Sittställning Sittställning skrev:
Ajj, då kan jag bara beklaga synd :(

Vissa nätägare ger spotpris plus några öre, det hjälper en liten del.

Du ska inte brygga skärmtak till uteplatsen, passa på och göra en 15m2 skärmtak av det :)
Frugan ville inte att jag skulle täcka glastaket till inglasningen med paneler...
...hon hävdar att det skulle bli mörkt. Jag sade att elen räcker till att lysa upp rummet...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Frugan ville inte att jag skulle täcka glastaket till inglasningen med paneler...
...hon hävdar att det skulle bli mörkt. Jag sade att elen räcker till att lysa upp rummet..
Din fru låter som en riktigt solstråle, några paneler runt henne ?

• Haha
pacman42
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Då gör du dåliga investeringar.

Detta är min utveckling de senaste sju åren:

[bild]

Jag sålde allt när Corona kom och köpte tillbaka när vaccinet kom i bolag som tagit en orimligt stor smäll under pandemin, bland annat Scandig som gått 3x sedan dess. I praktiken så dubblades mitt aktiekapital pga detta på bara ett år.

Jag kan ingenting om aktier egentligen, jag kör bara på säkra kort som jag har koll på via nyheterna och vänner/bekanta. Det lite större raset nyligen berodde på att jag just nu ligger tungt i Boliden och att aktien sjönk kraftigt när det var ett ras i Garpenbergsgruvan. Den dippen är dock större än motiverat av värdet på just den gruvan. Men jag ligger ändå på 3x på den aktien också, så jag skall inte gnälla.

Dessutom så plockar jag ut pengar ur mitt ISK när jag köper "nya" bilar, men det syns inte ens i kurvan då det blir relativt små belopp i sammanhanget.

Hursomhelst, skall jag ta ut pengar härifrån för att betala för solpaneler/batteri så blir det en ren förlustaffär över tid. Men jag säger inte att det är omöjligt, lyckas bara en solpanelsnasare förklara för mig hur panelerna/batterierna skall kunna ge en stadig vinst så är jag på - så snart jag beslutat att lägga om taket (innan dess är det ingen idé, taket måste bytas inom tio år ungefär så det börjar vara dags att fundera på det också, så lika bra att göra det samtidigt om man får ihop ekvationen).

Det lär bli plåttak med tegelutseende nästa gång, känns mer prisvärt. Dessutom lättare att sätta fast panelerna på.

Men jag räknar inte med att det är en bättre affär än jag gör på börsen...
Jag tycker inte att man ska jämföra med börsen alls, det är helt olika karaktär. Sen kan man som du säger ha tur, som jag tror iaf att du vet med dig, eller otur. Vi vet ju hur det har gått men inget om hur det kommer gå.

Köper man solceller så får man en minskad kostnad och om man då inte lägger mycket tid på att ta reda på vad den är utan bara låter det bli del av vardagsekonomin, som jag tror nästan alla gör, så blir det ju som det blir.

Sen skulle man ju kunna nogsamt kalkylera besparingen, ta dessa pengar varje år och investera i det man finner lämpligt och på så sätt förmodligen få ett överlägset resultat.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Pannor är också lätt att fästa på? Lättare att eventuellt byta pannor än att ha massa hål i takplåten. Spontan tanke.

Börs / energiåtgärder.
Båda låser pengar men bara ena sänker din månadskostnad. Same same but different.
Här sitter panelernas konsoller i läkten under betongpannorna. Varje panna togs ner och slipades/kapades ur för att göra plats för konsollen.
Att byta pannor under panelerna är rysligt besvärligt. Går nån panna sönder får man förlita sig på att takboarden under pannorna håller tätt! ;-)

Nissens
D djac skrev:
Jag tycker inte att man ska jämföra med börsen alls, det är helt olika karaktär. Sen kan man som du säger ha tur, som jag tror iaf att du vet med dig, eller otur. Vi vet ju hur det har gått men inget om hur det kommer gå.
Läs på om globala indexfonder, de har inget med tur att göra. På 7-10 år dubblas kapitalet utan att man behöver göra någonting. Så länge den globala ekonomin funkar så är det så. Men rasar den så har vi problem med mycket annat också.

Så visst har globala indexfonder en annan karaktär, mindre risk och bättre och säkrare avkastning. Går att avbryta och ta ut pengarna när man känner för det dessutom. 😊
D djac skrev:
Köper man solceller så får man en minskad kostnad och om man då inte lägger mycket tid på att ta reda på vad den är utan bara låter det bli del av vardagsekonomin, som jag tror nästan alla gör, så blir det ju som det blir.
Nej, man får en ökad kostnad i typ 15 år minst.
D djac skrev:
Sen skulle man ju kunna nogsamt kalkylera besparingen, ta dessa pengar varje år och investera i det man finner lämpligt och på så sätt förmodligen få ett överlägset resultat.
Betydligt bättre att investera i något klokt från början, eller hur?

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Läs på om globala indexfonder, de har inget med tur att göra. På 7-10 år dubblas kapitalet utan att man behöver göra någonting. Så länge den globala ekonomin funkar så är det så. Men rasar den så har vi problem med mycket annat också.

Så visst har globala indexfonder en annan karaktär, mindre risk och bättre och säkrare avkastning. Går att avbryta och ta ut pengarna när man känner för det dessutom. 😊

Nej, man får en ökad kostnad i typ 15 år minst.

Betydligt bättre att investera i något klokt från början, eller hur?
Hack i skivan?

Har gjort 100% avkastning på mina solceller.

Batteriet har gjort 8% på 4 månader.

Du har fått allt om bakfoten, solceller och batteri är lönsamt ☀️☀️

Redigerat:
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag får inte in mer än max 16 paneler, 13 har någon tidigare kommit fram till, Svea Solar var dock övertygade om att de klarar 16.

Jag gillar ändå inställningen de hade att man skall ha tillräckligt stort batteri för att själv konsumera det man producerar. Iom att batteriet kostar som nätavgifter och skatt så blir det panelerna man skall tjäna in pengarna på (och spotpriset när man producerar).

Kan man tjäna pengar utöver detta så är det en ren bonus.
Ny typ av solpaneler ligger i pipeline: Tandemceller (kisel + perovskit)

Tidshorisont: 2–5 år till massmarknad
Potential: 28–33 % verkningsgrad kommersiellt

• En 10 kW anläggning kan i framtiden ersättas av 7 kW med samma produktion.
• Perfekt för tak med begränsad yta.
• Priserna väntas sjunka till +10–20 % mot dagens paneler.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Det kommer alltid bättre saker sen, när dessa kommit så finns det andra saker i pipen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Jag fattar inte varför ni måste ställa indexfonder mot solceller. Låt båda stå för sig själva och jämför med kalkylränta.

Om solceller är lönsamt (men bara lite mer än kalkylränta) så kan det fortfarande vara så att man vill göra det.

Det är samma sak som att alla inte är maxbelånade för att sen ha indexfonder. Eller att man kör en elbil istället för att ha en jätte gammal bil och mer indexfonder.

Troligen är det precis som många här menar, indexfonder slår de flesta alternativ, men de som läser denna tråden är nog mer intresserade av solcellerna och batteriet. Skapa en egen tråd om investeringar där indexfonder jämförs med annat (men inte solceller). Eller trådar som jämför just saker med varandra; pool eller indexfond, segelbåt eller solceller, kaffe eller apelsinjuice.

Men kan inte denna tråd få handla om solceller?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Läs på om globala indexfonder, de har inget med tur att göra. På 7-10 år dubblas kapitalet utan att man behöver göra någonting.
Det där är sant i snitt men behöver inte vara sant för alla. Om du gick in med en stor klumpsumma precis före it-bubblan eller finanskrisen eller liknande kan det ta många, många år innan du ens är tillbaka på noll. Sen ska du dessutom lyckas dubbla det.
Och tvärtom, lyckades du gå in med en klumpsumma i en dal går det mycket fortare. Det vet du inte förrän i efterhand, så det kräver visst ett stort mått av tur.

Att du lyckats tajma dina köp är bara att gratulera till men det betyder inte att jag kommer kunna tajma mina. Historisk utveckling är inte en garanti för framtida utveckling.

• Gilla
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Hack i skivan?

Har gjort 100% avkastning på mina solceller.

Batteriet har gjort 8% på 4 månader.

Du har fått allt om bakfoten, solceller och batteri är lönsamt ☀️☀️
Även om det är privatekonomiskt lönsamt pga att man slipper skatter och avgifter är det samhällsekonomiskt olönsamt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:
Även om det är privatekonomiskt lönsamt pga att man slipper skatter och avgifter är det samhällsekonomiskt olönsamt.
Märklig kommentar med tanke på de incitament som byggs för precis detta.

Du får gärna utveckla.

Stefan N Stefan N skrev:
Det kommer alltid bättre saker sen, när dessa kommit så finns det andra saker i pipen.
Helt riktigt. Det kallas utveckling.
Detta gäller inom de flesta områden. Telefonen är ett bra exempel.

J JohanLun skrev:
Jag fattar inte varför ni måste ställa indexfonder mot solceller. Låt båda stå för sig själva och jämför med kalkylränta.
Det är väl inte jättekonstigt egentligen, i båda fallen handlar det om avkastning på kapitalet. Antingen tar man sin klumpsumma och köper solceller, får då en besparing, eller så köper man indexfonder för dem, får då förhoppningsvis en värdeökning. Andra jämförelsealternativ kan vara att amortera på nån kredit om man har nån sån (bolån, billån etc), sätta pengarna på sparkonto, tilläggsisolera, skaffa värmepump osv.

Det alternativ som snabbast ger dig tillbaka pengarna är det du bör välja om du bara räknar strikt ekonomiskt.

Problemet med jämförelsen är väl egentligen att du med fonder tar en risk, du kan tajma ditt köp helt fel och får därmed vips 20 års återbetalningstid medans grannen som köpte efter kraschen fick tre års återbetalningstid. Med grejer som påstås ge en besparing är det mycket enklare att räkna för att verifiera påståendet, risken är också betydligt lägre med en besparing.

Märklig kommentar med tanke på de incitament som byggs för precis detta.

Du får gärna utveckla.
Jag kan utveckla det. Att samhället sponsrar ineffektiva installationer (kostnadsmässigt) som drar undan skatteintäkter är bara korkat och leder till systemineffektivitet. Om företag eller privatpersoner utan bidrag installerar solpaneler och batterier så är det deras beslut. Att staten ger bidrag för solpaneler hos privatpersoner, paneler som kostar mer per producerad kWh, det är bara korkat!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.