Sittställning Sittställning skrev:
Om man verkligen inte förstår att batteri och solceller i praktiken kan nolla elräkningen 6–7 månader om året så vet jag inte riktigt vad man tittar på.
Jo ATT man kan spara på solpaneler och batteri är nog alla med på. Men frågan är hur mycket i förhållande till investeringen.

OM jag tar vårt hus som exempel, så förbrukar vi drygt 18 000 kwh per år (48 000 innan vi skaffade bergvärme). Och lite grovt tror jag att ca 1/3 av det är under de 6 - 7 månader som du menar att man kan få noll kostnad för el. Jag skulle då alltså spara in ca 6 000 kWh/år. (lite glädjekalkyl, jag tror att vi ligger på ca 700 kWh/månad under vår, sommar och höst) Om vi lite grovt shablonmässigt sätter el och nätkostnad till 2 kr/kWh. Så skulle jag alltsaå kunna spara ca 12 000 kr per år.

Sedan föatrår jag att man även kan spara en del under årets kalla/mörka tid, delvis genoim att köpa/ladda nr elen är billigare under dygnet. Den pesparingen blir svårare att beräkna. Å andra sidan så tror jag inte på att man kan leva till 100% på solel under den ljusa tiden. Alla dagar är inte så ljusa.

Men grovt spara 12 000 per år, 160 000 i investering. Det ger i mitt tycke för lång payoff tid. Man måste rimligen räkna med någon form av kalkylränta. Att jämföra med en börsinvestering blir fel, helt olika typ av riskprofil. Men en ränta i nivå med bolån känns rimlig. Så om man antar ex. 4%. Då skulle man hamna på typ drygt 20 år i payofftid. För lång tid i förhållande till förväntad livslängd på utrustningen.

Och även om de där övriga timmarna på året skulle kunna ge en sigifikant besparing så skulle man ändå hamna på en payoff tid på 10 - 15 år, även det är för lång tid.

H hempularen skrev:
Å andra sidan så tror jag inte på att man kan leva till 100% på solel under den ljusa tiden. Alla dagar är inte så ljusa.
Det där tyckte jag var en intressant fråga. Har vi någon erfarenhet från folk som har solpaneler och batterier?
Klarar ni hela sommaren utan att köpa någon el?
Även för dagar som är mulna?

H hempularen skrev:
Jo ATT man kan spara på solpaneler och batteri är nog alla med på. Men frågan är hur mycket i förhållande till investeringen.

OM jag tar vårt hus som exempel, så förbrukar vi drygt 18 000 kwh per år (48 000 innan vi skaffade bergvärme). Och lite grovt tror jag att ca 1/3 av det är under de 6 - 7 månader som du menar att man kan få noll kostnad för el. Jag skulle då alltså spara in ca 6 000 kWh/år. (lite glädjekalkyl, jag tror att vi ligger på ca 700 kWh/månad under vår, sommar och höst) Om vi lite grovt shablonmässigt sätter el och nätkostnad till 2 kr/kWh. Så skulle jag alltsaå kunna spara ca 12 000 kr per år.

Sedan föatrår jag att man även kan spara en del under årets kalla/mörka tid, delvis genoim att köpa/ladda nr elen är billigare under dygnet. Den pesparingen blir svårare att beräkna. Å andra sidan så tror jag inte på att man kan leva till 100% på solel under den ljusa tiden. Alla dagar är inte så ljusa.

Men grovt spara 12 000 per år, 160 000 i investering. Det ger i mitt tycke för lång payoff tid. Man måste rimligen räkna med någon form av kalkylränta. Att jämföra med en börsinvestering blir fel, helt olika typ av riskprofil. Men en ränta i nivå med bolån känns rimlig. Så om man antar ex. 4%. Då skulle man hamna på typ drygt 20 år i payofftid. För lång tid i förhållande till förväntad livslängd på utrustningen.

Och även om de där övriga timmarna på året skulle kunna ge en sigifikant besparing så skulle man ändå hamna på en payoff tid på 10 - 15 år, även det är för lång tid.
Om man köper ett batter på t ex ett sådant här ställe https://www.nkon.nl/en/thuisbatterij.html
Så om vi räknar lite konservativt så får vi kanske 1300 kr/kWh i inköp. Och säg 6000 laddcykler. Och säger vi i snitt 90% uttnyttjande pga degradering över tiden och med bolåneräntan så hamnar vi då på ca 25 öre per kWh och laddcykel.

Vad kostar då egenproducerad solel? 30 öre/kWh.
Då laddar vi med den och ligger på på en kostnad på 55 öre.

Och så slipper vi köpa el för vaddå? 80 öre NordPool pris. Sedan tillkommer kostnader (avgifter och skatter) så priset vi slipper betala är 171 öre. Inbesparing 116 öre. Sedan slipper vi kanske en effektavgift. Men ignorerar den. Med det så är batterier betalt på 3 år. Men man kan inte göra detta riktigt hela året. Utan bara en del. För resten av året får man köpa när det är som billigast under dygnet. Det kan ju öka payofftiden till 5 år. Sedan har man 11 år kvar då batteriet är betalt och man bara halar in vinst.

Nissens
B Bruzze skrev:
Du som tjänar så mycket på aktier behöver väl inte jobba…
Det behöver jag faktiskt inte, men jag har ett väldigt roligt jobb så jag gör det ändå.

Men det var inte det som var frågan. Jag var förundrad över att man tycker att det är en bra idé att låta solpanelerna ladda bilen hela dagen så att den endast är tillgänglig på nätterna.
Då sparar man väl ännu mer på att inte ha någon bil alls. Man kan ju inte använda den ändå…

Nissens
H hempularen skrev:
Det beror på vad man menar med att ”tjäna”. I min värld har man inte tjänat något innan man fått tillbaka investeringen inklusive kapitalkostnader.

Att man får lägre elräkningar är väl alla överens om. De pengarna man sparar skall ju räknas som ”amorteringar” på investeringen. Och det tar måååånga år innan alla de pengarna kommit in, om någonsin.
H hempularen skrev:

D
Nissens Nissens skrev:
Det behöver jag faktiskt inte, men jag har ett väldigt roligt jobb så jag gör det ändå.

Men det var inte det som var frågan. Jag var förundrad över att man tycker att det är en bra idé att låta solpanelerna ladda bilen hela dagen så att den endast är tillgänglig på nätterna.
Då sparar man väl ännu mer på att inte ha någon bil alls. Man kan ju inte använda den ändå…
Du måste ha ett enormt batteri bilen, och hög förbrukning, om du ska ladda hela dagen, mitt är under 100kWh och jag kör inte bil hela tiden när jag inte laddar, så där kan jag aldrig hamna?

D
H hempularen skrev:

Det är inte lätt att räkna på och det betyder att man tenderar att hamna där man vill att svaret ska vara.

För min del har det också varit så att jag fått en vaccination mot höga elpriser, detta var ett syfte för mig, dyra år tjänar/sparar jag mer och billiga mindre, det kostar alltid att försäkra sig mot något, dvs även detta är ett värde, nu säljs ju inte exakt denna tjänst men det finns ju ett bundet elpris man kan använda som jämförelse.

Om jag hade orkat tror jag också att jag hade kunnat få ner min bolåneränta pga den minskade förbrukningen, kanske kommer när jag känner för det.

Jag vet inte exakt vad jag sparar med min anläggning, dels varierar elpriset så mycket och dels ändras mitt förbrukningsmönster av att jag har solel och lagring, jag kan alltså inte rakt av ta min nuvarande förbrukning och lägga över elpriserna, det ger ingen rättvisande bild heller. Jag är dock väldigt övertygad om att det både är lönsamt och samtidigt ger mig ökad frihet, det sista har ju också ett värde.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om man köper ett batter på t ex ett sådant här ställe [länk]
Så om vi räknar lite konservativt så får vi kanske 1300 kr/kWh i inköp. Och säg 6000 laddcykler. Och säger vi i snitt 90% uttnyttjande pga degradering över tiden och med bolåneräntan så hamnar vi då på ca 25 öre per kWh och laddcykel.

Och så slipper vi köpa el för vaddå? 80 öre NordPool pris. Sedan tillkommer kostnader (avgifter och skatter) så priset vi slipper betala är 171 öre. Inbesparing 116 öre. Sedan slipper vi kanske en effektavgift. Men ignorerar den. Med det så är batterier betalt på 3 år. Men man kan inte göra detta riktigt hela året. Utan bara en del. För resten av året får man köpa när det är som billigast under dygnet. Det kan ju öka payofftiden till 5 år. Sedan har man 11 år kvar då batteriet är betalt och man bara halar in vinst.
Men din kalkyl: Om vi antar 30 kWh batteri (som jag tror sittställning har använt i sin kalkyl tidigare i tråden) så skulle din investering hamna på ca 40 000 inte 160 000 som sittställning hade i sin kalkyl.

Kan du spara 12 000 per år med en investering på 40 000, så blir ju kalkylen ganska uppenbart OK. Men jag tror inte det är realistiskt att få en installation med solpaneler lämpliga för 30 kWh batteri och batteri för 40 000.

H hempularen skrev:
Kan du spara 12 000 per år med en investering på 40 000, så blir ju kalkylen ganska uppenbart OK
Kan jag spara 12.000kr per år är även en investering på 160.000kr helt ok 🤔🤓

Nissens Nissens skrev:
Det beror på vad man menar med att ”tjäna”. I min värld har man inte tjänat något innan man fått tillbaka investeringen inklusive kapitalkostnader.
Det finns nog många som tänker annorlunda om det.

Om ett investmentbolag investerar 10 Mio kr i ett annat företag och får utdelning av låt oss säga 1 Mio kr varje år, då är det en inkomst och det har tjänat pengar.

Investerar man i en tillgång, och intäkter är större en avskrivningar och och andra kostnader, så tjänar man.

Annars skulle ju hela bokföringssystemet vara missvisande.

D daVinci skrev:
Om man köper ett batter på t ex ett sådant här ställe [länk]

Dina 171 öre stämmer inte med min verklighet. Skatt och överföring 71 öre/kWh. Elpriset är också högt räknat, men jag kan acceptera det. Med effekttarifferna är skatt och överföring bara på 52 öre, men nu tas de ju bort hos mig...

Sedan har du kring kostnader runt batteriet också. Det skall installeras. Det skall ha en växelriktare osv

H hempularen skrev:

Du är inte helt fel ute. Många med en 10 kW anläggning ligger just i spannet 12000 - 16000 kr i avkastning per år, beroende på hur man använder sin egenproducerade el.

En 10 kW anläggning ligger någonstans kring 110 000 - 130 000 kr, vilket i långa loppet ger tillbaka investeringen flera gånger.

Man räknar med 30 års livstid på solceller.
12000 x 30 ‎ = 360 000kr
16000 x 30 ‎ = 480 000kr

Dessutom såg jag på Booli att husets värde ökar med i snitt 290 000 om det sitter solceller på taket.

https://www.booli.se/kunskap/med-de-har-investeringarna-kan-vardet-pa-din-bostad-hojas

Du får scrolla ner till botten. Där står det om just värdeökningen med solceller.

B Bruzze skrev:
Du är inte helt fel ute. Många med en 10 kW anläggning ligger just i spannet 12000 - 16000 kr i avkastning per år, beroende på hur man använder sin egenproducerade el.

En 10 kW anläggning ligger någonstans kring 110 000 - 130 000 kr, vilket i långa loppet ger tillbaka investeringen flera gånger.

Man räknar med 30 års livstid på solceller.
12000 x 30 ‎ = 360 000kr
16000 x 30 ‎ = 480 000kr

Dessutom såg jag på Booli att husets värde ökar med i snitt 290 000 om det sitter solceller på taket.

[länk]

Du får scrolla ner till botten. Där står det om just värdeökningen med solceller.
I vilket elområde? Med vilken förbrukning?

Det är många parametrar att tänka på för att kunna veta.

De som skulle sälja till mig häromdagen, de ville inte bygga mer än 5 kWp. Mer än så skulle inte löna sig med 20 MWh förbrukning per år...
...men de skarvade ju kraftigt i det de sa, så jag bör nog inte lita på dem.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Det skulle jag ta med en mycket stor nypa salt. Dels från exempel i min närhet. Släktingar som köpt hus med solceller. Så långt det går att jämföra objekt, så höjde solcellerna verkligen inte priset överhuvudtaget.

Men Bolli statistiken misstänker jag bygger på att hus med solceller troligen har renoverats i närtid. Man sätter inte solceller på ett risigt renoveringsobjekt. Ett hus med solceller är troligen i genomsnitt i bättre skick än ett hus utan solceller.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I vilket elområde? Med vilken förbrukning?

Det är många parametrar att tänka på för att kunna veta.

De som skulle sälja till mig häromdagen, de ville inte bygga mer än 5 kWp. Mer än så skulle inte löna sig med 20 MWh förbrukning per år...
...men de skarvade ju kraftigt i det de sa, så jag bör nog inte lita på dem.
Har du 20000 kWh i förbrukning per år?
En 10 kW anläggning producerar 60 - 70 kWh per dag under den här årstiden, så du borde nog satsa på 10 istället för 5.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.