D
H he-peter skrev:
April 2025 var elfakturan 45 kr
April 2026 lär det har blivit -10 kr om appen har räknat rätt.

Köpte ca 60kWh mer än förra årent, men sålde ca 200kWh mer.

Fakturan kommer mitten av veckan. Då får vi se.
Jag gick strax över tusenlappen plus i april, för att vara tydlig så är detta elräkningen, inte elnät.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Gjorde snabb beräkning.

Solcell + batteri besparing 3060kr i april.

Total besparing i år - 7000kr.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Gjorde snabb beräkning.

Varför har du inte med kostnaderna för att få låga elräkningar på sommarhalvåret?
Lägg gärna in paneler/batterier på kostnader. Visa gärna elräkningar och besparingar november-februari. Eller ännu bättre hela kalenderåret.

Att bara ta med påstådd intjäning i april säger inget liksom. Du påstår dig spara mer än vad min elräkning i april är på.

• Haha
djac
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Varför har du inte med kostnaderna för att få låga elräkningar på sommarhalvåret?
Lägg gärna in paneler/batterier på kostnader. Visa gärna elräkningar och besparingar november-februari. Eller ännu bättre hela kalenderåret.

Att bara ta med påstådd intjäning i april säger inget liksom. Du påstår dig spara mer än vad min elräkning i april är på.
Jag har gjort detta 20 gånger men du vägrar ta det till dig. Man blir ganska matt när du bajsar på allt positivt och bara är negativ hela tiden.

7k besparing, knappt 5år återbetalning. Tack för mig.

D
Nissens Nissens skrev:

Du har fått svar otaliga gånger, du förstår bara inte, ska du inte bara ge upp hela frågan, det är ju solklart att du har någon form av blockering som gör att du inte kan reda ut detta?

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har fått svar otaliga gånger, du förstår bara inte, ska du inte bara ge upp hela frågan, det är ju solklart att du har någon form av blockering som gör att du inte kan reda ut detta?
Är jorden platt skulle du lagt till som en fråga.

Redigerat:
Nissens
D djac skrev:
Nja, det är väl snarare att man är fascinerad över vissa som typ i mars-april dyker upp och säger att de tjänar massor på solpaneler och batterier. Märkligt nog tystnar de i typ sept-okt och man får vid den tideningen information alls om hur det går. 😉

Någon kalkyl värd namnet presenteras aldrig, bara svepande påståenden som ”jag tjänade lätt in alla solpaneler och batterier på 5 år. Så nu badar jag i intjänade pengar”

Det är lite som att idiotförklara oss andra som är försedda med egen tankeförmåga och kritiskt tänkande och kunskaper i ekonomi.

Varför säger man inte bara : ”jag vet att mina solpaneler och batterier är en riktigt dålig affär ur ett ekonomiskt perspektiv, men jag skaffade det för att jag tycker det är kul”, eller av ideologiska skäl eller vad som helst utom just ekonomiska skäl.

För man får dyrare el om man skaffar solpaneler, och ännu dyrare el om man även skaffar batterier.

Inget fel i det, men varför ger man sken av något som inte stämmer med verkligheten?

Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är väl snarare att man är fascinerad över vissa som typ i mars-april dyker upp och säger att de tjänar massor på solpaneler och batterier. Märkligt nog tystnar de i typ sept-okt och man får vid den tideningen information alls om hur det går. 😉

Någon kalkyl värd namnet presenteras aldrig, bara svepande påståenden som ”jag tjänade lätt in alla solpaneler och batterier på 5 år. Så nu badar jag i intjänade pengar”

Det är lite som att idiotförklara oss andra som är försedda med egen tankeförmåga och kritiskt tänkande och kunskaper i ekonomi.

Varför säger man inte bara : ”jag vet att mina solpaneler och batterier är en riktigt dålig affär ur ett ekonomiskt perspektiv, men jag skaffade det för att jag tycker det är kul”, eller av ideologiska skäl eller vad som helst utom just ekonomiska skäl.

För man får dyrare el om man skaffar solpaneler, och ännu dyrare el om man även skaffar batterier.

Inget fel i det, men varför ger man sken av något som inte stämmer med verkligheten?
Nej du läser verkligen inte. Jag har givit siffror för januari, februari, mars, och nu april - flera gånger i tråden men du hakar upp dig på att försöka vara smart.

Jag gillar att diskutera med människor, men du är bara pinsam.

Har länkat till min tråd där jag redovisar mina besparing och hur jag tänkt, men även den har gått dig över huvudet. Fortfarande förnekar du att man visat något.

Antingen är konceptet för svårt där dig att greppa eller så vill du vara sätta dig själv i opposition.

Det enda du visat är att du hade 40kwh i förbrukning en typisk dag i april. Jag hade själv 3kwh samma dag.

Du har än inte presenterat någon form av kalkyl eller uträkning. Bara att börsen ger 7%.

Skärp dig nu, det blir inte meningsfullt.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Undrar just hur elpriserna kommer se ut framöver i sommar / höst med tanke vad som händer i världen just nu. Energikrisen är överhängande och elpriserna kan förändras över en natt.

Jag kollade upp lite hur det såg ut 2022. Experterna trodde då på ett stabilt läge. Men, augusti och september blev så här:

Augusti
Spotpriserna på el blev helt plötsligt extremt höga i augusti 2022, särskilt i södra Sverige, med stora skillnader mellan elområdena. Det var en av de dyraste månaderna under hela året.

Här är genomsnittliga spotpriser (exklusive moms och påslag) för augusti 2022 enligt data från NordPool

• SE1 (Luleå): ca 18,3 öre/kWh
  • SE2 (Sundsvall): ca 51,9 öre/kWh
  • SE3 (Stockholm): ca 223 öre/kWh
  • SE4 (Malmö): ca 305 öre/kWh
Noterbart:
  • I elområde 3 och 4 innebar detta rekordhöga nivåer.
  • Det högsta spotpriset under en enskild timme nåddes den 30 augusti kl 19:00 i SE4, då priset var över 851 öre/kWh.
September
Spotpriset på el var generellt mycket högt i september 2022, med stora prisskillnader mellan norra och södra Sverige.
Här är genomsnittliga spotpriser (exklusive moms) för september 2022 enligt data från NordPool

• SE1 (Luleå): ca 100,7 öre/kWh
  • SE2 (Sundsvall): ca 101,1 öre/kWh
  • SE3 (Stockholm): ca 228,6 öre/kWh
  • SE4 (Malmö): ca 241,7 öre/kWh
Med tanke på att både augusti och september 2022 var varma och soliga med hög solproduktion, fanns det många som gjorde sej en rejäl hacka på de höga spotpriserna. Det var varmt och man hade inte någon egentlig förbrukning och det mesta såldes av solproduktionen.

Detta senario kan faktiskt komma att upprepas, med tanke på vad som just nu händer nere i Hormuzsundet. Vad tror ni? Jag vågar inte helt lita på experterna just nu som anser att läget är stabilt. Man har ju släppt lös olja från krislagren, men räcker det? Är det inte mest gas de använder för elproduktion?

Vad tror du? Vad vet du?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Undrar just hur elpriserna kommer se ut framöver i sommar / höst med tanke vad som händer i världen just nu. Energikrisen är överhängande och elpriserna kan förändras över en natt.

Jag kollade upp lite hur det såg ut 2022. Experterna trodde då på ett stabilt läge. Men, augusti och september blev så här:

Augusti
Spotpriserna på el blev helt plötsligt extremt höga i augusti 2022, särskilt i södra Sverige, med stora skillnader mellan elområdena. Det var en av de dyraste månaderna under hela året.

Här är genomsnittliga spotpriser (exklusive moms och påslag) för augusti 2022 enligt data från NordPool

• SE1 (Luleå): ca 18,3 öre/kWh
  • SE2 (Sundsvall): ca 51,9 öre/kWh
  • SE3 (Stockholm): ca 223 öre/kWh
  • SE4 (Malmö): ca 305 öre/kWh
Noterbart:
  • I elområde 3 och 4 innebar detta rekordhöga nivåer.
  • Det högsta spotpriset under en enskild timme nåddes den 30 augusti kl 19:00 i SE4, då priset var över 851 öre/kWh.
September
Spotpriset på el var generellt mycket högt i september 2022, med stora prisskillnader mellan norra och södra Sverige.
Här är genomsnittliga spotpriser (exklusive moms) för september 2022 enligt data från NordPool

• SE1 (Luleå): ca 100,7 öre/kWh
  • SE2 (Sundsvall): ca 101,1 öre/kWh
  • SE3 (Stockholm): ca 228,6 öre/kWh
  • SE4 (Malmö): ca 241,7 öre/kWh
Med tanke på att både augusti och september 2022 var varma och soliga med hög solproduktion, fanns det många som gjorde sej en rejäl hacka på de höga spotpriserna. Det var varmt och man hade inte någon egentlig förbrukning och det mesta såldes av solproduktionen.

Detta senario kan faktiskt komma att upprepas, med tanke på vad som just nu händer nere i Hormuzsundet. Vad tror ni? Jag vågar inte helt lita på experterna just nu som anser att läget är stabilt. Man har ju släppt lös olja från krislagren, men räcker det? Är det inte mest gas de använder för elproduktion?

Vad tror du? Vad vet du?
Jag tror elpriset i snitt kommer bli väsentligt högre i höst och vinter i SE4 när värmebehovet kommer men jag tror också att det kommer bli väsentligt lättare att hantera eftersom vi har kvartspris nu och inte timpris. 2022 var det flera timmar som var dyra som inte gick att komma undan men idag 2026 är det enskilda kvartar som sticker ut rejält. En kvart är lätt att förskjuta.

Jag tror augusti och september kommer bjuda på väldigt låga priser när solcellerna producerar som mest. Det finns betydligt fler solpaneler installerade både i SE4 och nere i Europa idag än vad det fanns 2022 och fler kommer tillkomma under sommaren.

Nissens Nissens skrev:
Gjorde snabb beräkning.

Du påstår dig spara mer än vad min elräkning i april är på.
Det är väl i sak inget konstigt att nån påstår sig spara mer i kronor än vad nån annans elräkning är på?

Det kan exempelvis bero på att man använder olika mycket el, den ena kanske bor i lägenhet och drar 200kWh/mån, den andra har en lantgård som drar 20000 kWh.

Det kan också vara så att båda förbrukar lika mycket men den ena har turen att ha en nätägare som har skäligt prissatt överföringsavgift medans den andra bor hos ocker-Eon med sina >90 öre/kWh...

D djac skrev:
Det är ett mindre problem, på dagen kan man använda elen och lagra i batterier, bil och hus.

Men du säger att den ska vara billig hela sommarhalvåret, det är en spekulation och så blir det kanske, eller så blir det inte så.
Jag menade inte att elen skulle vara billig hela sommarhalvåret 2026 (alltså natt som dag), jag skrev att elen VAR billig 2024 och 2025.

Jag skrev också att det scenario som beskrevs, ju fler solceller desto lägre elpris och därmed desto sämre kalkyl, redan hänt (2024 och 2025). Det kan inte vara en slump att 60-öringen tagits bort, det beror rimligen på att staten inte vill uppmuntra till mer överproduktion.

Även 2026 beter sig likadant, priset är som lägst när solceller producerar som mest. Billigaste elpriset hittar man mitt på dagen, förr var det mitt i natten. Det som hänt är att lägstanivån hoppade upp ett snäpp efter Irankriget och att vi fått väldigt höga toppar morgon och kväll (pga att man då eldar mer dyr gas nere i Europa gissar jag). Mitt på dagen kan det kosta 20 öre, morgon och kväll över två spänn. Så såg det inte ut 2024 och 2025, skillnaden mellan dag och natt var ganska låg.

I teorin gynnar det batterier, men jag tror personligen det kommer återgå till de relativt små svängningarna från 2024 och 2025 så snart kriget är över och tillgången på gas stabiliserats. Så det är det jag räknar på för egen del, det känns säkrast. Däremot om man redan köpt batteri är det förstås bara att gratulera, om man tillåts uttrycka sig på det sättet om något så hemskt som ett krig.

Kan inte få ner det [egna förbrukningen på timbasis] så långt [tillbaka] tyvärr. Började med home assistent senare också har inte datan.
Har du kollat på din nätägares hemsida? Jag har kunnat exportera timförbrukning från det år då de bytte elmätare till en som rapporterade in per timme helt oavsett om jag haft rörligt själv eller inte. Det kan förstås variera mellan nätägare hur deras sidor ser ut och om det går att exportera, men det kan vara värt att kolla upp.

Även om det inte finns en sanktionerad exportfunktion går det ju göra ett script som extraherar informationen ändå, bara be närmsta ai om hjälp.

Sittställning
1 130m2 skrev:
Det är väl i sak inget konstigt att nån påstår sig spara mer i kronor än vad nån annans elräkning är på?
I sak nej, resten förstår du säkert. Jag använder ganska mycket el till bil.
1 130m2 skrev:
Jag menade inte att elen skulle vara billig hela sommarhalvåret 2026 (alltså natt som dag), jag skrev att elen VAR billig 2024 och 2025.

Jag skrev också att det scenario som beskrevs, ju fler solceller desto lägre elpris och därmed desto sämre kalkyl, redan hänt (2024 och 2025). Det kan inte vara en slump att 60-öringen tagits bort, det beror rimligen på att staten inte vill uppmuntra till mer överproduktion.

Även 2026 beter sig likadant, priset är som lägst när solceller producerar som mest. Billigaste elpriset hittar man mitt på dagen, förr var det mitt i natten. Det som hänt är att lägstanivån hoppade upp ett snäpp efter Irankriget och att vi fått väldigt höga toppar morgon och kväll (pga att man då eldar mer dyr gas nere i Europa gissar jag). Mitt på dagen kan det kosta 20 öre, morgon och kväll över två spänn. Så såg det inte ut 2024 och 2025, skillnaden mellan dag och natt var ganska låg.

I teorin gynnar det batterier, men jag tror personligen det kommer återgå till de relativt små svängningarna från 2024 och 2025 så snart kriget är över och tillgången på gas stabiliserats. Så det är det jag räknar på för egen del, det känns säkrast. Däremot om man redan köpt batteri är det förstås bara att gratulera, om man tillåts uttrycka sig på det sättet om något så hemskt som ett krig.
Skulle säga att det praktiskt gynnar batteriet. Min kurva jämnas ut helt, helt platt. Vi har haft väldigt många dagar med stor pris-spread.

Försökte få fram data bakåt i tiden men appen står och tuggar, gissar på att den inte får svar bakåt i ledet.

Jag brukar ha ett par timmar varje dag där jag kan exportera från panelerna till ett högre pris, då skjuter jag upp laddningen eftersom batteriet med stor säkerhet ändå blir full eller tillräckligt laddad för att klara mig till nästa dag.

Elbilen agerar gummiband för resten vilket gör att jag exporterar väldigt lite vilket, när jag ställer det mot rörligt pris ger mig fantastiska siffror.

Skulle säga att det praktiskt gynnar batteriet. Min kurva jämnas ut helt, helt platt. Vi har haft väldigt många dagar med stor pris-spread.

Försökte få fram data bakåt i tiden men appen står och tuggar, gissar på att den inte får svar bakåt i ledet.

Jag brukar ha ett par timmar varje dag där jag kan exportera från panelerna till ett högre pris, då skjuter jag upp laddningen eftersom batteriet med stor säkerhet ändå blir full eller tillräckligt laddad för att klara mig till nästa dag.

Elbilen agerar gummiband för resten vilket gör att jag exporterar väldigt lite vilket, när jag ställer det mot rörligt pris ger mig fantastiska siffror.
2026 bjuder helt klart på stor spread som gynnar batteriet, jag tror du lyckats tima ditt köp väldigt väl. En fördel med batteriet är att det också kommer kunna ge samma dämpande effekt året om, fast man får ladda det via nätet istället.

Jag tror personligen inte det här kommer bestå, det var så tydligt att det kom efter irankriget. Innan dess såg 2026 ut som 2025 och 2024 tyckte jag. Men det förtar ju inte det faktum att situationen här och nu kommer förkorta din återbetalningstid.

Och som jag nämnt tidigare, solceller skulle betala sig även för mig med även om det hade sett ut som 2024 och 2025. 16-18 år är långt men fortfarande kortare än solcellernas livslängd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.