Sittställning Sittställning skrev:
Nej du läser verkligen inte. Jag har givit siffror för januari, februari, mars, och nu april - flera gånger i tråden men du hakar upp dig på att försöka vara smart.

Jag gillar att diskutera med människor, men du är bara pinsam.

Har länkat till min tråd där jag redovisar mina besparing och hur jag tänkt, men även den har gått dig över huvudet. Fortfarande förnekar du att man visat något.

Antingen är konceptet för svårt där dig att greppa eller så vill du vara sätta dig själv i opposition.

Det enda du visat är att du hade 40kwh i förbrukning en typisk dag i april. Jag hade själv 3kwh samma dag.

Du har än inte presenterat någon form av kalkyl eller uträkning. Bara att börsen ger 7%.

Skärp dig nu, det blir inte meningsfullt.
Har tittat på siffrorna:

Med det jag har sparat med solceller 2025 och antagandet, att jag måste ersätta invertern efter 10 år och solcellsanläggning är helt kass efter 20 år:

Om inget ändrar sig har jag betalat 33.000 kr för mycket om alternativ investment är på 7%

Om det skall vara i paritet, kan alternativ investment ligga på max 5.5% avkastning.

Om alternativ investment är 7% och jag ersätter inverter efter 10 och 20 år, måste solcellsanläggningen hålla i 29 år.

Om den skall betalar sig på 20 år, måste anläggningens besparing ökar med 2.6% per år.

Har även gått igenom ett antal andra scenario och det mäst sannolika är det betalt efter 15 år om inget fundamentalt ändrar sig.

Vad kan fundamentalt ändrar sig:
1: jag köper ett batteri
då ändrar sig allt

2: jag bygger ut anläggningen
vi saknar produktion på morgonen.
Med mina kunskaper och kontakter idag, kann vi byggar ut för rätt låg kostnad.

3: kombination av 1 och 2

4: elpriskurvan ändrar sig
det finns möjlighet, att kapaciteter för ellagring ökar markant och eller efterfrågan på el under dagtid ökar markant (nya produktionsmetoder)

5: nätavgifter ändrar sig (ökar)
Då egenförbrukning är den stora delen av besparningen är det gynnsamt för just mig.

6: ....
det finns hur mycket som helst, som kan ändrar sig. Viktigt är att vara flexibel och att man kan anpassa sig.

Det absolut viktigaste är att lära sig att vara positivt, även om tiderna är tuffa. Att vara positivt, vänlig och hjälpsam åt sina nära, grannar, jobbarkompisar, andra föräldrar på skolan, engagerar sig i föreningslivet ...

Det skapar den största delen av värdet i vår samhälle och för en själv. En granne som ställer upp, eller en high five man delar ut, eller en hjärtlig skratt med en god vän är värd mer än 7%.

Absolut meningslöst att har 7% avkastning på börsen eller bra besparingar med sina solceller, om man sitter bitter och ensam hemma.

.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
1 130m2 skrev:
Jag menade inte att elen skulle vara billig hela sommarhalvåret 2026 (alltså natt som dag), jag skrev att elen VAR billig 2024 och 2025.

Jag skrev också att det scenario som beskrevs, ju fler solceller desto lägre elpris och därmed desto sämre kalkyl, redan hänt (2024 och 2025). Det kan inte vara en slump att 60-öringen tagits bort, det beror rimligen på att staten inte vill uppmuntra till mer överproduktion.

Även 2026 beter sig likadant, priset är som lägst när solceller producerar som mest. Billigaste elpriset hittar man mitt på dagen, förr var det mitt i natten. Det som hänt är att lägstanivån hoppade upp ett snäpp efter Irankriget och att vi fått väldigt höga toppar morgon och kväll (pga att man då eldar mer dyr gas nere i Europa gissar jag). Mitt på dagen kan det kosta 20 öre, morgon och kväll över två spänn. Så såg det inte ut 2024 och 2025, skillnaden mellan dag och natt var ganska låg.

I teorin gynnar det batterier, men jag tror personligen det kommer återgå till de relativt små svängningarna från 2024 och 2025 så snart kriget är över och tillgången på gas stabiliserats. Så det är det jag räknar på för egen del, det känns säkrast. Däremot om man redan köpt batteri är det förstås bara att gratulera, om man tillåts uttrycka sig på det sättet om något så hemskt som ett krig.
2024 och 25 var bra år för mig och jag har mycket solceller, det tycker jag att man ska ha, det ger el även under de sämre månaderna och gör att man slipper köpa morgon och kväll, kan man sätta i tre väderstreck tycker jag att det är bra.

60-öringen var en bra konstruktion men den offrades i kulturkriget, allt "grönt" är woke och ska straffas, däremot ska vi skydda fossilkonsumterna från prischocker genom att kompensera med minskade skatter. Detta är rena kultursignaleringen.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är väl snarare att man är fascinerad över vissa som typ i mars-april dyker upp och säger att de tjänar massor på solpaneler och batterier. Märkligt nog tystnar de i typ sept-okt och man får vid den tideningen information alls om hur det går. 😉

Någon kalkyl värd namnet presenteras aldrig, bara svepande påståenden som ”jag tjänade lätt in alla solpaneler och batterier på 5 år. Så nu badar jag i intjänade pengar”

Det är lite som att idiotförklara oss andra som är försedda med egen tankeförmåga och kritiskt tänkande och kunskaper i ekonomi.

Varför säger man inte bara : ”jag vet att mina solpaneler och batterier är en riktigt dålig affär ur ett ekonomiskt perspektiv, men jag skaffade det för att jag tycker det är kul”, eller av ideologiska skäl eller vad som helst utom just ekonomiska skäl.

För man får dyrare el om man skaffar solpaneler, och ännu dyrare el om man även skaffar batterier.

Inget fel i det, men varför ger man sken av något som inte stämmer med verkligheten?
Som sagt, du har givits alla svar men förstår ändå inte, vad det beror på vet jag inte men du har visat samma oförmåga vad det gäller ekonomi, vi kan inte göra mer för dig tror jag?

D djac skrev:
2024 och 25 var bra år för mig och jag har mycket solceller, det tycker jag att man ska ha, det ger el även under de sämre månaderna och gör att man slipper köpa morgon och kväll, kan man sätta i tre väderstreck tycker jag att det är bra.

60-öringen var en bra konstruktion men den offrades i kulturkriget, allt "grönt" är woke och ska straffas, däremot ska vi skydda fossilkonsumterna från prischocker genom att kompensera med minskade skatter. Detta är rena kultursignaleringen.
Om jag simulerar 2024 och 2025 även med en liten mängd solceller skulle det varit bra år för mig också, mycket bättre än jag förväntade mig. Sen blir det förstås mer pengar ju fler solceller, men varje panel tjänar mindre och mindre eftersom en större del av dess ström exporteras jämfört med panelen före (om man inte kan få lägre pris per panel ju fler man köper för att kompensera).

Jag tror personligen inte att 60öringen avskaffades för att den var woke utan för att den skapade ett incitament att fortsätta mata ut el när priserna låg på minus. När priserna nått noll möter utbud efterfrågan, negativa priser skapar oreda för andra typer av kraftverk. Det kan man lösa mha batterier så det är bara ett problem under en övergångsperiod, men det är ändå ett problem.
Men jag vet inte om det var så, din tolkning kan vara mycket väl vara närmare sanningen än min.

En måhända kul detalj är att jag varit med i gruppupphandlingar om solceller både 2024 och 2025 men inte gått vidare pga att de varit för dyra (för lång återbetalningstid). I år har jag tagit in offerter själv.

Lite intressant är att det simuleringen påstår att jag skulle ha sparat på solcellerna är något mindre än vad jag sparat genom att avstå köp och vänta till nästa år. Så jag har på totalen inte förlorat på att vänta, om nu simuleringen är korrekt. Men de var väldigt billiga år, jag tror som sagt 2026 blir dyrare.

1 130m2 skrev:
Sen blir det förstås mer pengar ju fler solceller, men varje panel tjänar mindre och mindre eftersom en större del av dess ström exporteras jämfört med panelen före (om man inte kan få lägre pris per panel ju fler man köper för att kompensera).
Jag kan sätta upp 10 paneler till för ca 15.000 sek (inkl elektriker) och anslutar på befintlig inverter.

Det blir ju definitivt billigare med fler paneler.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Som sagt, du har givits alla svar men förstår ändå inte, vad det beror på vet jag inte men du har visat samma oförmåga vad det gäller ekonomi, vi kan inte göra mer för dig tror jag?
Det är inte jag som har begränsade kunskaper i ekonomi i detta fallet. En så enkel och lätt kontrollerad grej som Globala indexfonder har jag tex upprepade gånger försökt förklara för dig och bett dig kolla med andra källor. Du har fortfarande inte begripit vad det är. Och då pratar vi verkligen baskunskaper.

Att solpaneler är dyra, ger en tveksam avkastning, har hög risknivå, innebär risker för huset (om de monteras på taket), och dessutom ger en alldeles för lång återbetalningstid även med optimistiska (men ändå inte orealistiska) kalkyler är ett faktum. Risken för huset påverkar huspriset negativt också eftersom en del potentiella spekulanter inte vill ha dom.

Och då har jag inte ens nämnt batterier…

Så, sammanfattningsvis är det en dålig och riskfylld investering ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Utöver det så ger solpaneler mest ström när man behöver den som minst, och när strömmen är som billigast (man får då sämre betalt för egenproducerad el samtidigt som köpt el är som billigast.)

Men som sagt, man kan vilja ha solpaneler av helt andra skäl, vilket åtminstone jag inte har någon synpunkt på.

Det är betydligt bättre att genomföra värdehöjande åtgärder på byggnaderna för pengarna, som att se till att de har bra isolering och har ett energieffektivt värmesystem för uppvärmning av både byggnad(er) och tappvatten för att få ner elkostnaderna.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
1 130m2 skrev:
Om jag simulerar 2024 och 2025 även med en liten mängd solceller skulle det varit bra år för mig också, mycket bättre än jag förväntade mig. Sen blir det förstås mer pengar ju fler solceller, men varje panel tjänar mindre och mindre eftersom en större del av dess ström exporteras jämfört med panelen före (om man inte kan få lägre pris per panel ju fler man köper för att kompensera).

Jag tror personligen inte att 60öringen avskaffades för att den var woke utan för att den skapade ett incitament att fortsätta mata ut el när priserna låg på minus. När priserna nått noll möter utbud efterfrågan, negativa priser skapar oreda för andra typer av kraftverk. Det kan man lösa mha batterier så det är bara ett problem under en övergångsperiod, men det är ändå ett problem.
Men jag vet inte om det var så, din tolkning kan vara mycket väl vara närmare sanningen än min.
Det är svårt att räkna på, tycker jag, extra paneler ger ju el de där dyra timmarna, antingen för egen förbrukning, mer värt, eller för att sälja. Jag har lite svårt att förstå de som vill gå så smått att man bara får en skvätt mitt på dagen, då ofta elen är billig men jag ser många här resonera så.

Svensk solels prispåverkan är nog extremt överdriven, ett hjärnspöke, vårt elpris (SE4 i mitt fall) sätts av omständigheter utanför Sverige, vind har stor påverkan och att priset är lågt behöver inte betyda att elanvändningen är låg, så exporterad el kan komma bra till pass lokalt. 60-öringen var logisk på det sättet att man inte la skatt på mikroproduktion av el, som man heller inte gör med annan småskalig verksamhet. Men så länge solcellsägarna är i fåtal så kommer nog gruppen användas som en grupp man kan hetsa politisk mot och svansen lyder såklart.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är inte jag som har begränsade kunskaper i ekonomi i detta fallet. En så enkel och lätt kontrollerad grej som Globala indexfonder har jag tex upprepade gånger försökt förklara för dig och bett dig kolla med andra källor. Du har fortfarande inte begripit vad det är. Och då pratar vi verkligen baskunskaper.

Att solpaneler är dyra, ger en tveksam avkastning, har hög risknivå, innebär risker för huset (om de monteras på taket), och dessutom ger en alldeles för lång återbetalningstid även med optimistiska (men ändå inte orealistiska) kalkyler är ett faktum. Risken för huset påverkar huspriset negativt också eftersom en del potentiella spekulanter inte vill ha dom.

Och då har jag inte ens nämnt batterier…

Så, sammanfattningsvis är det en dålig och riskfylld investering ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Utöver det så ger solpaneler mest ström när man behöver den som minst, och när strömmen är som billigast (man får då sämre betalt för egenproducerad el samtidigt som köpt el är som billigast.)

Men som sagt, man kan vilja ha solpaneler av helt andra skäl, vilket åtminstone jag inte har någon synpunkt på.

Det är betydligt bättre att genomföra värdehöjande åtgärder på byggnaderna för pengarna, som att se till att de har bra isolering och har ett energieffektivt värmesystem för uppvärmning av både byggnad(er) och tappvatten för att få ner elkostnaderna.
Ja, du har helt enkelt fel men jag ser var du hämtar din information ifrån, som du sen inte använder rätt.

Att plocka bland historiska data för att visa på framtida utveckling är fel, bedrägeri, därför är det en standardtext i all finansiell information som påpekar detta.

Solceller och batterier skriver du om som att du inte ens förstått det mest grundläggande om, antingen för att du vill driva en linje, känns så, eller för att det blir för mycket för dig. Hursomhelst så tycker inte jag att du tillför mer, det är många här som vill resonera konstruktivt men du bara obstruerar med felaktigheter, varför?

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att bara ta med påstådd intjäning i april säger inget liksom. Du påstår dig spara mer än vad min elräkning i april är på.
Då du skrev innan, att Din kostnad för inköp av el var lägre en min, antar jag, att du snittar runt 400 kr per månad.

Kan det stämma?

Här i EONs SE4 är den lägsta abonnemangkostnad ca 226,- kr/månad.

Då ligger överföringsavgift på 92 öre och energiskatt på 45 öre.

Om du bara köper när spotpriset ligger på 0 öre och har inget påslag, så kan du köpa ca 2.000kWh på ett år om Din kostnad är mindre är min. (5.500 kr/år) som du skrev innan.

I det fallet att ditt inköp och din förbrukning per år ligger på 2.000kWh är det ju visserligen inte lönsamt med solceller.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
1 130m2 skrev:
Det kan inte vara en slump att 60-öringen tagits bort, det beror rimligen på att staten inte vill uppmuntra till mer överproduktion.
Det kan också bero på att regeringens stödparti ogillar "grön" el. Men vem vet? Vad är den officiell förklaringen?

P
1 130m2 skrev:
Det kan också vara så att båda förbrukar lika mycket men den ena har turen att ha en nätägare som har skäligt prissatt överföringsavgift medans den andra bor hos ocker-Eon med sina >90 öre/kWh...
Det är ingen större mening med att jämföra överföringskostnader om man inte sitter på samma elnät …

P
1 130m2 skrev:
I teorin gynnar det batterier, men jag tror personligen det kommer återgå till de relativt små svängningarna från 2024 och 2025 så snart kriget är över och tillgången på gas stabiliserats.
Det kan nog dröja. Krigsministern och hans chef har ingen plan för hur de ska få slut på kriget, så det kan nog pågå i ett par år till. Efter januari 2028 kanske det ljusnar.

• Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
April 2025 var elfakturan 45 kr
April 2026 lär det har blivit -10 kr om appen har räknat rätt.

Köpte ca 60kWh mer än förra årent, men sålde ca 200kWh mer.

Fakturan kommer mitten av veckan. Då får vi se.
Nu kom fakturan för April. Det blev -16 kr (tillgodo belopp). So appen verkar vara bra injusterad.

Sittställning
H he-peter skrev:
Nu kom fakturan för April. Det blev -16 kr (tillgodo belopp). So appen verkar vara bra injusterad.
Vilken app kör du?

Se4?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.