Nissens Nissens skrev:
Nej, det får man inte. Det är vad den kostar att köpa el inklusive alla skatter och avgifter. Säljer man el lär man få en betydligt mindre peng.
Aha, det var konsumentpriser.

Kollade nu på NordPool. Deras pris i SE4 kl 12 idag var 84 EUR/MWh.

Klart bättre än i NO1 som hade 104.75. Eller Frankrike som hade 103.16. EUR/MWh då. Blir aningen mer om man byter till SEK/kWh.

Nissens Nissens skrev:
Men att köpa el är betydligt billigare än att köpa solpaneler. Just nu går det dessutom åt väldigt lite el eftersom värmesystemet knappt är igång.
Sälja för 91 öre/kWh mitt på dagen är väl inte så tokigt.

Men ännu bättre är väl att köpa batterier för 1000 kr/kWh och 8000 laddcykler. Och så lagra och sälja vid anktopparna.

Nissens Nissens skrev:
Värdelöst i den meningen att man sällan eller aldrig får tillbaka pengarna man plöjt ner i dom. Så det blir dyr el.
Vad blir payofftid om man räknar med 91 öre/kWh för det man säljer. Och 185 öre/kWh för det man slipper köpa?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skum användning av ordet "exportera". Är din fastighet en egen stat?

Men jäklar vad dyr elen är mitt på dagen idag och imorgon i soliga maj! Jag har nog gjort bort mig, skulle skaffat solceller för flera år sen så hade jag haft råd att köpa en ny bil nu.
Skum? hur menar du? Det är väldigt vanligt att kalla det import/export. Det är in/utmatning av el det avser ifall du inte förstod.

Gjort bort dig kan bara du svara på - Jag gjorde båda, alltså köpte solceller och bil, på så sätt nyttjar jag min anläggning till max. Idag kan man få en anläggning med batteri för 140lax, det tömmer knappast kontot får jag hoppas =)

Nissens Nissens skrev:
Det är klart att det är väldigt viktigt att elen produceras när priset är som lägst. Om man nu tänker på den ekonomiska biten. Gör man inte det så spelar det förstås ingen som helst roll…

Hur tänker du?
Låt mig förklara, elen produceras ALLA soltimmar, inte bara när det är billigt utan OCKSÅ när det är billigt.

06:00 börjar den producera
20:30 slutar den producera

Självklart beroende på vädersträck.
Nissens Nissens skrev:
Nej, det får man inte. Det är vad den kostar att köpa el inklusive alla skatter och avgifter. Säljer man el lär man få en betydligt mindre peng.

Men att köpa el är betydligt billigare än att köpa solpaneler. Just nu går det dessutom åt väldigt lite el eftersom värmesystemet knappt är igång.

Värdelöst i den meningen att man sällan eller aldrig får tillbaka pengarna man plöjt ner i dom. Så det blir dyr el.
Man får inte bara spotpris. Man får även nätnytta och ibland påslag från elhandlaren.
I mitt fall:
86,99 öre spotpris (just nu, kl 14)
+ 10 öre påslag
+nätnytta

Sen är största vinsten oftast egenanvänd el, alltså el man slipper köpa inklusive skatt, moms och nätavgifter.

verkliga värdet blir då egenanvädning + sälja.

Idag blir det 0kwh inköp 100% egenanvädning + 50kr i fickan =)

Återbetalning är verkligt =)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Magnus E K
Sittställning Sittställning skrev:
Skum? hur menar du? Det är väldigt vanligt att kalla det import/export. Det är in/utmatning av el det avser ifall du inte förstod.

Gjort bort dig kan bara du svara på - Jag gjorde båda, alltså köpte solceller och bil, på så sätt nyttjar jag min anläggning till max. Idag kan man få en anläggning med batteri för 140lax, det tömmer knappast kontot får jag hoppas =)

Låt mig förklara, elen produceras ALLA soltimmar, inte bara när det är billigt utan OCKSÅ när det är billigt.

06:00 börjar den producera
20:30 slutar den producera

Självklart beroende på vädersträck.

Man får inte bara spotpris. Man får även nätnytta och ibland påslag från elhandlaren.
I mitt fall:
127 öre spotpris
+ 10 öre påslag
+nätnytta

Sen är största vinsten oftast egenanvänd el, alltså el man slipper köpa inklusive skatt, moms och nätavgifter.

verkliga värdet blir då egenanvädning + sälja.

Idag blir det 0kwh inköp 100% egenanvädning + 50kr i fickan =)

Återbetalning är verkligt =)
På engelska kanske men felaktigt på svenska.

Sittställning
Magnus E K Magnus E K skrev:
På engelska kanske men felaktigt på svenska.
Tack för din input. jag kommer fortsätta använda import/export, hoppas du förstår.

• Ledsen
Magnus E K
  • Laddar…
Jag fick ett erbjudande om batterier med garanterad återbetaningstid på 36 månader. Jag är ytterst nyfiken på om de verkligen klarar av att leverera under dessa villkor, så jag svarade naturligtvis att jag är intresserad! 🤪

Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick ett erbjudande om batterier med garanterad återbetaningstid på 36 månader. Jag är ytterst nyfiken på om de verkligen klarar av att leverera under dessa villkor, så jag svarade naturligtvis att jag är intresserad! 🤪
Det finns vissa som gör det nu. är det Emaldo?

Misstänker att dom "köper" kunder för att senare införa något man tjänar in det på, oklart hur.

D
Nissens Nissens skrev:
Det är klart att det är väldigt viktigt att elen produceras när priset är som lägst. Om man nu tänker på den ekonomiska biten. Gör man inte det så spelar det förstås ingen som helst roll…

Hur tänker du?
Varför, om man ska lagra den så skulle man ju kunna se det som en fördel till och med, då missar man inte så mycket intäkter?

Det finns vissa som gör det nu. är det Emaldo?

Misstänker att dom "köper" kunder för att senare införa något man tjänar in det på, oklart hur.
Detta var "green"-nånting. De ringde upp mig idag. Det var många fiskelinor i det samtalet. De lovade att batterierna skulle bära sig på tre år om man redan hade solpaneler. Men eftersom jag inte hade det så ville de sälja paneler till mig också. De skulle löna sig på sex år.

Jag har gjort en hyfsat enkelt kalkyl där jag ändå är snäll med dem, utifrån min användningsorofil där jag använder 2/3 av min el på natten så är det i princip omöjligt för dem att komma fram till över 6000 kronor intjänad elkostnad per år. Det betalar ju inte ens för räntan...

Jag tränade här med att man på olika sätt kan spara in 1kr per kWh som jag förbrukar. Är elen i princip gratis så tjänar jag en knapp krona (dvs när solpanelerna producerar på sommaren). Men jag har ju 2/3 av konsumtionen på natten, så jag måste flytta det jag producerat dit. Det blir inte ens med batterier några större ängder om jag inte börjar ladda elbilarna med småduttar varje natt från batterierna. Men trots detta så blir det max hälften av elen på sommaren som man kan producera själv. Är elen dyr så kanske man kan tjäna 1 kr på att köpa elen billigare på natten och flytta till dagen för 1/3 av användningen.

De har lovat att skicka en offert till mig, det blir nog inte så lockande när jag stoppar in mina siffror i den. De kommer ju garanterat att friskriva sig från sitt ansvar...

Batterier och solpaneler är inte för mig, jag flyttar ju redan 2/3 av förbrukningen till de billigaste timmarna.

Solcell + batteri besparing 3060kr i april.

Total besparing i år - 7000kr.
OT: Betyder "-7000kr" att solcellerna och batteriet har kostat dej 7K i år?( I april förstår jag ju att de sparat dej 3060kr men minustecknet framför summan 7000 antyder väl att det i verkligheten gått back..)

Sittställning
F fribygg skrev:
OT: Betyder "-7000kr" att solcellerna och batteriet har kostat dej 7K i år?( I april förstår jag ju att de sparat dej 3060kr men minustecknet framför summan 7000 antyder väl att det i verkligheten gått back..)
Bindestreck, blev så när jag skrev bara. Men du har rätt det ser knas ut :)

+7000kr mot rörligt pris. Har inte fått min räkning än brukar räkna verkligt pris då. Men där i krokarna är jag.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det som fascinerar mig är hur man kan räkna hem detta. Som sagt, jag har redan flyttat belastningen så att jag har 2/3 av min elförbrukning på de billigaste timmarna och det har inte kostat mig många kronor.

Detta gör att jag för 2/3 av elen inte kan tjäna några större pengar på varken batterier eller solpaneler. Tillverkar jag elen själv så kan jag tjäna runt 70 öre/kWh på att slippa energiskatt och överföring. Men skall jag sedan lagra den i batterierna så skall ju batteriet först betalas innan jag kan tjäna pengar på det.

Med tanke på att drygt halva energiförbrukningen sker under de fem månader där elproduktionen är nära noll och runt hälften av övrig elförbrukning sker när solpanelerna inte levererar under de övriga sju månaderna så finns det runt 25% av årskonsumtionen som i bästa fall kan produceras med sol. Och om jag då sparar in runt 1 kr/kWh i snitt (nu är jag rätt snäll med värdet utifrån prisbilden i SE3) så blir det el för 5000 kr per år som solen kan leverera till mitt hus. Försäljning kommer knappt att ge några pengar alls.

Och när sedan batterierna skall betala sin egen avskrivning också så måste dessa spara in runt 1 kr/kWh för att gå runt (nu har jag varit väldigt snäll här, snarare 2 kr/kWh i verkligheten) för att det ens skall löna sig att använda dem. Idag är diffen mellan högt och lågt ca 1 kr, så det blir ca noll och det är få kvartar vi ens befinner oss där.

Vän av ordning kommer nu att påpeka att elen som billigast kostar 110 öre/kWh idag (plus moms) och det stämmer. Så idag kan man tjäna extra. Men å andra sidan finns det många dagar man inte kan tjäna något alls också. I praktiken är i år lite extremt pga bristen på vårflod och pga Irankriget.

Hade jag bott i SE4 så skulle ett batteri kunna användas mycket mer, men i SE3 är värdet litet.

Med tanke på kostnader för underhåll mm så är detta en väldigt riskfylld investering och ett räntesparkonto framstår som en bra placering i jämförelse.

Nu har jag lite för lite takyta för att kunna slänga upp massor av paneler, vilket naturligtvis påverkar. Dessutom lutar taket mot SSO vilket gör kalkylen ännu sämre (det börjar leverera när jag åkte hemifrån och slutar innan jag kommer hem igen).

Så jag är medveten om att jag inte har optimala förhållanden, men tittar jag i grannskapet så har de flesta hus exakt samma förutsättningar.

Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Det som fascinerar mig är hur man kan räkna hem detta. Som sagt, jag har redan flyttat belastningen så att jag har 2/3 av min elförbrukning på de billigaste timmarna och det har inte kostat mig många kronor.

Detta gör att jag för 2/3 av elen inte kan tjäna några större pengar på varken batterier eller solpaneler. Tillverkar jag elen själv så kan jag tjäna runt 70 öre/kWh på att slippa energiskatt och överföring. Men skall jag sedan lagra den i batterierna så skall ju batteriet först betalas innan jag kan tjäna pengar på det.

Med tanke på att drygt halva energiförbrukningen sker under de fem månader där elproduktionen är nära noll och runt hälften av övrig elförbrukning sker när solpanelerna inte levererar under de övriga sju månaderna så finns det runt 25% av årskonsumtionen som i bästa fall kan produceras med sol. Och om jag då sparar in runt 1 kr/kWh i snitt (nu är jag rätt snäll med värdet utifrån prisbilden i SE3) så blir det el för 5000 kr per år som solen kan leverera till mitt hus. Försäljning kommer knappt att ge några pengar alls.

Och när sedan batterierna skall betala sin egen avskrivning också så måste dessa spara in runt 1 kr/kWh för att gå runt (nu har jag varit väldigt snäll här, snarare 2 kr/kWh i verkligheten) för att det ens skall löna sig att använda dem. Idag är diffen mellan högt och lågt ca 1 kr, så det blir ca noll och det är få kvartar vi ens befinner oss där.

Vän av ordning kommer nu att påpeka att elen som billigast kostar 110 öre/kWh idag (plus moms) och det stämmer. Så idag kan man tjäna extra. Men å andra sidan finns det många dagar man inte kan tjäna något alls också. I praktiken är i år lite extremt pga bristen på vårflod och pga Irankriget.

Hade jag bott i SE4 så skulle ett batteri kunna användas mycket mer, men i SE3 är värdet litet.

Med tanke på kostnader för underhåll mm så är detta en väldigt riskfylld investering och ett räntesparkonto framstår som en bra placering i jämförelse.

Nu har jag lite för lite takyta för att kunna slänga upp massor av paneler, vilket naturligtvis påverkar. Dessutom lutar taket mot SSO vilket gör kalkylen ännu sämre (det börjar leverera när jag åkte hemifrån och slutar innan jag kommer hem igen).

Så jag är medveten om att jag inte har optimala förhållanden, men tittar jag i grannskapet så har de flesta hus exakt samma förutsättningar.
Kan du även flytta 2/3 vintertid? Vad är den årsförbrukning? Vad har du för uppvärmning?

Massvis med faktorer som gör det mer eller mindre värt.

Underhålls frågan är för mig ganska liten. Har haft mina solceller i 5 år, behöver jag byta min VR finns det begagnade för 2-4k som är likvärdig, dessa kommer bara öka i antal. 25 paneler producerar 10mw per år.

Det finns en tråd där jag utforskar mer i alla parametrar, kolla in den.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Kan du även flytta 2/3 vintertid? Vad är den årsförbrukning? Vad har du för uppvärmning?

Massvis med faktorer som gör det mer eller mindre värt.

Underhålls frågan är för mig ganska liten. Har haft mina solceller i 5 år, behöver jag byta min VR finns det begagnade för 2-4k som är likvärdig, dessa kommer bara öka i antal. 25 paneler producerar 10mw per år.

Det finns en tråd där jag utforskar mer i alla parametrar, kolla in den.
50% av min förbrukning är laddning av bilar. Dessutom flyttar jag en del av uppvärmningen, varmvattentillverkning samt uppvärmning av badtunnan.

På sommarhalvåret är elförbrukningen på dagtid extremt låg, förutom tillverkning av varmvatten och värmningen av badtunnan som kör då istället. Men badtunnan drar kanske 8 kWh per dygn på sommaren så den drar inte mycket från eventuella solpaneler den heller.

pacman42 pacman42 skrev:

Om Du titta på kalkylerna, ser man, att det i princip handlar om små pengar hela tiden. Vi pratar 20 spänn hit eller dit. Fast varje dag under en lång period.

Så dessa småsummor adderas upp och blir resultatet.

Små förändringar i praktisk beteende utan batteri eller i styningen med batteriet gör skillnaden.

Jag kan tänka mig, att dessa små "faktorer" är svårt att greppa. Speciellt om man måste göra flera "antagande" i sin excel.

I min värld är det så: det kan vara gynnsamt med solcellsanläggning med, eller utan batteri, men det är inte för givet. Man kan gå plus och man kan gå back.

H he-peter skrev:
Om Du titta på kalkylerna, ser man, att det i princip handlar om små pengar hela tiden. Vi pratar 20 spänn hit eller dit. Fast varje dag under en lång period.

Så dessa småsummor adderas upp och blir resultatet.

Små förändringar i praktisk beteende utan batteri eller i styningen med batteriet gör skillnaden.

Jag kan tänka mig, att dessa små "faktorer" är svårt att greppa. Speciellt om man måste göra flera "antagande" i sin excel.

I min värld är det så: det kan vara gynnsamt med solcellsanläggning med, eller utan batteri, men det är inte för givet. Man kan gå plus och man kan gå back.
Men jag har redan tjänat in ett flertal tusenlappar på att flytta lasterna till billiga timmar. Jag har gjort det billiga och det lätta. För de som inte gjort detta så ser nog kalkylen bättre ut, men för mig...

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.