43 071 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
För mig handlar det om inte inte tumma på någotpacman42 skrev:
Min VR balanserar mellan faserna vilket gör att jag inte behöver säkra upp när vi skaffa elbil t.ex. Jag tillgängliggör kraften från alla faser för alla faser så att säga. Annars skulle jag behöva säkra upp till 20a för att få allt att lira. Tror det rör sig om 4-5 k per år.
Jag kör AC på sommaren vilket ger mig livskvalitet 🥶, den blir ju gratis med bara paneler.
Jag ökade nästan 500kwh i förbrukning mot förra året i april, men landade lägre i kWh inköp från nätet.
I maj köper jag in knappt 0.x kWh per dag, lite rest last bara. Maj blir då nära 0 gissar jag på. Förra året blev det 500kwh. Nu säljer jag bara el när det är positiva priser och batteri absorberar kvartar som ligger minus, eller då lägsta kvartarna.
Vi är nere på ca 5.500 kr/år summa på elfakturorna. Inkl överföringsavgift, abonnemang och skatt.pacman42 skrev:
Vi hade inte klarat det utan solceller.
För oss hade nog ett litet batteri pån5-6kWh gjort en skillnad.Sittställning skrev:
För mig handlar det om inte inte tumma på något
Min VR balanserar mellan faserna vilket gör att jag inte behöver säkra upp när vi skaffa elbil t.ex. Jag tillgängliggör kraften från alla faser för alla faser så att säga. Annars skulle jag behöva säkra upp till 20a för att få allt att lira. Tror det rör sig om 4-5 k per år.
Jag kör AC på sommaren vilket ger mig livskvalitet 🥶, den blir ju gratis med bara paneler.
Jag ökade nästan 500kwh i förbrukning mot förra året i april, men landade lägre i kWh inköp från nätet.
I maj köper jag in knappt 0.x kWh per dag, lite rest last bara. Maj blir då nära 0 gissar jag på. Förra året blev det 500kwh. Nu säljer jag bara el när det är positiva priser och batteri absorberar kvartar som ligger minus, eller då lägsta kvartarna.
Jag drömmer av ett 6kWh batteri för 8.000 kr. Då ligger det under "jag räknar på det" tröskeln och jag slår till.
Jag kör min LLVP som AC också. Det kostar en hundralapp per år ungefär. Jag balanserade om faserna, men i praktiken så skulle jag nog klara mig på 16A, men jag väljer att köra på 20A för den frihet det ger. Med 16A så skulle nog huvudsäkringarna gå ibland, även om vi skulle ha lastbalanserare. Alternativt så skulle jag behöva dra ned effekten på badtunnan när vi skall vara för att få plats med matlagningen. Eller så skulle jag behöva effektbegränsa bastun.Sittställning skrev:
För mig handlar det om inte inte tumma på något
där ser man!pacman42 skrev:
Jag kör min LLVP som AC också. Det kostar en hundralapp per år ungefär. Jag balanserade om faserna, men i praktiken så skulle jag nog klara mig på 16A, men jag väljer att köra på 20A för den frihet det ger. Med 16A så skulle nog huvudsäkringarna gå ibland, även om vi skulle ha lastbalanserare. Alternativt så skulle jag behöva dra ned effekten på badtunnan när vi skall vara för att få plats med matlagningen. Eller så skulle jag behöva effektbegränsa bastun.
Jag har inte bara matning per fas utan även när batteriet är "tomt" så lånar den in från l1 och lägger på l3 i de fall l3 har större förbrukning t.ex. Det gör att jag kan värma min badtunna på el utan och koka kaffe samtidigt, samma fas med olika grupper.
bara där är några tusenlappar att spara per år då.
Men badtunnan och badtun går på tre faser redan idag, när man sedan lagar mat så behövs ofta alla tre faser. Jag måste i så fall backa av med effekten på badtunnan eller bastun ändå, oavsett fas utjämning eller inte. Bekymret är maxuttaget från huset, inte att en fas är hårdare lastad än en annan (även om det alltid är en fas som flyger först).Sittställning skrev:
där ser man!
Jag har inte bara matning per fas utan även när batteriet är "tomt" så lånar den in från l1 och lägger på l3 i de fall l3 har större förbrukning t.ex. Det gör att jag kan värma min badtunna på el utan och koka kaffe samtidigt, samma fas med olika grupper.
bara där är några tusenlappar att spara per år då.
Det är därför jag ändå valt att ha 20A, för bekvämlighetens skull. Jag hade kunnat backa av med värmningen på badtunnan, eller slå ifrån bastun en stund (jag har en kontaktor till detta redan). Men med 20A så behövs inte detta. Det skiljer inte mer än 900 kr/år så det är det värt.
Notera att jag redan har en väldigt låg toppeffekt per timme (3,5 kW), det är toppströmmarna/toppeffekterna momentant som jag betalar för att kunna nyttja.
Har ju skrivit lite om det innan (hoppas det blir rätt med länken)pacman42 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/batteri-utan-solceller-hur-ska-man-tanka.572910/post-6629844
Ur ett rent tjäna-pengar-perspektiv så tror jag inte att alla kan räkna hem en anläggning sen finns det ju andra aspekter, minskad risk kopplat till elmarknaden osv, vad man tycker det är värt är individuellt.pacman42 skrev:
Jag reagerade på att du nämnde ingen produktion under fem månader, nu bor jag längst i söder men här är det bara tre månader som är dåliga, kanske kortare period om jag hade haft paneler i flera väderstreck.
Sen kan man ju styra och planera annorlunda med solceller, man försöker ladda bilar etc när man har produktion man har man då för lite paneler så blir det kanske inte riktigt något av det.
Kikade på ett paket som såldes på PS aktion, 2.2kW, det gick för runt 15000 med alla avgifter
Är det helt förkastligt att köpa en så liten anläggning, tänker att jag får vv "gratis" vår sommar och en bit in i hösten.
Är det helt förkastligt att köpa en så liten anläggning, tänker att jag får vv "gratis" vår sommar och en bit in i hösten.
Man ser på satellitbilderna från 17:e mars att jag har stora vandrande skuggor på taket det datumet. Så det är i praktiken helt kört nov-mar.D djac skrev:Ur ett rent tjäna-pengar-perspektiv så tror jag inte att alla kan räkna hem en anläggning sen finns det ju andra aspekter, minskad risk kopplat till elmarknaden osv, vad man tycker det är värt är individuellt.
Jag reagerade på att du nämnde ingen produktion under fem månader, nu bor jag längst i söder men här är det bara tre månader som är dåliga, kanske kortare period om jag hade haft paneler i flera väderstreck.
Sen kan man ju styra och planera annorlunda med solceller, man försöker ladda bilar etc när man har produktion man har man då för lite paneler så blir det kanske inte riktigt något av det.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Just det, hade nästan glömt att solpaneler också leder till trädskövling. När en industribyggnad i närheten monterade solpaneler avverkades en massa stora fina tallar vilket knappast var en slump.
Ja, det är lite individuellt, jag har blivit mer noggrann med att hålla nere träden på höjden, blivit allmänt ljusare och öppnare som en positiv bieffekt.pacman42 skrev:
Sen kan jag tänka mig att snö, som ju är en riktig dödare, är vanligare där du bor, här nere är den i princip borta nuförtiden.
Det tyckte bolaget som ringde mig igår att jag skulle göra, kapa träden som skuggar...Magnus E K skrev:
...de står på bondens mark...