Är ju en del solig el i SE4 (gul region)
1778245429115.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Faktiskt dubbelt så mycket i SE3. Men det finns ju mer tak där.

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
160k, 38kwh. Köpte för 5 år sen panelerna som är avbetalda.
Då har du haft en annan inkomstkälla, för panelerna har inte gett intjäning på över 30 000 per år, och vintrarna går dessutom i stort sett bort vad gäller solel. Du underskattar din omgivning om du tror att den skall tro på det där…

Det är ju helt orealistiska siffror. Elen är dyrast och behövs mest när panelerna ger som minst.

Jag skulle tro att kanske 70% av elen man köper går åt på vinterhalvåret när elen är dyrare och värmesystemet är igång samtidigt som solen är uppe kortare tid och den har dessutom en ogynnsam vinkel när den väl är uppe.

Så, det är fullständigt galet att det skulle vara möjligt att dra in 160 000 + kapitalkostnad på 5 år. Klarar man det på 15 år så har det gått fantastiskt bra.

Antar att du jobbar som säljare för solpaneler? 😊
Nu räknar jag att panelerna betalar av batteri för 80k minst 16k i snitt på en 5 års period. Hittils i år ligger jag snitt 58kr per dag i bespring. I vintras kapade jag 1000kr på elräkning bara genom att ladda billigt och använda dyrt.
Nu får du snart lägga upp en riktig kalkyl istället för alla dessa siffror du bara kastar upp i ludtdn.
I denna takten tar det 4år, räknar dock 5 år.
Jösses..
Molniga dagar klarar jag ändå med batteriet då panelerna ändå bollar husets förbrukning och batteriet vilar, oftast laddas batteriet ändå. En solig dag räcker 2 dagar.
Det funkar väl antagligen på nätterna och vintrarna också… 😊
Försöker hålla elbilen mellan 40-80, så kan jag köra in överskott i den vid 16 tiden när man kommer hem. Ibland står sen hemma över dagen och tar hela överskottet, beroende på elpris. Är det dyrt kan jag prioritera att sälja för bilens batteri räcker ändå 2 dagar till vid 50% oftast.
Ja, det ger väl några tior per dag…
Jämfär med rörligt månadspris se4.
Detta ger ett riktigt värde.
Man laddar bilen när elen är som billigast… så det minskar möjligheterna till reell besparing med dyra solpaneler dramatiskt

Redigerat:
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Då har du haft en annan inkomstkälla, för panelerna har inte gett intjäning på över 30 000 per år, och vintrarna går dessutom i stort sett bort vad gäller solel. Du underskattar din omgivning om du tror att den skall tro på det där…

Det är ju helt orealistiska siffror. Elen är dyrast och behövs mest när panelerna ger som minst.

Jag skulle tro att kanske 70% av elen man köper går åt på vinterhalvåret när elen är dyrare och värmesystemet är igång samtidigt som solen är uppe kortare tid och den har dessutom en ogynnsam vinkel när den väl är uppe.

Så, det är fullständigt galet att det skulle vara möjligt att dra in 160 000 + kapitalkostnad på 5 år. Klarar man det på 15 år så har det gått fantastiskt bra.

Antar att du jobbar som säljare för solpaneler? 😊

Nu får du snart lägga upp en riktig kalkyl istället för alla dessa siffror du bara kastar upp i ludtdn.

Jösses..

Det funkar väl antagligen på nätterna och vintrarna också… 😊

Ja, det ger väl några tior per dag…

Man laddar bilen när elen är som billigast… så det minskar möjligheterna till reell besparing med dyra solpaneler dramatiskt
Du har fel :) 80k på 5 år är inte 30k per år.

Kan du börja med att läsa inläggen ? :)

Taktar som sagt på 21k denna året 😉😉

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
D

Jag har också oförskämt bra siffror men jag orkar inte nämna det eftersom det snabbt blir för för komplext att förklara för de som varken läser eller förstår. Det är ju heller inte så att det går att garantera sådana varje år, som de garanterade 7% vissa får på indexfonder, men vi som vet vi vet :)

Även om jag betalade mer för mina solceller, idag är det billigt, så är det fortfarande så bra på många sätt att det nog är den bästa investering jag gjort, vad det gäller hus och teknik. Ovanpå detta så är det väldigt tillfredsställande.

• Gilla
  • Älska
JPTS och 3 till
  • Laddar…

18K här utan batteri ☀️
Batteriet sitter i bilen 😊

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Om man lever i samma verklighet som jag lyser solen även efter klar 16. Tydligen går det att ladda bilen med den solel som produceras nu efter jobbet? Kan någon berätta mer?

Detta måste ju vara ett bra sätt att tjäna in solceller och batteri ?

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Kan någon berätta mer?

Detta måste ju vara ett bra sätt att tjäna in solceller och batteri ?
Jadå. Vi kom hem 16:51 och satte i laddkabeln. 18:41 var det klart. Batteriet laddat för en ny gratisresa.
0 kW köpt el.
Tack underbara solceller 🥰

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
B Bruzze skrev:
Jadå. Vi kom hem 16:51 och satte i laddkabeln. 18:41 var det klart. Batteriet laddat för en ny gratisresa.
0 kW köpt el.
Tack underbara solceller 🥰
Wow så det funkar för dig med ?

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag var förundrad över att man tycker att det är en bra idé att låta solpanelerna ladda bilen hela dagen så att den endast är tillgänglig på nätterna.
Då sparar man väl ännu mer på att inte ha någon bil alls. Man kan ju inte använda den ändå…
Här ser du hur produktionen ser ut kl 16 idag. Du har en laddhybrid har du skrivit. Det tar max 3 timmar att ladda en sådan om du tömt batteriet helt. Då är klockan 19 och elproduktionen är fortfarande hög. Fattar inte ditt resonemang.

• IMG_2249.png
    Skapa konto
P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tänkte inte så mycket på skog utan på träd i närheten av bebyggelse.
Ja, det är rimligt, men att ta ner träd i sådana områden kan man knappast kalla för skövling.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:
Just det, hade nästan glömt att solpaneler också leder till trädskövling. När en industribyggnad i närheten monterade solpaneler avverkades en massa stora fina tallar vilket knappast var en slump.
"Skövling" va det inte du som ville märka ord? 😂

Sittställning
B Bruzze skrev:
Här ser du hur produktionen ser ut kl 16 idag. Du har en laddhybrid har du skrivit. Det tar max 3 timmar att ladda en sådan om du tömt batteriet helt. Då är klockan 19 och elproduktionen är fortfarande hög. Fattar inte ditt resonemang.
Saken är att det går att trycka i 5-15 kWh på eftermiddagens sol, sen om det är en hybrid eller hel-el spelar mindre roll.

Men jag tror faktiskt inte alla vill inse att att man spara pengar.

Hittils i år har jag sparat, jag upprepar. 58kr per dag.

Kommer som sagt öppna upp för att ladda batteriet billiga timmar och ladda ur dyra timmar. Så hela nissens argument faller i sär eftersom det bygger på "solel produceras bara när priset är billigt". Produceras billigt men säljs dyrt det är supply and demand förskjutet.

Helt otroligt hur vissa inte kan se skogen för alla träd.

Nissens
Saken är att det går att trycka i 5-15 kWh på eftermiddagens sol, sen om det är en hybrid eller hel-el spelar mindre roll.

Men jag tror faktiskt inte alla vill inse att att man spara pengar.
Jodå, men man har betalat dyra pengar för att få lägre elräkningar… man måste se helheten. Man kan inte bara ”glömma” alla pengarna man plöjt ned i anläggningen.
Hittils i år har jag sparat, jag upprepar. 58kr per dag.
Om du bara räknar besparingar ja, men inte om du ser på hur mycket du ligger ute med för den besparingen. Snittet per år blir typ halverat dessutom eftersom solen är uppe så lite på vinterhalvåret, och står lågt när den väl är uppe.
Kommer som sagt öppna upp för att ladda batteriet billiga timmar och ladda ur dyra timmar.
Du kör bilen på nätterna då?
Så hela nissens argument faller i sär eftersom det bygger på "solel produceras bara när priset är billigt". Produceras billigt men säljs dyrt det är supply and demand förskjutet.
Nejdå, jag har sagt att ”när solpanelerns producerar som mest, så är elen som billigast”. Bidrar med en bild på det igen…

Och åter igen så tänker du inte på utgifterna. Ett batteri betalat sig knappast under sin livslängd, de är väldigt dyra och har en begränsad livslängd.
Helt otroligt hur vissa inte kan se skogen för alla träd.
Mer otroligt med de som vräker ur sig det ena påståendet efter det andra som inte har någon som helst förankring i verkligheten.

Har du inget källkritiskt tänkande alls?

Du verkar ha ”köpt” precis allt solpanelskrängarna sagt till dig…

Visa en riktig kalkyl någon gång som styrker allt du påstår.

• IMG_9204.png
    Skapa konto
Jag skulle inte vilja bo där ”nissens” bor där det bara är sol mellan 9.30-16.00……..

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Taxture skrev:
Jag skulle inte vilja bo där ”nissens” bor där det bara är sol mellan 9.30-16.00……..
Hur är det med läsförståelsen?
”Solpanelerna ger som mest när elen är som billigast”

Du tror alltså inte att solpanelerna ger som mest mellan 9:30-16:00?

När menar du att solpanelerna ger som mest? På nätterna? 😂😂😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.