. Varför skulle det inte kunna ske under en solpanel? Kan mossa (som håller kvar fukten och ökar risken för frostprängning) inte växa under panelerna? Jag vet inte svaren, är nyfiken. Men på ett normalt tak kan man åtminstone ofta se skador med blotta ögat från marken.
Jag vet inte heller om mossa växer under panelerna. Men det borde ju gå skvätta på med antimossmedel ovanifrån då och då, för att undvika det.

Sittställning
5år plus, ingen mossa under panelerna.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Magnus E K
5år plus, ingen mossa under panelerna.
Plus vad?

P
För att det kan bli dyrare.
Det kan det väl med s.k rörligt pris också?
Det är nog fel att automatiskt kalla det samhällsekonomiskt dåligt.
Jag kallade det inte automatiskt för samhällsekonomiskt dåligt. Jag redogjorde för anledningen till att det är så.
Sedan kan vissa stöd eller marknadsmodeller vara bättre eller sämre utformade, men det är inte samma sak som att tekniken i sig är samhällsekonomiskt dålig.
Oftast är bidrag och subventioner samhällsekonomiskt dåliga.
Sol vind och vatten och planerbar kärnkraft tillsammans med batterilager. Detta ser jag som en robust lösning.
Jag tvivlar på att kärnkraft någonsin kommer att bli en robust lösning för elförsörjning i Sverige igen. Kärnkraft är alldeles för politiserat.

P
1 130m2 skrev:
Men inget slår förstås enkelheten av fastpris - vilket solceller med batteri som täcker hela dygnsförbrukningen kan sägas vara. Skulle säga att det är en underskattad komponent i kalkylen, värdet av att inte behöva bry sig. Det kan vara värt en slant.
Att slippa hålla reda på kvartspriser, samt slippa osäkerheten med rörligt pris var de enda anledningarna till att vi köpte ett batteri.

Tillägg: samt att minimera försäljningen av el från solpanelerna, förstås.

Mossa på hustak är mest vanligt på tak vända mot norr

Sittställning
Plus vad?
.... Självklart är panelerna suttit där i mer än 5 år. Duger inte språkat så bara lägg av att läsa eller blockera mig :)
P pmd skrev:
Det kan det väl med s.k rörligt pris också?
FöR DeT kAn BlI DYraRE än månads rÖRligt . jAG MiSsTÄnKER ATttt DAt BlEIR Så FöR Domme flESTAS DEl

Nissens Nissens skrev:
Haha. Kärnkraft fungerar dygnet runt, året om med undantag för underhåll.

Jag förstår fullt ut att du har svårt att föreställa dig det… solpaneler är ett skämt i jämförelse.
P pmd skrev:
Om vi installerar utrustning för ödrift så blir det inklusive ett fossildrivet elverk. Det blir inte för att spara/tjäna pengar utan för att klara av en situation där elnätet är borta långvarigt. En krigsliknande situation, alltså.
VI är beroende av el för vår vattenförsörjning.
Ok! Det är vi oxo, om det blir långa elavbrott. ~40h-avbrottet strax innan nyår tvingade oss att hämta vatten i dunkar då hydrofortanken har begränsat med vatten.
Nån mer omfattande hygienövning var inte ens att tänka på! ...
P pmd skrev:
Det är lite småstruligt att dra skarvsladdar genom dörröppningar i smällkalla vintern, men ett fristående elverk som bara kopplas in till vattenpumpen är förstås ett (billigare) alternativ.
Javisst är det lite struligt, men här fanns en smidig lösning, fast inte så kul att ha skarvsladdar liggande på golven....

Vi har en 3-fas vattenpump i borrhålet, så inget 1-faselverket kunde hantera.
(Pumpen har 33år på nacken. Nu finns fina 230V-pumpar, så det blir en sån nu i sommar!)

Lite till kring elverk: Att ha ett som bara servar vattenpumpen skulle kännas onödigt. Om det ändå går får det gärna försörja så mycket annat som möjligt samtidigt ...

• Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
  • Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad beror begränsningen av antal cykler per dygn vintertid på?
Batteriet klarar ett visst antal cykler innan degraderingen sjunkit till 80% (en del använder t o m 70% som mått.)
Går säkert att ta fler cykler/dygn, på bekostnad av batteriets livslängd i tid.
På vintern vardagar, behövs en nattladdning till morronrusningen (dyrel kl ~7-9)
Sen kan det behövas en påfyllning mitt på dan, inför kvällsrusningen (dyrel kl ~17-20)
Min uppfattning är att detta gäller med mindre batterier i ett hus som förbrukar ganska mycket el på vintern.
(Februari 2026 hade vi en medelförbrukning på ca 64kWh/dygn ...)
Ett större batteri som behöver laddas 1gång/dygn lär säkert hålla betydligt längre...

[länk]

Citat från artikeln,
"Det kommer att vara en dyr el i kanske fem, sex, sju år framöver. Sedan kanske elen blir billigare igen.Välkommen till Urklipp i Gboard. Här sparas text som du kopierar."

Möjligen att man investerat i rättan tid 🤔
Nu är det iofs en sensationsblaska, men har dom rätt den här gången, kan vi knappast få batterierna installerat snabbt nog! ;-)

E Eje_19 skrev:
Batteriet klarar ett visst antal cykler innan degraderingen sjunkit till 80% (en del använder t o m 70% som mått.)
Går säkert att ta fler cykler/dygn, på bekostnad av batteriets livslängd i tid.
På vintern vardagar, behövs en nattladdning till morronrusningen (dyrel kl ~7-9)
Sen kan det behövas en påfyllning mitt på dan, inför kvällsrusningen (dyrel kl ~17-20)
Min uppfattning är att detta gäller med mindre batterier i ett hus som förbrukar ganska mycket el på vintern.
(Februari 2026 hade vi en medelförbrukning på ca 64kWh/dygn ...)
Ett större batteri som behöver laddas 1gång/dygn lär säkert hålla betydligt längre...
Jag vill bara betona att ett batteri kostar runt 75 öre/kWh idag. Det innebär att man måste ha större prisskillnad än så för att tjäna pengar på att ladda batteriet på vintern.

När solpanelerna producerar mer än du använder så kostar batterier lika mycket som skatter och överföring. Så då handlar det om att kunna använda sin egenproducerade el på andra timmar på dygnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.