H he-peter skrev:
Om han håller sig mellan 20% och 80% har han även ett rätt stort batteri. Större än 80kwh.

Några rekommendera att laddar oftare och inte så stora laddcykler för att vara skonsamt för batteriet.

Jag har börjat hålla mig runt 30% till 60% vid daglig körning och laddar oftare men kanske bara några kwh per gång.
Bilen har LFP-batteri (järnfosfat) som inte är lika känsligt för stora cykler. Hemmabatterierna är också LFP för övrigt.

Om du har ett "vanligt" batteri är det bättre att du lägger dig mellan 20 och 50 än 30 och 60, det finns en tröskel nånstans mellan 50 och 60% beroende på tillverkare, går du över tröskeln får du dubbla degraderingen jämfört med under tröskeln. För enkelhetens skull, välj 50% så slipper du efterforska exakt vad du har för batteri.

Med LFP är tröskeln ca 70%, jag brukar lägga mig på 65% som som gräns.
Sittställning Sittställning skrev:
Solceller producerar även utanför 0 öre timmar. Du jämför väldigt smalt. Samt du verkar inte köra särskilt mycket. Men visst det är din verklighet att räkna på.
Ja solceller producerar naturligtvis även utan för 0-örestimmarna. Det jag ville visa med min uträkning från verkliga livet (eftersom uträkning om 40kWh efterfrågades) är att om man har ett batteri (tex ett på hjul) är det väldigt lätt att ladda det extremt billigt även utan solceller.
Argumentet har du elbil - skaffa solceller håller inte för mig eftersom min nätägare har så billig överföringskostnad (bara 10 öre/kWh inkl moms). Däremot om vi hade haft ocker-Eon som vi har i sommarstugan, de tar hutlösa 91,75 öre/kWh inkl moms för 16A under 8000 kWh, då hade kalkylen sett helt annorlunda ut.

Det finns även en annan aspekt som kanske inte är helt självklar om man inte har laddbar bil själv (och knappt ens då): Bilarna kräver minst 6A på en fas (1,44kW) för att kunna ladda med växelström. I den takten tar 40kWh nästan 28 tim, förluster inte inräknade. Men när jag laddar från nätet laddar jag med 11kW, då tar det under fyra timmar och förlusterna blir dessutom mindre. Så laddar jag från nätet kan jag minimera både tid och förluster, men laddar jag från solceller behöver jag en rätt stor anläggning (speciellt om jag har öst eller väst) för att kunna ladda 40kWh på en rimlig tid. Ju större anläggning desto dyrare investering.

Hemmabatterier har inte samma problem att de kräver hög effekt eftersom de vanligtvis laddas med likström vad jag förstår. Och hushållet fungerar också bra med låg effekt under längre tid. Men är det den laddbara bilen som är ens största förbrukare och man bor i SE4 - byt till timpris istället för att köpa dyra solceller.

1 130m2 skrev:
Bilen har LFP-batteri (järnfosfat) som inte är lika känsligt för stora cykler. Hemmabatterierna är också LFP för övrigt.

Om du har ett "vanligt" batteri är det bättre att du lägger dig mellan 20 och 50 än 30 och 60, det finns en tröskel nånstans mellan 50 och 60% beroende på tillverkare, går du över tröskeln får du dubbla degraderingen jämfört med under tröskeln. För enkelhetens skull, välj 50% så slipper du efterforska exakt vad du har för batteri.

Ja solceller producerar naturligtvis även utan för 0-örestimmarna. Det jag ville visa med min uträkning från verkliga livet (eftersom uträkning om 40kWh efterfrågades) är att om man har ett batteri (tex ett på hjul) är det väldigt lätt att ladda det extremt billigt även utan solceller.
Argumentet har du elbil - skaffa solceller håller inte för mig eftersom min nätägare har så billig överföringskostnad (bara 10 öre/kWh inkl moms). Däremot om vi hade haft ocker-Eon som vi har i sommarstugan, de tar hutlösa 91,75 öre/kWh inkl moms för 16A under 8000 kWh, då hade kalkylen sett helt annorlunda ut.

Det finns även en annan aspekt som kanske inte är helt självklar om man inte har laddbar bil själv (och knappt ens då): Bilarna kräver minst 6A på en fas (1,44kW) för att kunna ladda med växelström. I den takten tar 40kWh nästan 28 tim, förluster inte inräknade. Men när jag laddar från nätet laddar jag med 11kW, då tar det under fyra timmar och förlusterna blir dessutom mindre. Så laddar jag från nätet kan jag minimera både tid och förluster, men laddar jag från solceller behöver jag en rätt stor anläggning (speciellt om jag har öst eller väst) för att kunna ladda 40kWh på en rimlig tid. Ju större anläggning desto dyrare investering.

Hemmabatterier har inte samma problem att de kräver hög effekt eftersom de vanligtvis laddas med likström vad jag förstår. Och hushållet fungerar också bra med låg effekt under längre tid. Men är det den laddbara bilen som är ens största förbrukare och man bor i SE4 - byt till timpris istället för att köpa dyra solceller.
Jag har ett överskott som kan användas till elbilsladdning av 11kw tills kl 18.(om solen skiner)

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
1 130m2 skrev:
Hur stor är batteriet om x% till 65% är 50kwh ?

• Gilla
Bruzze
  • Laddar…
1 130m2 skrev:
Men är det den laddbara bilen som är ens största förbrukare och man bor i SE4 - byt till timpris istället för att köpa dyra solceller.
2025 tillförde solcellerna ca 16.000 kr och då har vi räknat 0 kr elpris för egenförbrukning.

Vill säga, på egenförbrukning räknade jag bara den sparade överföringsavgiften och energiskatt.

Försäljning av el var då "bara" ca 5.150 kr

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag har överskott de flesta månader, som det sedan tas av under dec-feb då jag går lite back men på helheten så Hur stor kapacitet har jag både sluppit elräkning och byggt upp en liten ökande buffert.
Hur stor kapacitet hsr ditt batteri och hur stor självurladdning?

P
D djac skrev:
Jag ackumulerar pengar hos Tibber som jag kvittar vinterräkningarna mot.
Du säljer alltså el till Tibber?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Hur stor kapacitet hsr ditt batteri och hur stor självurladdning?
Jag har ett Homevolt, 13,3kWh, självurladdning vet jag inte, (är det viktigt med tanke på hur korta stunder det pausar) och japp, jag är Tibberkund!

P
H he-peter skrev:
Ca. 11.000 kr.
Oj! Då hade du antagligen sexsiffrigt kapital bundet i ved, gissar jag. Så mycket skulle jag nog inte heller låta bli liggande.

P
D djac skrev:
Jag har ett Homevolt, 13,3kWh, självurladdning vet jag inte, (är det viktigt med tanke på hur korta stunder det pausar)
Det är inte mycket kapacitet för att kunna ha överskott nästan varje månad. Du måste ha extremt liten elförbrukning.
Kapaciteten på vårt batteri är 16 kWh och det brukar inte räcka över natten. (Baserat på de senaste två månaderna sen vi installerade batteriet).

Självurladdningen spelar antagligen roll om man ska spara energi i batteriet i flera månader.
D djac skrev:
jag är Tibberkund!
Vad betalar Tibber för el du säljer? Eller får du tillgodo-"kvitto" i valutan kWh?
Om det senare är fallet blir det svårt att jämföra med andra elbolag.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Solpanelerna är avbetalda på 5 år, vilket redan inträffat. = Gratis el från dom.
Det där är lite tvetydigt. Vad menar du med avbetalda?

P
lutorm lutorm skrev:
Dessutom tycker jag det finns ett egenvärde i att ha rådighet över sin egen elförsörjning om något skulle hända.
För det behöver man förse solel/batteri-anläggningen med en automatisk frånskiljare och ett jordtag. Kostnad okänd utan att ha undersökt platsen för anläggningen.

Om man ska elförsörjningssäkra sitt hus så tror jag att det är klokare med en bensin/diesel-driven generator. Då bör man klara en krigsliknande situation även på vintern.

D
P pmd skrev:
Det är inte mycket kapacitet för att kunna ha överskott nästan varje månad. Du måste ha extremt liten elförbrukning.
Kapaciteten på vårt batteri är 16 kWh och det brukar inte räcka över natten. (Baserat på de senaste två månaderna sen vi installerade batteriet).

Självurladdningen spelar antagligen roll om man ska spara energi i batteriet i flera månader.

Vad betalar Tibber för el du säljer? Eller får du tillgodo-"kvitto" i valutan kWh?
Om det senare är fallet blir det svårt att jämföra med andra elbolag.
Jag klarar mig över natten för det mesta men då har jag en ny VP som både är prisstyrd och kopplad mot solcellerna, den öser på vid lågt pris och sol och håller igen vid tvärtom, jag tror att detta är en stor fördel, brukar ha köpt sådär 1,5kWh tills solcellerna börjar leverera igen. Jag har en 15kW växelriktare med lite mer solceller så jag säljer rätt mycket före och efter lågprisperioden också.

Tibber betalar bara spot, detta har man sen tillgodo hos dem, det ska tilläggas att de också har stödtjänster, de brukar numera ge mellan 400-600kr extra per månad, mer förr.

P pmd skrev:
Oj! Då hade du antagligen sexsiffrigt kapital bundet i ved, gissar jag. Så mycket skulle jag nog inte heller låta bli liggande.
Hur menar Du?

Då jag klöv 18m3s under 2025, sålde jag av samma mängd av 3-4 år gamal ved.

Sen var grannen i behov av ved, annars skulle jag inte sälja.

Var "materialiserat arbete" om att följer Karl Max' språk.

Sittställning
P pmd skrev:
Det där är lite tvetydigt. Vad menar du med avbetalda?
Jäklar vad du granskar hela tråden. Det blir som att du river upp gamla sår hehe.

Alternativkostnaden för el de föregående fem åren uppgår till kostnaden för solpanelerna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hur stor är batteriet om x% till 65% är 50kwh ?
60kWh om jag minns rätt. Jag laddar till 100% om jag vet att jag kommer köra ner batteriet till under 70% inom några dagar, 50kWh i en sittning avser en sådan laddning. Har jag ingen resa planerad som drar mer än 30% brukar jag sätta gränsen till 65%, det är en bra avvägning mellan att kunna göra längre spontanresor och att hålla nere degraderingen.

Tänk också på att två laddningar på 25kWh vardera också blir 50kWh, jag kanske laddar 25 på lördagen sen kör upp dem och laddar tillbaka 25 på söndagen tex. Eller fem laddningar på 10 kWh vardera osv. Jag kan ju tanka 100l bensin i en bil som bara har en tank som rymmer 30l också, bara jag kör upp bensinen mellan tankningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.