Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan utveckla det. Att samhället sponsrar ineffektiva installationer (kostnadsmässigt) som drar undan skatteintäkter är bara korkat och leder till systemineffektivitet. Om företag eller privatpersoner utan bidrag installerar solpaneler och batterier så är det deras beslut. Att staten ger bidrag för solpaneler hos privatpersoner, paneler som kostar mer per producerad kWh, det är bara korkat!
Fast då är det kanske själva utformningen av stöden och marknaden man tycker är fel, snarare än att privatpersoner agerar rationellt utifrån de incitament som finns.

Hela energisystemet är redan fullt av styrning, skatter, subventioner och politiska mål åt olika håll. Då blir det svårt att samtidigt säga åt hushåll att flytta last, kapa effekttoppar, investera i flexibilitet och lokal produktion, men sedan kalla det samhällsekonomiskt fel när folk faktiskt gör det.

Decentralisering, redundans och lokal avlastning är positiva effekt.

J
1 130m2 skrev:
Det är väl inte jättekonstigt egentligen, i båda fallen handlar det om avkastning på kapitalet. Antingen tar man sin klumpsumma och köper solceller, får då en besparing, eller så köper man indexfonder för dem, får då förhoppningsvis en värdeökning. Andra jämförelsealternativ kan vara att amortera på nån kredit om man har nån sån (bolån, billån etc), sätta pengarna på sparkonto, tilläggsisolera, skaffa värmepump osv.

Det alternativ som snabbast ger dig tillbaka pengarna är det du bör välja om du bara räknar strikt ekonomiskt.

Problemet med jämförelsen är väl egentligen att du med fonder tar en risk, du kan tajma ditt köp helt fel och får därmed vips 20 års återbetalningstid medans grannen som köpte efter kraschen fick tre års återbetalningstid. Med grejer som påstås ge en besparing är det mycket enklare att räkna för att verifiera påståendet, risken är också betydligt lägre med en besparing.
Absolut. Men då blir ju varje beslut väldigt komplext. Ska jag köpa en Volvo eller BMW? Då tänker jag man jämför de två. Men om man istället jämför med en indexfond så är det ju inte fel att man troligen tjänar mer på en indexfond än på en BMW men det man ville diskutera var skillnaden mellan bilarna.

Lite samma sak som om man vill köpa en husvagn och någon istället föreslår en motorcykel.

Jag är nyfiken hur bra solceller och batterier har blivit. Jag tycker fonder och aktier kan vara intressant också. Men att man inte behöver blanda dem.

Ska jag köpa solceller eller ska jag sätta min son i fotbollsakademi? Ska jag köpa indexfonder eller skaffa helskägg? Frågorna blir så svåra när man för tidigt ställer saker mot varandra.

Och givetvis, jag vill gärna veta hur lönsamma solceller är, men helst med en ränta. Inte relaterat till indexfonder eller om man investerar i en travhäst.

Sittställning Sittställning skrev:
Fast då är det kanske själva utformningen av stöden och marknaden man tycker är fel, snarare än att privatpersoner agerar rationellt utifrån de incitament som finns.

Hela energisystemet är redan fullt av styrning, skatter, subventioner och politiska mål åt olika håll. Då blir det svårt att samtidigt säga åt hushåll att flytta last, kapa effekttoppar, investera i flexibilitet och lokal produktion, men sedan kalla det samhällsekonomiskt fel när folk faktiskt gör det.

Decentralisering, redundans och lokal avlastning är positiva effekt.
Nja, solpaneler ger inte lokal avlastning annat än rörande förluster i nätet. De levererar inte när nätet är som hårdast belastat.

Decentralisering är bättre om den ändå skalar, elproduktion hemma gynnar i praktiken bara dig själv.

Redundans anser jag inte heller att det ger, annat än för dig själv (om du har offgrid).

Edit: därmed inte sagt att jag inte vill ha paneler själv, detta var ur samhällets perspektiv.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Absolut. Men då blir ju varje beslut väldigt komplext. Ska jag köpa en Volvo eller BMW? Då tänker jag man jämför de två. Men om man istället jämför med en indexfond så är det ju inte fel att man troligen tjänar mer på en indexfond än på en BMW men det man ville diskutera var skillnaden mellan bilarna.

Lite samma sak som om man vill köpa en husvagn och någon istället föreslår en motorcykel.

Jag är nyfiken hur bra solceller och batterier har blivit. Jag tycker fonder och aktier kan vara intressant också. Men att man inte behöver blanda dem.

Ska jag köpa solceller eller ska jag sätta min son i fotbollsakademi? Ska jag köpa indexfonder eller skaffa helskägg? Frågorna blir så svåra när man för tidigt ställer saker mot varandra.

Och givetvis, jag vill gärna veta hur lönsamma solceller är, men helst med en ränta. Inte relaterat till indexfonder eller om man investerar i en travhäst.
Helt klart rimliga argument 👍

Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, solpaneler ger inte lokal avlastning annat än rörande förluster i nätet. De levererar inte när nätet är som hårdast belastat.

Decentralisering är bättre om den ändå skalar, elproduktion hemma gynnar i praktiken bara dig själv.

Redundans anser jag inte heller att det ger, annat än för dig själv (om du har offgrid).
Fast där håller jag nog inte riktigt med. Solceller utan batteri hjälper främst energi och förluster, absolut. Men batterier och lokal styrning kan definitivt påverka belastning och effekttoppar lokalt, särskilt om många hushåll börjar kapa samtidiga höga uttag under kritiska timmar.

Sen är nätet redan byggt kring decentraliserad konsumtion. Att delar av lasten också får lokal produktion och lagring nära förbrukningen är inte automatiskt ineffektivt bara för att produktionen är mindre skalenheter.

Och redundans handlar inte bara om offgrid. Ett system med fler distribuerade energikällor och lagringspunkter blir generellt mindre känsligt för enskilda störningar än ett där all produktion och flexibilitet är centraliserad.

B Bruzze skrev:
Ny typ av solpaneler ligger i pipeline: Tandemceller (kisel + perovskit)

Tidshorisont: 2–5 år till massmarknad
Potential: 28–33 % verkningsgrad kommersiellt

• En 10 kW anläggning kan i framtiden ersättas av 7 kW med samma produktion.
• Perfekt för tak med begränsad yta.
• Priserna väntas sjunka till +10–20 % mot dagens paneler.
Dock finns det fortfarande stabilitetsproblem med perovskit. Så idag skulle de solpanelerna få väl kort livslängd.
Det man tänker sig för perovskitceller är mer tillämpningar där kortare livslängd är ok.
I en framtid kan man kanske komma upp i 40 år som för vanliga solpaneler. Och då med en klart högre verkningsgrad är med dagens paneler.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Även om det är privatekonomiskt lönsamt pga att man slipper skatter och avgifter är det samhällsekonomiskt olönsamt.
Är det på samma sätt som att det är privatekonominskt lönsamt med att bilarna blivit svårare att stjäla. Och det är olönsamt för de kriminella.

Nissens
D daVinci skrev:
I en framtid kan man kanske komma upp i 40 år som för vanliga solpaneler. Och då med en klart högre verkningsgrad är med dagens paneler.
Det är naivt att tro att tekniska installationer håller i 40 år. Hälften av den tiden är riktigt bra. Det gäller självklart även solpaneler.

Redan nu har man sett svagheter i kontaktdonen som ansluter till panelerna. Om 20 år kommer många att vilja plocka ner grejorna…

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Det är naivt att tro att tekniska installationer håller i 40 år. Hälften av den tiden är riktigt bra. Det gäller självklart även solpaneler.

Redan nu har man sett svagheter i kontaktdonen som ansluter till panelerna. Om 20 år kommer många att vilja plocka ner grejorna…
Känns som det minsta problemet. Tror problemet är att vissa inte ser en vinning med dessa decentraliserade system som dessutom ger en fin vinst till ägarna.

Allt kräver underhåll, ingen är naiv nog att inte tro det.

Men det finns dom som är naiv nog inte inte tro solceller och batteri är en del av svaret :)

D daVinci skrev:
Dock finns det fortfarande stabilitetsproblem med perovskit. Så idag skulle de solpanelerna få väl kort livslängd.
Det man tänker sig för perovskitceller är mer tillämpningar där kortare livslängd är ok.
Forskningen har gjort stora framsteg, och flera av de tidigare stabilitetsproblemen hos perovskit har nu delvis lösts genom nya passiveringslager, 2D‑perovskitstrukturer och kemiska stabiliseringsmetoder.

Men, de är inte riktigt framme vid färdig produkt för marknaden än. Vi får vänta 2 - 5 år.

Oavsett är det en spännande utveckling överlag. Forskningen går just nu för högtryck, med allt från paneler som kan ladda på natten (infrarött ljus) till fönsterrutor som innehåller osynliga solceller. Ska bli spännande att se vad allt detta mynnar ut i.

Det kanske bara blir en tummetutt :-)

Nissens Nissens skrev:

Varför skulle det vara naivt när det sker. T ex ärvde jag ett hus där elcentralen var 70 år. Den fungerade och gick som när den var ny. Och det finna massor av tekniska installationer som bara går och går.

I solpaneler finns inget direkt slitage. Utan problemet lär vara att någon gång ger isolering med sig och det läcker in vatten. 40 år tror jag många kan börja lova nu i livslängd.

Det finns tidiga installationer av solpaneler och de går fortfarande. Någon degradering lär ha skett men inte så att det motiverar ett byte. (T ex från 1984 ovanpå taket till Brf Den Gyldene Porten i Stockholm) och som fortfarande producerar el.

När folk använder ordet "självklart" så brukar det betyda: "Jag har ingen aning men fantiserar om det".

Du får gärna redogöra för felfallen och deras frekvens. Det skulle vara mer seriöst.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B Bruzze skrev:
Forskningen har gjort stora framsteg, och flera av de tidigare stabilitetsproblemen hos perovskit har nu delvis lösts genom nya passiveringslager, 2D‑perovskitstrukturer och kemiska stabiliseringsmetoder.

Men, de är inte riktigt framme vid färdig produkt för marknaden än. Vi får vänta 2 - 5 år.

Oavsett är det en spännande utveckling överlag. Forskningen går just nu för högtryck, med allt från paneler som kan ladda på natten (infrarött ljus) till fönsterrutor som innehåller osynliga solceller. Ska bli spännande att se vad allt detta mynnar ut i.

Det kanske bara blir en tummetutt :-)
Googla SMR, där har du framtiden som kommer att döda alla hobbyelproducenters ekonomiska incitament att finnas om ett tag. (Som i och för sig inte finns idag heller)

Nissens Nissens skrev:
Googla SMR, där har du framtiden som kommer att döda alla hobbyelproducenters ekonomiska incitament att finnas om ett tag. (Som i och för sig inte finns idag heller)
Skaffa en sådan du hehe

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nuscale i USA har en i USA godkänd SMR. Det pris man upphandlat med en kund i USA där kunden backade ur, var motsv 2 mdr SEK/MW.

Så nu kan du räkna ut hur mycket det blir per kWh.

Du kan ju anta att det är dyrere i Sverige. Med Byggnads och våra kollektivavtal. säg 3 mdr/MW.
Sedan får du räkna med att det är en kapacitetsfaktor på säg 80%
Och en kalkylränta på minst 10%.
Säg att den går i 50 år även om du menar att det är orealistiskt mycket.

Hur mycket blir det nu per kWh?

Sittställning
"i framtiden kommer saker förändras"... Tror vi alla är överens?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.