35 495 läst ·
1 473 svar
35k läst
1,5k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Ditt argument att solpanelerna producerar som mest när elen är billigast, kanske stämmer för vissa, men inte för oss.Nissens skrev:
Vårat hus står lite svagt SV, så vi peakar kl 14:00 när azimut är ca 200 grader. Det kan du också se på bilden jag visade dej i ett tidigare inlägg.
Så som ?Nissens skrev:
(Det skulle underlätta om du kunde leverera fakta och logik).
Det var ett tomt påstående.Nissens skrev:
Jag kan bara ta till mig påståenden propert underbyggda med fakta och logik. Kan du leverera det?
Det är också substanslöst.Nissens skrev:
(Det skulle underlätta om du kunde leverera fakta och logik).
Exakt! Batteri är lösningen för att få högre nyttjade. Därav 4-5 år återbetalning.Nissens skrev:
Nu börjar vi komma någonstans (sarkasm)
Japp. Har man solpaneler kopplade mot elnätet finns en växelriktare.D daVinci skrev:Så här räknade jag:
Nordpool pris 80 öre
påslag 5 öre
överföring 16 öre
elskatt 36 öre
moms 34
Summa 171 öre
Momsen växer med beloppet
Det går ju att göra en ny beräkning med ett annat självkostnadspris och ett annat Nordpool-pris. Jag vill inte säga att jag träffade mitt i prick där.
Sedan tänkte jag att om man nu har solpaneler så borde man har en växelriktare.
Kruxet är att väldigt många såna ute i stugorna inte hanterar batterier, så man tvingas byta ut den ifall man skaffar batterier till en befintlig solanläggning.
Eller komplettera, ofta är det lättare att bara lägga till en.E Eje_19 skrev:
Fram till Oktober är det mer produktion, än förbrukning:Nissens skrev:
Det får ni som får såna fina besparingar även när solen inte är uppe reda ut för oss andra, för de flesta är det helt obegripligt.
Solen står lågt på himlen och är uppe få timmar under vintermånaderna för de flesta i Sverige. Uppe i norr kommer solen inte upp alls ett tag. Så verkar det inte vara för de som skaffat solpaneler.
Berätta gärna hur det fungerar.
Tack, snälla!
Oktober 2025: Förbrukade 456 kwh och 848 kwh produktion.
Sen är Nov, Dec och Januari dåliga månader. Från och med Februari vecka 7 brukar det blir rätt bra med överskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom som installerar tendera ha bra förutsättningar, hur kan du inte förstå det?Nissens skrev:
Det får ni som får såna fina besparingar även när solen inte är uppe reda ut för oss andra, för de flesta är det helt obegripligt.
Solen står lågt på himlen och är uppe få timmar under vintermånaderna för de flesta i Sverige. Uppe i norr kommer solen inte upp alls ett tag. Så verkar det inte vara för de som skaffat solpaneler.
Berätta gärna hur det fungerar.
Tack, snälla!
Slåss du egentligen mot dina personliga förutsättningar, egentligen kanske du vill installera men har usla förhållanden och är bitter?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Det är skillnad på att medvetet överdriva och att använda befintliga ord ocb begrepp på ett felaktigt sätt.Sittställning skrev:
Att städer och bostadsområden blir mindre gröna skulle jag säga är ett verkligt problem. Träden gör både luften renare och gör att man slipper se lika mycket av t ex fula byggnader.
Ok. Ja då får man lägga till 1643 kr plus frakt från Po-landet. För en 12 kW hybridväxelriktare då.E Eje_19 skrev:
Det är mer sanning att min el går till export än att man skövlar skog runt en byggnad.Magnus E K skrev:
Tycker många byggnader är fina, speciellt om det pryds med paneler också, gärna överdimensionerade så man kan exportera ☀️
Den här tråden är nog en av de roligaste jag varit med om. Jag bad därför ChatGpt sammanfatta vad som diskuterats.
Tråden började oskyldigt.
Någon frågade:
“Är det värt att skaffa batteri?”
Fem minuter senare var vi inte längre i elsystemet — vi var i ett existentiellt gruppterapisamtal om civilisationens kollaps.
Först kom kalkylerna:
“Du sparar 3 kronor per dag.”
“Nej, 4:50 om du optimerar mot spotpris.”
“Har du ens räknat degradering?”
Plötsligt satt tre personer med Excelark större än statsbudgeten och räknade hem ett batteri som kanske lönar sig lagom till barnbarnens pension.
Sedan gled tråden elegant över till aktier.
Någon nämnde Tesla.
Någon annan svarade att “det riktiga batteriet är portföljen”.
Två timmar senare diskuterades amerikanska räntor, AI-bubblan och varför alla borde ha köpt Bitcoin 2013 istället för pellets.
Därefter dök solcellerna upp.
En person hävdade att hans anläggning producerar “så mycket att grannarna blir bländade av hållbarhet”.
En annan kontrade med att november i Sweden producerar ungefär lika mycket solel som en ficklampa med dåliga batterier.
Sen tog diskussionen en oväntad chartervänster:
“För samma pengar kan man resa till Thailand varje år istället.”
Vilket direkt ledde till:
“Ja men flyget då?”
Vilket i sin tur ledde till:
“Vet du hur mycket skog som skövlas för batterimetaller?”
Nu var vi alltså tre inlägg från att någon började citera mayafolkets kollaps.
Vid det här laget hade ingen längre någon aning om batteriet var lönsamt.
Men vi hade:
Sista kommentaren kom från någon som bara skrev:
“Jag köpte ved istället.”
Och på något märkligt sätt kändes det som trådens mest genomtänkta inlägg.
Ha en trevlig lördagskväll!
Tråden började oskyldigt.
Någon frågade:
“Är det värt att skaffa batteri?”
Fem minuter senare var vi inte längre i elsystemet — vi var i ett existentiellt gruppterapisamtal om civilisationens kollaps.
Först kom kalkylerna:
“Du sparar 3 kronor per dag.”
“Nej, 4:50 om du optimerar mot spotpris.”
“Har du ens räknat degradering?”
Plötsligt satt tre personer med Excelark större än statsbudgeten och räknade hem ett batteri som kanske lönar sig lagom till barnbarnens pension.
Sedan gled tråden elegant över till aktier.
Någon nämnde Tesla.
Någon annan svarade att “det riktiga batteriet är portföljen”.
Två timmar senare diskuterades amerikanska räntor, AI-bubblan och varför alla borde ha köpt Bitcoin 2013 istället för pellets.
Därefter dök solcellerna upp.
En person hävdade att hans anläggning producerar “så mycket att grannarna blir bländade av hållbarhet”.
En annan kontrade med att november i Sweden producerar ungefär lika mycket solel som en ficklampa med dåliga batterier.
Sen tog diskussionen en oväntad chartervänster:
“För samma pengar kan man resa till Thailand varje år istället.”
Vilket direkt ledde till:
“Ja men flyget då?”
Vilket i sin tur ledde till:
“Vet du hur mycket skog som skövlas för batterimetaller?”
Nu var vi alltså tre inlägg från att någon började citera mayafolkets kollaps.
Vid det här laget hade ingen längre någon aning om batteriet var lönsamt.
Men vi hade:
- analyserat världsekonomin,
- räddat klimatet tre gånger,
- avskaffat flygskam,
- återplanterat halva Amazonas,
- och nästan startat ett nytt energipolitiskt parti.
Sista kommentaren kom från någon som bara skrev:
“Jag köpte ved istället.”
Och på något märkligt sätt kändes det som trådens mest genomtänkta inlägg.
Ha en trevlig lördagskväll!
En av poängerna med batteri är att minimera försäljning av el.Nissens skrev:
Redigerat: