43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ja, så är det.P pmd skrev:
Dessutom lär det behövas ett kraftigt batteri ... beroende på hur länge strömavbrottet pågår och när på året det sker..
Dessutom misstänker jag, utan att veta säkert, att vxl-riktaren behöver ett batteri att jobba mot, mtp det varierande elbehovet i ett hus. (Det där ska jag undersöka!)
Här var, i sviterna av Johannes, strömlöst i ganska precis 40h i slutet av december 2025. Det är det utan konkurrens längsta vi haft på de dryga 30år vi bott här!
Då skulle en ödriftsinvestering knappast ha löst elbehovet, åtminstone inte utan ett kraftigt elverk.
Dessutom lyckades solanläggningen bara prestera 22,34 kWh under hela december ... som var en mild och snöfri månad.
Visst vore automatisk ödrift fränt att ha, men en mycket tveksam investering för våran del.
Dessutom tyckte jag det var lite kul att tanka och starta upp det gamla kinesiska 1-fas elverket, dra nåra skarvsladdar till kyl, frysar och några lampor.
Jag tror det bästa för panelerna är att låta snön ligga ... Vi har tre rader paneler. Råkar man paja nån mitt i för att man vill åt nåra kW, blir det dyra KW:ar ...P pmd skrev:Jag har aldrig försökt borsta av snö från solpanelerna, men jag har en trädgårdspaviljong med nån sorts plexiglastak. Tillverkaren (IKEA, tyvärr …) rekommenderar att man demonterar hälften av takskivorna inför vintern för att de inte ska knäckas av snölast. F*n heller att jag gör det! Det var ett helvete att få dem på plats
Alltså "skottar" jag av snön när den börjar bli tung. Det syns tydligt att de böjer sig av snötyngden så det är nog ingen bra idé att låta snön ligga kvar.
Besvärligast är att få bort snö som delvis smält och frusit igen. Man får skrapa med snörakan vilket jag tycker ser lite för våldsamt ut för solpaneler.
Vi har ett växthus med kanalplast som ibland behöver bli av med snön. Hittills har det gått bra, men det är ganska spännande! ;-)
Lövblås när det lägger sig, har gjort det några gånger. Funkar skapligt.E Eje_19 skrev:
Tar vi senaste vinter, då Anna kom med snön i början av januari. Vi fick snabbt närmare 3dm snö, med drivbildning på panelerna, vilket gör snön halvtung.B Bruzze skrev:Du behöver ta dej en titt på taksopen.se
Jag har en sån borste speciellt framtaget för solpaneler + ett 8 meters teleskopskaft. Har aldrig missat en enda kW tack vare den.
Skaftet kan även användas med andra tillbehör, som grensåg, fönsterskrapa, takpannerengöring m.m. Finns även möjlighet att koppla på slang för att rengöra solpanelerna.
I december gav panelerna 22,34kWh. Antagligen skulle januari ha blivit snarlika eller lite bättre utan snö.
Inte äventyrar jag panelernas välmående för så lite kWh ... och så mycket arbete ... ;-)
Kul att du nämner lövblås. Är det pudersnö så använder jag alltid den för att blåsa av bilarna. Funkar riktigt bra.Sittställning skrev:
Taket däremot tar jag borsten. Det räcker som regel att dutta till lite på ett par ställen så kommer allt ner på en gång.
3 dm. Då skulle du behövt en snöhyvelE Eje_19 skrev:Tar vi senaste vinter, då Anna kom med snön i början av januari. Vi fick snabbt närmare 3dm snö, med drivbildning på panelerna, vilket gör snön halvtung.
I december gav panelerna 22,34kWh. Antagligen skulle januari ha blivit snarlika eller lite bättre utan snö.
Inte äventyrar jag panelernas välmående för så lite kWh ... och så mycket arbete ... ;-)
Är det något att ha en åsikt om, det är väl väldigt torra siffror, inte mycket utrymme för åsikter där, sen ser nog siffrorna väligt olika ut för olika anläggningar men inte heller det är en åsikt?E Eje_19 skrev:
Märkligt påstående. Om nån säger att solpaneler producerar ganska bra även på vintern är det en åsikt enligt min uppfattning. Troligen baserad på förväntningar.D djac skrev:
Jag ser inte "torra siffror" och åsikter som oförenliga.
Naturligtvis är det mycket stor skillnad på anläggningar.
Är det ens intressant vad jag eller du tycker, om svaret är exempelvis 512kWh, så är det vad det är, då kan man ju vara fanatisk åt ena eller andra hållet (tänker på en gubbe här) och tycka det är kasst eller super, eller är det bara en leverans enligt förväntan.E Eje_19 skrev:
Känns lite som när Postnord lägger något i brevlådan och ber en ranka upplevelsen, som aldrig uppstod, känner ingenting inför det, noll.
Med 10 kWp så är väl 9.9 MWh ganska exakt vad som kan förväntas. Så det ser ju bra ut.B Bruzze skrev: