Nissens Nissens skrev:
Själv har jag helt gratis el resten av livet på riktigt, men då pga helt andra typer av investeringar. 😊
Äger du fastighet med frikraft?

D
P pmd skrev:
Klart att man kan tala om diversifiering inom aktiemarknaden, men det är förstås en begränsad diversifiering,

Det är nog bra om vi är överens om begreppen innan vi diskuterar (läs: blir osams om) dem.
Så fort man köper mer än en aktie sänkan man säga att man har diversifierat men jag vill nog ändå påstå att det är inte den vanligaste användningen av uttrycket i detta sammanhang.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Sittställning Sittställning skrev:
Styra last - genom att styra last behöver man inte batteri eller solceller.
Det är bekvämare att styra inköp av el (och ladda batteriet med den) än att styra lasterna.

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
P
O O skrev:
Tja "fri" el är väl en definitionsfråga men med negativa priser kommer man väldigt nära. I alla fall så nära att egna solceller blir olönsamma. Det är välkänt.
Negativa elpriser är riktigt illa för en solcellsägare. Den som har solceller bör se till att all elförsäljning pausas under sådana perioder.
O O skrev:
När det gäller solceller är nog den politiska risken den största. Ett jämnt och stabilt elpris vill alla ha. Politikerna kommer med div förslag för att uppnå det. Att köpa billigt och sälja dyrt kommer inte gå om priset stabiliseras. Det är ännu mer förödande för den som satsar på batteri.
Det kommer att dröja decennier innan det finns nya fungerande kärnkraftverk i Sverige. Kanske ännu längre, beroende på hur riksdagsmajoriteterna kommer att se ut resten av detta århundrade. Kanske aldrig.

P
T Taxture skrev:
Då kan jag bara anta att du investerat betydligt mer än exemplets kr160.000:-?

Eller vad för global indexfond kan jag investera kr160.000:- och direkt börja plocka ut pengar till elräkningen?
Alternativkostnaden till att köpa solanläggningen bör man räkna med också.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Negativt väntevärde låter mer som nöje än klok investering. 😂
Nä, knappast ett nöje. Lotteri kan närmast betraktas som en slags skatt på dumhet.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nä, knappast ett nöje. Lotteri kan närmast betraktas som en slags skatt på dumhet.
Du har rätt. Jag får närmast lite ångest då någon ger mig en skraplott, då jag är rädd att missa en vinst. Skräpar ner gör de också. Nä, inget nöje!

Sittställning
P pmd skrev:
Det är bekvämare att styra inköp av el (och ladda batteriet med den) än att styra lasterna.
Instämmer helt. Speciellt om man vill leva normalt.

P
H he-peter skrev:
Ja. Men då tycker jag det känns helt fel med statlig bidrag.
Ja, alla bidrag är förkastliga. Staten ska inte lägga sig i ekonomi, helt enkelt för att politiker inte förstår ekonomi.

"... in the long run the aggregate of decisions of individual businessmen, exercising individual judgement in a free economy, even if often mistaken, is less likely to harm than the centralized decisions of a government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster." – John James Cowperthwaite

P
T Taxture skrev:
Inte alltid så lätt med hus som redan stått över 100år……..
Ja, då gäller det att ha tungan rätt i mun. VI har ett urgammal hus (från början en flera hundra år gammal timmerstuga; sedermera moderniserad och tillbyggd), med direktverkande el som enda uppvärmning. Numera har vi två luft/luft-värmepumpar och alla elelement är avstängda, utom de som sitter i en tillbyggnad (av komplicerade skäl).

Vi har dessutom tilläggsisolerat vinden och gjort översyn på FTX-systemet. Allt detta medförde en signifikant reduktion i elkonsumtion. Att vi klarar oss med två LLVP beror också på att vi har tre eldstäder.
VI kan kalla det hela för diversifierad uppvärmning …

Efter dessa åtgärder har vi installerat solpaneler och lite senare även batteri. I slutet av det här året kan vi dra slutsatser om det.

P
Magnus E K Magnus E K skrev:
Med FEM stycken utdelar till LLVP, hur undviker man att utsidan av huset ser ut som en industribakgata? Jag har i nuläget EN utdel och tvekar lite med att sätta en till större (LVVP) som inte kommer sänka kostnaderna så mycket utan mest ge högre komfort.
I ett villaområde ser det dock inte så här illa ut. :-)
https://alkazar.com.tr/wp-content/uploads/2-1.jpg

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Och varför man byter ut en gammal värmepump?
En värmepump byter man väl ut om man räknar med att inköpskostnaden för en ny värmepump är mindre än alternativkostnaden?

Eller om ens gamla värmepump har gått sönder och en reparation inte lönar sig (för lagom värde på "lönar sig").

P
H he-peter skrev:
Har istället såld veden.
Hur mycket tjänade du på dina vedaffärer?

Vi har köpt ganska mycket ved de senaste åren. Mer än vi har behövt. Jag tror att vi ändå ska behålla veden eftersom vedpriserna har gått upp en hel del de senaste 4-5 åren. Den ekonomiska risken med det är förstås att vedpriser kommer att gå ner de närmaste åren.

P
J JohanLun skrev:
Många ganska "oanalytiska" och "korkade" har nog tjänat mer, då de inte förstått vad de gett sig in på - att låna och "investera" har ofta gett större avkastning än "säkra val" även om man investerat rätt korkat...
Hur ser fördelningen ut mellan lyckade chansningar och misslyckade dito? Jag tvivlar på att det i längden lönar sig att vara korkad.
J JohanLun skrev:
Jag är inte övertygad om solcellers och batteriers förträfflighet på villor - jag tänker att det troligen vore bättre att montera solceller på någon form av gemensamhetsanläggning än att montera dem på det egna huset. Mitt tak passar inte för solceller, och jag skulle inte vilja ha ett batteri i källaren på huset jag bor.
Samhällsekonomiskt är det hål i huvet med solpaneler på villatak. De gör att stabil elkraft måste tjäna in sin kapitalkostnad under den mörka halvan av året. Det påverkar förstås priserna.

Elektricitet är sällsynt väl lämpad för energiöverföring över långa avstånd och därmed är också storskalig elproduktion samhällsekonomiskt bra. Småskalig elproduktion är bra i småskalighetsdrömmarnas värld.

Icke desto mindre har jag köpt både solpaneler och hembatteri. Staten subventionerar ju sånt så privatekonomiskt är det inte helt fel. Dessutom kan man med rätt konfigurering av sin egen elproduktion skydda sig lite mot politiska dumheter när det gäller elförsörjning.
J JohanLun skrev:
Förutom att jag tycker att många gamla fina sekelskifteshus förstörs av ovarsamma fönsterbyten så har jag svårt att se att ett fönsterbyte är en klok investering.
Det lönar sig förmodligen mer att byta tätningslister.

P pmd skrev:
Hur mycket tjänade du på dina vedaffärer?

Vi har köpt ganska mycket ved de senaste åren. Mer än vi har behövt. Jag tror att vi ändå ska behålla veden eftersom vedpriserna har gått upp en hel del de senaste 4-5 åren. Den ekonomiska risken med det är förstås att vedpriser kommer att gå ner de närmaste åren.
Ca. 11.000 kr.

• Wow
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.