43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Vi har inte mycket snö vid havet i Bohuslän inte. Det har jag inte räknat in att vi har.D djac skrev:
Tror inte detta är ett problem.Magnus E K skrev:
Jag brukar klättra upp och sätta livet i spel och skotta panelerna för några ynka kWh 🫣D djac skrev:
Hmmm….pacman42 skrev:
Det som fascinerar mig är hur man kan räkna hem detta. Som sagt, jag har redan flyttat belastningen så att jag har 2/3 av min elförbrukning på de billigaste timmarna och det har inte kostat mig många kronor.
Detta gör att jag för 2/3 av elen inte kan tjäna några större pengar på varken batterier eller solpaneler. Tillverkar jag elen själv så kan jag tjäna runt 70 öre/kWh på att slippa energiskatt och överföring. Men skall jag sedan lagra den i batterierna så skall ju batteriet först betalas innan jag kan tjäna pengar på det.
Med tanke på att drygt halva energiförbrukningen sker under de fem månader där elproduktionen är nära noll och runt hälften av övrig elförbrukning sker när solpanelerna inte levererar under de övriga sju månaderna så finns det runt 25% av årskonsumtionen som i bästa fall kan produceras med sol. Och om jag då sparar in runt 1 kr/kWh i snitt (nu är jag rätt snäll med värdet utifrån prisbilden i SE3) så blir det el för 5000 kr per år som solen kan leverera till mitt hus. Försäljning kommer knappt att ge några pengar alls.
Och när sedan batterierna skall betala sin egen avskrivning också så måste dessa spara in runt 1 kr/kWh för att gå runt (nu har jag varit väldigt snäll här, snarare 2 kr/kWh i verkligheten) för att det ens skall löna sig att använda dem. Idag är diffen mellan högt och lågt ca 1 kr, så det blir ca noll och det är få kvartar vi ens befinner oss där.
Vän av ordning kommer nu att påpeka att elen som billigast kostar 110 öre/kWh idag (plus moms) och det stämmer. Så idag kan man tjäna extra. Men å andra sidan finns det många dagar man inte kan tjäna något alls också. I praktiken är i år lite extremt pga bristen på vårflod och pga Irankriget.
Hade jag bott i SE4 så skulle ett batteri kunna användas mycket mer, men i SE3 är värdet litet.
Med tanke på kostnader för underhåll mm så är detta en väldigt riskfylld investering och ett räntesparkonto framstår som en bra placering i jämförelse.
Nu har jag lite för lite takyta för att kunna slänga upp massor av paneler, vilket naturligtvis påverkar. Dessutom lutar taket mot SSO vilket gör kalkylen ännu sämre (det börjar leverera när jag åkte hemifrån och slutar innan jag kommer hem igen).
Så jag är medveten om att jag inte har optimala förhållanden, men tittar jag i grannskapet så har de flesta hus exakt samma förutsättningar.
Jag har i ett tidigare inlägg i denna tråd förklarat var avkastningen kommer från, men ok, vi kan ta det en gång till.
Elpriset för månaden från elhandlaren.
Detta ser du på fakturan och är exakt vad elpriset är för dej med rörligt pris. Är det uppdelat i flera delar, som spotpris, fast tillägg, rörligt pris etc, läggar du bara ihop summorna för att få ett korrekt elpris vad du betalat för köpt el.
Har du kvartspris är summan du ser på fakturan viktad, dvs att det inte är ett rent snitt. Ena månaden ligger du kanske 1 kW under och nästa 1 kW över, men i slutändan rätt. Du kan alltså även vid kvartspriser utgå från det kW pris som står på fakturan har jag fått som svar efter ha kollat upp vad som gäller.
När du har månadens elpris tar du det plus 25% moms gånger de kWh du själv förbrukat av solcellernas produktion.
Detta lägger du som plus på avkastningskontot för månaden.
Överföringsavgiften från nätägaren
Nästa steg är att ta överföringsavgiften per kWh gånger din egna förbrukning från från solcellerna. Ta summan plus 25% moms och lägg på avkastningskontot.
Energiskatt
Du betalar ingen energiskatt för egna uttaget från solcellerna.
Idag är det 45 öre/kwh inkl moms.
Ta egna uttaget i kWh gånger 45 öre och lägg till på avkastningskontot.
Nätnytta
Detta är vad du får för att stabilisera nätet. Du ser summan på fakturan och lägger till den på avkastningskontot.
Ersättning/spotpriset
Elhandlaren köper ditt överskott av el som går ut på nätet (allmänt kallat export) för gällande spotpris. Vad du fått i ersättning står på fakturan.
Lägg till detta på avkastningskontot.
Som du förstår ger det mer avkastning ju mer du förbrukar av egen elproduktion. Det är just här som laddhybriderna och elbilarna kommer in i bilden och ökar avkastningen avsevärt.
Laddhybrid (plug-in hybrid)
Detta är i grunden en bil med bensinmotor, men har möjligheten att köra på el, eller blandat el/bensindrift eller bensindrift.
Våran laddhybrid drar 0,6 liter bensin/mil om man kör enbart på bensin. Den drar å andra sidan ingen bensin om man kör på eldrift. Dock inte hela sanningen, då motorn startar vintertid om det är kallt ute och kupén behöver värmas upp. Då går den på tomgång. Skit samma. Sommartid ingen förbrukning. AC då undrar någon. No problem, AC:n drivs via högvoltsbatteriet och bensinmotorn står still.
Genom att ladda bilen med solpanelerna kan vi åka gratis ca 5-6 mil på el från solpanelerna. Normala körmönstret för oss är normalt ca 3,5 mil per dag, dvs ca 100 mil per månad.
100 mil gånger bensinpriset som just nu är 18,74 här hos oss får jag ta gånger 0,6 för att få fram milkostnad/mil. Dvs 18,74 x 0,6 = 11,244 kr/mil.
Nu vet jag vad de hundra milen besparat mej i bensinkostnad tack vare solpanelerna.
11,244 x 100 = 1 124,4 kr
Vill jag gå vidare och räkna på avkastning får jag dra från antal kWh jag laddat via solpanelerna in i bilen gånger spotpriset jag skulle fått betalt för om jag sålt elen (som står på fakturan under ersättning). Hamnar för oss normalt på 30 - 50 kr. Så ca 1150 kr avkastning tack vare solceller/laddning bil.
Så vill du lägga detta till avkastningen så drar det iväg rejält.
Elbil
Här blir det kWh .
Avkastningen här får man väl ta skillnaden mellan laddning på stolpe och gratis laddning via solpaneler hemma minus antal kWh man skulle fått betalt för om man sålt elen. Har inte räknat på detta.
Med andra ord: Man åker gratis tack vare sin egen elproduktion + att du kan tillgodoräkna dej alla steg i början på detta inlägg
Ha det bra allihopa!
Det blir lite märkligt om man skall ladda elbilen på dagarna när solen är uppe. Då får man ordna nattjobb om man skall kunna använda bilen…B Bruzze skrev:Hmmm….
Jag har i ett tidigare inlägg i denna tråd förklarat var avkastningen kommer från, men ok, vi kan ta det en gång till.
Elpriset för månaden från elhandlaren.
Detta ser du på fakturan och är exakt vad elpriset är för dej med rörligt pris. Är det uppdelat i flera delar, som spotpris, fast tillägg, rörligt pris etc, läggar du bara ihop summorna för att få ett korrekt elpris vad du betalat för köpt el.
Har du kvartspris är summan du ser på fakturan viktad, dvs att det inte är ett rent snitt. Ena månaden ligger du kanske 1 kW under och nästa 1 kW över, men i slutändan rätt. Du kan alltså även vid kvartspriser utgå från det kW pris som står på fakturan har jag fått som svar efter ha kollat upp vad som gäller.
När du har månadens elpris tar du det plus 25% moms gånger de kWh du själv förbrukat av solcellernas produktion.
Detta lägger du som plus på avkastningskontot för månaden.
Överföringsavgiften från nätägaren
Nästa steg är att ta överföringsavgiften per kWh gånger din egna förbrukning från från solcellerna. Ta summan plus 25% moms och lägg på avkastningskontot.
Energiskatt
Du betalar ingen energiskatt för egna uttaget från solcellerna.
Idag är det 45 öre/kwh inkl moms.
Ta egna uttaget i kWh gånger 45 öre och lägg till på avkastningskontot.
Nätnytta
Detta är vad du får för att stabilisera nätet. Du ser summan på fakturan och lägger till den på avkastningskontot.
Ersättning/spotpriset
Elhandlaren köper ditt överskott av el som går ut på nätet (allmänt kallat export) för gällande spotpris. Vad du fått i ersättning står på fakturan.
Lägg till detta på avkastningskontot.
Som du förstår ger det mer avkastning ju mer du förbrukar av egen elproduktion. Det är just här som laddhybriderna och elbilarna kommer in i bilden och ökar avkastningen avsevärt.
Laddhybrid (plug-in hybrid)
Detta är i grunden en bil med bensinmotor, men har möjligheten att köra på el, eller blandat el/bensindrift eller bensindrift.
Våran laddhybrid drar 0,6 liter bensin/mil om man kör enbart på bensin. Den drar å andra sidan ingen bensin om man kör på eldrift. Dock inte hela sanningen, då motorn startar vintertid om det är kallt ute och kupén behöver värmas upp. Då går den på tomgång. Skit samma. Sommartid ingen förbrukning. AC då undrar någon. No problem, AC:n drivs via högvoltsbatteriet och bensinmotorn står still.
Genom att ladda bilen med solpanelerna kan vi åka gratis ca 5-6 mil på el från solpanelerna. Normala körmönstret för oss är normalt ca 3,5 mil per dag, dvs ca 100 mil per månad.
100 mil gånger bensinpriset som just nu är 18,74 här hos oss får jag ta gånger 0,6 för att få fram milkostnad/mil. Dvs 18,74 x 0,6 = 11,244 kr/mil.
Nu vet jag vad de hundra milen besparat mej i bensinkostnad tack vare solpanelerna.
11,244 x 100 = 1 124,4 kr
Vill jag gå vidare och räkna på avkastning får jag dra från antal kWh jag laddat via solpanelerna in i bilen gånger spotpriset jag skulle fått betalt för om jag sålt elen (som står på fakturan under ersättning). Hamnar för oss normalt på 30 - 50 kr. Så ca 1150 kr avkastning tack vare solceller/laddning bil.
Så vill du lägga detta till avkastningen så drar det iväg rejält.
Elbil
Här blir det kWh .
Avkastningen här får man väl ta skillnaden mellan laddning på stolpe och gratis laddning via solpaneler hemma minus antal kWh man skulle fått betalt för om man sålt elen. Har inte räknat på detta.
Med andra ord: Man åker gratis tack vare sin egen elproduktion + att du kan tillgodoräkna dej alla steg i början på detta inlägg
Ha det bra allihopa!
@pacman42 har helt rätt i sin analys. Solpaneler och batterier är en mycket riskfylld investering, och dessa glädjekalkyler bekräftar det.
Solpaneler ger mest ström när man behöver den som minst och elpriset är som lägst…
Vart bor du där solen bara lyser 8-9 timmar du är på jobb?Nissens skrev:
Det börjar bli riktigt tjatigt att du går in och lägga några tråkiga kommentarer utan att svara på några motfrågor. Lägg ner nu, du vinner inga poäng.Nissens skrev:
Idag har man gjort en rejäl besparing - laddat bilen 20kwh, laddat husbatteriet samt hushållsel idag - har 0kwh import från nät
Helt gratis! 😍
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
"import"Sittställning skrev:
Vart bor du där solen bara lyser 8-9 timmar du är på jobb?
Det börjar bli riktigt tjatigt att du går in och lägga några tråkiga kommentarer utan att svara på några motfrågor. Lägg ner nu, du vinner inga poäng.
Idag har man gjort en rejäl besparing - laddat bilen 20kwh, laddat husbatteriet samt hushållsel idag - har 0kwh import från nät![]()
Helt gratis! 😍
En aspekt av detta är bekvämlighet. Om man flyttar användningen av billig el till tider då elen är dyr så slipper man krångla med att flytta belastningen av kanske många olika apparater och maskiner. För mig spelar det roll, men det gäller förstås inte nödvändigtvis för andra.pacman42 skrev:
Om man verkligen inte förstår att batteri och solceller i praktiken kan nolla elräkningen 6–7 månader om året så vet jag inte riktigt vad man tittar på.
När produktionen är högre än förbrukningen exporteras överskottet ut på nätet och blir pengar tillbaka. Samtidigt flyttar batteriet konsumtionen bort från de dyraste timmarna. Det är hela poängen.
Det märkliga är att vissa verkar vägra acceptera att det faktiskt sparar pengar, trots att det går att räkna på svart på vitt. Frågan är om man inte förstår, eller bara vill vara negativ oavsett.
https://www.sverigesradio.se/artikel/elpriset-stiger-i-hela-landet-liknar-vinterpriserna
🥳
När produktionen är högre än förbrukningen exporteras överskottet ut på nätet och blir pengar tillbaka. Samtidigt flyttar batteriet konsumtionen bort från de dyraste timmarna. Det är hela poängen.
Det märkliga är att vissa verkar vägra acceptera att det faktiskt sparar pengar, trots att det går att räkna på svart på vitt. Frågan är om man inte förstår, eller bara vill vara negativ oavsett.
https://www.sverigesradio.se/artikel/elpriset-stiger-i-hela-landet-liknar-vinterpriserna
🥳
Redigerat:
Du som tjänar så mycket på aktier behöver väl inte jobba…Nissens skrev:
Det blir lite märkligt om man skall ladda elbilen på dagarna när solen är uppe. Då får man ordna nattjobb om man skall kunna använda bilen…
@pacman42 har helt rätt i sin analys. Solpaneler och batterier är en mycket riskfylld investering, och dessa glädjekalkyler bekräftar det.
Solpaneler ger mest ström när man behöver den som minst och elpriset är som lägst…
Hej Nissens min vän!Nissens skrev:
Jag brukar ladda när jag kommer hem från jobbet. Igår startade laddningen klb16:30. Körde med 11kw ett tag. När jag började laga mat för barnen satte jag ner laddning lite.
Har 7kw kräm till kl 19.
Huset exporterar från kl 6 på morgonen till kl 20 på kvällen. (inget batteri)
Som vanligt klarar du inte det mest basala, att du inte vill ladda på dagarna är ju en personlig preferens, många vill och kan ladda på dagtid, åtminstone då och då.Nissens skrev:
Det blir lite märkligt om man skall ladda elbilen på dagarna när solen är uppe. Då får man ordna nattjobb om man skall kunna använda bilen…
Jag vet inte hur det är med @Nissens, men jag tjänar numera mer per år på aktier än på jobbet. Men vinsterna från aktierna går till nöjeskontot (resor, bilar osv) samt att de till viss del återinvesteras för att ge ännu mer pengar i framtiden. Lönen från jobbet skall betala det vardagliga och guldkanten på vardagen.B Bruzze skrev:
Både jag och frugan lever efter devisen att vi skall inte behöva göra oss av med hus och hem ifall vi bägge blir av med jobben och måste arbeta på McDonalds (där är referensen, ja). Lever man så, då har man också råd med mycket vardagsnöjen. Vi hade kunnat ha ett hus inne i centrala Göteborg, eller en av de finare lägenheterna i centrum, men vi använder hellre våra pengar till annat. Det är faktiskt rätt trevligt att kunna unna sig oxfilé mitt i veckan. Blir man av med jobbet så får det bli radhusbiff istället (vilket iofs också är gott).