43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det är Booli som står för statistiken och hur de fått fram den står att läsa om du följer länken.H hempularen skrev:Det skulle jag ta med en mycket stor nypa salt. Dels från exempel i min närhet. Släktingar som köpt hus med solceller. Så långt det går att jämföra objekt, så höjde solcellerna verkligen inte priset överhuvudtaget.
Men Bolli statistiken misstänker jag bygger på att hus med solceller troligen har renoverats i närtid. Man sätter inte solceller på ett risigt renoveringsobjekt. Ett hus med solceller är troligen i genomsnitt i bättre skick än ett hus utan solceller.
Jag vet inte hur de räknar och vilka syften de tänker sig men när jag köpte skulle man matcha de två värdena.. jag hade då 22.000kWh och installerade en växelriktare på 15kW, med lite överdosering av paneler.pacman42 skrev:
I vilket elområde? Med vilken förbrukning?
Det är många parametrar att tänka på för att kunna veta.
De som skulle sälja till mig häromdagen, de ville inte bygga mer än 5 kWp. Mer än så skulle inte löna sig med 20 MWh förbrukning per år...
...men de skarvade ju kraftigt i det de sa, så jag bör nog inte lita på dem.
Det är samma fenomen i andra länder, finns liknande undersökningar från många länder, man ska akta sig för att lite för mycket på egna anekdoter.H hempularen skrev:Det skulle jag ta med en mycket stor nypa salt. Dels från exempel i min närhet. Släktingar som köpt hus med solceller. Så långt det går att jämföra objekt, så höjde solcellerna verkligen inte priset överhuvudtaget.
Men Bolli statistiken misstänker jag bygger på att hus med solceller troligen har renoverats i närtid. Man sätter inte solceller på ett risigt renoveringsobjekt. Ett hus med solceller är troligen i genomsnitt i bättre skick än ett hus utan solceller.
Så här räknade jag:pacman42 skrev:
Dina 171 öre stämmer inte med min verklighet. Skatt och överföring 71 öre/kWh. Elpriset är också högt räknat, men jag kan acceptera det. Med effekttarifferna är skatt och överföring bara på 52 öre, men nu tas de ju bort hos mig...
Sedan har du kring kostnader runt batteriet också. Det skall installeras. Det skall ha en växelriktare osv
Nordpool pris 80 öre
påslag 5 öre
överföring 16 öre
elskatt 36 öre
moms 34
Summa 171 öre
Momsen växer med beloppet
Det går ju att göra en ny beräkning med ett annat självkostnadspris och ett annat Nordpool-pris. Jag vill inte säga att jag träffade mitt i prick där.
Sedan tänkte jag att om man nu har solpaneler så borde man har en växelriktare.
Känns som du missar några parametrar. Men 12k är superläge att börja på!H hempularen skrev:Jo ATT man kan spara på solpaneler och batteri är nog alla med på. Men frågan är hur mycket i förhållande till investeringen.
OM jag tar vårt hus som exempel, så förbrukar vi drygt 18 000 kwh per år (48 000 innan vi skaffade bergvärme). Och lite grovt tror jag att ca 1/3 av det är under de 6 - 7 månader som du menar att man kan få noll kostnad för el. Jag skulle då alltså spara in ca 6 000 kWh/år. (lite glädjekalkyl, jag tror att vi ligger på ca 700 kWh/månad under vår, sommar och höst) Om vi lite grovt shablonmässigt sätter el och nätkostnad till 2 kr/kWh. Så skulle jag alltsaå kunna spara ca 12 000 kr per år.
Sedan föatrår jag att man även kan spara en del under årets kalla/mörka tid, delvis genoim att köpa/ladda nr elen är billigare under dygnet. Den pesparingen blir svårare att beräkna. Å andra sidan så tror jag inte på att man kan leva till 100% på solel under den ljusa tiden. Alla dagar är inte så ljusa.
Men grovt spara 12 000 per år, 160 000 i investering. Det ger i mitt tycke för lång payoff tid. Man måste rimligen räkna med någon form av kalkylränta. Att jämföra med en börsinvestering blir fel, helt olika typ av riskprofil. Men en ränta i nivå med bolån känns rimlig. Så om man antar ex. 4%. Då skulle man hamna på typ drygt 20 år i payofftid. För lång tid i förhållande till förväntad livslängd på utrustningen.
Och även om de där övriga timmarna på året skulle kunna ge en sigifikant besparing så skulle man ändå hamna på en payoff tid på 10 - 15 år, även det är för lång tid.
Du kan ju exportera el ut på nätet och tjäna en slant där med.
Jag gav 160k, en likvärdig installation går loss på 140k idag med bättre paneler än mina.
Jag har iofs klart lägre påslag (nära noll). Detta då jag byter leverantör varje år. De är duktiga på att ge bort sina intäkter.D daVinci skrev:
Sedan är som sagt var 80 öre högt, men jag accepterar siffran. Huvuddelen av min el köpts in klart mycket lägre än så under sommarhalvåret.
Firman som kontaktade mig tyckte inte jag skulle sälja el utan att all el jag producerar skall till husets förbrukning. Dvs hälften så mycket per dag. Batteriet är det som skall lösa det.B Bruzze skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Frågan är väl lite vem som är "man", misstänker att det är solcellsäljarna. Det finns i princip ingen konsumentelektronik där man räknar med 30 års livslängd annars, Hur många har en 30 år gammal TV? Dator? Detta är dessutom elektronik som sitter väldigt klimatutsatt, en dålig miljö för elektronik.B Bruzze skrev:
Jag är skeptisk
Nu är väl inte solpaneler konsumetelektronik riktigt. Eller tänker du att du har en drös kondingar som torkar ut i solpanelerna?H hempularen skrev:Frågan är väl lite vem som är "man", misstänker att det är solcellsäljarna. Det finns i princip ingen konsumentelektronik där man räknar med 30 års livslängd annars, Hur många har en 30 år gammal TV? Dator? Detta är dessutom elektronik som sitter väldigt klimatutsatt, en dålig miljö för elektronik.
Jag är skeptisk
Det är inte så mycket som kan börja gå fel i solpaneler. Klarar dom sig bara upp på taket intakta så lär 30 år gå bra.
160k, 38kwh. Köpte för 5 år sen panelerna som är avbetalda. Nu räknar jag att panelerna betalar av batteri för 80k minst 16k i snitt på en 5 års period. Hittils i år ligger jag snitt 58kr per dag i bespring. I vintras kapade jag 1000kr på elräkning bara genom att ladda billigt och använda dyrt.H hempularen skrev:Men din kalkyl: Om vi antar 30 kWh batteri (som jag tror sittställning har använt i sin kalkyl tidigare i tråden) så skulle din investering hamna på ca 40 000 inte 160 000 som sittställning hade i sin kalkyl.
Kan du spara 12 000 per år med en investering på 40 000, så blir ju kalkylen ganska uppenbart OK. Men jag tror inte det är realistiskt att få en installation med solpaneler lämpliga för 30 kWh batteri och batteri för 40 000.
I denna takten tar det 4år, räknar dock 5 år.
Molniga dagar klarar jag ändå med batteriet då panelerna ändå bollar husets förbrukning och batteriet vilar, oftast laddas batteriet ändå. En solig dag räcker 2 dagar.
Försöker hålla elbilen mellan 40-80, så kan jag köra in överskott i den vid 16 tiden när man kommer hem. Ibland står sen hemma över dagen och tar hela överskottet, beroende på elpris. Är det dyrt kan jag prioritera att sälja för bilens batteri räcker ändå 2 dagar till vid 50% oftast.
Jämfär med rörligt månadspris se4.
Detta ger ett riktigt värde.
Och bor man i SE4 så ser kalkylen helt annorlunda ut än om man bor i SE3.Sittställning skrev:
160k, 38kwh. Köpte för 5 år sen panelerna som är avbetalda. Nu räknar jag att panelerna betalar av batteri för 80k minst 16k i snitt på en 5 års period. Hittils i år ligger jag snitt 58kr per dag i bespring. I vintras kapade jag 1000kr på elräkning bara genom att ladda billigt och använda dyrt.
I denna takten tar det 4år, räknar dock 5 år.
Molniga dagar klarar jag ändå med batteriet då panelerna ändå bollar husets förbrukning och batteriet vilar, oftast laddas batteriet ändå. En solig dag räcker 2 dagar.
Försöker hålla elbilen mellan 40-80, så kan jag köra in överskott i den vid 16 tiden när man kommer hem. Ibland står sen hemma över dagen och tar hela överskottet, beroende på elpris. Är det dyrt kan jag prioritera att sälja för bilens batteri räcker ändå 2 dagar till vid 50% oftast.
Jämfär med rörligt månadspris se4.
Detta ger ett riktigt värde.