43 086 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Bra!Sittställning skrev:
Jag själv har hittils köpt ca 21kWh. Av dessa kom 10kwh till för att jag var tvungen att börja ladda bilen tidig morgon. Laddade totalt 41kWh den gången. Men kunde av omständigheter inte väntar till solen var helt uppe. Förste Mai, så det var "bara" överföringsavgift och skatt man fick betala.
Men har kunnat sälja rätt bra till bra priser.
Nja, som det ser ut hittills är elen billigast när solen står som högst…Sittställning skrev:
Absolut, en dag som denna ger lätt 50kr + att batteriet är fullt = ingen förbrukning idag.B Bruzze skrev:
0kr inköp + 50kr på kontot.
@Nissens tappar du hakan? 😆🥰
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Skum användning av ordet "exportera". Är din fastighet en egen stat?Sittställning skrev:
Men jäklar vad dyr elen är mitt på dagen idag och imorgon i soliga maj! Jag har nog gjort bort mig, skulle skaffat solceller för flera år sen så hade jag haft råd att köpa en ny bil nu.
Det är klart att det är väldigt viktigt att elen produceras när priset är som lägst. Om man nu tänker på den ekonomiska biten. Gör man inte det så spelar det förstås ingen som helst roll…D djac skrev:
Hur tänker du?
Nej, det får man inte. Det är vad den kostar att köpa el inklusive alla skatter och avgifter. Säljer man el lär man få en betydligt mindre peng.D daVinci skrev:
Men att köpa el är betydligt billigare än att köpa solpaneler. Just nu går det dessutom åt väldigt lite el eftersom värmesystemet knappt är igång.
Värdelöst i den meningen att man sällan eller aldrig får tillbaka pengarna man plöjt ner i dom. Så det blir dyr el.D daVinci skrev: