Nissens Nissens skrev:
”Solpanelerna ger som mest när elen är som billigast”
@Nissens vill Du förklara, varför ovan är relevant.

Tack.

Nissens
H he-peter skrev:
@Nissens vill Du förklara, varför ovan är relevant.

Tack.
Jo, det är högst relevant att solpanelerna producerar mest el när priset för både köpt och såld el är som lägst.

Det förlänger återbetalningstiden för anläggningen eftersom besparingen blir mindre.

Det är ju självklarheter.

Sittställning
Börsen kan knappast ha behandlat dig särskilt väl om du tycker att en investering som i praktiken betalat tillbaka ~80k på 5 år är katastrofal ekonomi.

Sedan fortsätter anläggningen producera efter det också. Batteriet kommer dessutom sannolikt vara återbetalt på ungefär samma tidsspann igen med dagens volatilitet.

Under tiden har jag haft:
lägre elkostnader
lägre exponering mot pristoppar
backupkapacitet
kontroll över när jag köper el
möjlighet att flytta konsumtion dynamiskt

Med ett större batteri och tim/kvartsstyrning är jag i praktiken nästan alltid nära dygnets billigaste energi.

Det känns mest som att du fortfarande tänker "fast installation", medan resten av marknaden redan gått över till energihandel på hushållsnivå.

Det jag också reagerar på är dina korta dygn, som verkar ha 3-4 sol timmar sedan natt.

Jag vill återigen bara säga hur grymt det är att spara i snitt 58kr per dag på solceller och batteri. ☀️☀️

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kör bilen på nätterna då?
Nu har folk berättat att dom kan ladda bilen med solel efter att dom kommit hem från jobbet.

Har du tagit emot den informationen?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D daVinci skrev:
Nu har folk berättat att dom kan ladda bilen med solel eftera att dom kommit hem från jobbet.

Har du tagit emot den informationen?
Ja, men det blir inte mycket kräm att ladda för en elbil på den stunden, eller hur?
Solpanelerna ger mindre när solen står lägre dessutom.
Tog du till dig den informationen?

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det blir inte mycket kräm att ladda för en elbil på den stunden, eller hur?
Fast vi har skrivit att vi får ganska mycket el? 7.5kw producerar jag kl 16, kl 17 är det 6.2kw.

Dessutom har jag sparat i batteriet i huset.

Du vill inte förstå?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men vad spelar det för roll om man kan ladda bilens batteri.

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är trivial kunskap. Men relevansen är oklar.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är högst relevant att solpanelerna producerar mest el när priset för både köpt och såld el är som lägst.
Hur blir det relevant när man lagrar det som inte används, och använder senare och låter bli att köpa när det är dyrare.

Nissens Nissens skrev:
Det förlänger återbetalningstiden för anläggningen eftersom besparingen blir mindre.
Nej hur då?
Nissens Nissens skrev:
Det är ju självklarheter.
Det är dock ett uttryck som används när folk inte kan redogöra.

Nissens
D daVinci skrev:
Ja, men vad spelar det för roll om man kan ladda bilens batteri.
För en elbil betyder det en del.
D daVinci skrev:
Ja, det är trivial kunskap. Men relevansen är oklar.
Du tog alltså inte till dig att lägre elpriser förlänger återbetalningstiden på elproduktionsanläggningen?

Den relevansen är kristallklar för alla som förstår det ekonomiska perspektivet.

Sittställning
Nissens trollar ju.

• Älska
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju självklarheter
Hehe... precis. Det är anledningen ja blev lite förvånad, att Du skriver det ändå.

Kan Du lite kort förklara, hur produktionskurvan under dagen förändrar sig över året i relation till elpriset.

Tack snälla!

• Gilla
djac
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
För en elbil betyder det en del.

Du tog alltså inte till dig att lägre elpriser förlänger återbetalningstiden på elproduktionsanläggningen?

Den relevansen är kristallklar för alla som förstår det ekonomiska perspektivet.
Stöd laddar vardagar, toppar på helger. Maximerar egen förbrukning. 58kr besparing per dag 😂 hur förstår du inte?

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Nissens trollar ju.
Jo, jag misstänkte att du inte skulle ta till dig relevant verklighetsbaserad information.
Du borde lyssna mindre på de som kränger solpaneler.

Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Stöd laddar vardagar, toppar på helger. Maximerar egen förbrukning. 58kr besparing per dag 😂 hur förstår du inte?
Om du kör väldigt lite kanske det funkar. Men kör man så lite är det väl bättre med cykel eller elmoppe. 😊

Men det är klart, då får du ju inte användning för din fina elproduktionsanläggning. 😊

Nissens
H he-peter skrev:
Hehe... precis. Det är anledningen ja blev lite förvånad, att Du skriver det ändå.

Kan Du lite kort förklara, hur produktionskurvan under dagen förändrar sig över året i relation till elpriset.

Tack snälla!
Det får ni som får såna fina besparingar även när solen inte är uppe reda ut för oss andra, för de flesta är det helt obegripligt.

Solen står lågt på himlen och är uppe få timmar under vintermånaderna för de flesta i Sverige. Uppe i norr kommer solen inte upp alls ett tag. Så verkar det inte vara för de som skaffat solpaneler.

Berätta gärna hur det fungerar.

Tack, snälla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.