Sittställning Sittställning skrev:
5 år betalade mina celler sig på.
Hur skulle ekonomin/ avbetalningstiden bli om förutsättningarna vore som är 2025? 10år utan 60öringen?

Nissens
Varför är det okej att anta börsen kommer gå bra framåt. Men att anta elpriserna kommer vara knas är dumt?
Läs på om globala aktiefonder och MSCI världs index… att ge sig in i branschen som elproducent med dyr utrustning är betydlig större risk…
Min besparing på batteri/solcell är helt skattefri samt höjer min levnadsstandard men till än lägre kostnad än din. 3kwh vs 40kwh och vi har också elbil :)
Men du får dyrare el än de som inte investerat i dur utrustning. Minst 15-20 år är ROI, men mer troligt får du aldrig tillbaka pengarna.
5 år betalade mina celler sig på.
Helt omöjligt.
Låter som en ypperlig ide. När tidningarubrikerna haglar om höga elpriser helatiden skrattar jag hela vägen till banken.
När du betalar av på lånen?
Själv har jag gratis el för resten av livet och mycket mer därtill från andra investeringar än elproduktion.
En intressant analys jag hade velat göra är att beräkna att man stoppar tillbaka mellanskillnaden på börsen efter att man investerat i celler+batteri. Att man då sparar tillbaka summan och se vad skillanden faktiskt är.
Tja, glolbala indexfonder dubblerar insatsen på 7-10 år med mindre risker än solceller. Så räkna på du.

Nissens Nissens skrev:
Tja, glolbala indexfonder dubblerar insatsen på 7-10 år med mindre risker än solceller.
Det finns ju inga garantier för det..

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns ju inga garantier för det..
Att du orkar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, glolbala indexfonder dubblerar insatsen på 7-10 år med mindre risker än solceller. Så räkna på du.
Återigen så kan vi väl räkna på samma belopp?
Och att man måste sälja av delar av indexfonden varje månad som solcellerna minskar elräkningen?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Själv har jag gratis el för resten av livet och mycket mer därtill från andra investeringar än elproduktion.
Garanterat har du investerat mer än tidigare exemplets kr160.000:-

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Läs på om globala aktiefonder och MSCI världs index… att ge sig in i branschen som elproducent med dyr utrustning är betydlig större risk…

Men du får dyrare el än de som inte investerat i dur utrustning. Minst 15-20 år är ROI, men mer troligt får du aldrig tillbaka pengarna.

Helt omöjligt.

När du betalar av på lånen?

Fin cykel, men det är dags att sluta vara ute och cykla och läsa vad folk faktiskt skrivit i tråden.

Du har inte gratis el resten av livet. Du har låst upp en himla massa pengar för att kunna plocka ut en vettig avkastning för att finansiera dina löpande kostnader.

F fribygg skrev:
Hur skulle ekonomin/ avbetalningstiden bli om förutsättningarna vore som är 2025? 10år utan 60öringen?
60 öringen har ändå varit typ 4k varje år så det är sorligt att bli av med den.

Nu med batteri blir egenförsörjning realitet. T.ex när det tidigare var halv soligt så köpte jag el vissa stunder eftersom produktionen var låg emellanåt. Med batteri har jag gummibandet jag behöver för att bli självförsörjande många dagar.

Maj månad kommer bli fantastiskt.

I denna takten tar det 5-6år att återbetala batteriet 🔋🔋🔋

60 öringen har ändå varit typ 4k varje år så det är sorligt att bli av med den.
Själv är jag glad att 60 öringenagits bort, staten behöver använda sina resurser klokt och om solceller och batterilagring är en god affär kommer folk välja det ändå utan att vi andra måste vara med och subventionera dig med 4000kr om året.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
F fribygg skrev:
Själv är jag glad att 60 öringenagits bort, staten behöver använda sina resurser klokt och om solceller och batterilagring är en god affär kommer folk välja det ändå utan att vi andra måste vara med och subventionera dig med 4000kr om året.
Det får du absolut vara. Den gjorde att jag installera celler och när den försvann, batteri. Så den gjorde sitt jobb och mitt hus är med och avlastar nätet. Detta hjälper nog alla.

Genom att jag avlastar så får du indirekt billigare el, så tack till mig 😆

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Genom att jag avlastar så får du indirekt billigare el, så tack till mig 😆
Så du ser ingen koppling alls mellan kostnaden för batteriet och din kostnad för el? 🙄

En korrekt ekonomisk kalkyl visar att man fördyrar elen kraftigt för lång tid framöver när man köper batteri… tror inte du någonsin får tillbaka investeringen eftersom batteriet har en begränsad livslängd…

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Så du ser ingen koppling alls mellan kostnaden för batteriet och din kostnad för el? 🙄

En korrekt ekonomisk kalkyl visar att man fördyrar elen kraftigt för lång tid framöver när man köper batteri… tror inte du någonsin får tillbaka investeringen eftersom batteriet har en begränsad livslängd…
Bryr mig inte mycket om vad du tror. Du får gärna presentera någon uträkning. Mer än när du betalar för 40kwh en typisk dag. För den påvisar bara att jag gör en bra besparing.

Nissens Nissens skrev:
Kan du inte visa oss den kalkylen du gör?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Med "fel" politiska beslut efter valet kan batteriet bli en ren felsatsning. Så med tanke på att det är val i år kan det säkert vara klokt att avvakta till efter valet. Men förutsättningarna lär ändras av politikerna flera gånger i framtiden.
Elpriser i Sverige är inte frikopplade från gaspriser i Europa. Min spaning inför framtiden är att gas- och oljepriser inte kommer att sjunka signifikant, troligare öka, de närmaste 2 åren och åtta månaderna.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår faktiskt inte riktigt aversionen mot kvartspris. När det var på timbasis kan jag hålla med om att det var lite bökigt då en timme är lång tid att förhålla sig till, men nu när det gått över till kvartar är det betydligt enklare. Förr kunde en hel timme vara dyr, nu handlar det oftast om enstaka kvartar som är svindyra, resten av timmen är lägre.

Med rörligt pris får du betala för kollektivets förbrukning som kanske inte alls ser ut som din. Tänk att din elleverantör har ett bageri som kund eller liknande som brassar på ugnarna varje morgon. Eller att dina grannar alla har laddbara bilar som de pluggar in när de kommer hem från jobbet. Eller att alla är hemma när du är bortrest och huset drar sin standbyförbrukning.

Bara genom att byta till kvartspris utan någon som helst förändring i beteende kan du spara pengar enbart på att du förbrukar annorlunda än kollektivet. Det kan förstås också bli tvärtom, vilket är anledningen till att man behöver försäkra sig om att man kan byta tillbaka. Men jag tycker absolut det är värt att prova om man har elektrisk uppvärmning.

Här är konkreta siffror, vi har kvartspris i huset och rörligt (Borås energi) i sommarstugan. Båda ligger i SE4.
Mars: rörligt 105,73 spot 71,18
Feb: 141,60 vs 107,71
Jan: 141,24 vs 114,96
Dec: 81,10 vs 69,25

Sådär fortsätter det. Och det är helt gratis, kräver ingen ekonomisk insats alls.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det har efterfrågats kalkyler på vad man får betala för 40 kWh utan solceller. När jag laddar bilen brukar det gå i 45-55 kWh så säg 50kWh. Laddar vanligtvis en gång i veckan på söndagen (för att helgen brukar ha billigast el). Från mars börjar de tyska solcellerna slå igenom på elpriset vilket ger längre perioder kring 0 öre mitt på dagen. Kostar det över 10 öre/kWh anser jag det vara dyrt under den ljusa årstiden och undviker då laddning om jag kan avstå.

Kostnad för att ladda 50kWh: spotpris 10 öre, påslag 10 öre har jag för mig, skatt och överföringsavgift 55 öre. Så 0,1 + 0,1 + 0,55 = 0,75 öre/kWh.

50 * (0,1 + 0,1 + 0,55) = 37,50 kr för full tank.
Är spotpriset noll blir kostnaden 27,60 kr istället (0,65 öre/kWh). Under 2024 och 2025 var det inga som helst problem att ladda 50kWh för nära noll öre/kWh.

Solcellsofferterna jag fått skickad till mig hittills motsvarar ca 0,48 kr/kWh (med kalkylränta 0% ska tilläggas). Min besparing om jag skulle köpa solceller är alltså 0,65 - 0,48 = 0,17 kr/kWh jämfört med idag när jag helt gratis åker snålskjuts på alla andras solcellsanläggningar. Besparingen på en "tankning" blir 8,50 kr. (Dessutom har jag sett på elskling att vissa elavtal ger rabatt 11 öre på spotpriset, vilket innebär att solcellerna bara skulle bli 6 öre billigare.)

Däremot huset går inte ställa in så att det bara drar ström när elen kostar 0 öre, så för huset krävs separat kalkyl. Där verkar solceller faktiskt betala tillbaka sig. Men om bilen var min största energislukare i hemmet (om jag hade fjärrvärme eller pellets eller så) hade jag inte ägnat solceller en tanke, det finns uppenbarligen ingen ekonomi i det med vårt körmönster.

Obs att överföringsavgiften kan variera kraftigt mellan nätbolagen, ocker-eon som vi har i stugan tar hutlösa 85 öre eller nåt. Där hade solceller varit intressant även för bilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.