43 088 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Så fort man köper mer än en aktie sänkan man säga att man har diversifierat men jag vill nog ändå påstå att det är inte den vanligaste användningen av uttrycket i detta sammanhang.P pmd skrev:
Negativa elpriser är riktigt illa för en solcellsägare. Den som har solceller bör se till att all elförsäljning pausas under sådana perioder.O skrev:
Det kommer att dröja decennier innan det finns nya fungerande kärnkraftverk i Sverige. Kanske ännu längre, beroende på hur riksdagsmajoriteterna kommer att se ut resten av detta århundrade. Kanske aldrig.O skrev:
Alternativkostnaden till att köpa solanläggningen bör man räkna med också.T Taxture skrev:
Ja, alla bidrag är förkastliga. Staten ska inte lägga sig i ekonomi, helt enkelt för att politiker inte förstår ekonomi.H he-peter skrev:
"... in the long run the aggregate of decisions of individual businessmen, exercising individual judgement in a free economy, even if often mistaken, is less likely to harm than the centralized decisions of a government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster." – John James Cowperthwaite
Ja, då gäller det att ha tungan rätt i mun. VI har ett urgammal hus (från början en flera hundra år gammal timmerstuga; sedermera moderniserad och tillbyggd), med direktverkande el som enda uppvärmning. Numera har vi två luft/luft-värmepumpar och alla elelement är avstängda, utom de som sitter i en tillbyggnad (av komplicerade skäl).T Taxture skrev:
Vi har dessutom tilläggsisolerat vinden och gjort översyn på FTX-systemet. Allt detta medförde en signifikant reduktion i elkonsumtion. Att vi klarar oss med två LLVP beror också på att vi har tre eldstäder.
VI kan kalla det hela för diversifierad uppvärmning …
Efter dessa åtgärder har vi installerat solpaneler och lite senare även batteri. I slutet av det här året kan vi dra slutsatser om det.
I ett villaområde ser det dock inte så här illa ut.Magnus E K skrev:
https://alkazar.com.tr/wp-content/uploads/2-1.jpg
Hur mycket tjänade du på dina vedaffärer?H he-peter skrev:
Vi har köpt ganska mycket ved de senaste åren. Mer än vi har behövt. Jag tror att vi ändå ska behålla veden eftersom vedpriserna har gått upp en hel del de senaste 4-5 åren. Den ekonomiska risken med det är förstås att vedpriser kommer att gå ner de närmaste åren.
Hur ser fördelningen ut mellan lyckade chansningar och misslyckade dito? Jag tvivlar på att det i längden lönar sig att vara korkad.J JohanLun skrev:
Samhällsekonomiskt är det hål i huvet med solpaneler på villatak. De gör att stabil elkraft måste tjäna in sin kapitalkostnad under den mörka halvan av året. Det påverkar förstås priserna.J JohanLun skrev:Jag är inte övertygad om solcellers och batteriers förträfflighet på villor - jag tänker att det troligen vore bättre att montera solceller på någon form av gemensamhetsanläggning än att montera dem på det egna huset. Mitt tak passar inte för solceller, och jag skulle inte vilja ha ett batteri i källaren på huset jag bor.
Elektricitet är sällsynt väl lämpad för energiöverföring över långa avstånd och därmed är också storskalig elproduktion samhällsekonomiskt bra. Småskalig elproduktion är bra i småskalighetsdrömmarnas värld.
Icke desto mindre har jag köpt både solpaneler och hembatteri. Staten subventionerar ju sånt så privatekonomiskt är det inte helt fel. Dessutom kan man med rätt konfigurering av sin egen elproduktion skydda sig lite mot politiska dumheter när det gäller elförsörjning.
Det lönar sig förmodligen mer att byta tätningslister.J JohanLun skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Ca. 11.000 kr.P pmd skrev:Hur mycket tjänade du på dina vedaffärer?
Vi har köpt ganska mycket ved de senaste åren. Mer än vi har behövt. Jag tror att vi ändå ska behålla veden eftersom vedpriserna har gått upp en hel del de senaste 4-5 åren. Den ekonomiska risken med det är förstås att vedpriser kommer att gå ner de närmaste åren.