43 078 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Det känns väl spontant rimligt att om solcellerna betalat av sig på fem år kan man anse att elen nu kostar 0kr.Sittställning skrev:
Men då jämför du antagligen med rörligt pris? Det hade varit intressant om du laddade ner din förbrukning på timbasis de senaste fem åren, spotprisdata för samma period samt din genererade solel och kollar om du ligger plus även på fem år då.
När jag kör så med min förbrukning ser jag att solceller går plus även för mig, men det tar 16-18 år.
En brasklapp är att det finns massor av elbilsladdningar på maxhastighet när spotpriset är lågt, där täcker inte solcellerna jag simulerar upp så simuleringen får köpa el. Det är inte helt rättvisande, hade jag haft solceller hade jag laddat långsammare.
Vet inte om det är nån annan som gett sig i färd med att ta in offerter på solceller i närtid, men min känsla är att man prissätter solcellsanläggningar högt med flit för att få batterierna att framstå som en bättre affär än vad de är.
Jag har provat simulera på fyra eller fem olika sätt med priser från 2024 och 2025 (som var ruskigt billiga år) och alla ger en liknande bild: solceller betalar tillbaka sig för mig på nånstans mellan 15 och 20 år (alltså 5-6,5% ungefär) utan 60-öringen även om priserna fortsätter vara så låga som då. Den tekniska livslängden är större än så och min spaning är att elpriserna kommer stiga på kort sikt pga Irankriget.
5-6,5% är inte så mycket men till skillnad från börsen där man kan ha otur och tajma sitt köp dåligt känns det som en tryggare investering. Sen har jag svårt att tro att man kan bli rik utan att ta risk, så argumentet att man bör välja börsen istället är säkert bättre på väldigt lång sikt. Men för mig framstår det iaf inte som att solceller är uselt, utifrån våra förutsättningar. Dessutom tror jag solcellsofferterna är saltade för att jag ska luras köpa ett förmodligen olönsamt batteri. Men även med saltad offert verkar solceller alltså lönsamt (för oss skall tilläggas). Det trodde jag faktiskt inte det skulle vara.
Batteri är mycket svårare att räkna på. Jag lyckas inte få till att det ska betala sig själv vilka strategier jag än använder för att ladda i och ladda ur. Det bästa jag fått till är att det nästan går plus minus noll. Men pga att offerterna förefaller saltade för enbart solceller och säljarna pushar väldigt hårt för att köpa batteri är det svårt att få rättvisande siffror. Jag tror att det jag fått fram är överdrivet optimistiskt pga att solcellerna är dyrare än de borde vara.
Tillägg: vi har tak åt öst och väst, inte söder.
Jag har provat simulera på fyra eller fem olika sätt med priser från 2024 och 2025 (som var ruskigt billiga år) och alla ger en liknande bild: solceller betalar tillbaka sig för mig på nånstans mellan 15 och 20 år (alltså 5-6,5% ungefär) utan 60-öringen även om priserna fortsätter vara så låga som då. Den tekniska livslängden är större än så och min spaning är att elpriserna kommer stiga på kort sikt pga Irankriget.
5-6,5% är inte så mycket men till skillnad från börsen där man kan ha otur och tajma sitt köp dåligt känns det som en tryggare investering. Sen har jag svårt att tro att man kan bli rik utan att ta risk, så argumentet att man bör välja börsen istället är säkert bättre på väldigt lång sikt. Men för mig framstår det iaf inte som att solceller är uselt, utifrån våra förutsättningar. Dessutom tror jag solcellsofferterna är saltade för att jag ska luras köpa ett förmodligen olönsamt batteri. Men även med saltad offert verkar solceller alltså lönsamt (för oss skall tilläggas). Det trodde jag faktiskt inte det skulle vara.
Batteri är mycket svårare att räkna på. Jag lyckas inte få till att det ska betala sig själv vilka strategier jag än använder för att ladda i och ladda ur. Det bästa jag fått till är att det nästan går plus minus noll. Men pga att offerterna förefaller saltade för enbart solceller och säljarna pushar väldigt hårt för att köpa batteri är det svårt att få rättvisande siffror. Jag tror att det jag fått fram är överdrivet optimistiskt pga att solcellerna är dyrare än de borde vara.
Tillägg: vi har tak åt öst och väst, inte söder.
Redigerat:
Kan inte få ner det så långt tyvärr. Började med home assistent senare också har inte datan.1 130m2 skrev:Det känns väl spontant rimligt att om solcellerna betalat av sig på fem år kan man anse att elen nu kostar 0kr.
Men då jämför du antagligen med rörligt pris? Det hade varit intressant om du laddade ner din förbrukning på timbasis de senaste fem åren, spotprisdata för samma period samt din genererade solel och kollar om du ligger plus även på fem år då.
När jag kör så med min förbrukning ser jag att solceller går plus även för mig, men det tar 16-18 år.
En brasklapp är att det finns massor av elbilsladdningar på maxhastighet när spotpriset är lågt, där täcker inte solcellerna jag simulerar upp så simuleringen får köpa el. Det är inte helt rättvisande, hade jag haft solceller hade jag laddat långsammare.
Alternativet är rörligt pris, det här varit dyrare för mig med kvartspris eftersom jag hade varit tvungen att göra stora ingrepp i huset för att flytta tillräckligt med last varje dag.
Anledningen till att elpriserna är dyra dom dyra kvartar är ju fär att den mesta av användningen ligger där, det är ju en direkt representation av elanvändningen. Därför tycker jag det känns relevant att mäta mot rörligt.
Min magkänsla är att inte många kan flytta meningsfullt mycket att det berättigat att kämpa med den biten.
Med batteri flyttar jag allt till dom billiga kvartar och samtidigt lever som jag gjorde på rörligt pris - även om jag nu har lärt mig styra saker bättre via home assistent så kan jag "set and forget" och på så sätt köpa billigt, använda dyrt, ladda sol och använda dyrt.
Vi har ännu så länge inget batteri, men har fått upp ögonen för de nya natrium batterierna. Natriumbatterier (Na-jon) är ett billigare och mer hållbart alternativ till litiumjonbatterier, baserat på vanligt salt, som väntas nå storskalig produktion 2026.
Enligt tillverkarna förutspås 20 - 40% lägre priser. Dock verkar livslängden vara något kortare än dagens litiumbatterier, så framtiden får visa vad det kan innebära ekonomiskt.
Enligt tillverkarna förutspås 20 - 40% lägre priser. Dock verkar livslängden vara något kortare än dagens litiumbatterier, så framtiden får visa vad det kan innebära ekonomiskt.
Jag slutade följa upp mina solceller ganska tidigt, det var för svårt och inkluderar ju mjuka saker som att men med solceller tenderar att flytta förbrukning och med batteri kan man undvika både pristoppar och slippa köpa en del el och i mitt fall en viss intäkt från stödtjänster.1 130m2 skrev:Det känns väl spontant rimligt att om solcellerna betalat av sig på fem år kan man anse att elen nu kostar 0kr.
Jag köpte batteri i efterhand och det är nog den komponent som är lättast och snabbast att räkna hem, elen har inte precis blivit billigare på de senaste åren men mina elräkningar är borta, jag skulle säga att mitt batteri är avbetalt på mindre än fem år och har under tiden gett mig ett gott skydd mot rusande elpriser och de funderingar som sådana skapar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Använder du el på något sätt för uppvärmning på vintern? I så fall bör du vara förberedd på att du sannolikt kommer få elräkningar igen på vintern inom en inte alltför avlägsen framtid.D djac skrev:Jag slutade följa upp mina solceller ganska tidigt, det var för svårt och inkluderar ju mjuka saker som att men med solceller tenderar att flytta förbrukning och med batteri kan man undvika både pristoppar och slippa köpa en del el och i mitt fall en viss intäkt från stödtjänster.
Jag köpte batteri i efterhand och det är nog den komponent som är lättast och snabbast att räkna hem, elen har inte precis blivit billigare på de senaste åren men mina elräkningar är borta, jag skulle säga att mitt batteri är avbetalt på mindre än fem år och har under tiden gett mig ett gott skydd mot rusande elpriser och de funderingar som sådana skapar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
När tillräckligt många skaffat solceller och batteri kommer elpriset under sommarhalvåret ett normalår (ej extrem torka, ej tillfälliga utbudschocker) ligga på 0-10 öre per kWh så det kommer inte vara möjligt att med en rimlig anläggning få intäkter som räcker för att betala vinterelen.D djac skrev:
Jag förstår hur du tänker men det är ren spekulation som är väldigt osannolik.Magnus E K skrev:
Sälja el och få intäkter gör jag 9 månader om året, nov-jan är dåliga, då använder jag nästan all producerad el själva. Den andra delen är ju att jag har minskat min köpexponering mot elmarknaden med ca 55%.
Sen bygger din spekulation på världsfred och där är jag tyvärr mindre optimistisk, tvärtom så finns det inte mycket demokrati kvar i världen och allt är tillåtna mål för de starka, mitt i detta står energifrågan som ju tydligt är det man slåss om.
Men jag önskar att du hade kunnat ha rätt och jag hade gärna offrat min solanläggning för allt det där fina
Det är inte spekulation, det är sedan två år tillbaka redan verklighet i SE4 pga exportkablarna.D djac skrev:Jag förstår hur du tänker men det är ren spekulation som är väldigt osannolik.Magnus E K skrev:
Sälja el och få intäkter gör jag 9 månader om året, nov-jan är dåliga, då använder jag nästan all producerad el själva. Den andra delen är ju att jag har minskat min köpexponering mot elmarknaden med ca 55%.
Sen bygger din spekulation på världsfred och där är jag tyvärr mindre optimistisk, tvärtom så finns det inte mycket demokrati kvar i världen och allt är tillåtna mål för de starka, mitt i detta står energifrågan som ju tydligt är det man slåss om.
Men jag önskar att du hade kunnat ha rätt och jag hade gärna offrat min solanläggning för allt det där fina![]()
Så här såg spotpriserna ut igår och om jag minns rätt även dagen före det. Enda skillnaden mot 2025 och 2024 är att det är extremt höga toppar morgon och kväll (vilket gynnar batterier, så jag skulle gissa att Sittställning glädjande nog lyckats pricka in även detta med sitt nya batteri) samt även lite högre lägstanivå. Jag gissar att det beror på att gaspriserna gått upp rejält (tydligen genereras massor av el på kontinenten genom att man bränner naturgas).
I princip är det en omvänd kurva för en södervänd solcellsanläggning. Det är det som är anledningen till att man inte vill exportera solelen vid tidpunkten då den genereras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kämpar inte alls med att pricka in något nu 😊 laddade bilen igår också. Sparar och laddar lite idag också så jag slipper exportera i lågpris rutan.1 130m2 skrev:Det är inte spekulation, det är sedan två år tillbaka redan verklighet i SE4 pga exportkablarna.
Så här såg spotpriserna ut igår och om jag minns rätt även dagen före det. Enda skillnaden mot 2025 och 2024 är att det är extremt höga toppar morgon och kväll (vilket gynnar batterier, så jag skulle gissa att Sittställning glädjande nog lyckats pricka in även detta med sitt nya batteri) samt även lite högre lägstanivå. Jag gissar att det beror på att gaspriserna gått upp rejält (tydligen genereras massor av el på kontinenten genom att man bränner naturgas).
I princip är det en omvänd kurva för en södervänd solcellsanläggning. Det är det som är anledningen till att man inte vill exportera solelen vid tidpunkten då den genereras.
[bild]
Jag ska också justera så att jag exporterar över en viss öre innan jag börjar ladda batteriet i huset.
IGår på morgonen exporterade jag medans elpriset va högt och först senare på dagen börja jag ladda bil/batteri.
Om du vill spara pengar så kan du ju köpa dina vanliga batterier från Tyskland. Kollade priser på 30kwh med växelriktare köpt online i tyskland, med frakt och 25% momspåslag. Det var ungefär 50% billigare än någon kunde erbjuda i sverige per kwh... Visst, sen får du avdrag, så det blir samma, men inte alla vill eller kan använda det. En jäkla påslag helt enkelt.B Bruzze skrev:Vi har ännu så länge inget batteri, men har fått upp ögonen för de nya natrium batterierna. Natriumbatterier (Na-jon) är ett billigare och mer hållbart alternativ till litiumjonbatterier, baserat på vanligt salt, som väntas nå storskalig produktion 2026.
Det är ett mindre problem, på dagen kan man använda elen och lagra i batterier, bil och hus.1 130m2 skrev:Det är inte spekulation, det är sedan två år tillbaka redan verklighet i SE4 pga exportkablarna.
[bild]
Men du säger att den ska vara billig hela sommarhalvåret, det är en spekulation och så blir det kanske, eller så blir det inte så.
Tyskarna ligger lite före och har kanske förstått vad som är på väg att hända.Biggle skrev:
Om du vill spara pengar så kan du ju köpa dina vanliga batterier från Tyskland. Kollade priser på 30kwh med växelriktare köpt online i tyskland, med frakt och 25% momspåslag. Det var ungefär 50% billigare än någon kunde erbjuda i sverige per kwh... Visst, sen får du avdrag, så det blir samma, men inte alla vill eller kan använda det. En jäkla påslag helt enkelt.
2030 tror analytikerna att natrium batterierna tagit över en större del av marknaden, men inte helt.
Vi får se vad som händer framöver. Spännande!
April 2025 var elfakturan 45 krD djac skrev:
April 2026 lär det har blivit -10 kr om appen har räknat rätt.
Köpte ca 60kWh mer än förra årent, men sålde ca 200kWh mer.
Fakturan kommer mitten av veckan. Då får vi se.