43 180 läst ·
1 704 svar
43k läst
1,7k svar
Batteri utan solceller, hur ska man tänka?
Hur mycket kör Du per vecka?1 130m2 skrev:Det har efterfrågats kalkyler på vad man får betala för 40 kWh utan solceller. När jag laddar bilen brukar det gå i 45-55 kWh så säg 50kWh. Laddar vanligtvis en gång i veckan på söndagen (för att helgen brukar ha billigast el). Från mars börjar de tyska solcellerna slå igenom på elpriset vilket ger längre perioder kring 0 öre mitt på dagen. Kostar det över 10 öre/kWh anser jag det vara dyrt under den ljusa årstiden och undviker då laddning om jag kan avstå.
Kostnad för att ladda 50kWh: spotpris 10 öre, påslag 10 öre har jag för mig, skatt och överföringsavgift 55 öre. Så 0,1 + 0,1 + 0,55 = 0,75 öre/kWh.
50 * (0,1 + 0,1 + 0,55) = 37,50 kr för full tank.
Är spotpriset noll blir kostnaden 27,60 kr istället (0,65 öre/kWh). Under 2024 och 2025 var det inga som helst problem att ladda 50kWh för nära noll öre/kWh.
Solcellsofferterna jag fått skickad till mig hittills motsvarar ca 0,48 kr/kWh (med kalkylränta 0% ska tilläggas). Min besparing om jag skulle köpa solceller är alltså 0,65 - 0,48 = 0,17 kr/kWh jämfört med idag när jag helt gratis åker snålskjuts på alla andras solcellsanläggningar. Besparingen på en "tankning" blir 8,50 kr. (Dessutom har jag sett på elskling att vissa elavtal ger rabatt 11 öre på spotpriset, vilket innebär att solcellerna bara skulle bli 6 öre billigare.)
Däremot huset går inte ställa in så att det bara drar ström när elen kostar 0 öre, så för huset krävs separat kalkyl. Där verkar solceller faktiskt betala tillbaka sig. Men om bilen var min största energislukare i hemmet (om jag hade fjärrvärme eller pellets eller så) hade jag inte ägnat solceller en tanke, det finns uppenbarligen ingen ekonomi i det med vårt körmönster.
Obs att överföringsavgiften kan variera kraftigt mellan nätbolagen, ocker-eon som vi har i stugan tar hutlösa 85 öre eller nåt. Där hade solceller varit intressant även för bilen.
Hur mycket kör Du per år.
Skulle tror 1.200 till 1.500 mil/år. Kan det stämma?
Solceller producerar även utanför 0 öre timmar. Du jämför väldigt smalt. Samt du verkar inte köra särskilt mycket. Men visst det är din verklighet att räkna på.1 130m2 skrev:Det har efterfrågats kalkyler på vad man får betala för 40 kWh utan solceller. När jag laddar bilen brukar det gå i 45-55 kWh så säg 50kWh. Laddar vanligtvis en gång i veckan på söndagen (för att helgen brukar ha billigast el). Från mars börjar de tyska solcellerna slå igenom på elpriset vilket ger längre perioder kring 0 öre mitt på dagen. Kostar det över 10 öre/kWh anser jag det vara dyrt under den ljusa årstiden och undviker då laddning om jag kan avstå.
Kostnad för att ladda 50kWh: spotpris 10 öre, påslag 10 öre har jag för mig, skatt och överföringsavgift 55 öre. Så 0,1 + 0,1 + 0,55 = 0,75 öre/kWh.
Är spotpriset noll blir kostnaden 27,60 kr istället (0,65 öre/kWh). Under 2024 och 2025 var det inga som helst problem att ladda 50kWh för nära noll öre/kWh.
Solcellsofferterna jag fått skickad till mig hittills motsvarar ca 0,48 kr/kWh (med kalkylränta 0% ska tilläggas). Min besparing om jag skulle köpa solceller är alltså 0,65 - 0,48 = 0,17 kr/kWh jämfört med idag när jag helt gratis åker snålskjuts på alla andras solcellsanläggningar. Besparingen på en "tankning" blir 8,50 kr. (Dessutom har jag sett på elskling att vissa elavtal ger rabatt 11 öre på spotpriset, vilket innebär att solcellerna bara skulle bli 6 öre billigare.)
Däremot huset går inte ställa in så att det bara drar ström när elen kostar 0 öre, så för huset krävs separat kalkyl. Där verkar solceller faktiskt betala tillbaka sig. Men om bilen var min största energislukare i hemmet (om jag hade fjärrvärme eller pellets eller så) hade jag inte ägnat solceller en tanke, det finns uppenbarligen ingen ekonomi i det med vårt körmönster.
Obs att överföringsavgiften kan variera kraftigt mellan nätbolagen, ocker-eon som vi har i stugan tar hutlösa 85 öre eller nåt. Där hade solceller varit intressant även för bilen.
Jag har typ söderriktning på taket. Planerar att sätta paneler mot morgonsolen också.
Ca priser hos mig.
0 öre spot
moms (på allt): 0,15 kr
elnät + skatt: 0,54 kr
elhandel avgifter: 0,075 kr
total: 0,77 kr/kWh
5 öre spot
moms: 0,16 kr
spot: 0,05 kr
total: 0,84 kr/kWh
20 öre spot
moms: 0,20 kr
spot: 0,20 kr
total: 1,02 kr/kWh
40 öre spot
moms: 0,25 kr
spot: 0,40 kr
total: 1,27 kr/kWh
Om han håller sig mellan 20% och 80% har han även ett rätt stort batteri. Större än 80kwh.Sittställning skrev:
Solceller producerar även utanför 0 öre timmar. Du jämför väldigt smalt. Samt du verkar inte köra särskilt mycket. Men visst det är din verklighet att räkna på.
Jag har typ söderriktning på taket. Planerar att sätta paneler mot morgonsolen också.
Ca priser hos mig.
0 öre spot
moms (på allt): 0,15 kr
total: 0,77 kr/kWh
5 öre spot
moms: 0,16 kr
spot: 0,05 kr
total: 0,84 kr/kWh
20 öre spot
moms: 0,20 kr
spot: 0,20 kr
total: 1,02 kr/kWh
40 öre spot
moms: 0,25 kr
spot: 0,40 kr
total: 1,27 kr/kWh
Några rekommendera att laddar oftare och inte så stora laddcykler för att vara skonsamt för batteriet.
Jag har börjat hålla mig runt 30% till 60% vid daglig körning och laddar oftare men kanske bara några kwh per gång.
Lever du på avkastning?Nissens skrev:
Jösses, vi pratar långsiktiga investeringar. Vad tror du den bilden säger? Absolut ingenting…
Direktavkastande aktier är för övrigt inte bättre än andra. De som inte har direktavkastning får värdehöjning i aktievärdet istället…
Endast 0,6%, alltså 6 av 1000 aktiva fondförvaltare får bättre avkastning än globala indexfonder över tiden. Det är fakta enligt ”rikatillsammans” som hänvisar till forskningsresultat. Vissa andra säger att det är 10-15%, men det är ändå oerhört få.
Och då är fondförvaltare ”experter” - amatörer lär vara ännu sämre.
Så, börsen är aldrig riskfri, men globala indexfonder är betydligt lägre risk och högre sannolikhet för mycket bättre avkastning än vad solpaneler/batterier ger.
I såna fall är jag lite nyfiken på hur din plan ser ut för nästa stora nedgång, låt oss säga att marknaden går ner bara 50%, då blir samtidigt allt dyrare och du ska alltså ta ut allt mer av ett krympande belopp varje månad, låt oss då säga att det tar 10 år innan marknaden är tillbaks men under tiden har du ju tagit ut pengar så de andelarna är borta?
Ja, jag har solceller och batteri.P pmd skrev:
Jag har överskott de flesta månader, som det sedan tas av under dec-feb då jag går lite back men på helheten så har jag både sluppit elräkning och byggt upp en liten ökande buffert.
Vad drar du in på försäljningen under sommarhalvåret?D djac skrev:
Jag tror mer på att öka egenanvändningen än på att sälja el när den är billig. Vårt batteri är moduluppbyggt och det får plats flera moduler till. Jag tyckte att det var svårt att gissa hur stort batteri som var optimalt, så vi maxade inte från början.
Uj, bra fråga som jag inte kan svara på eftersom priserna varierar så mycket men jag går kanske 6-8' plus på de nio månaderna.P pmd skrev:Vad drar du in på försäljningen under sommarhalvåret?
Jag tror mer på att öka egenanvändningen än på att sälja el när den är billig. Vårt batteri är moduluppbyggt och det får plats flera moduler till. Jag tyckte att det var svårt att gissa hur stort batteri som var optimalt, så vi maxade inte från början.
Klart att man kan tala om diversifiering inom aktiemarknaden, men det är förstås en begränsad diversifiering,D djac skrev:
Det är nog bra om vi är överens om begreppen innan vi diskuterar (läs: blir osams om) dem.
Ja en pensionär bör nog tänka efter båd en och två gånger inför ett inköp av solcellsanläggnig.T Taxture skrev:
Och kanske också ta en titt i sin medicinska journal, som brukar finnas på 1177.se …
H he-peter skrev:Om han håller sig mellan 20% och 80% har han även ett rätt stort batteri. Större än 80kwh.
Några rekommendera att laddar oftare och inte så stora laddcykler för att vara skonsamt för batteriet.
Jag har börjat hålla mig runt 30% till 60% vid daglig körning och laddar oftare men kanske bara några kwh per gång.
Vi betalar 1.37 kr i överföringsavgift och energiskatt.1 130m2 skrev:Det har efterfrågats kalkyler på vad man får betala för 40 kWh utan solceller. När jag laddar bilen brukar det gå i 45-55 kWh så säg 50kWh. Laddar vanligtvis en gång i veckan på söndagen (för att helgen brukar ha billigast el). Från mars börjar de tyska solcellerna slå igenom på elpriset vilket ger längre perioder kring 0 öre mitt på dagen. Kostar det över 10 öre/kWh anser jag det vara dyrt under den ljusa årstiden och undviker då laddning om jag kan avstå.
Så kalkylen blir annorlunda.