Blev just uppringd av Svea Solar. De skall skicka mig en offert.

Intressant nog så anser de att 13 paneler i 5 kWh batteri är vad jag skall ha. Jag berättade att min förbrukning även nu på sommaren ofta ligger över 40 kWh per dygn, ändå så babblar man om att jag skall köpa och sälja el med batteriet (som alltså är på 5 kWh). Årssnittet ligger på 55 kWh per dygn.

Intressantare var dock att batteriet skall ha 14000 laddcykler och 80% löfte att det är kvar då, detta inom 8 år om jag tolkade honom rätt (jag får offerten imorgon antar jag, då lär jag kunna se alla fakta).

Men varför skall de sälja mig ett så litet batteri? Det måste ju vara för att jag och frugan maximerar bidraget på 100 000 kronor redan med det batteriet...

De hävdar att hela anläggningen skall vara installerad och klar för 101000kr. Nu lär det aldrig bli något då jag vill byta tak först i så fall, samt att jag skall kunna räkna hem det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Låter dyrt för så liten anläggning. 5kwh räcker ju inte till något alls?.. 5kwh totalt = hur mycket användbart ?

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressantare var dock att batteriet skall ha 14000 laddcykler och 80% löfte att det är kvar då, detta inom 8 år om jag tolkade honom rätt (jag får offerten imorgon antar jag, då lär jag kunna se alla fakta).
14k var fantastiskt. Hoppas du kan få reda på vilken batterikemi det är.

Kan möjligen vara så att dom optat BMC så att batteriet bara går mellan 20-80%. Då kan man nog få upp antalet cykler en hel del. Men då måste man leverera ett 67% större batteri än man säger. Det är ju tveksamt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Nov-feb för två anläggningar med ca 3 mil emellan i SE3, 440 kWh respektive 400 kWh producerat. Vilket motsvarar mindre än 5% av årlig produktion. Skillnaden mellan anläggningarna är att den ena har majoritet av paneler mot sydöstlig och den andra i sydlig riktning.
Skulle sannolikt varit ca 50% mer med snöfria paneler om man jämför med tidigare års data.
Det är inte mycket produktion kontra vad husen förbrukar under dessa månader i uppvärmning. Men ska tilläggas att saldot man bygger upp under året via export täcker elhandelskostnaden fram till ca februari. Så blir inte så mycket att betala varje månad.
Javisst är produktionen väldigt liten ställd mot husens förbrukning på vinterhalvåret, men så är det, så här långt norrut. Men å andra sidan har vi långa dagar på sommaren ...

Våra förhållanden tycks vara ganska olika. Här, i nordligaste SE3, producerade våran 13,8kW-anläggning sammanlagt 171.52 kWh under motsvarande period.
Det, under sommarhalvåret 2025, uppbyggda saldot hos elhandlaren räckte här till oktoberräkningen, och möjligen en del av novemberräkningen som var på 407kr.
Mars 2026 blev en bra månad för de snöfria solpanelerna, med en produktion på 966,54kWh ...
Våra paneler är i vinkel mot solen i Azimut 240 grader, så betydligt väster om söder ...

D daVinci skrev:
Där håller jag med. Så fort någon talar om bra så handlar det om tyckande.

Att beskriva det som andel av årsproduktionen säger mycket mer. Då är det ett kvantitativt mått.
Och givet data ovan så bör man kunna säga att Jan och Dec respektive ger ca 1% av årsproduktionen vardera.
Och det är kanske vad man kan räkna med i SE3.
Jag anser att vi ska/kan betrakta varje kW i produktion under nov-feb som en skänk från ovan ... ;-)
SE3 är stort så skillnaderna kan, av vad vi sett, vara ganska stora.
Vi bor en nätt halvmil från gränsen till SE2 i Gästrikland...

D daVinci skrev:
14k var fantastiskt. Hoppas du kan få reda på vilken batterikemi det är.

Kan möjligen vara så att dom optat BMC så att batteriet bara går mellan 20-80%. Då kan man nog få upp antalet cykler en hel del. Men då måste man leverera ett 67% större batteri än man säger. Det är ju tveksamt.
Men det skulle förklara varför batteriet i så fall är väldigt dyrt jämfört med solpanelerna. Men allt installerat och klart för 101 000 kr lät väl bra för att vara sant. Måste vara en massa tillägg för betongpannor och annat på det...

Nissens Nissens skrev:
Men det blir inget över till avskrivningarna av elanläggningen unde de månaderna och lite till. Det är ett av skälen till att det tar typ 15 år att få tillbaka investeringen i solpanelerna. I bästa fall.

Elen är ju dessutom dyrare att köpa på vinterhalvåret när panelerna ger nästan ingenting…
Jag ser att du är inne på ett möjligen känsligt spår .... Tiden mellan höst- och vårdagjämning är ingen direkt glädjande period för solelproducenter. Då blir det inga pengar till att betala av anläggningen, om man inte har batteri som kan rädda situationen ...
Det är sommarhalvåret som kan vara glädjande, om det inte vore för den f-bannade ankkurvan ...

Det finns en anledning till att man brukar säga att "solpaneler är som bäst när man har minst behov av dom"!
(Såvida man inte har en kraftig AC som drar el på dagarna!)

Med (det troliga) undantaget, dessa dagar, när vi får rätt bra betalt för den el vi skickas ut på nätet ...
(SE3)
Igår, må 11 maj = 98 - 180öre/kWh
Idag, ti 12 maj = 81 - 164öre/kWh
Imorron on 13 maj = 69 - 145öre/kWh

Sittställning Sittställning skrev:
2000kwh har jag, ca 20% av årsproduktion.

Batteriet köper billiga timmar och använder dyra, ca 1000kr rabatt i månaden vinter halvåret.

:)
Jag har haft två mycket intressanta samtal med "batteri-nasare" idag. Återkommer när jag smält intrycken och summerat de delar jag inte kände till sen tidigare ....

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Nu går det ju lite fram och tillbaka: några här skriver om vinterhalvåret, andra om vinter.

I vinterhalvår har vi ju med en vecka September och Oktober, sen även 3 veckor mars. Den tiden påverkar mycket.
Ja, det varierar en del från år till år ... mars har hittills varit en ganska bra månad här med 712, 1090 och 966kWh åren 2024, 2025 och 2026.

Specificerar vi "vinterhalvåret" till tiden mellan höst- och vårdagjämning har vi i alla fall ett gemensamt mått.
Senaste "vinterhalvår" lyckades våran anläggning skrapa ihop ~8% av en normal årsproduktion.

D djac skrev:
Problemet är att man inte orkar kvantifiera avkastningen, i mitt fall exempelvis så kan man ju enkelt säga att avkastningen är vad jag hade betalat för elen, och besparingen på nätavgifterna men jag vet ju inte vad elen hade kostat mig, eftersom jag inte har ett parallelt liv i samma hus att jämföra med. Visst kan man höfta mot månadsmedel men det är knappast rätt heller.
Helt enig!!!
Har man inte följt upp noga från början är det ett hopplöst projekt. Jag gjorde ett andra försök att kvantifiera avkastningen för nån dag sen, men insåg snabbt det lönlösa i projektet!
Det är enkelt att kolla hur "60-öringen" fallit ut, men resten känns som miljoner uppgifter som alla ska verifieras.

Sittställning
E Eje_19 skrev:
Helt enig!!!
Har man inte följt upp noga från början är det ett hopplöst projekt. Jag gjorde ett andra försök att kvantifiera avkastningen för nån dag sen, men insåg snabbt det lönlösa i projektet!
Det är enkelt att kolla hur "60-öringen" fallit ut, men resten känns som miljoner uppgifter som alla ska verifieras.
Förstår inte vad ni menar, månads rörligt är ju det man väger mot? Det är ju det enda alternativet för dom flesta?

Vad funderar du på, jag gör detta idag väldigt effektivt.
I vintras blev det cirka 1000 kr billigare bara den posten.
Det är precis det jag vill kolla för egen del ... Båda "batteri-nasarna" påstod att återbetalningstiden för batteri+hybridvxl-riktare skulle hamna kring 8år, eller ca 6000kr/år.

~15kWh Pylontech batteri+Solis S6 15kW hybridinverter för 50kkr. Av vad jag sett tidigare ett konkurrenskraftigt pris.
Alternativt ett Raymond 10,8kWh "semisolidstate" batteri med Solis S6 för 47,5kkr.

2000:- i besparing på "sommarhalvåret" genom bättre egenanvändning av solel, och närmare 4000:- under vinterhalvåret med "köpa billigt och använda när det är dyrt".
Kalkylen som beskrevs lät i mina öron rätt rimlig, men långtifrån dina 56 eller 58kr/dag du nämnde för nåra dar sen ...
Skulle man kunna realisera såna siffror betalar sig investeringen på 2-3år ...

Nått intressant var att Pylontechs batterier, som påstås ha väldigt gott rykta, skulle ha omkring 3000 laddcykler innan dom degraderades till ~70% av ursprungsinnehåll ... Vilket skulle innebära att dom borde bytas ut ungefär samtidigt som det är meningen att dom ska börja löna sig .... Detta räknat på en cykel/dygn.
Raymonds batteri garanteras hålla minst 6000 laddcykler och skulle bra klara 2 cykler/dygn vintertid, men oxo bli slitna när dom ska börja löna sig ....
Observera att detta är säljarnas uppgifter, inget jag hunnit verifiera på något sätt ...

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
Förstår inte vad ni menar, månads rörligt är ju det man väger mot? Det är ju det enda alternativet för dom flesta?
Fast det hade jag inte ens innan solcellerna, iom att man inte med säkerhet kan sätta ett elpris så blir ju svaret alltid fel.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Blev just uppringd av Svea Solar. De skall skicka mig en offert.

Intressant nog så anser de att 13 paneler i 5 kWh batteri är vad jag skall ha. Jag berättade att min förbrukning även nu på sommaren ofta ligger över 40 kWh per dygn, ändå så babblar man om att jag skall köpa och sälja el med batteriet (som alltså är på 5 kWh). Årssnittet ligger på 55 kWh per dygn.

Men varför skall de sälja mig ett så litet batteri? Det måste ju vara för att jag och frugan maximerar bidraget på 100 000 kronor redan med det batteriet...

De hävdar att hela anläggningen skall vara installerad och klar för 101000kr. Nu lär det aldrig bli något då jag vill byta tak först i så fall, samt att jag skall kunna räkna hem det.
Den offerten skulle jag akta mig noga för!!!
Säkert mer anpassad till gröna bidraget, än vad ni borde ha ...

E Eje_19 skrev:
Den offerten skulle jag akta mig noga för!!!
Säkert mer anpassad till gröna bidraget, än vad ni borde ha ...
Det vet jag mycket väl. Det är början på en diskussion dock. De pratade som sagt om att köpa och sälja när jag har kraftigt mycket högre dagsförbrukning på el än vad batteriet är på. Dvs, under den del av året då solen producerar så finns ingen poäng med att sälja. Batteriet används redan på kvällen då elen blir dyrare.

På vintern så skulle man kunna sälja, men med ett så litet batteri så är det bättre att använda elen själv när man lagar mat mm. Man skulle möjligen kunna ladda på natten för att sälja på förmiddagen, men då måste priset mitt på dan motivera laddning då inför aftonen. Tillåt mig tvivla att detta är det normala.

Så kalkylen bygger på att jag i praktiken skall få det att bära sig på en laddning och en urladdning per dag och att solpanelernas el till stor del måste säljas och jag skall köpa el när bilen laddas på kvällen/natten. Tillåt mig tvivla på att jag får ihop den kalkylen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.